Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kellään silkkipaitoja?

Vierailija
01.04.2015 |

Onko hankalia käytössä. Pitää ilmeisesti pestä käsin. Onkohan kellään kokemuksia Gina tricot silkkipaidoista. Kestääkö saumat jne? Vai kannattaako mielummin ostaa polyesteripuseroita? Myös h&m:llä silkkipaitoja? Onko niistä kokemuksia?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut kymmeniä silkkipaitoja (ja alusvaatteita, neuleita, huiveja ja vuodevaatteita) jo 80-luvulta lähtien. Silkki on aivan ihana materiaali yllä, mutta ei mikään pese-ja-pidä -ihmisen valinta.

Kokemukseni mukaan silkki, joka kestää käsinpesun, kestää myös pesukoneen villapesuohjelman (jos vaatteessa on kovikekankaita, kaarevia saumoja, painokuvioita tai muita koristuksia, kannattaa pestä käsin tai viedä suosiolla pesulaan). Silkki inhoaa nopeita lämpötilanvaihteluita, joten pitää olla varovainen, pesi miten pesi. Kemiallista pesua vaativalle silkkivaatteelle ei kannata näyttääkään vettä, joten kannattaa miettiä, kuinka paljon rahaa ja aikaa pesulassa juokseminen vie.

Katsoin silkkipuserot mainitsemiesi firmojen sivuilta. Kaunista on, mutta kuvat voivat valehdella vaikka kuinka, ja valitettavasti verkkokauppojen kuvat yleensä valehtelevat reilusti, ja silkki on todellisuudessa hurjan paljon kuviteltua ohuempaa ja heikompaa, usein aivan läpinäkyvää. Heikkolaatuista silkkiä on vaikea silittää ja sen saumat alkavat helposti kiertää ja vetävät viereisen kankaankin vekeille. Hyvälaatuisenkin silkin silittäminen on tarkkaa puuhaa. Kannattaa käydä kaupassa hypistelemässä tai varautua palauttelemaan verkkokauppaostoksia. Tusinatavarankin seassa voi kuitenkin olla ihania vaatteita, joita voit käyttää monta vuotta.

Kysymykseesi polyesterista vastaan, että silkki on hurmaava luonnonmateriaali, polyesteri on muovia. Toisaalta taas aika moni ihminen ei erota polyesteria silkistä, joten jos vain vaatteen ulkonäkö on tärkeää, voit ihan hyvin käyttää tekokuituja. Minä tunnistan aidon silkin jo kaukaa, mutta minä olenkin silkkifriikki. :)

Vierailija
2/5 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silkki alkaa haista hielle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ollut silkkipuseroita ja -huiveja jo pitkään. Vaatteet ja asusteet kestäneet oikein hoidettuina vuosia. Pesen jokaisen vaatekappaleen erikseen käsin Serto-pesuaineella. Jos tarvitsee silittää, silitän kevyesti. Silkistä valmistetut tuotteet ovat todella mukavan tuntuisia päällä. Polyesteriä en enää osta. Olen huomannut, että hyvä silkkinen tai muu luonnonmateriaali kestää pidempään kuin vastaava polesteristä valmistettu. 

Vierailija
4/5 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan silkkiä. Sain tälläisen paidan ja käytin sen muuhun ompeluun. Todella epämukava.

Vierailija
5/5 |
14.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up