Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pyykin lajittelu

Vierailija
01.04.2015 |

Tuli mieleen, että vieläkö nykyään löytyy mammoja, jotka lajittelee pyykkiään värien yms. suhteen? Itse harrastin vielä joskus opiskeluaikoina äidin neuvojen mukaan, mutta mieheni sitten nauroi asialle ja sanoi, että ennen vanhaan on voinutkin olla merkitystä erilaisilla pesuaineilla ja kuumassa pesussa, mutta että nykyään kun 40° pestään kaikki, niin ei ole merkitystä. Onkin viimeiset 6 vuotta tullut pestyä ihan kaikki samassa, poikkeuksena silloin tällöin lakanat ja pyyhkeet 60° sitten erikseen, mutta niitäkään keskenään erittelemättä. 

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:49"]

Mä en nyt  tajua, miten siihen lajitteluun värin ja lämpötilan mukaan menee muka olennaisesti enemmän aikaa kuin siihen, että laittaa kaiken sekaisin. Samalla tavalla ne pyykit pitää vetää sieltä pyykkikorista pois ja viedä koneeseen.

[/quote]

Jos haluaa että vaatteet lojuu korissa max viikon, niin sen sijaan että meillä pestään 1.5 koneellista värillistä pyykkiä per viikko, niin meidän pitäisi pestä 3 koneellista viikossa jos "muut kuin valkeat" lajittelun jakaisin vielä punaiset/siniset/mustat jakoon. Eli sen sijaan että pestäisiin 3 koneellista kahdessa viikossa tulisi pestävää tuplamäärä, ja kyllä se tuplamäärä koneellisiä tekee enemmän työtäkin. Lisäksi olisi järjetöntä pestä aina vajaita koneita.

Vaihtoehto olisi sitten lojuttaa niitä pyykkejä niin pitkään että tulisi se koneellinen täyteen esim. punaisia, mutta siinä menisi varmaan 2-3 viikkoa. Siinäpä vasta lika pinttyisi, ja olisi hankala järjestää pyykkien säilytys kun pitäisi olla monta erillista koria sen pyykin kertymistä odottamassa.

Vierailija
22/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen huomannut, että kone alkaa haisemaan, jos pidän siellä pyykkejä odottamassa täyttymistä. Varsinkin jos on vaikka kastunut ulkona tms. Pyykkikori on ilmava, niin siellä ei pieni nihkeyskään pilaa vaatteita ja pesukonetta. Ja olen liian laiska kuivaamaan paskasia vaatteita ennen pesukoneeseen laittamista, jolloin ne taas saa laittaa kuivumaan. Minulla on kotona pyykkitelinetilalle parempaakin tekemistä, kuin pitää siinä pyykkitelinettä 24/7.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:55"]

Mä en nyt  tajua, miten siihen lajitteluun värin ja lämpötilan mukaan menee muka olennaisesti enemmän aikaa kuin siihen, että laittaa kaiken sekaisin. Samalla tavalla ne pyykit pitää vetää sieltä pyykkikorista pois ja viedä koneeseen.

[/quote]

Jos haluaa että vaatteet lojuu korissa max viikon, niin sen sijaan että meillä pestään 1.5 koneellista värillistä pyykkiä per viikko, niin meidän pitäisi pestä 3 koneellista viikossa jos "muut kuin valkeat" lajittelun jakaisin vielä punaiset/siniset/mustat jakoon. Eli sen sijaan että pestäisiin 3 koneellista kahdessa viikossa tulisi pestävää tuplamäärä, ja kyllä se tuplamäärä koneellisiä tekee enemmän työtäkin. Lisäksi olisi järjetöntä pestä aina vajaita koneita.

Vaihtoehto olisi sitten lojuttaa niitä pyykkejä niin pitkään että tulisi se koneellinen täyteen esim. punaisia, mutta siinä menisi varmaan 2-3 viikkoa. Siinäpä vasta lika pinttyisi, ja olisi hankala järjestää pyykkien säilytys kun pitäisi olla monta erillista koria sen pyykin kertymistä odottamassa.

[/quote]

En mä ainakaan lajittele punaisia yhteen koneelliseen jne, vaan värilliset, valkoiset, mustat lämpötilan mukaan.

Vierailija
24/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:53"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:53"]

[/quote]

Pyykit voikin laittaa suoraan koneeseen. Turha niitä pyykkikorissa on pitää. -6

[/quote]

Joo, mä lähdenkin aina tuonne toiseen rakennukseen viemään kaikki pyykit yksitellen pyykkikoneeseen.

[/quote]

Useimmat meistä säilyttävät pyykkikonetta asunnossa, eivät toisessa rakennuksessa. -6

Vierailija
25/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Finlaysonin tummanpunaiset kylpypyyhkeet. Viime pesukerralla oli koneeseen vahingossa eksyneet valkoiset pikkupöksyt. Pesin normaalisti 60 asteessa. Pöksyistä tuli tympeän vaaleanpunaiset. Vanhoista, laadukkaiksi luulemistani pyyhkeistä lähti siis vielä väriä.

Vierailija
26/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä on 2 pyykkikoria, toinen yläkerrassa (lakanapyykki), toinen alakerrassa (muu pyykki). Vaippapyykeille on oma sanko. En mä niitä pyykkejä lajittele ennen koneeseen laittamista värin mukaan!

18

Vierailija
27/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesu on henkilökohtainen asia. Haluan itse pestä meillä kaikki pyykit

Vierailija
28/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen tarpeen mukaan. Valkoisista tulee harmailta värillisten seassa. Niihin käy hyvin valkopesuaine, joka taas haalistaa värillisiä. 60 pesen mitkä sen kestää. Lakanoita ja varsinkin pyyhkeitä välillä 75-90 asteessa. Villapesu-, käsinpesu- ja silkkiohjelmat ovat välillä käytössä myös. En laita villan sekaan puuvillaa, koska se nukkaantuu. Silkki muuttuu kovaksi jos vettä ei lämmitetä oikein. Lajittelu on järkevää, kun on sisäistänyt miksi ja miten sitä tehdään. 

Vierailija
29/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen. Joskus kun yksi erivärinen vaate menee toisten väristen vaatteiden kanssa samaan pesuun, niin kyllä se värjääntynyy. Ja just farkkujen oston yhteydessä myyjä sanoi että farkut pitää pestä 30 asteessa, niin eivät ala löystymään.
Mulla on Elfan korihässäkkä jonne lajittelen vaatteet.
- punaiset, liilat
- vaalean ruskeat, turkoosit, vihreät, keltaiset
- mustat, siniset, tumman ruskeat
- valkoiset
Hyvin tulee pyykkiä joka värille.

Vierailija
30/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:46"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:41"]

Kyllä minä lajittelen. En mitenkään orjallisesti, mutta tummat ja vaaleat pesen erikseen. Jako on suunnilleen seuraava:

valkoiset (pääasiallinen väri, voi olla myös muuta väriä)

mustat (sama kommentti kuin yllä suluissa)

punertavat (sis. punaiset, keltaiset, oranssit, punaiseen taittuvat violetit)

sinertävät (sis. siniset, vihreät, harmaat, violetit)

Joskus saatan pestä "vaaleita" johon menee mm. meleeratut harmaat, luonnonvalkoiset, valkopohjaiset kirjavat, keltaiset jne.

[/quote]

Teillä on pakko tulla sitten ihan älyttömästi pyykkiä / iso perhe? Jos itse alkaisin moiseen lajitteluun, niin samat vaatteet lojuisi korissa viikkokaupalla. Eikä meillä varmaan esim. sini/vihersävyisiä tulisi yhtä koneellista vaikka käytettäisiin kaikki sen sävyiset vaatteet... 

[/quote]

kolmen hengen suurperhe, vanhemmat ja alakoululainen. Siksi sanoinkin, että en noudata orjallisesti tuota lajittelua. Ja kone pystyy hyvin pesemään vajaita koneellisia.

Vierailija
31/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote]

En mä ainakaan lajittele punaisia yhteen koneelliseen jne, vaan värilliset, valkoiset, mustat lämpötilan mukaan.

