Puhelimen soiminen ahdustaa!
Mitä tehdä - asia tulikin jo ilmi tuossa otsikossa. Odottelen kyllä aika tärkeää puhelua, joka muuttaa elämääni tämän vuoden osalta, mutta välillä olen käyttäytynyt jopa niin lapsellisesti, että olen ollut tahallani "tavoittamattomissa" (imuroinut tai tehnyt jotain muuta kovaäänistä ilman puhelinta taskussa ja syöksynyt heti sen jälkeen paniikissa tarkistamaan, onko tullut puhelua). Joskus menen ihan vaan päikkäreille ja pistän puhelimen äänettömälle, nolottaa tunnustaa. Mun kuitenkin tavallaan pitäisi pystyä vastaamaan arkisin puhelimeen, kun olen puhelinnumeroni tietylle taholle antanut :( En vaan aina kestä sitä jatkuvaa odotusta ja paniikkia sitten kun puhelin todella soi, oli siellä sitten ihan vaan oma mies vaikkapa soittamassa lopulta. Joskus olen lamaantunut niin, etten ole pystynyt vastaamaan tuntemattomiin numeroihin ollenkaan. Hävettää.
Ps. Olen huomannut, että soittoääni alkaa mielessäni tuntua jonkin ajan käytössä oltuaan todella ahdistavalta ja vaihdankin sitä aina silloin tällöin. Nyt alkaa vaan puhelimen omat soittoäänet jo olla kaluttu läpi, ja kaikki niistä kuulostaa ahdistavilta ja painostavilta :( Millaisia soittoääniä teillä on, joilla on jonkinlainen puhelimensointipelko? :D
Kommentit (19)
No muakin ahdistaa kun nyt kahtena päivänä on puhelin soinut. En ole katsonut vielä kuka se on. Mulla on siirto voimassa oikeaan numeroon, mutta soittelija ei soittanut äskenkään niin kauaa että olisi siirtynyt.
Mulle ei soita edes kauppiaat enää kun niin paljon on puhelin vissiin kiinni, joten pelkään että asia on joku ikävä, sukulainen tai joku taho vaatimassa jotain.
Näin siinä sitten kai käy kun puhelin soi pari kertaa vuodessa, eikä yleensä koskaan odottamatta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 08:52"]
Mitä tehdä - asia tulikin jo ilmi tuossa otsikossa. Odottelen kyllä aika tärkeää puhelua, joka muuttaa elämääni tämän vuoden osalta, mutta välillä olen käyttäytynyt jopa niin lapsellisesti, että olen ollut tahallani "tavoittamattomissa" (imuroinut tai tehnyt jotain muuta kovaäänistä ilman puhelinta taskussa ja syöksynyt heti sen jälkeen paniikissa tarkistamaan, onko tullut puhelua). Joskus menen ihan vaan päikkäreille ja pistän puhelimen äänettömälle, nolottaa tunnustaa. Mun kuitenkin tavallaan pitäisi pystyä vastaamaan arkisin puhelimeen, kun olen puhelinnumeroni tietylle taholle antanut :( En vaan aina kestä sitä jatkuvaa odotusta ja paniikkia sitten kun puhelin todella soi, oli siellä sitten ihan vaan oma mies vaikkapa soittamassa lopulta. Joskus olen lamaantunut niin, etten ole pystynyt vastaamaan tuntemattomiin numeroihin ollenkaan. Hävettää.
Ps. Olen huomannut, että soittoääni alkaa mielessäni tuntua jonkin ajan käytössä oltuaan todella ahdistavalta ja vaihdankin sitä aina silloin tällöin. Nyt alkaa vaan puhelimen omat soittoäänet jo olla kaluttu läpi, ja kaikki niistä kuulostaa ahdistavilta ja painostavilta :( Millaisia soittoääniä teillä on, joilla on jonkinlainen puhelimensointipelko? :D
[/quote]
Hae hyvä ihminen apua tuohon neuroosiin. Ei ole ihan normaalia tuollainen.
Onpa tällä palstalla omituisia ihmisiä.
Mulla on sama ongelma, lisäksi vielä se, että kun pitää soittaa johonkin ja hoitaa asioita, ahdistun ja jätän viime tippaan. Postilaatikolla käyminenkin on hiton iso projekti, puhumattakaan, että saisin laskukuoret avattua.
Muuten sujuu.
No kiitosta, kyllä mä tiedän olevani omituinen. :) Ja mulla on siis sekä paniikkihäiriö, että muita ahdistusoireita, mutta pärjään arkielämässäni nykyään ihan hyvin, lukuunottamatta näitä muutamia kummallisuuksia. Ja terapiankin olen käynyt, ei se kaikkia näitä "kammoja" poistanut valitettavasti. Pystyn kyllä soittamaan tarvittaessa (toki sitä vitkuttelen aikansa) ja puhumaan ihan normaalisti kun lopulta vastaan puhelimeen, mutta joskus tapahtuu ihan käsittämätön lukkiutuminen tuon puhelimen soinnin yhteydessä tai sitä odottaessa (joko en vastaa, tai sitten tuo ennakkoahdistus). Siksi ajattelinkin, että olisikohan jossain vaikka koottuna soittoääniä, jotka ei ahdistaisi niin helkkaristi! En tiedä voiko sellaisia kenenkään puolesta tietää, mutta tuntuu että jo alkujaan jotkut soittarit on niin kamalan aggressiivisia ja kiliseviä, että jo niistä itsessään menee löysät punttiin. :( -ap
Onhan niitä soittoääniä netissä pilvin pimein:)
Itselläni on musiikkikappaleita, tosin siinähän sitten käy niin että hyvääkin biisiä alkaa inhota...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:02"]
Onhan niitä soittoääniä netissä pilvin pimein:) Itselläni on musiikkikappaleita, tosin siinähän sitten käy niin että hyvääkin biisiä alkaa inhota...
[/quote]
Sepä juuri! Olisikohan meille puhelinahdistuneille jotain rauhallisia ja lempeitä soittoääniä jossain, sellaisia jotka ei varsinaisesti ole mitään radiohittejä tms. koska niitä alkaa tosiaan muuten inhota ja assosioida ahdistavaksi sitten :D -ap
Pistä se luuris pelkälle värinälle...
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:05"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:02"]
Onhan niitä soittoääniä netissä pilvin pimein:) Itselläni on musiikkikappaleita, tosin siinähän sitten käy niin että hyvääkin biisiä alkaa inhota...
[/quote]
Sepä juuri! Olisikohan meille puhelinahdistuneille jotain rauhallisia ja lempeitä soittoääniä jossain, sellaisia jotka ei varsinaisesti ole mitään radiohittejä tms. koska niitä alkaa tosiaan muuten inhota ja assosioida ahdistavaksi sitten :D -ap
[/quote]
No niitä on hupiäänistä lähtien netissä, kunhan googlaat vaan.
Mitä jos ap muuttaisit autiolle saarelle kommunikoimaan savumerkeillä ?
Säikähdän aina ihan hemmetisti, kun puhelin soi. Oi sitä autuutta, kun joskus ollaan kotosalla ja vapaalla ja laitan puhelimenkin äänettömälle.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:16"]
Mitä jos ap muuttaisit autiolle saarelle kommunikoimaan savumerkeillä ?
[/quote]
Voi kun tekis mieli! Mutta kun ei se yhteiskunta toimi sillä tavalla :( -ap
Minä olen asettanut läheisille ihmisille (siis niille kenen puhelut on miellyttäviä) omat soittoäänensä, ja kaikki muut puhelut hälyttää 'yleisellä' äänellä.
Tällä tavalla pystyn jättämään huomiotta semmoiset puhelut joihin en halua vastata. Vaikka kyllä se 'yleinen' soittoäänikin aiheuttaa ahdistusta jos liian usein soi :(
Apå sun tarvitsee nyt hankkia psyykelääkkeitä ja teippaat sen puhelimen päähäsi kiinni ihan aluksi, että saat sen mullistavan puhelun vastattua. Lupaat heti, että et tule tuon hullummaksi onko selvä?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:53"]
Apå sun tarvitsee nyt hankkia psyykelääkkeitä ja teippaat sen puhelimen päähäsi kiinni ihan aluksi, että saat sen mullistavan puhelun vastattua. Lupaat heti, että et tule tuon hullummaksi onko selvä?
[/quote]
Minulla on psyykenlääke mutta ilmeisesti se ei tähän vaivaan tepsi. :) Nyt imuroin äsken, ja LAITOIN puhelimen perstaskuun värinälle, jotta saisin vastattua. Huomasin, että helpompi ajatella sitä ehkä tulevaa puhelua, kun touhuan jotain enkä esim. kyhjötä sohvalla ahdistuneena. Touhuan, touhuan, touhuan... nyt menen takaisin touhuamaan!
Ps. mielikuva puhelin päässä teipattuna kulkemisesta sai vähän nauramaan itselleni ja tälle :D
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:42"]Minä olen asettanut läheisille ihmisille (siis niille kenen puhelut on miellyttäviä) omat soittoäänensä, ja kaikki muut puhelut hälyttää 'yleisellä' äänellä.
Tällä tavalla pystyn jättämään huomiotta semmoiset puhelut joihin en halua vastata. Vaikka kyllä se 'yleinen' soittoäänikin aiheuttaa ahdistusta jos liian usein soi :(
[/quote]
Mulla ei koskaan soita kukaan niitä miellyttäviä puheluita. Ja ne ikävätkin kun olisi vaan pakko hoitaa.
3
Ei kai se puhelinääni sinänsä ahdista, vaan mitä tuleman pitää elämänkulussa.
Jotain ikävää odotettavissa, niin ihan sama vaikka kukkaiskielellä esitettäisiin ja sulosäveliä soitettaisiin.
Siitä kai kyse?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:03"]
Ei kai se puhelinääni sinänsä ahdista, vaan mitä tuleman pitää elämänkulussa.
Jotain ikävää odotettavissa, niin ihan sama vaikka kukkaiskielellä esitettäisiin ja sulosäveliä soitettaisiin.
Siitä kai kyse?
[/quote]
Niin varmasti on. Mulla on paha tapa suhtautua kaikkeen uuteen stressaten ja ahdistuen, vaikka voisihan ne asiat ottaa myös mahdollisuuksina. Uuden asian pelko ja epäonnistumisen pelko tässä jyllää ja se sitten purkautuu tämmöisenä aika lapsellisena puhelinpelkona :/ -ap
Nostan, jos olisi samanlaista ongelmaa potevia nyt linjoilla -ap