Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako hoitoraha puolison työmarkkinatukeen?

Vierailija
31.03.2015 |

Niin, siis pelkkä hoitoraha?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska siis kotihoidontuki vähennetään puolison työmarkkinatuesta sitten, jos kotihoidontuen saanella onkin tuloja, eli ei olekaan ihan täysin 100% lapsen hoitaja. Mutta tarkoittaako tämä nyt sitten hoitoraha+hoitolisä+kuntalisä, kyllähän hoitorahan saa vaikka itsellä on tulojakin eikä tulot hoitorahaan vaikuta, vai??

Vierailija
2/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tarkennetaan vielä.. Saanko täyden hoitorahan, vaikka minä ja mies tienattaisiin kuinka paljon tahansa yhdessä? Eihän hoitoraha sitten voi vaikuttaa työmarkkinatukeen.. Pahoitteluni jos menee aivan valtavan sekavaksi.. Kestän kyllä vittuilut :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tuota sinun logiikkaa, mutta hoitoraha on tulosidonnainen. Kotihoidon tuki vähennetään aina työttömän päivärahasta, hoiti lasta kuka tahansa.

Vierailija
4/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulta:

Lasten kotihoidon tuen vaikutus työmarkkinatukeen

Työmarkkinatuesta vähennetään työnhakijan tai hänen puolisonsa saama lasten kotihoidon tuki.

Avio- tai avopuolison saamaa kotihoidon tukea ei kuitenkaan vähennetä, jos puoliso hoitaa itse lasta, eikä hänellä lapsen hoitamisen tai samanaikaisesti maksettavan äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainrahan takia ole itsellään oikeutta saada työttömyysturvaa.

Jos molemmat puolisot ovat työttömiä, vähennys tehdään sen puolison työmarkkinatuesta, joka saa lasten kotihoidon tukea.

Vierailija
5/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiitos nyt vaan vastauksesta, jonka jo TIESIN :) Tarkoitin tota hoitoraha-osuutta.. Kun siihen ei vaikuta omatkaan tulot.. Vähennettäänkö se silti siitä puolison työmarkkinatuesta.. Kotihoidontuki ei ole pelkkä hoitoraha?

Vierailija
6/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoraha ja hoitolisä

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu

hoitoraha, johon eivät vaikuta perheen tulot
hoitolisä, johon vaikuttavat perheen yhteenlasketut tulot
kuntalisä kotikunnasta riippuen.

MÄ KYSYIN, että vaikuttaako toi hoitoraha puolison työmarkkinatukeen? kiitos. T. Ap

Vierailija
7/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta, jos puoliso hoitaa kotona eikä saa rahaa muualta.

Vierailija
8/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:56"]Hoitoraha ja hoitolisä

Lasten kotihoidon tukeen kuuluu

hoitoraha, johon eivät vaikuta perheen tulot hoitolisä, johon vaikuttavat perheen yhteenlasketut tulot kuntalisä kotikunnasta riippuen.

MÄ KYSYIN, että vaikuttaako toi hoitoraha puolison työmarkkinatukeen? kiitos. T. Ap

[/quote]Lue toi Kelan juttu, se on just noin. Hoitoraha on osa kotihoidontukea.

Ole hyvä vaan

Vierailija
9/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.. Mut hoitorahan saa sellainenkin joka käy töissä hoitovapaansa aikana. Eikös? No, vaikuttaako hoitoraha, PELKKÄ hoitoraha, tuolloin puolison työmarkkinatukeen..? Vai siis onko se alunperinkin niin, et se hoitolisä+kuntalisä-osuus vaikuttaa = kotihoidontuki kokonaisuudessaan, eli hoitorahaa ei oteta pois puolison työmark.tuesta.?

Vierailija
10/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitorahaan ei vaikuta perheen tulot, mutta työmarkkinatukeen vaikuttaa. Jos sä oot töissä ja saat hoitorahaa, niin sä saat se kyllä teoriassa, mutta se vähennetään miehesi työmarkkinatuesta, koska kahta tukea ei saa päällekäin. Jos sä hoidat lasta kotona sen kotihoidontuen turvin, niin silloin sitä ei vähennetä sun miehen työmarkkinatuesta. Oliko tää selkeästi sanottu.

