Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naapurin vauva itkee taas yläkerrassa neljättä tuntia

Vierailija
20.12.2021 |

Minua ei siis tietenkään häiritse vauvan itku. Enemmänkin huokestuttaa että onko siellä kaikki hyvin, kun tuntuu välillä että se lapsi itkee taukoamatta koko päivän. Nyt olen tässä tehnyt töitä ja vauva on itkenyt aivan putkeen 4 tuntia, eikä tämä ole ensimmäinen kerta läheskään.

En ole koskaan tavannut tuota naapuria enkä tiedä millaisia ihmisiä siellä asuu. Pitäisikö olla huolissaan vai onko noin pitkäkestoinen yhtäjaksoinen itku normaalia? Minulla ei itselläni ole lapsia enkä tunne ketään jolla olisi.

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni kärsi koliikista 4 kk ja siihen päälle maitoallergiasta ja lopun viimeisteli 6 kk korvatulehduskierre. Lähinnä ihmettelen, että joillain on vauva, joka ei itke koko ajan. Eli ihan normaalia se luultavasti on.

Vierailija
42/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla vauvoillani on ollut koliikki. Naapuri tuli ovelle tarjoamaan vertaistukea. Olin enemmän kuin kiitollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta ääntä en ole koskaan yläkerrasta kuullut kun tuo pikkuisen itku. Autosta en osaa sanoa koska kerrostalo on valtava. Ikkunoista voisi kyllä katsoa että onko siellä ketään kotona.

Olen ehkä liikaa sitten katsellut telkkaria ja lukenut lapsista joiden vanhemmat rilluttelevat baarissa päivät pitkät. En kai sitten viitsi lasua alkaa tekemään..

Ap.

Lähinnä vaikuttaa siltä, että et tiedä vauva-arjesta yhtään mitään. Vauvat itkevät. Sellaista on elämä. Lasuun on turha normaaleista elämän äänistä ilmoitella. Heillä on tärkeämpiäkin tehtäviä kuin juosta hysteerisen lapsettoman paniikkisoittojen perässä. 

Miten ihmeessä voisin tietääkään jos minulla ei ole lapsia enkä tunne ketään jolla olisi? Ihan suotta kettuilet siellä minulle. Sen vuoksi kysyin täällä että onko tuollainen jatkuva tauotta itkeminen normaalia.

Ap

Lapsettomillekin on omien aivojen käyttö sallittua. Ei pitäisi olla ylivoimasta hahmottaa, että vauvat itkevät, koska eivät osaa puhumalla kertoa, mikä on hätänä. 

Toki. Jotenkin elin vaan siinä käsityksessä että vauva itkee -> sille annetaan ruokaa/vaihdetaan vaippa/laitetaan päiväunille/otetaan syliin/annetaan tutti -> itku loppuu ja alkaa taas uudelleen kun vauvalla on taas joku hätä. Ei niin että muutaman kuukauden aikana vauva itkee monta tuntia kerrallaan ilman että itku lakkaa edes pieneksi hetkeksi, eli esim ruoka-ajaksi tai sylin ajaksi tai siksi ajaksi että tutti on suussa.

Edelleenkin voit mennä purkamaan pahaa oloasi muualle.

Ap

Vierailija
44/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koliikkivauva todella itkee ihan putkeen jatkuvasti. Voi se olla hetken hiljaa esim keskipäivällä, mutta sitten se taas alkaa, eikä lopu yölläkään. Ihan jatkuvaa. Sen syytä ei tarkkaan tiedetä, eikä ole siten hoitoakaan. Se voi olla joku hermostollinen vaiva, tai johtua kypsymättömästä suolistosta tai allergioista tms. Eli jotkut vauvat vaan ovat sellaisia.

Vierailija
45/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vauvasta ei huolehdittaisi, ei se pahemmin enää itkeskelisi, kun se olisi jo osoittautunut turhaksi. Eiköhän yläkerrassa ole ihan peruskoliikkivauva.

Olin laitoskuntoutuksessa vauvani kanssa ja ajattelin naapuriperheestä just noin että eiköhän siellä ole homma hanskassa. Ei ollut.

Äiti maata möllötti samalla kun vauva huusi yksin sängyssään.

Vauva tietenkin huostattiin kun äiti ei kyennyt huolehtimaan hänestä eikä itsestään. Siellä laitoksessa olisi kyllä autettu ja tuettu vanhemmuutta mutta hän ei kyennyt sitä ottamaan vastaan

Siis, miten selvisi, että äiti vaan makoili, kun vauva huusi. On kai ihan normaalia laskea lapsi hetkeksi sänkyyn, kun menee avaamaan oven? Tuskin ne rynnäköllä tuli ovesta sisään ja löysi möllöttävön äidin ja yksin itkevän vauvan?

Äiti itse kertoi asiasta ja voi olla että henkilökuntaa on sen lisäksi käynyt huoneessa kun äiti on ollut lamaantuneena sängyssään.

Vierailija
46/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään muuta ääntä en ole koskaan yläkerrasta kuullut kun tuo pikkuisen itku. Autosta en osaa sanoa koska kerrostalo on valtava. Ikkunoista voisi kyllä katsoa että onko siellä ketään kotona.

Olen ehkä liikaa sitten katsellut telkkaria ja lukenut lapsista joiden vanhemmat rilluttelevat baarissa päivät pitkät. En kai sitten viitsi lasua alkaa tekemään..

Ap.

Lähinnä vaikuttaa siltä, että et tiedä vauva-arjesta yhtään mitään. Vauvat itkevät. Sellaista on elämä. Lasuun on turha normaaleista elämän äänistä ilmoitella. Heillä on tärkeämpiäkin tehtäviä kuin juosta hysteerisen lapsettoman paniikkisoittojen perässä. 

Miten ihmeessä voisin tietääkään jos minulla ei ole lapsia enkä tunne ketään jolla olisi? Ihan suotta kettuilet siellä minulle. Sen vuoksi kysyin täällä että onko tuollainen jatkuva tauotta itkeminen normaalia.

Ap

Lapsettomillekin on omien aivojen käyttö sallittua. Ei pitäisi olla ylivoimasta hahmottaa, että vauvat itkevät, koska eivät osaa puhumalla kertoa, mikä on hätänä. 

Toki. Jotenkin elin vaan siinä käsityksessä että vauva itkee -> sille annetaan ruokaa/vaihdetaan vaippa/laitetaan päiväunille/otetaan syliin/annetaan tutti -> itku loppuu ja alkaa taas uudelleen kun vauvalla on taas joku hätä. Ei niin että muutaman kuukauden aikana vauva itkee monta tuntia kerrallaan ilman että itku lakkaa edes pieneksi hetkeksi, eli esim ruoka-ajaksi tai sylin ajaksi tai siksi ajaksi että tutti on suussa.

Ap

Ei minulla ole paha olo :D Sinulla näyttää olevan, kun pillastut heti, jos vääriä käsityksiäsi oikaistaan. Onhan se aika höpsöä kuvitella, että vauvat ovat nukkeja, jotka toimivat tarkan ohjelmoinnin mukaisesti täysin identtisesti muiden vauvojen kanssa. Normaalisti lapsetonkin kyllä käsittää, että vauvat ovat yksilöitä ja yksi huutaa enemmän kuin toinen ja kaikki ei käytä tuttia. Eikä se tuttikaan ole mikään mute-nappula, jolla itku automaattisesti päättyy. 

Vierailija
47/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nykyinen teinini, itki kaikki päivät vauvana. Yöt nukkui hyvin ja kun vaunuiltiin ulkona, niin oli hiljaa. Tehtiin useita vaunulenkkejä päivän aikana ja silloista naapuria ne lenkit omakotitaloalueellamme häiritsi. Hän kun jätti lapsensa vaan terassille vaunuihin nukkumaan. No meillä ei nukkunut paikallaan olevissa vaunuissa. Kysyin asiaa neuvolasta ja terkka sanoi, että tehkää vaan monta lenkkiä päivässä. Sehän on hyvä sekä äidille, että vauvalle. Onneksi ei asuttu kerrostalossa.

Vierailija
48/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni oli koliikkivauva, tuollaistahan se on. Me vuorottelimme niin, että toinen sai kuulokkeet päässä katsoa telkkaria aina 30 min kerrallaan, kun toinen kanniskeli vauvaa. Yöllä ei nukkunut kukaan, ei siinä pystynyt. Hirveää aikaa oli se.

Kaikista järkevintä olisi käydä ovella kysymässä mikä tilanne. Vie suklaata tai pullaa mukanasi ja tarjoa sympatiaa. Samalla näet onko siellä joku hätänä.

Vierailija
49/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naapurini toi kukkia ja onnitteli lapsensaannin johdosta <3 kertoi, että ei ole itku häntä häirinnyt ja toivotti tsemppiä.

Vierailija
50/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koliikkivauva todella itkee ihan putkeen jatkuvasti. Voi se olla hetken hiljaa esim keskipäivällä, mutta sitten se taas alkaa, eikä lopu yölläkään. Ihan jatkuvaa. Sen syytä ei tarkkaan tiedetä, eikä ole siten hoitoakaan. Se voi olla joku hermostollinen vaiva, tai johtua kypsymättömästä suolistosta tai allergioista tms. Eli jotkut vauvat vaan ovat sellaisia.

Huh mikä painajainen. Tuosta pitäisi naapureiden saada jotain korvauksia, jos tuollaista ulvontaa joutuu kuuntelemaan. Eihän siinä voi itse saada mitään aikaan!

Ap, itse ainakin tekisin lasun. Mulla on oikeus rauhoittua ja rentoutua kodissani, oli naapurissa sitten narkkilauma tai koliikkivauva.

Vierailija
51/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Ap

Ap

No mutta tervetuloa todellisuuteen siis! Ei koliikkivauvan itku lakkaa, vaikka päällään seisoisi. Ei hetkeksikään tuntikausien aikana. Toki vuorokaudessa joitain tunteja on, jolloin nukkuu.

Vierailija
52/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoudu olemaan vauvan kanssa vaikka tunti, jotta äiti pääsee huutokonsertista hetkeksi pois :) Saat samalla terveellisen oppitunnin vauvaelämästä. 

Vierailija
53/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Tuntikausien itkeminen ei kyllä ole normaalia. On kummallista, miten tuollainen jatkuva rääkyminen kuitataan että "normaali koliikkivauva", eikä yhtään välitetä lapsiparan kärsimyksistä. Koliikki EI ole normaalia, lapsi kärsii hirvittävästi, ja kukaan ei viitsi tehdä mitään, koska "normaali koliikkivauva". Jos aikuinen huutaisi tuskasta mahakipujen takia tunteja putkeen, joku varmaan tekisi jotain, mutta koska vauva, antaa rääkyä.

Suurin osa vauvoista ei myöskään ole koliikkivauvoja, joten senkään perusteella jatkuva huutaminen ei ole "normaaleja elämän ääniä".

Vierailija
54/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmiset viitsii tehdä lapsia kerrostaloon? En sano tätä pahalla vaan aidosti ihmettelen. Vauvan itku on muutenkin stressaavaa ja vielä jos pitäisi koko ajan pelätä että häiritsee naapureita, pienessä asunnossa ei itsekään pääse itkua ikinä pakoon vaikka vanhemmat hoitaisivat vuorotellen vauvaa. Omakotitalossa ei sentään tarvitse naapureista huolia.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes halua muuttaa omakotitaloon. Syitä molempiin lukuisi. Itse en ainakaan pätkääkään ajattele naapureita, jos vauva itkee. Keskityn ihan vain siihen vauvaan. Naapurit pitäköön itse huolen itsestään ja muuttakoon vaikka sinne omakotitaloon, jos eivät elämän ääniä kestä. Itkua pääsee "pakoon" vaikka lenkille. Myös vauvan vanhemmat, jos on kaksi aikuista perheessä. 

Mahtava asenne tuo että p*skat muista, minä ja minun kersani ovat maailman keskipiste. Onneksi ei ole lapsiperheitä naapurissa.

Vierailija
55/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

Tuntikausien itkeminen ei kyllä ole normaalia. On kummallista, miten tuollainen jatkuva rääkyminen kuitataan että "normaali koliikkivauva", eikä yhtään välitetä lapsiparan kärsimyksistä. Koliikki EI ole normaalia, lapsi kärsii hirvittävästi, ja kukaan ei viitsi tehdä mitään, koska "normaali koliikkivauva". Jos aikuinen huutaisi tuskasta mahakipujen takia tunteja putkeen, joku varmaan tekisi jotain, mutta koska vauva, antaa rääkyä.

Suurin osa vauvoista ei myöskään ole koliikkivauvoja, joten senkään perusteella jatkuva huutaminen ei ole "normaaleja elämän ääniä".

Kyllä vaan on. Jos vauva on kipeä, se itkee. Joskus se itku kestää tuntikausia. Koliikki ei ole mitenkään harvinaista ja vaikka olisikin, se on silti normaali elämisen ääni, koska vauvat ovat osa normaalia elämää. 

Vierailija
56/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka ihmiset viitsii tehdä lapsia kerrostaloon? En sano tätä pahalla vaan aidosti ihmettelen. Vauvan itku on muutenkin stressaavaa ja vielä jos pitäisi koko ajan pelätä että häiritsee naapureita, pienessä asunnossa ei itsekään pääse itkua ikinä pakoon vaikka vanhemmat hoitaisivat vuorotellen vauvaa. Omakotitalossa ei sentään tarvitse naapureista huolia.

Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai edes halua muuttaa omakotitaloon. Syitä molempiin lukuisi. Itse en ainakaan pätkääkään ajattele naapureita, jos vauva itkee. Keskityn ihan vain siihen vauvaan. Naapurit pitäköön itse huolen itsestään ja muuttakoon vaikka sinne omakotitaloon, jos eivät elämän ääniä kestä. Itkua pääsee "pakoon" vaikka lenkille. Myös vauvan vanhemmat, jos on kaksi aikuista perheessä. 

Mahtava asenne tuo että p*skat muista, minä ja minun kersani ovat maailman keskipiste. Onneksi ei ole lapsiperheitä naapurissa.

Täysin tervettä, että äidille vauvan hyvinvointi on tärkeämpää kuin ventovieraan naapurin elämä. Edelleen: vauva ei sinua tahallaan kiusaa. Se itkee, koska se ei osaa muuten ilmaista itseään. Toivottavasti saat pian oikein pahan koliikkivauvan naapuriisi. Se olisi sinulle oikein. 

Vierailija
57/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin vastaavassa tilanteessa lastensuojeluun, koska en enää kestänyt kuunnella päivästä toiseen itkua, minulle tuli siitä fyysisesti niin paha olo, että oksensin. Tottakai olin kauhean huolissani myös lapsen hyvinvoinnista. Hyvin nopeasti soittoni jälkeen itku loppui, koska äiti ja lapsi muuttivat pois. Sen jälkeen näin muutaman kerran isää, joka oli niin käki kännissä, että raahautui kotiin ojia pitkin nuohoten… Toivon, että soittoni auttoi ja lapsi voi hyvin.

Vierailija
58/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta siis vauva pitäisi jättää heitteille ja panostaa sen sijaan naapurin mukavuuteen. Kerrassaan k'sipäinen asenne sinulle. Ja vielä kehtaan nillittää, että vauvasta huolehtiminen olisi itsekästä :D:D:D

Vierailija
59/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku koliikkivauva, tai sitten jotain on oikeasti vinossa. Jos on koliikkivauva, mieti miten karseaa sen vanhemmilla on.

Olen odottanut toisaalta sitä keskustelukulttuuria, missä vihdoin myönnettäisiin, että kaikki eivät yksinkertaisesti vain osaa. Esim Jodelissa, Facessa ja kommentteja lukiessa tajuan miksi jengin ipanat huutavat nonstoppina vuorokaudet läpeensä tai ei rauhoitu millään. Jotkut yrittävät vuorokaudet läpeensä noudattaa jotain keksittyjä sääntöjä eivätkä lapsen huudosta usko, ettei se kikkakaarti oikeasti toimi. Toinen on porukka, mikä ei vain välitä eikä vain reagoi, vaan antavat lasten huutaa ja luulevat sitä normaaliksi. Ihmettelen myös miten vähällä ruualla jotkut luulevat vauvojen ja lasten elävän. Yksikin ihmetteli kun 1,5v ei nuku millään kokonaisia öitä, ennen kuin sille vihjattiin et antaa kunnon puurot iltapalaksi äidinmaidon sijaan. Taapero oli kuulemma sammunut kuin lyhty, kun sille oli annettu illalla kunnon ruoat. Joskus en voi uskoa näitä töppäilyjä edes todellisiksi. 

Jos itku kuuluu 4h putkeen ja vaikuttaa siltä, ettei kukaan reagoi siihen, niin laita vaikka lappu tai käy oven takana. Ei tiedä jos siellä on aikuinen koronassa tai pyörtyneenä ja ainoa on vauvan itku, mikä hälyttää siitä. 

Vierailija
60/86 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap.

No kerro ihmeessä, miten sinä sen koliikki-itkun saat loppumaan. Lääkäreillä ei siihen konsteja ole, mutta onneksi meille nyt tuli asiantuntija paikalle. Ei muuta kuin jaat tietosi. Helpottaa monen perheen ja myös naapurin elämää.