Tuntuu niin karulta joulu yksin kerrostalossa. Kaikki lähtevät johonkin.
Varhaisimmat nuoremmat ihmiset pakkaavat autojaan jo nyt ja lähtevät selvästi johonkin kauas.
Aaton aattona alkaa jopa talon vanhuksilla ramppaammaan porukkaa ja piha täyttyy vieraista autoista. Osa siis selvästi viipyy. Minä istun ainoastaan yksin kotona enkä mene mihinkään.
Ne muutamatkin sulkeutuneemmatkin naapurit poistuvat aattona ainakin pariksi tunniksi johonkin.
Eli eivät ole välttämättä yksin koko joulua.
Minulle ei tule ketään eikä minulla ole mitään paikkaa mihin mennä.
Yksin ulkona kävely tuntuu vain entistä karummalle.
:(
Kommentit (44)
Tervetuloa luokseni maalaistalooni.
M36
Mäkin vietän joulun yksin kerrostaloasunnossani, eikä harmita yhtään. Tosi ihanaa saada olla rauhassa kotona. Sytytän kynttilöitä, juon glögiä ja katson telkkarista jouluohjelmia. Teen hyvää ruokaa ja otan välillä torkut. Mikä sen parempaa?
En minäkään lähde mihinkään. En polta kynttilöitä, ei ole koristeita. Syödään kissan kanssa ehkä silakoita. Tai sitten ei. Kirjastosta haettu kassillinen kirjoja. Että näin!
Minä nautin, kun saa kerrankin olla rauhassa. Ei kuulu meteliä tms. Mukavaa. Vien romuja roskiin, kun naapurit eivät ole kyttäämässä.
Käyn kävelyllä aattona, nautin rauhasta, katselen sarjoja, syön hyvää ruokaa ja nautin omasta rauhasta. Vuoden paras aika.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa luokseni maalaistalooni.
M36
Ja mun luo myös kerrostaloluukkuuni! 😊
Mulla on aattona saunavuorokin. Laitetaan parvekkeelle kynttilöitä, katsellaan joulun ohjelmia ja voisin jonkun paistinkin tehdä.
Ota juomaa mukaasi.
Vierailija kirjoitti:
Minä nautin, kun saa kerrankin olla rauhassa. Ei kuulu meteliä tms. Mukavaa. Vien romuja roskiin, kun naapurit eivät ole kyttäämässä.
Käyn kävelyllä aattona, nautin rauhasta, katselen sarjoja, syön hyvää ruokaa ja nautin omasta rauhasta. Vuoden paras aika.
Samoin. Joulu on hyvää aikaa tyhjentää romut kellarikonerosta, kun kyylät ovat muualla. 🤣
Mulla meinas tulla sama kuin AP:lla kunnes sain kutsun ystäväni porukoiden luokse,välit poikki vanhempiini niin en mene sinne viettämään joulua.
Jouluna yksinäisyys korostuu hurjasti.
Sori en osaa auttaa, mutta ymmärrän tunteesi.
Meitä yksinäisiä on paljon. Olen samassa tilanteessa kuin ap.
Olen kerran viettänyt joulun yksin. Tai olihan minulla kolme kissaa seuranani. Olin niin töistä puhki, etten jaksanut lähteä ruuhkajunalla kissojen kanssa toiselle puolelle Suomea.
Oli itse asiassa tosi vapauttavaa. Söin vain jotain nakkeja ja katselin telkkaria sydämeni kyllyydestä. Silloin sattui vielä olemaan pitkät pyhät.
Ymmärrän hyvin, että jos viettää joulua jatkuvasti yksin, on se kaukana vapauttavasta ja mukavasta. Ihanasti tännekin tuli pari kutsua joulunviettoon ap:lle. Kaunis ajatus, vaikka ei sitten konkretisoituisikaan.
Mä tunnen aina juhannuksena yksinäisyyttä kun koko kaupunki tyhjenee ihmisten lähtiessä mökeilleen.
Kolmas joulu yksin ,mutta en koe olevani yksinäinen. Hautausmaa käynnit ja jouluruuat siinä se on.
Tosi ihanaa olla yksin jouluna. Olen varannut viiniä, hyvää ruokaa, kirjoja ja konjakkipullon. Niiden seurassa joulu menee hyvin. On mennyt ennenkin.
Tämä on parasta ikinä kun saa viettää joulun yksin. Ei tartte olla yltiösosiaalisten sukulaisten tai tuttavien kanssa missään tekemissä. En yleensäkää juhli "Jessen" synttäreitä. Jeesus on sitäpaitsi syntynyt syyskuussa jos otatte selvää.
Et ole ainoa. Teen lähityötä ja olen iso riski riskiryhmässä oleville läheisilleni, joten olen koko joulun yksin. Surullista. Itse asiassa aioin opiskella joulun pyhät, kun ei ole muutakaan tekemistä. Jää tämä joulu mieleen karulla tavalla.
Odotan taloyhtiön joulusaunaa. Todennäköisesti saan käydä yksin, mutta ei haittaa, jos joku naapuri tulee myös. Muuten sama ohjelma kuin muillakin, eli joulurauha telkkarista ja haudalla käynti ja jouluruokaa sen saunan päälle. Sitten onkin jo ilta ja voi katsoa telkkaria ja ottaa vaikka vähän mutta hyvää viiniä. Nautitaan kaikki rauhallisesta joulusta niin yksinäiset kuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin vietän joulun yksin kerrostaloasunnossani, eikä harmita yhtään. Tosi ihanaa saada olla rauhassa kotona. Sytytän kynttilöitä, juon glögiä ja katson telkkarista jouluohjelmia. Teen hyvää ruokaa ja otan välillä torkut. Mikä sen parempaa?
Samoin täällä. Opiskelijapoikani tulee aattona. Rauhallista ja stressitöntä. Ihanaa.
Jouluni muuttuivat yksinäisiksi puolisoni yllättävän kuoleman jälkeen. Joulun tuleminen tuntui ahdistavalta ja juuri se, miten kerrostaloasukkina katselen muiden joulua sekä kuhinaa. Yksinäinen aattopäivän kävelylenkki vain korosti tuntojani. Sitten vain päätin, että antaa joulun ja ahdistuksen tulla ihan rauhassa. Se olikin paras päätös. Jos ei huvita ottaa joulua vastaan ei vaan ota sitä vastaan. Niin sain myös tilaa ajatuksilleni keksiä jouluksi tekemistä ja miksi kaivelen käsityöt, remppavehkeet yms esille. SEllaista, mistä ei aiheudu meteliä naapureille. JOulu on parasta aikaa maalata vaikkapa seinä. Kun valmista jälkeä katselee on oikeastaan hyvä joulufiilis. Terästettyä kahvia ja kaverin antamia joulupullia pimeässä illassa.
Ikäväähän se on. Varsinkin joulu, kun on niin hiljaista kaikkialla eikä oikein voi minnekään mennä ihmisten ilmoille. Itsekin olen viettänyt viimeiset 15 vuotta yksin ja eihän se mukavaa ole. Ei ole mukavaa katsella toisten juhlintaa tai olla yksin aikana, kun kaikkialla toitotetaan miten joulu on läheisyyden aikaa. Käyn jouluna vanhemmillani vierailulla ja se on mukavaa, mutta silti suurimman osan ajasta olen taas aivan yksin.
Voimia ja kaikesta huolimatta mukavaa joulua kaikille yksinäisille!