Kuuluuko teillä italiansalaatti joulupöytään?
Olen pitkästä aikaa joulun Suomessa ja ihmetyttää, kun ihmiset ostaa italiansalaattia joulupöytään. Sienisalaatin ja punajuurisalaatin vielä jotenkin ymmärrän, mutta että italiansalaattia?
Kommentit (64)
Ei kuulu. Perunasalaatti kuuluu ja sen teen aina itse.
Ei sen jälkeen kun Berlusconi haukkui suomalaisen ruoan.
Sienisalaattia sen olla pitää ja itse tehtyä. Taivaallisen hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu. Lisuke siinä missä muutkin salaatit. Maksaa kaupassa jotain euron purkki niin enpä jaksa vaivautua itse tekemään.
Sepä on kyllä erittäin eri asia kuin itse tehty,
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Jotenkin sellainen halpiseines, ettei tulisi mieleenkään tarjota kenellekään missään. Rosolli, vihersalaatti ja mahdollisesti sienisalaatti (kaikki tietysti itse tehtynä) on ihan kivoja joulupöydässä. Ei muut salaatit.
Oletko koskaan syönyt itse tehtyä italiansalaattia?
Ei kuulu meillä italiansalaatti. Mutta lapsuudessa mummon laittamaan joulupöytään kuului makaroonilaatikko. Se oli ihanaa, pehmeä ja kuohkea. Pelkkää makaroonia ja munamaitoa.
Arkena oli jauhelihaa seassa 😀
Tänä jouluna halua makaroonilaatikkoa!
Miten niin kuuluuko? Onko olemassa joku laki tai määräy, mitä kenenkin joulupöydässä on? Saa kai siinä olla vainna sushia ja Mumbain kanaa, jos siltä tuntuu.
Ja vastaus vielä italian salaatista: joskus sitä on ollut joulupöydässä, yleensä ei. Meidän joulupöydässä on vähän eri asioita eri vuosina riippuen siitä, mitä kukakin toivoo. Kinkku, tomaattisilli, lanttulaatikko, itse tehty rosolli, jonkinlainen salaatti sekä peruna jossain muodossa on ainoat jotka ovat joka ikinen vuosi. Muuten on pientä variaatiota sisällössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan. Jotenkin sellainen halpiseines, ettei tulisi mieleenkään tarjota kenellekään missään. Rosolli, vihersalaatti ja mahdollisesti sienisalaatti (kaikki tietysti itse tehtynä) on ihan kivoja joulupöydässä. Ei muut salaatit.
En. Ei ole koskaan tullut vastaan. Missäpäin Suomea italiansalaatti kuuluu jouluun?
Joulupöytään kuuluu se mitä sinne laitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sienisalaattia sen olla pitää ja itse tehtyä. Taivaallisen hyvää.
Minulla joulun kohokohta. Kunnolla sekasienistä eikä mitään puolet majoneesia ja puolet herkkusieniä-kaupan salaattia. Voin syödä sienisalaattia lämpimän ruoan kanssa. Voin syödä sienisalaattia kylmän leivän päällä. Nam nam!
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu meillä italiansalaatti. Mutta lapsuudessa mummon laittamaan joulupöytään kuului makaroonilaatikko. Se oli ihanaa, pehmeä ja kuohkea. Pelkkää makaroonia ja munamaitoa.
Meillä on Koskenlaskijalla ja pienellä siirappitilkalla tehostettu joulumakaronilaatikko tilauksessa.
Joo mieheni perheessä kuuluu, joten kuuluu nykyään minunkin joulupöytään.
Minä toin vaihdokkina makaronilaatikon.
Meillä ei kuulu italiansalaatti joulupöytään eikä se mielestäni ole salaattia lainkaan. Jos pöydässä on jo kinkku, en kaipaa siihen toista kinkusta tehtyä ruokaa. Ymmärrän silti ihmisten erilaiset perinteet ja tavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Ei ole koskaan tullut vastaan. Missäpäin Suomea italiansalaatti kuuluu jouluun?
Turussa. Vanhemmillani on aina joulupöydässä kaupan italiansalaattia, vaikka mitään muita eineksiä tai edes puolivalmisteita ei käytetä koskaan.
Voisin hyvin kattaa italiansalaattia joulupöytään, mutta meitä on vain kaksi ruokailijaa ja on pakko karsia ruokalajeja.
Vierailija kirjoitti:
Hämäläisen isomummon juhlavassa makaronilaatikossa taisi olla aika reilusti kermaa munamaidossa. Eli tarkistapa resepti vielä, niin tulee oikeanlaista. 200 grammaa tätä herkkua olisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kuulu italiansalaatti joulupöytään eikä se mielestäni ole salaattia lainkaan. Jos pöydässä on jo kinkku, en kaipaa siihen toista kinkusta tehtyä ruokaa. Ymmärrän silti ihmisten erilaiset perinteet ja tavat.
Ei ole italiansalaatti salaattia niinkuin ei ole esim lanttulaatikkokaan mikään laatikko. Vaan se on nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä jouluna halua makaroonilaatikkoa!Hämäläisen isomummon juhlavassa makaronilaatikossa taisi olla aika reilusti kermaa munamaidossa. Eli tarkistapa resepti vielä, niin tulee oikeanlaista. 200 grammaa tätä herkkua olisi paljon.
Ei se tarvi kermaa, mutta täysmaitoa on silloin käytetty ja munia.
Vierailija kirjoitti:
Ei siihen laitetakaan kinkkua.
Tulin juuri Italiasta Suomeen ja yllätyin että samoja salaatteja täälläkin vedetään. Italiassa joulupöydässä on myös pariisinperunoita ja Lontoon rakeita.