Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyykin lajittelu

Vierailija
01.04.2015 |

Tuli mieleen, että vieläkö nykyään löytyy mammoja, jotka lajittelee pyykkiään värien yms. suhteen? Itse harrastin vielä joskus opiskeluaikoina äidin neuvojen mukaan, mutta mieheni sitten nauroi asialle ja sanoi, että ennen vanhaan on voinutkin olla merkitystä erilaisilla pesuaineilla ja kuumassa pesussa, mutta että nykyään kun 40° pestään kaikki, niin ei ole merkitystä. Onkin viimeiset 6 vuotta tullut pestyä ihan kaikki samassa, poikkeuksena silloin tällöin lakanat ja pyyhkeet 60° sitten erikseen, mutta niitäkään keskenään erittelemättä. 

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:06"]Lajittelen. Tiedän olevani jo melkoinen hysteerikkö pyykin pesussa.

-valkoiset 

-valkoiset joissa on jotain muuta väriä

-vaaleansiniset,vaaleanvihreät ja vaaleanharmaat

-beiget ja keltaiset

- ruskea

-vaaleanpunainen, vaaleanlila ja punainen

-musta

-tumman sininen, tummanliila, tummanharmaa

-urheiluvaatteet

-kestovaipat ja kestositeet

-petivaatteet

-siivousliinat yms.

Jos ostan uusia vaatteita niin mietin että onko olemassa olevista vaatteista sille sopivaa "pyykki väriä" tarpeeksi. Sitten joku lapsista saa sen kauhu vaatteen lahjaksi: Musta paita jossa on punaisia ja valkoisia raitoja! Mihin se kuuluu? Tai vaaleankeltaiset sukat jossa isoja mustia kuvioita? Miksi tämmöisiä vaatteita tehdään? 

Okei, minulla on niitä lian kerääjä liinoja, mutta mutta.. Kyllä tuollaiset moniväriset vaatteet usein jäävät vähälle käytölle ihan tuon hankalan pestävyytensä takia.

Tämän hysteerisin pyykin lajittelun syy: inhoan haalistuneita värejä vaatteissa! Bongailen niitä joka ikisellä kauppareissulla muiden päältä. Ei haittaa vaikka muilla on sellaisia mutta en halua että minulla, miehelläni tai lapsillani on.

Yllättäen olen se joka pyykkää meillä. Mies antaa minun ouhottaa pyykkien kanssa.

Ja ei hätää. Tätä omituista käytöstäni ei näe ulospäin :) Osaan naureskella sille myös. Mutta punainen sukka ei siltikään joudu vaaleansinisten kanssa samaan koneeseen. 
[/quote]

Olen ihan samanlainen ja siksi pestään paljon 1/2-1/3 koneellisia. Onneksi on määräautomatiikka, niin ei mee turhaan vettä.

Vierailija
2/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin pesen lakanat, pyyhkeet ja alusvaattet 60asteessa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirppareilla kyllä näkee, että kaikki eivät pyykkiään lajittele. Niin epämääräisen likaisen värisiä ovat vaatteet monissa pöydissä.

Vierailija
4/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minkään kotiäiti tai mikään muukaan kodinhengetär, mutta lajittelen kyllä pyykit värin ja lämpötilan mukaan. Ihan kiva että teillä jotka pesette kaikki samassa ei ole vaatteet menneet piloille, mutta mulla on päinvastainen kokemus. Kyllähän esim. valkoiset lakanat (jotka huom olisi hyvä pestä 60 asteessa) ottaa aika helposti väriä tummista tai värikkäistä vaatteista, jopa siinä 40 asteen pesussa. Kun lajittelee pyykin, vaatteet säilyy pidempään uuden näköisinä. Tämä on ihan fakta, mutta tietenkään kaikki ei siitä välitä ja eipä se minulle kuulu miten muut tekee.   

Vierailija
5/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en lajittelisi? Meillä tulee sen verran paljon pyykkiä, että niin vaaleita, tummia, ja muuten erikseen pestäviä riittää täyteen koneelliseen.