[/quote]

No, näin joku tuolla aiemmin teki ja oletan että "tarkempaa" erottelua kannattava kommentti viittasi sen suuntaiseen erotteluun. Ja on tuo "mustat/värillisetkin" jako ihan turha. Ei meillä mustiakaan niin paljoa tulisi että niitä voisi pestä edes parin viikon välein jos haluaa täydet koneelliset.

Mitä tarkoitat "lämpötilan mukaan"? Kaikki vesipestävät vaatteet voi pestä 40 asteessa. Sama ongelma se meillä tulisi tuossakin, jos alkaisi esim. niitä värillisiä jakamaan 30/40/60 pinoihin.

Taitaa useimmilla olla ihan erilainen pyykkimäärä kuin tällaisessa kahden aikuisen perheessä. Ehkä siksi ihmiset eivät ymmärrä toisiaan, kun yhdellä se pyykkimäärä on kymmenkertainen kuin toisilla. Jos pesee joka päivä monta koneellista on lajittelu varmaan "ihan sama" tehdä, toisin kuin meillä joilla sitä tulee reilu koneellinen viikossa, vaikka kaikki (pl. valkeat) vaatteet pestään samassa.

Vierailija
32/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mies pesi poikamiesaikanaan vaatteet, lakanat ja pyyhkeet samassa. Aikamoinen homma oli pestä ne lakanat ja pyyhkeet puhtaiksi sen jälkeen! Aika monta kertaa piti pyörittää, että pinttymät lähtivät pois.

Vierailija
33/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lajittelen. Tiedän olevani jo melkoinen hysteerikkö pyykin pesussa.

-valkoiset 

-valkoiset joissa on jotain muuta väriä

-vaaleansiniset,vaaleanvihreät ja vaaleanharmaat

-beiget ja keltaiset

- ruskea

-vaaleanpunainen, vaaleanlila ja punainen

-musta

-tumman sininen, tummanliila, tummanharmaa

-urheiluvaatteet

-kestovaipat ja kestositeet

-petivaatteet

-siivousliinat yms.

Jos ostan uusia vaatteita niin mietin että onko olemassa olevista vaatteista sille sopivaa "pyykki väriä" tarpeeksi. Sitten joku lapsista saa sen kauhu vaatteen lahjaksi: Musta paita jossa on punaisia ja valkoisia raitoja! Mihin se kuuluu? Tai vaaleankeltaiset sukat jossa isoja mustia kuvioita? Miksi tämmöisiä vaatteita tehdään? 

Okei, minulla on niitä lian kerääjä liinoja, mutta mutta.. Kyllä tuollaiset moniväriset vaatteet usein jäävät vähälle käytölle ihan tuon hankalan pestävyytensä takia.

Tämän hysteerisin pyykin lajittelun syy: inhoan haalistuneita värejä vaatteissa! Bongailen niitä joka ikisellä kauppareissulla muiden päältä. Ei haittaa vaikka muilla on sellaisia mutta en halua että minulla, miehelläni tai lapsillani on.

Yllättäen olen se joka pyykkää meillä. Mies antaa minun ouhottaa pyykkien kanssa.

Ja ei hätää. Tätä omituista käytöstäni ei näe ulospäin :) Osaan naureskella sille myös. Mutta punainen sukka ei siltikään joudu vaaleansinisten kanssa samaan koneeseen. 

Vierailija
34/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:46"]

Teillä on pakko tulla sitten ihan älyttömästi pyykkiä / iso perhe? Jos itse alkaisin moiseen lajitteluun, niin samat vaatteet lojuisi korissa viikkokaupalla. Eikä meillä varmaan esim. sini/vihersävyisiä tulisi yhtä koneellista vaikka käytettäisiin kaikki sen sävyiset vaatteet... 

[/quote]

kolmen hengen suurperhe, vanhemmat ja alakoululainen. Siksi sanoinkin, että en noudata orjallisesti tuota lajittelua. Ja kone pystyy hyvin pesemään vajaita koneellisia.

[/quote]

Kyllähän kone pesee vaikka yhden sukan kerrallaan, mutta mitään järkeä siinä ei ole. Hirveää sähkön ja veden tuhlausta.

Vierailija
35/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lajitellaan 40 astetta (pesen 30astetta merkintäiset myös 40) ja 60 astetta (siis kaksi koria, joihoin lajitellaan pesulämpötilan mukaan).

Kun kori alkaa täyttyä niin otan sieltä pesuun vaaleita tai tummia niin, että kone täyttyy. Siis esim. vaaleissa eka kaikki valkoiset, sitten kaikki pastellinsävyiset jne. kunnes kone on täynnä. Sama sininen pusero voi siis toisella kerralla olla "tumma" ja toisella "vaalea". Punaisissa olen tarkka, että menevät aina tummiin, koska kokemukseni mukaan ne päästävät helpoiten väriä.

Vierailija
36/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin lajittelen:

tummat ja vaaleat, 40 ja 60 astetta. Lisäksi erikseen nykyään myös punaiset, koska sitä on jo niin paljon.

Aprillia sulle ap, eikös?

Vierailija
37/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 09:57"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No, näin joku tuolla aiemmin teki ja oletan että "tarkempaa" erottelua kannattava kommentti viittasi sen suuntaiseen erotteluun. Ja on tuo "mustat/värillisetkin" jako ihan turha. Ei meillä mustiakaan niin paljoa tulisi että niitä voisi pestä edes parin viikon välein jos haluaa täydet koneelliset.

Mitä tarkoitat "lämpötilan mukaan"? Kaikki vesipestävät vaatteet voi pestä 40 asteessa. Sama ongelma se meillä tulisi tuossakin, jos alkaisi esim. niitä värillisiä jakamaan 30/40/60 pinoihin.

Taitaa useimmilla olla ihan erilainen pyykkimäärä kuin tällaisessa kahden aikuisen perheessä. Ehkä siksi ihmiset eivät ymmärrä toisiaan, kun yhdellä se pyykkimäärä on kymmenkertainen kuin toisilla. Jos pesee joka päivä monta koneellista on lajittelu varmaan "ihan sama" tehdä, toisin kuin meillä joilla sitä tulee reilu koneellinen viikossa, vaikka kaikki (pl. valkeat) vaatteet pestään samassa.

[/quote]

Lämpötilan mukaan: 

- lakanat ja pyyhkeet 60-90 asteessa, samoin vaipat

- vaatteet 40 tai 60 asteessa (kaikki vaatteet eivät kestä 60 asteen pesua, ja kaikkea sitä kestävää ei tarvitse jatkuvasti pestä 60 asteessa)

- käsinpestävät (villa, silkki) 

Pesetkö sinä oikeasti villa- ja silkkivaatteet 40 asteessa tavallisella pyykinpesuaineella?

Vierailija
38/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:09"]

Pesetkö sinä oikeasti villa- ja silkkivaatteet 40 asteessa tavallisella pyykinpesuaineella? 

[/quote]

En omista moisia, suurimmaksi syyksi juuri siksi että ne pitäisi pestä käsin. 

Vierailija
39/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 10:09"]

[/quote]

En omista moisia, suurimmaksi syyksi juuri siksi että ne pitäisi pestä käsin. 

[/quote]

No aika moni kuitenkin omistaa, joten siinä yksi vesipestävien vaatteiden kategoria, jota ei voi pestä 40 asteessa. Ja olen minäkin asunut kahden aikuisen taloudessa, jopa yhden aikuisen taloudessa. Silloin mulla oli mahd. pieni kone.

Vierailija
40/73 |
01.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja unohtui, että jotkut kuidut tarvitsevat huuhteluaineen ja toiset eivät sitä siedä.

Eiköhän Suomi ole pullollaan sameanvärisiä lastenvaatteita. Laittaako joku oikeasti valkoisen paitapuseron väsillisten farkkujen ja yms sekaan? Jos laittaa, niin otan vastaan vinkin kuinka se onnistuu niin ettei se paita tule sameaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä