Aloitin laihiksen tänään
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:07"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:56"]
Pizza ei sovi laihduttajan päivittäiseen ruokavalioon, mikäli haluaa syödä jotain muutakin päivän aikana kuin sen yhden pizzan. Pizzassa on paljon kaloreita muttei kovin paljon ravintoaineita ja se sisältää paljon rasvaa, joka varastoituu elimistöön. Pizzasta tulee väsynyt ja ähky olo, jonka jälkeen ei jaksa liikkuakaan.
[/quote]
Tiedätkö, että pizzassa se rasva ei ole pahis. Väsynyt ja ähky olo ei johdu rasvasta.
[/quote]
Kyllä mä väittäisin, että rasva on se pahin. Pizzassa on rasvaista lihaa ja rasvaista juustoa, joku pieni paprikan palanen siellä saattaa seassa olla. Mikä sun mielestäsi se paha on?
Pohja eli valkoset jauhot , toisin sanoen höttöhiilarit
Hiilarit tuossa muodossa on mielestäni myös paha juttu. Sen vuoksi ne vähäiset leivät, mitä aion syödä, ovat kunnon täysjyvää.
En tiennyt, että ähky tulee hiilareista, kiitos valistuksesta. Tarkastan tämän vielä myöhemmin netistä, koska voit olla joku hullu, joka saa nautintoa siitä, että kertoo virheellistä tietoa vauvapalstalla. Tiedon varmistumiseen asti uskon sinua.
Rasva kuitenkin sisältää enemmän energiaa kuin hiilarit, joten laihduttajan näkökulmasta pidän sitä kuitenkin huonompana. Hiilarit myös ymmärtääkseni ovat nopeaa energiaa ja muuttuvat rasvaksi varastoituessaan kehoon, mutta tämä muutos vaatii energiaa, joten varastoituvan rasvan määrä jää pienemmäksi verrattuna siihen, että olisin syönyt suoraan rasvaa.
Rasvassa on tietty kaloreita enemmän kuin hiilareissa, mutta rasvaa ei tarvitse syödä paljon tullakseen kylläiseksi.
Kyllä mä ainakin olen huomannut, että hiilareista (siis esim. pasta, vaaleat leivät, pullat, karkit, keksit jne.) tulee nopeasti ähky olo. Maha turpoaa, alkaa väsyttää ihan hitosti (nukahtamisvaara), ei jaksa oikein mitään. Rasvassa on paljon kaloreita, mutta sitä ei tarvitsekaan syödä kilokaupalla. Nälkä pysyy paremmin poissa, eikä tule tuota armotonta väsymystä niin kuin höttöhiilareiden jälkeen. Ja sokereiden syöminen johtaa ikävään kierteeseen: mitä enemmän niitä syö, sitä enemmän niitä tekee mieli.
Mistä se pizzan rasva oikein tulee? Taikinassa on vettä, hiivaa, jauhoja, suolaa ja vähän oliiviöljyä. Jos täytteessä on vaikka mozzaa, muutama anjovis ja itse tehtyä tomaattikastiketta, niin ei siinäkään kohtuuttomasti rasvaa ole.
Tietysti, jos täytteessä on kebablihaa, jauhelihaa, makkaraa, aurajuustoa, ananasta, ja jotain valmiiksi raastettua "pizzajuustoa", niin tukkeutuuhan verisuonet jo pelkästä ajatuksesta. Pizzan epäterveellisyys liittyy ainakin osaksi siihen, että jos ihminen tilaa vaikka raflassa pizzan, hänen pitää syödä se kokonaan, hänen pitää järsiä sitä vielä senkin jälkeen kun ei enää ole nälkä.
Ja kuinka monta pizzaa ihminen vuodessa syö kun maailmassa on niin paljon muitakin hyviä ruokia? Yritin vähän laskea ja pääsin kymmeneen, eli alle yhteen/ kk.
Mutta ap:lle vielä, ellei avaus ole aprillipila: vaihda pääsiäislammas kermakastikkeineen marinoituihin lampaan tai karitsan paahtopaisteihin, vedä suklaamunien sijaan ihania hedelmiä, herkuttele kalalla eri muodoissa: kypsennä uunissa, graavaa, marinoi jne.
Minäkin. 173 ja 70 nyt, ei paljoa, mutta se 5-8kg... Tai siis palaan ryöpsähdyksen jälkeen normaaliin, syön kuitenkin jotta jaksan juosta. Mellit pois! Tsempit meille!
Terkuin ihanat naiset ensi kesän rannoilla ;)
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:01"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:58"][quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:56"]Pizza ei sovi laihduttajan päivittäiseen ruokavalioon, mikäli haluaa syödä jotain muutakin päivän aikana kuin sen yhden pizzan. Pizzassa on paljon kaloreita muttei kovin paljon ravintoaineita ja se sisältää paljon rasvaa, joka varastoituu elimistöön. Pizzasta tulee väsynyt ja ähky olo, jonka jälkeen ei jaksa liikkuakaan.
[/quote]Aika yksilöllistä. Ei mua väsytä pitsan jälkeen ja tarviiko syödä sitä ähkyyn asti?
[/quote]
Jostain syystä se ylipaino on tullut, suurimmalle osalle laihduttajista siitä, että on vedellyt noita pizzoja ja muita herkkuja liikaa, kun ei ole osannut olla syömättä ähkyyn asti. Parempi olla pitämättä päivittäisessä ruokavaliossa sellaisia ruokia, jotka ovat lihomisen aiheuttaneet. Niistä kun oppii pois, ei tee laihtumisen jälkeenkään mieli syödä ja ei pääse lihomaan uudestaan.
[/quote]Niin sä meinaat noita karvakäsien pitsoja? Itsetehdystä saa ihan terveellisen valitsemalla hyvät ainesosat.
[/quote]
Juu ja eines- ja pakastepizzoja! Totta, itse tehdyllä saa parempaa, myös maulta. Kuitenkin ne pizzat, joiden vuoksi olen lihonut, ovat juurikim pizzerioista ja pakastealtaasta ja niitä laihdutuksen aikana tulen himoitsemaan, joten ne on bannassa kokonaan. Jos olisin ollut aktiivisempi, olisin tehnyt enemmän ruokaa itse enkä olisi lihonut.