Punaisesta lähtee usein enemmän väriä kuin muista, siksi pesen ne mustien kanssa.

Vierailija
6/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstiilialan ammattilaisena en voisi olla lajittelematta.

Vierailija
7/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, minä lajittelen. Tummat, valkoiset, värilliset. Pyyhkeet ja liinavaatteet erikseen.

So?

Vierailija
8/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lajittelen. En mitenkään orjallisesti, mutta tummat ja vaaleat pesen erikseen. Jako on suunnilleen seuraava:

valkoiset (pääasiallinen väri, voi olla myös muuta väriä)

mustat (sama kommentti kuin yllä suluissa)

punertavat (sis. punaiset, keltaiset, oranssit, punaiseen taittuvat violetit)

sinertävät (sis. siniset, vihreät, harmaat, violetit)

Joskus saatan pestä "vaaleita" johon menee mm. meleeratut harmaat, luonnonvalkoiset, valkopohjaiset kirjavat, keltaiset jne.

Ihan sekalaista koneellista en yleensä pese kuin korkeintaan sellaisista vaatteista, joiden tiedän olevan väriä päästämättömiä (esim. urheiluvaatteet).

Ja pesen melkein kaiken kuudessa kympissä, 40 asteen pesuun menee vain kaikkein herkimmät vaatteet.

Vierailija
9/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lajittelen pyykin, koska en halua, että vaaleat värjääntyvät tummista tai tummat ottavat nukkaa vaaleista. Lakanat ja pyyhkeet pesen aina 60 tai 90 asteessa, koska ei se rasva lähde alhaisissa lämpötiloissa.

Vierailija
10/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen vain

* Valkoiset vaatteet, pesu 40.

* Muut kuin valkoiset vaatteet, pesu 40.

* Petivaatteet ja pyyhkeet, pesu 60.

Kaikki vaatteet ei kestä 60 astetta ja toisaalta pyyhkeet ja petivaatteet on "likaisempia" kuin vaatteet. Siksi nämä eroteltu. Ja valkoiset vaatteet ei pysy valkeina jos pesee värillisten kanssa, siksi nekin on pakko erotella. Mitään muuta erottelua en koe järkeväksi, enkä ole mitään ongelmia huomannut tässä yhdistelmässä.

Vierailija
11/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:35"]

Tuli mieleen, että vieläkö nykyään löytyy mammoja, jotka lajittelee pyykkiään värien yms. suhteen? Itse harrastin vielä joskus opiskeluaikoina äidin neuvojen mukaan, mutta mieheni sitten nauroi asialle ja sanoi, että ennen vanhaan on voinutkin olla merkitystä erilaisilla pesuaineilla ja kuumassa pesussa, mutta että nykyään kun 40° pestään kaikki, niin ei ole merkitystä. Onkin viimeiset 6 vuotta tullut pestyä ihan kaikki samassa, poikkeuksena silloin tällöin lakanat ja pyyhkeet 60° sitten erikseen, mutta niitäkään keskenään erittelemättä. 

[/quote]Meillä sama systeemi. Viimeisen kymmenen vuoden aikana ei ole sattunut ainuttakaan värivuotoa, joten systeemi myös toimii. Vaatepyykin lajittelu on ajanhukkaa, ja kahden ihmisen taloudessa kestäisi muutenkin liian kauan saada täyteen koneellinen tetynväristä pyykkiä. On tosi helppoa, kun vaatteet voi riisua kylppärissä ja lykätä suoraan pesukoneeseen. Kun pyyhkeetkin pestään lakaanvaihtopäivänä, ei tarvita edes pyykkikoria.

Toki joku kotiäiti tai perheenemäntä voi lajitellessaan kokea itsensä tarpeelliseksi, ja se hänelle suotakoon.

Vierailija
12/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:41"]

Kyllä minä lajittelen. En mitenkään orjallisesti, mutta tummat ja vaaleat pesen erikseen. Jako on suunnilleen seuraava:

valkoiset (pääasiallinen väri, voi olla myös muuta väriä)

mustat (sama kommentti kuin yllä suluissa)

punertavat (sis. punaiset, keltaiset, oranssit, punaiseen taittuvat violetit)

sinertävät (sis. siniset, vihreät, harmaat, violetit)

Joskus saatan pestä "vaaleita" johon menee mm. meleeratut harmaat, luonnonvalkoiset, valkopohjaiset kirjavat, keltaiset jne.

[/quote]

Teillä on pakko tulla sitten ihan älyttömästi pyykkiä / iso perhe? Jos itse alkaisin moiseen lajitteluun, niin samat vaatteet lojuisi korissa viikkokaupalla. Eikä meillä varmaan esim. sini/vihersävyisiä tulisi yhtä koneellista vaikka käytettäisiin kaikki sen sävyiset vaatteet... 

Vierailija
13/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki joku kotiäiti tai perheenemäntä voi lajitellessaan kokea itsensä tarpeelliseksi, ja se hänelle suotakoon.

[/quote]

Kotiäiti tai perheenemäntä(mikä helvetti se muuten on) kokee itsensä takuulla tarpeelliseksi vaikka seisois puoli päivää päällään ruokasalin pöydällä.

Vierailija
14/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen, pakkohan se on, jos haluaa valkoisen pysyvän valkoisena, enkä muuttuvan harmaaksi.

Eli Valkopyykki (saattaa sisältää harmaankin vaatetuksen) 40 astetta

Kirjopyykki (mustat, punaiset, muut tummat värit) 40 astetta

Pyyhkeet 90 astetta

Petivaatteet (sikinsokin, niissä ei niin haittaa valkeankaan muuttuvan harmaaksi) 90 astetta ja

Siivousvälineet 90 astetta

Minä opiskeluaikana pesin kaikki vaatteet aina sikinsokin johtuen siitä, että silloin en kovinkaan paljon pitänyt valkoista. Olisi ollut turhaa pestä kahta paitaa yksikseen.

Vierailija
15/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valkoiset menee piloille jos pesee tummien kanssa eli värilliset/tummat ja valkoiset meillä erikseen. Myös pyyhkeet omaan koneelliseen sekä lakanat. Ne pestään sitten 95 asteessa. Miehen hikiset lätkäkamat myös pestään erikseen.

Vierailija
16/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt  tajua, miten siihen lajitteluun värin ja lämpötilan mukaan menee muka olennaisesti enemmän aikaa kuin siihen, että laittaa kaiken sekaisin. Samalla tavalla ne pyykit pitää vetää sieltä pyykkikorista pois ja viedä koneeseen.

Joissain tuttavaperheissä pestään pyyhkeet 40 asteessa ja sen kyllä huomaa pinttyneestä liasta ja hajusta, yök.

Vierailija
17/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen vaaleat ja tummat erikseen 40 astetta. Sekä sama 30 asteessa. Monet vaatteet vaatii sen. Lakanat ja pyyhkeet erikseen 60 astetta. Peseeen pyykkiä kerran viikossa. Näin tulee täydet koneelliset.
Kun lapset oli pieniä, pesin lastenvaatteet kirjavina 60asteessa.
Vaaleat on vaaleita kirjavia ja tummat farkkuja ja muita tummia

Vierailija
18/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:49"]

Mä en nyt  tajua, miten siihen lajitteluun värin ja lämpötilan mukaan menee muka olennaisesti enemmän aikaa kuin siihen, että laittaa kaiken sekaisin. Samalla tavalla ne pyykit pitää vetää sieltä pyykkikorista pois ja viedä koneeseen.

[/quote]

Pyykit voikin laittaa suoraan koneeseen. Turha niitä pyykkikorissa on pitää. -6

Vierailija
19/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:49"]

[/quote]

Pyykit voikin laittaa suoraan koneeseen. Turha niitä pyykkikorissa on pitää. -6

[/quote]

Joo, mä lähdenkin aina tuonne toiseen rakennukseen viemään kaikki pyykit yksitellen pyykkikoneeseen.

Vierailija
20/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä tulee, kun pesee farkut ja valkoiset samassa! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän