Onko kohtuutonta vaatia teiniltä kahta ruuanlaittovuoroa viikossa?
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
Kommentit (426)
Mielestäni on kohtuutonta. En nyt varmaan osaa enää mitään uutta pointtia tähän tuoda, kun niin monesti on tullut ilmi jo nämä samat asiat (teini ei voi itse päättää kellonaikaa, ei ilmeisesti edes halua laittaa ruokaa jne.), mutta tämä sinun teini on kuitenkin vasta teini. Samaa mieltä olen myös siitä, että teiniä opettaisi paremmin se, jos vanhemmat ovat kotona ja teini voi pyytää apua, ei niin, että teini on yksin vastuussa. Entäs jos tapahtuu jotain? Keittiöhän on tunnetusti kodin vaarallisin paikka, voi tulla haavoja tai palovammoja, vahinkoja sattuu aikuisillekin niin miksei sitten teinille? Varsinkin jos siinä sattuu vielä pari alakoululaista pyörimään jaloissa.
Maailmahan on täynnä mielipiteitä, mutta tämä on minun mielipiteeni. Olen itse toiseksi vanhin perheessäni, joten pikkusisarusten vahtiminen ja siivoukset ovat tuttuja juttuja. Ruokaa ei koskaan käsketty laittamaan vaan vanhempani ymmärsivät ihan itse, että se on heidän hommansa ruokkia omat lapsensa. Silti minusta kasvoi kunnon kansalainen, joka oppi laittamaan ruokaa sitten omassa asunnossaan, intoakin riitti, kun sitä ei oltu tapettu pakollisella ruuanlaitolla kaksi kertaa viikossa. Itse ainakin muistan, että tuossa iässä tärkeintä oli olla kavereiden kanssa ja irrottautua siitä lapsuuden perheestä. Vaikka se ap:sta pahalta tuntuu, niin tytär on aloittamassa omaa elämää, ilman vanhempia tai pikkusisaruksia. Tähän aikuistumisvaiheeseen kuuluu se, että ollaan poissa kotoa ja tutustutaan maailmaan, kuitenkin sillein, että on se turvallinen koti johon palata (ilman, että vihainen äiti odottaa kapusta kädessä ja käskee suoraan keittiöön)
Vastuu pitää vanhemmilla olla kotitöiden kokonaisuudesta, se on selvää. Mut voisiko ajatella tässä tilanteessa sellaista vaihtoehtoa, että vanhemmat miettisi etukäteen, mitä ruokaa teini voi laittaa? Esimerkiksi kanat valmiiksi pakastimesta sulamaan, ja teini laittaa ne sit uuniin. Joka päivälle olisi vaikka katsottu etukäteen ruoka-ainekset valmiiksi ja neuvottu hyvin, mitä tehdä ja millä tavalla.
Kyllä kotitöistä pitää teinille antaa myös vastuuta siten, että aina ei voi yksinkertaisesti lähteä kavereille silloin kuin huvittaa, vaan on tehtävä kotona jotakin. Jos se ei ole ruuanlaittoa, niin vaikka sitten pihan haravointia.
Olisiko kommentoijien mielestä sopivaa, jos teiniä pyydettäisiin vaikka haravoimaan joku tietty alue koulusta tultua, ennen kuin saisi lähteä kavereille? Töitä olisi noin puolen tunnin ajaksi? Jos tämä ei olisi sopivaa, niin voinko kysyä, miksi ei?
Tai vaikkapa laittamaan pyykit koneeseen ja pyörimään ennen omia menoja?
Entä vaikka kaupassa käynti ostoslistan mukaan kotiin tullessa?
Mikä siinä on, että teinille ei voisi antaa vastuuta jonkun tehtävän itsenäisestä hoitamisesta? En ymmärrä ajatuksenjuoksuanne, joten selventäkää minulle, olkaa hyvä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:50"] [quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:43"]Teini osaa laittaa ruokaa, siitä ei ole kyse. Suunnitellaan yhdessä tai sanotaan mitä hän kokkaa, tai halutessaan saisi tietysti itsekin päättää. Ihan perus kotiruokaa joka tapauksessa. Perheeseen kuuluu myös kaksi nuorempaa lasta, jotka ovat liian nuoria hoitamaan koko homman. Jos teini ei laittaisi ruokaa, venyisi syöminen liian myöhäiseksi. Koulu sujuu hyvin, harrastukset eivät tästä kärsi. Ap [/quote] Miksei voi edellisenä päivänä tehdä tuplasatsia tai ottaa pakastimesta jotain tai lämmittää jonkun eineksen ( hui) [/quote] Tehdään jo nyt pari kertaa viikossa tuplasatsi. Jos tehtäisiin triplasatsi, tulisi sama ruoka kolmantena päivänä jo korvista ulos. Eineksiä ei syödä. Ap [/quote] Öhhh, 2 kertaa viikossa yksi ateria esim.pinaattilettuja, mikä ongelma? Minkä ikäisiä pienemmät sisarukset ovat? Miksette itse huolehdi heidän ruoista ja harrastuksista? Mitä jos teini pääsee vaikka erikoislukioon ja muuttaa pois kotoa? Onko nuorempien sisarusten harrastusten mahdollistaminen teinin vastuulla?
[/quote]
Eineksiä ei syödä ja piste. Siitä ei ole nyt ollenkaan tarkoitus keskustella. Ja mitä tuo höpinä nuorempien harrastuksista on? Teinin ruuanlaittovuoroilla ei ole niihin mitään vaikutusta. Teini ei ole vielä muuttamassa pois kotoa, mutta jos muuttaisi niin tilanne katsottaisiin tietysti uudestaan.
Ap
Ja kertokaa logiikkanne, miten kaksi kertaa puolen tunnin mittainen kotityö saisi teinin lähtemään 16-vuotiaana kotoa ja heittäytymään einespizzan syöjäksi?
Entä jos hän joutuisi joka viikonloppu tekemään kotitöitä vaikka noin neljä tuntia? Tulisiko hänestä silloin jo huumeidenkäyttäjä kapinoidessaan?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:53"]kyllä näissä vastauksissa erottuu kahta eri ihmistyyppiä, noin karkeasti ottaen.
tyyppi A. vaaditaan teiniltä (minä vuonna tämä ap:n teini muuten tarkkaan ottaen on syntynyt?) mahdollisimman paljon vastuuta, entisajan malliin suoraan lapsesta mahdollisimman pian aikuiseksi. lopputulos: teini muuttaa todennäköisesti liian nuorena pois kotoa, syömään eineksiä ja muuten epäterveellisen elämän äärelle. tällaisen kasvatuksen saanut ihminen ehkä myöhemmin välttelee vastuuta, ei esim. ota vastaan vastuullisempia tehtäviä työelämässä. tällaisella ihmisellä on usein jokseenkin mustavalkoinen ajatusmaailma. perhe-elämä on usein marttyyrina olemista, ei osata arvioida valintojen seurauksia.
tyyppi B. kasvatetaan lasta ja teiniä pehmeämmällä tavalla. opetetaan tekemään kotitöitä, ollaan mukana ja neuvotaan. vastuuta on jonkin verran (esim. oman huoneen siivous, ruoanlaitto osittain), mutta vastuun kodinhoidosta kantavat vanhemmat. tulos: lapsi kehittyy ikätasonsa mukaisesti, on onnellisempi aikuisena, kun silloin tekee omia päätöksiä ja kantaa vastuuta niistä. tällainen ihminen osaa kodinhoidosta perusasiat, koska on ne oppinut kotona. hän saa vastuullisempia tehtäviä työelämässä koska ei koe vastuuta ahdistavaksi, kun sitä ei ole ollut liikaa nuorena. hänen perhe-elämänsä on onnellisempaa, koska nyt hän tietää että nyt on hänen vuoronsa kantaa vastuuta, eikä se tunnu raskaalta, kun se on hänellä vasta aikuisena ja on itse valintansa tehnyt.
sellaista, että teiniltä ei vaadittaisi mitään osallistumista kotitöihin, ei ole kukaan tainnut ehdottaa, joten se huoli, ettei teini osaisi mitään kun muuttaa omilleen, on turha. tuon ruokahuollon voi kyllä käytännössä järjestää muutenkin kuin teinille täysvastuu kahtena päivänä, jotenkin hommaa kannattaisi teinin kannalta helpottaa.
[/quote]
Olipa hyvä analyysi ja allekirjoitan täysin! Minun piti siivota (imuroida) oma huoneeni ko taaperona, oikeita töitä tein jo 9-vuotiaana, pyykin pesut, viikkaamiset, imuroinnit, luuttuamiset ja muut piti tehdä jo pienestä pitäen. Muutin kotoa 16 kesäisenä omilleni, välttelen suuria vastuita, koska vihaan vastuuta. Vihaan siivoamista ja toisaalta olen onneton, kun alisuoriudun, vaikka pää riittäisi pidemmälle. Yritän ottaa vastuuta enemmän, mutta väsyn joka kerta liikaa ja tuntuu, etten selviydy. Tämä masentaa, sillä olen jumissa pääni sisällä. Mustavalkoinen en enää ole, olen kehittänyt itseäni henkisesti valtavasti ja mieheni on ollut loistava opettaja. Pidän ihmisistä, mutta välttelen liian läheisiä kontakteja, sillä pelkään, että ihmiset vaativat minulta liikaa ja käyttävät resurssini loppuun. Kannattaa oikeasti miettiä, mitä lapsiltaan vaatii ja miten heitä kasvattaa. Mielummin lempeä ja kannustava ohjaus, kuin hirveä vaatimuslista armeijatyyliin. Ei niistä lempeästi kasvatetuista mitään pullamössöä tule, vaan tasapainoisia ihmisiä. Toisin kuin meistä, liian ankaran ja rakkaudettoman kasvatuksen saaneista: me kipuillaan koko loppuelämä ja kamppailuaan oman päämme kanssa.
Kun olin viikolla kauempana töissä, perheen teinit huolehtivat ruuanlaitosta. Ei se menu kovin kaksinen, saati monipuolinen ollut, kun jokaisella oli pari ruokalajia, joita laittoivat.
Kerran viikossa aluksi itse valitsemaansa ruokaa, siitä se alkaa. Osaavatpa sitten laittaa ruokaa kun asuvat omillaan.
Sopikaa kompromissi, kerta viikossa. Tai toisella kerralla lämmittää vain valmiin ruuan, voihan sen tehdään aiemmin pakastimeen.
Mulla on kaks lasta jotka pääsääntöisesti huolehtii arkiruuan pöytään, ovat nyt 14 ja 12 ja ovat tehneet näin 2-3v, joten et ole kohtuuton.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:03"]Vastuu pitää vanhemmilla olla kotitöiden kokonaisuudesta, se on selvää. Mut voisiko ajatella tässä tilanteessa sellaista vaihtoehtoa, että vanhemmat miettisi etukäteen, mitä ruokaa teini voi laittaa? Esimerkiksi kanat valmiiksi pakastimesta sulamaan, ja teini laittaa ne sit uuniin. Joka päivälle olisi vaikka katsottu etukäteen ruoka-ainekset valmiiksi ja neuvottu hyvin, mitä tehdä ja millä tavalla.
Kyllä kotitöistä pitää teinille antaa myös vastuuta siten, että aina ei voi yksinkertaisesti lähteä kavereille silloin kuin huvittaa, vaan on tehtävä kotona jotakin. Jos se ei ole ruuanlaittoa, niin vaikka sitten pihan haravointia.
Olisiko kommentoijien mielestä sopivaa, jos teiniä pyydettäisiin vaikka haravoimaan joku tietty alue koulusta tultua, ennen kuin saisi lähteä kavereille? Töitä olisi noin puolen tunnin ajaksi? Jos tämä ei olisi sopivaa, niin voinko kysyä, miksi ei?
Tai vaikkapa laittamaan pyykit koneeseen ja pyörimään ennen omia menoja?
Entä vaikka kaupassa käynti ostoslistan mukaan kotiin tullessa?
Mikä siinä on, että teinille ei voisi antaa vastuuta jonkun tehtävän itsenäisestä hoitamisesta? En ymmärrä ajatuksenjuoksuanne, joten selventäkää minulle, olkaa hyvä.
[/quote]
Minä en ylipäätänsä kannata tuota, että yksi (teini tai lapsi) perheessä tekee yksin jotain kotihommia sillä aikaa, kun muu perhe tekee jotain muuta (sisaret leikkii, vanhemmat töissä). Vastuu tuntuu liian suurelta ja on perseestä tehdä hommia yksin liian nuorena. Vihasin sitä, kun jouduin itsekseni imuroimaan koko lukaalin, kun muu perhe makoili perse homeessa sohvalla. Piti oikein pyytää, että voisko jalkoja nostaa, että saisin inuroitua herrasväen jalkojen juuresta kunnolla. Vihasin sitä sydämeni pohjasta ja vihaan siivoamista edelleenkin. Ennemmin niin, että koko perhe osallistuu ja tehdään yhdessä. Tällöin lapsi saa opastusta ja tukea, vastuu ei tunnu liian isolta eikä tunnu siltä, että miksi minä yksin teen, kun muut tekee jotain muuta (käyn ennemmin vaikka töissä kun siivoan, vihaan siivoamista niin paljon että työt tuntuu lomalta siivoamiseen verrattuna). Ja puoli tuntia päivässä on liikaa (en ole varma, tarkoititko päivittäistä). Lapsi ja nuori tekee töitä joka arkipäivä - käy koulussa, tekee läksyt ja lukee kokeisiin. Se on lasten työtä. Harva aikuinenkaan jaksaa opiskella täyspäiväisesti ja pyörittää perhetumbaa siinä samalla, koulutöiden ohessa. Saati sitten, kun kyse on lapsesta. 15- vuotias on vielä lapsi (tai nuori, mutta lapsi silti).
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:08"]Ja siis jos sattuu peruskoulun jälkeen valitsemaan amiksen ja catering-linjan niin joutuu laittamaan ruokaa sadoille. Mammat varmaan pyörtyy kauhusta.
[/quote]
KUN minun teinini opiskeli sillä linjalla ja asui opiskelija-asunnossaan (joka oli silloin hulppea omakotitalo, useamman yhtesenä kimppakämppänä), ei vieraista ollut puutetta. Ei tarvinnut lähteä kavereitten luo joka ilta, vaan kaverit tulivat heidän luokseen " kun täällä on aina niin kodikasta". Tehtiin ruokaa ja syötiin, melkein joka päivä.
Aivan hyvin teinin tai vaikka alakoululaisen voi velvoittaa tekemään kerran viikossa ruokaa, mutta oman mielensä mukaan ja hänelle sopivaan aikaan. Samalla vaivalla ruuan tekee koko perheelle kuin itselleen. Esimerkkinä vaikka joku kiusaus tms.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:04"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:58"]
Anna kun arvaan, teini on tyttö.
[/quote]
Mitä väliä sillä on? Hyvä on, teini on kyllä tyttö. Pojalle on tulossa sama vastuu samassa iässä, jos se jotenkin teitä helpottaa.
Ap
[/quote]
Hah, sen kun näkis...
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:34"]
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:34"]
15-vuotias, täyttää alkusyksystä 16. Kahtena arki-iltapäivänä pitäisi laittaa muulle perheelle ruoka. Ei siis voi silloin mennä suoraan koulusta kavereille tai kylille. Onko kohtuutonta?
[/quote]
On, älytöntä.
Ei teini osaa tehdä ruokaa koko perheelle. Ellei se ole lihapullien lämmitys. Sellaista on turha vaatia teiniltäkään.
Tee ruokaa on hyvää ja teini mukaan siihen että oppii mukana. OPETA.
Minä ainakin teen sellaisia ruokia ettei siihen teinin opit riitä.
[/quote]
Ongelma ei ole se etteikö teini osaisi. Ongelma on se että teini ei halua. Mielestäni lasten tulee osallistua kotitöihin, ja meillä teinin osuus nyt vaan olosuhteiden pakosta painottuu ruuanlaittoon. Mitä siis edelleenkin on vain kahtena päivänä viikossa, tunnin verran suunnilleen yhteensä. Kyllä siinä jää aikaa koululle, kavereille ja harrastukselle.
Ap
[/quote]
tuosta kotitöihin osallistumisesta on ammattilaisillakin eriäviä näkemyksiä. Toki lasten tulee mielestäni osallistua jossain määrin kotitöihin (esim. roskien vienti, oman huoneen siivous, pöydän kattaminen yms. pikkuhommat), mutta isommat "linjat" kuuluvat mielestäni vanhemmille. Onhan se kiva skipata kotitöitä lapsille, myönnän sen, mutta ajattelen asiaa myös lasten kannalta. Oman huoneen siivousta ja satunnaisia kotitöitä lukuunottamatta en tehnyt juurikaan kotitöitä 18v mennessä. Sen jälkeen muutin omilleni ja opin arvostamaan tuota vapaata aikaa. Olen kiitollinen, että sain viettää lapsuuden ja nuoruuden huolettomasti arjen rutiineista stressaamatta - niitä on ehtinyt omassa kodissa ja useamman lapsen myötä tekemään aivan riittävästi.
En myöskään näe kotitöiden tekemistä lapsena välttämättömänä ko. toimintojen oppimiselle. Pyykinpesun, ruoanlaiton ja siivouksen oppii, kun siihen on motivaatiota oman kodin myötä. Sen sijaan näen tärkeänä sen, että näin äidin (kyllä, isä ei juuri osallistunut) esimerkin erilaisista kotitöitä; ikkunoiden pesu, pyykin viikkaus, imurointi, pölyjen pyyhintä, vessan pesu ja pyyhkeiden vaihtaminen, vain joitakin mainitakseni, ovat muododtuneet rutiineiksi itsellenikin, vaikka en tehnyt niitä itse lapsena. Tällaisen mallin puuttuminen voi varmaankin aiheuttaa uusavuttomuutta, ei niinkään se, että lapsi ei ole joutunut tekemään näitä lapsena itse.
Voin kertoa, että olisin ahditunut suuresti tuollaisesta 2x viikossa ruoanlaittovastuusta teininä, vaikka nyt kotiäitivuosina olen tehnyt toki ruoat 5x päivässä. Teini kuuluu saada olla vapaa! Esikoistytön vastuuttamisesta erilaisiin lasten- ja kodinhoidollisiin tehtäviin on paljon huonoja esimerkkejä. Ystäväni kamppailee aikuisena jatkuvasti sen kanssa, että kokee joutuneensa kantamaan liian suuren vastuun em. asioista liian nuorena. Nämä mielessäpitäen antaisin ohjeen, että anna teinin olla teini.
Mun mielestä myös yksi kerta viikossa ois sopiva. Kaksi päivää jatkuvasti on liian paljon. Tiukka eineskielto ja liian paljon huoltovastuuta johtaa helposti siihen että teini muuttaa nuorena omilleen saadakseen syödä rauhassa eineksiä ja unohtaa kotityöt...
Onhan se nyt typerää, jos ei pääse omiin puuhiinsa, kun pitää tulla muille tekemään ruokaa. Tehkööt siis muut omat ruokanasa, teini voi auttaa silloin kun on itsekin kotona syömässä, ettei tarvitse juosta mistälie touhuistaan kotiin muita palvelemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 21:03"]
Mun mielestä ei ole kohtuutonta, jos ainekset ruokiin kuitenkin löytyy jääkaapista ja pitää "vain" kokata. Puolessa tunnissa saa pienempien avustamana (pöydän kattaminen ja salaatin tekeminen) jo ihan hyvän kotiruoan aikaiseksi, vaikkapa kanawokkia tai jauhelihakastiketta ja pastaa/perunaa. Vielä vähemmän hommaa on jonkun kanan heittämisessä uuniin ja riisin keittämisessä.
[/quote]
Se pointti on tuskin siinä hommassa, vaan siinä, että täytyy olla kotona muita palvelemassa eikä pääse omiin askareisiinsa.
Ei helevetti! 15 vuotiaan pitää kokata 2 kertaa viikossa ja se on mammojen mielestä kohtuutonta, ei voi olla totta!
Ei todellakaan ole liikaa vaadittu, jos ei nyt tarvitse 5 ruokalajin menua suunnitella.
Mistä ne teinit ikinä oppii, että miten sitä taloutta pyöritetään jos ei kotona mitään tarvitse tehdä? Sitten ihmetellään kun nykyajan nuoret ovat laiskoja, syövät pizzaa ja ei työt maistu.. Hmm, mistähän johtuu..
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 20:56"]
Tehdään jo nyt pari kertaa viikossa tuplasatsi. Jos tehtäisiin triplasatsi, tulisi sama ruoka kolmantena päivänä jo korvista ulos. Eineksiä ei syödä. Ap
[/quote]
Kuka sen tuplasatsin tekee, vanhemmatko? Viikossa on seitsemän päivää. Jos siis esim. sinä teet maanantain ruuan, jota syödään myös tiistaina, ja miehesi tekee keskiviikon ruuan, jota syödään myös torstaina, miksi teinille jää perjantai ja toinen viikonlopun päivistä?
Ei mene ihan tasan tuo jako.
Toisekseen samaa ruokaa ei ole pakko syödä peräkkäisinä päivinä, kun osan laittaa pakkaseen.
En vaadi 18 v pojalta et tekee safkan vaikka kotitalous olikin 10. Lukekoot yliopiston pääsykokeisiin.
2 kertaa viikossa tekee teini, pari kertaa viikossa tehdään tuplasatsit... Vanhemmat ovat varmaan uraohjuksia?
Sit ei ole ok. Junioreilla ratsastatte. Välipalatkin on keksitty, ette ehdi niitäkään antaa?