Kuuluuko teillä italiansalaatti joulupöytään?
Olen pitkästä aikaa joulun Suomessa ja ihmetyttää, kun ihmiset ostaa italiansalaattia joulupöytään. Sienisalaatin ja punajuurisalaatin vielä jotenkin ymmärrän, mutta että italiansalaattia?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Mitä on aladobi?
Lihahyytelöä.
Alatoopi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on aladobi?
Onko palsta ainoa tiedonlähteesi maailmassa?
Lapsuudessani noita kaupan valmissalaatteja tarjoiltiin jouluna. Olen jälkikäteen pähkäillyt, että silloin 70-80-luvulla ne meidän pienituloisessa perheessä oli sitä luksusta, jota ostettiin vain joulupöytään, ei juuri muulloin. Äitini tausta oli köyhissä oloissa eikä hän ole ikinä ollut kummoinen ruoan laittaja ja sen takia itse tehtyä juhlaruokaa hän ei varmaan ikinä ollut kotonaan oppinut laittamaan. Siksi pöytään katettiin kaupan valmiita ruokia.
Eihän nuo salaatit enää ole samalla tavalla erikoisuuksia, mutta onhan tuon italiansalaatinkin tausta ymmärtääkseni alun perin venäläisessä ruokakulttuurissa vaikka nimi tuollainen onkin.
Juhlaruokakulttuurin soisi kehittyvän ajan myötä ja sallivan erilaisia tulkintoja ja uudistumistakin. Kaikkea sitä, mitä 40-50 vuotta sitten pidettiin juhlaruokana ei kannata arvostella tämän päivän mittapuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on aladobi?
Onko palsta ainoa tiedonlähteesi maailmassa?
Joku laittoi että se on lihahyytelö, sitä meillä myös joulupöydässä. Tuote on tuttu ja hyvää mutta en tuntenut sitä tolla sanalla.
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessani noita kaupan valmissalaatteja tarjoiltiin jouluna. Olen jälkikäteen pähkäillyt, että silloin 70-80-luvulla ne meidän pienituloisessa perheessä oli sitä luksusta, jota ostettiin vain joulupöytään, ei juuri muulloin. Äitini tausta oli köyhissä oloissa eikä hän ole ikinä ollut kummoinen ruoan laittaja ja sen takia itse tehtyä juhlaruokaa hän ei varmaan ikinä ollut kotonaan oppinut laittamaan. Siksi pöytään katettiin kaupan valmiita ruokia.
Eihän nuo salaatit enää ole samalla tavalla erikoisuuksia, mutta onhan tuon italiansalaatinkin tausta ymmärtääkseni alun perin venäläisessä ruokakulttuurissa vaikka nimi tuollainen onkin.
Juhlaruokakulttuurin soisi kehittyvän ajan myötä ja sallivan erilaisia tulkintoja ja uudistumistakin. Kaikkea sitä, mitä 40-50 vuotta sitten pidettiin juhlaruokana ei kannata arvostella tämän päivän mittapuulla.
Aivvan, italiansalaattia sanotaankin tuolla suuressa maailmassa russian salaadiksi, joku vähemmän kielitaitoinen on sen kääntänyt vain väärin suomeksi...
Voi hyvänen aika kun mun alkoi tehdä mieli kaupan Italiansalaattia. Herkullisia ovat, vaikka on niissä jonkin verran eroja valmistajasta riippuen. Mutta, nyt vetoan teihin jotka teette italiansalaatin itse niin voisiko joku teistä antaa oman reseptinsä palstalle? Ei toki tarvitse kenenkään vaivautua kirjoittamaan, että katso googlesta. En nimittäin katso koska haluan aidon kotitekoisen reseptin jota voisin kokeilla. Minusta kaikki mikä tuntuu perheestä ja kodin kokista tai ruokavastaavasta /hengettärestä hyvältä joulupöydässä on erinomaisen ok.
Kaikki kunnia teille jotka vaalitte maakuntanne paikallisia / lapsuudenkodin perinteitä jouluna. Kukaan ei kuitenkaan tee väärin mikäli heidän tapansa poikkeavat omistanne. Joulurauhaa toivotan tällä 🤗 halaus ´emojilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on aladobi?
KVG, kun sulla kerta jokin laite on nenän edessä. Jotain oma-aloitteisuutta pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivvan, italiansalaattia sanotaankin tuolla suuressa maailmassa russian salaadiksi, joku vähemmän kielitaitoinen on sen kääntänyt vain väärin suomeksi...
Tai siksi että siitä on pastaa.
minä en mitään liansalaattia syö!
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika kun mun alkoi tehdä mieli kaupan Italiansalaattia. Herkullisia ovat, vaikka on niissä jonkin verran eroja valmistajasta riippuen. Mutta, nyt vetoan teihin jotka teette italiansalaatin itse niin voisiko joku teistä antaa oman reseptinsä palstalle? Ei toki tarvitse kenenkään vaivautua kirjoittamaan, että katso googlesta. En nimittäin katso koska haluan aidon kotitekoisen reseptin jota voisin kokeilla. Minusta kaikki mikä tuntuu perheestä ja kodin kokista tai ruokavastaavasta /hengettärestä hyvältä joulupöydässä on erinomaisen ok.
Kaikki kunnia teille jotka vaalitte maakuntanne paikallisia / lapsuudenkodin perinteitä jouluna. Kukaan ei kuitenkaan tee väärin mikäli heidän tapansa poikkeavat omistanne. Joulurauhaa toivotan tällä 🤗 halaus ´emojilla.
Ei noi kaupan italiansalaatit ole kuin majoneesissa uivia noppakuution yhdistelmiä oikeisiin kotitekoisiin verrattuna. Aloita vaikka sopivan perunan valinnalla, itse olen käyttänyt Annabellea.
Vierailija kirjoitti:
Makaronia, omenaa, purkkiherneitä, suolakurkkua, porkkanaa keitettyä kuutioina… kermaviilistä tai creme fraichesta kastike. Jotkut laittaa kinkkua mutta minusta ei kuulu laittaa kun sitä on pöydässä muuten.
Onko olemassa Virallinen joulun ohjekirja, jossa määritellään mitkä ruoat kuuluvat joulupöytään?
Eiköhän se ole jokaisen oma asia mitä haluaa jouluna syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makaronia, omenaa, purkkiherneitä, suolakurkkua, porkkanaa keitettyä kuutioina… kermaviilistä tai creme fraichesta kastike. Jotkut laittaa kinkkua mutta minusta ei kuulu laittaa kun sitä on pöydässä muuten.
-
Kiitos. Vaikuttaa ihanalta reseptiltä. Tuo että laitat myös omenaa, sai jo veden kielelle.
Joskus Italian saalaatu kuluu joulutaaton ateriaan, joskus ei.
Italian salaatti on valmis salaatti kaikkensa, mutta se ei esimerkikisi sovi keliaakikoille, koska siinä makaronia.
Harvoin meille ostetaan valmisa salaatteja, koksa olen olen lähtösin maalta ja tottunut tekemään tekemään myös tekemään niin punajuuri kuin piparjuuri kuin muutkin majoneesi salaatit itse.
Myös perinteinen suomalaisen joulupöydän rosolli on salaatti ja sen maistuvuutta voi lisätä sillä, millaisen kastikkeen rosollile tekee. Yleensä suomalaiset tekevät rosollille ns. venäläisen kastikkeen, jossa on smetanaa.
Ekä kertaa elämäni aikana ostin tai siis ostimme kaikki jouluruokamme valmiina, kun synnytin ensimäisen lapemme aivan joulun alla.
Raskauden aikana ei ollut voimia valmistelle joulua laitttaa. Omat vanhemapani tulivat jouluaaton aterilalle ja toivat tullessaan valmiiksi paistetun kinkun ja jälkiruokineen.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä kuulu italiansalaatti joulupöytään. Johan sen nimikin sanoo.
Eikö Italiassa vietetä joulua?
Vierailija kirjoitti:
Musta on hienoa, että eri puolilla Suomea/eri paikkakunnilla on omia perinteitään. Ja suvuilla myös. Jotain tulee joskus myös lainattua omiin perinteisiin tai vähintään kokeiltua.
Italiansalaatti ei kuulu edes vappuun, silloin syödään perunasalaattia.
Italiansalaatti sopii nakkien (uusi vuosi) ja kinkun (joulu) kanssa. Joten mikä ettei. Olen syönyt sitä myös ravintolan seisovassa joulupöydässä, joten hirveän suuresta etikettivirheestä ei ole kyse.
Italiansalaatti kuuluu sikojen ruokakaukaloon.
Uuteen vuoteen ja vappuun kuuluu meillä.