Vierailija
11/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrettiinkö mut NYT paremmin ton viimesen viestin myötä? Voi elämä, tiedän kyllä että hoitoraha on osa kotihoidontukea mutta en tainnut kysyä sitä? :D

Vierailija
12/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siis en saa hoitorahaa jos teen töitä, kun mies on työmarkkinatuella, tätä tarkoitin, vaikka hoitoraha EI ole tulosidonnainen. Kiitos 11! :)

Vierailija
13/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:07"]

Ymmärrettiinkö mut NYT paremmin ton viimesen viestin myötä? Voi elämä, tiedän kyllä että hoitoraha on osa kotihoidontukea mutta en tainnut kysyä sitä? :D

[/quote]Mutta et myöskään  ymmärrä sulle selkeästi annettuja vastauksia ;)

Vierailija
14/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:09"]

Eli siis en saa hoitorahaa jos teen töitä, kun mies on työmarkkinatuella, tätä tarkoitin, vaikka hoitoraha EI ole tulosidonnainen. Kiitos 11! :)

[/quote]Saat sä hoitorahaa edelleenkin, mutta miehesi sen verran vähemmän työmarkkinatukea. Noi on "hauskoja" kiemuroita :)

Vierailija
15/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitorahaa ei vähennetä työttömyystuista, jos puolisokin on kotona eikä tienaamassa. Sen sijaan hoitorahaa ei voi saada yhtä aikaa muiden perhetukien kanssa, esimerkiksi isyyspäivärahan aikana.

Vierailija
16/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen verran tästä vielä, että koko hämmästely lähti siitä, kun alunperin jo oletinkin näin olevan, ja kyselin siis varmisteluja oletuksilleni, eli: jos mies on töissä, ja mä teen hoitovapaalla töitä, mä saan hoitorahan ihan normaalisti kun siihen ei perheen tulot vaikuta. Sit kuitenkin jos mies on työmarkkinatuella, ja mä teen hoitovapaalla töitä, se hoitoraha vähennetään siitä miehen tuesta. Kuinka älytöntä! :o Köyhät kyykkyyn, jep jep..

Vierailija
17/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että tää menee vaikeeks.. hoitoraha on täysin eri asia kuin koko kotihoidontuki.. :) Lukekaas vielä toi mun 17. viesti.. t. ap

Vierailija
18/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 15, sanopa muuta, hienoja kiemuroita todellakin! ap.

Vierailija
19/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:17"]

Ja sen verran tästä vielä, että koko hämmästely lähti siitä, kun alunperin jo oletinkin näin olevan, ja kyselin siis varmisteluja oletuksilleni, eli: jos mies on töissä, ja mä teen hoitovapaalla töitä, mä saan hoitorahan ihan normaalisti kun siihen ei perheen tulot vaikuta. Sit kuitenkin jos mies on työmarkkinatuella, ja mä teen hoitovapaalla töitä, se hoitoraha vähennetään siitä miehen tuesta. Kuinka älytöntä! :o Köyhät kyykkyyn, jep jep..

[/quote]Ei sun tarvii olla edes hoitovapaalla, ihan normaalisti voi töissä käydä. Kaikista alle 3-vuotiaista saa kotihoidontukea, mikäli niitä ei hoideta kunnallisessa hoitopaikassa.

90-luvulla sai hoitorahan vaikka toinen olisi ollut työttömänäkin. Silloin kannatti sen hakea kotihoidontukea, joka oli työelämässä.

Vierailija
20/24 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:19"]

Voi että tää menee vaikeeks.. hoitoraha on täysin eri asia kuin koko kotihoidontuki.. :) Lukekaas vielä toi mun 17. viesti.. t. ap

[/quote]Eikä ole yhtään eri asia. Hoitoraha on osa sitä kothoidontukea ja tuo koskee koko tukea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi