Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon rahaa teinille?

Vierailija
02.04.2015 |

Annatteko tarpeen mukaan vai onko jokin tietty summa viikossa/kuussa? Jos tarpeen mukaan, niin mitä arvioisitte sen kuussa olevan? 

Meillä 15-vuotiaalle annan (olen yh) satasen kuussa. Siitä maksaa vapaa-ajan menonsa, leffat, heset ym. Lisäksi meikit ja tarpeettomaksi katsomani vaatteet. Puhelimen maksaa myös. 

Valittaa koko ajan, että liian vähän. Onhan se tavallaan, kun ajattelee, mitä tuosta per päivä tulee: hikiset kolme euroa ja kolkyt senttiä. Mutta minulla ei vain ole enempää. 

Onneksi pääsi nyt kesätöihin kahdeksi viikoksi! 

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Hesen naapurissa, joten ainakin pari kertaa viikossa siellä käy. Ei varmaan joka kerralla mitään hampurilaisateriaa osta, vaan esim. parit nuggetit tms. En itse asiassa tiedä. Ainakin on hoikka tyttö, että ei siitä huolta. 

Mutta liikaa sellaista Kampin ym. kauppakeskuksissa roikkumista, aina siellä euro jos toinenkin johonkin vilahtaa. Urheiluharrastus on kolme kertaa viikossa, loppuaika menee hengaillessa kavereiden kanssa tai kotona koneella. Koulutehtäviä en juuri koskaan näe tekevän, että kummasti ysillä sillä tavallakin pärjäilee... heh. Wilma on täynnä "läksyt tekemättä" -merkintöjä. 

Paineet kuluttamiseen ovat kovat, koska asumme varakkaiden seudulla outoina poikkeuksina (sukulaisen asunto). Jossain itäpuolen lähiössä ei vertailukohdat olisi samanlaisia. 

Mutta tähän mennessä vaikuttaisi teistä, ettei tuo nyt liian vähän ole?

ap

Vierailija
2/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 08:54"]

Paljonko puhelinlasku keskimäärin on ollut? 15e?  Reilu 20e viikossa "hummailuun" on mielestäni ihan kohtuullisesti, jotenkin tuntuu hämyltä että siellä hesellä pitäisi käydä parikin kertaa kuussa tai ripsaria pitäisi ostaa joka kuukausi.

Tietty mulla on vähän puolueellinen näkemys, olen opiskelija ja pakollisten menojen jälkeen kuussa jää ruokaan rahaa 80e.

[/quote]

En tiedä yhtään, mitä tytön liittymälasku on . Tuskin paljon, kun joutuuu sen tosiaan itse kustantamaan. Lasku tulee hänen sähköpostiinsa, jota en katsele tai ei minulla salasanaa olekaan. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset vaadi koulutehtävien hoitoa peruskouluikäiseltä penskaltasi. Laita rahahanat kiinni, jos ei läksyt maita. 

Vierailija
4/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 09:49"]

Mikset vaadi koulutehtävien hoitoa peruskouluikäiseltä penskaltasi. Laita rahahanat kiinni, jos ei läksyt maita. 

[/quote]

Hyviä koenumeroita kuitenkin. Kielet, matematiikka ja luonnontieteet kymppiä. Reaaliaineet kasin ja ysin välistä. 

Katson, että ihan itse nyt hoitaa tässä iässä koulunsa. Miksi läksyjä olisi pakko tehdä, jos ei niitä tarvitse? Eli en ole tähän puuttunut tässä vaiheessa. 

Vierailija
5/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:38"]

[/quote]

Hyviä koenumeroita kuitenkin. Kielet, matematiikka ja luonnontieteet kymppiä. Reaaliaineet kasin ja ysin välistä. 

Katson, että ihan itse nyt hoitaa tässä iässä koulunsa. Miksi läksyjä olisi pakko tehdä, jos ei niitä tarvitse? Eli en ole tähän puuttunut tässä vaiheessa. 

[/quote]

Outoja opettajia, jos antavat kymppejä, vaikka lapsi ei tee läksyjä...

Lapsesi saa liikaa kuukausirahaa, eikä tule aina pysymään hoikkana, jos noin usein heseilee.

Vierailija
6/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään säännöllistä summaa. Olen yrittänyt kannustaa hoitamaan koulunsa paremmin ja osallistumaan kotitöihin pienillä palkkioilla kyllä.
Teinillä ei hirveästi rahareikiä ole, lähinnä pelit ovat sellaisia joiden ostamisesta olen eri mieltä, kaikista hankinnoista siis keskustellaan ja jos katson ettei ole kohtuuttoman hintaista niin on saanut, meikitkin. Tosin ei pyydä niitäkään paljoa, ja halpikset kelpaa.

Vierailija
7/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljolta kuulostaa, itse sain teininä oman ikäni verran kuussa. Eli 12-vuotiaana sain 12e/kk jne kunnes täysi-ikäistyin. Tosin mulla ja äidilläni (yh) oli tosi hyvät välit ja selvät sopimukset mitä maksan itse ja mitä hän. Perussääntö oli että äiti maksaa asiat joita tarvitsen, minä maksan asiat jotka haluan. Ja siis tarvitsemista oli esim. lukion koulukirjat, uudet kengät rikkinäisten tilalle tms. Hyvin pärjäsin, mutta nopeasti sitä oppi viettämään aikaa kavereiden kanssa kuluttamatta rahaa -> hesessä käynnin sijaan mentiin puistoon viettämään aikaa tms.

Vierailija
8/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 15-vuotiaana ensin 20 markkaa viikossa, sitten 5 euroa viikossa. Isäni kyllä maksoi puhelinlaskuni, saldoraja oli 100mk/20e. Sain viikkorahani kotitöiden tekemisestä. Tiskasin iltaisin, lisäksi pidin huolta omasta huoneesta, imuroin sen kaksi-kolme kertaa viikossa. Kerran kahden viikon välein myös luuttusin ja pyyhin pölyt.

Vierailija
9/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:27"]Minä sain 15-vuotiaana ensin 20 markkaa viikossa, sitten 5 euroa viikossa. Isäni kyllä maksoi puhelinlaskuni, saldoraja oli 100mk/20e. Sain viikkorahani kotitöiden tekemisestä. Tiskasin iltaisin, lisäksi pidin huolta omasta huoneesta, imuroin sen kaksi-kolme kertaa viikossa. Kerran kahden viikon välein myös luuttusin ja pyyhin pölyt.
[/quote]

Vielä sen verran, että vanhempani olivat, ovat edelleen, naimisissa.

Vierailija
10/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:38"]

[/quote]

[/quote]

Lapsesi saa liikaa kuukausirahaa, eikä tule aina pysymään hoikkana, jos noin usein heseilee.
[/quote]

Kyllä mä olen parin vuoden ajan käynyt pari kertaa viikossa hesessä/mäkissä, painoindeksi edelleenkin 17. Lihavat ja kateelliset mammat taas huutelee. :D

Vierailija
11/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:38"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuten sanoin tuskin ottaa siellä aina koko menun. 

Mutta olen kannustanut terveelliseen ruokaan kyllä tässä ja panostanut siihen täällä kotioloissa paljon. 

Älä siitä puolesta nyt huolestu. Vähän hain haarukkaa vain miten muilla teini-ikäisten vanhemmilla on tapana toimia. 

Asutaan tosiaan alueella, jossa rippijuhliinkin tilattiin limusiini lapsille ja ylioppilasjuhliin varataan Kalastajatorppa henkilökuntineen. Eli vanhemmilla ei mitään vaikeuksia laittaa tuhansia euroja tällaisiin "pikkujuttuihin"

Eli Munkkiniemi-Kaskisaari-Lehtisaari-Kuusisaari -akseli. 

Vierailija
12/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama

Vierailija
13/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v, 5 €/vk

Vierailija
14/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain teininä just tuon 100 e kuussa ja on mielestäni hyvä summa kaikkeen "ylimääräiseen" hömppään. Tosin tein myös kotitöitä rahan eteen eikä tarvinnut itse maksaa puhelinlaskua.

Vierailija
15/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennan siis vielä, mitä minä maksan: asumisen, ruuan, tarpeelliseksi katsomani vaatteet ja urheiluharrastuksen. 

Lisäksi tarpeelliseksi katsomani tavarat, esim. uusi läppäri, jos vanha menee rikki, tennismaila jne. Yleensäkin maksan kaiken jonka katson tarpeelliseksi. Meikit, hampurilaiset eivät ole. Puhelin on ainoa poikkeus, maksaa itse siis

ap

Vierailija
16/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh.. 100e kuussa, olen kateellinen :)
Olen 15 vuotias enkä koskaan ole saanut kuukausi/viikkorahaa enkä kyllä ole koskaan pyytänytkään... saan muutaman euron tarvittaessa ja minä tarvitsen harvoin rahaa :)

Vierailija
17/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeen mukaan. Harrastusmatkoihin saanut nyt ehkä noin 150 euroa /kk, muuten ei melkein mitään. On ollut todella idiootti ja rahahanat siksikin kiinni pidemmän aikaa. Puutetta hänellä ei kyllä ole mistään. On myös 15v ja olen yh. 

Vierailija
18/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en saanut yhtään. 100 euroa on paljon.

Vierailija
19/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko puhelinlasku keskimäärin on ollut? 15e?  Reilu 20e viikossa "hummailuun" on mielestäni ihan kohtuullisesti, jotenkin tuntuu hämyltä että siellä hesellä pitäisi käydä parikin kertaa kuussa tai ripsaria pitäisi ostaa joka kuukausi.

Tietty mulla on vähän puolueellinen näkemys, olen opiskelija ja pakollisten menojen jälkeen kuussa jää ruokaan rahaa 80e.

Vierailija
20/37 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvältä summalta tuo kuulostaa, ehkä hieman liikaakin. Pistä se töihin kumminkin että oppii rahan arvon, se on avartavaa. T. 17v, joka aloitti ensimmäiset työnsä 14vuotiaana. :)