Onko muita joille koko joulu on kidutusta?
Joulu käsitteenä on kaunis, mutta se todellisuus oman perheen parissa on kyllä kaukana siitä. Ei mitään omaa perhettä vastaan, ei ole mitään riitoja jouluaattona, kukaan ei juo humalaa, mutta se on vain jotenkin niin "pakossa yhdessä oloa".
Lapsena joulua odotti koko vuoden, mutta jännä että aikuisena tuosta on tavallaan tullut vuoden hirvein tapahtuma. En pysty rentoutumaan, olen vain pakosta ja muodon vuoksi paikalla.
Kommentit (27)
Oli kidutusta noin 20 vuotta aikuiselämästäni. Moni sukulainen sanoi aina että me ei lähdetä mihinkään jouluna, meille saa tulla.
No niin minäkin halusin olla kotona enkä lähteä mihinkään!
Muutama vuosi sitten sanoin että haluan olla kotona jouluna. Yksin.
Kutsuihin vastasin kiitos, en tule, haluan olla joulun kotona. Nyt uskovat, ei kärtetä enää.
Ja nyt todellakin tykkään ja odotan joulua.
Ootteko te kaikki oikeesti niitä uusavuttomia joista minä ja muut ulkosuomalaiset aina täällä luemme? Mikä vit..u teillä on että ette osaa aikuisenakaan järjestää elämäänne edes parin juhlapäivän suhteen? Ja sitten valitatte täällä, anonyymeinä, ihmisille. jotka eivät tiedä taustassanne mitään? Menkää suohon, koko typerä epävarma sosiaalisesti kyvytön poppoo! Minä en ikinä vuoden ihaninta juhlaa antaisi kenenkään muun määrätä/pilata!
Ensi vuonna aion ensimmäisen kerran viettää joulua vain oman perheeni kanssa, ei vierailuja, ei kyläilyjä, ollaan vaan omalla porukalla. Tulen nauttimaan tästä suuresti. Tänä vuonna vielä kestitsen, mutta ensi vuonna tämä loppuu.
Miehen kanssa kahden on ihan mukavaa viettää joulua. Ihanaa kun nyt voi koronaan vedoten olla kutsumatta sukua tai olla itse menemättä minnekään. Ja ihan hyvät välit meilläkin on sukulaisiin ja mieluusti tapaamme heitä muulloin. Jotenkin vaan jouluna yhdessäolo tuntuu niin väkinäiseltä.
Ei varsinaisesti kidutusta, mutta velvollisuus iäkkään isän kanssa. Isäni on pihi, odottaa kuitenkin perinteistä joulua, äitini kuoltua. Joudun aina järjestämään joulun, vastentahtoisesti, halvalla. Inhoan tätä pakkojoulun laittamista, kun ei ole mitään tunnelmaa. Äitini oli perheemme sielu.
Vierailija kirjoitti:
Sama fiilis.
Odotan lähinnä että se olisi jo ohi.
Viimeisimmät vuodet ollut tämä fiilis.
surullista, mutta totta.
Kivojakin hetkiä tulee varmasti olemaan mutta aika sinnittelyä se on porukoiden nurkissa
Sinnittelyä😀 (totta)
Soitat ja sanot että jouduit kotonatestiin
Siis aattona käka saat tulokset joulun jälkeen
Jos et uskalla puhua totta