Soveltuisitko sinä vanhuksia hoitamaan?
Minulle tuollainen työ olisi kauhistuttava ajatus. Mieluummin menisin vaikka vessoja siivoamaan, kunhan ei tarvitsisi puhua kenenkään vanhuksen kanssa. Olen nolla prosenttia ulospäinsuuntautunut, ja pahinta mitä tiedän, olisi keskustella kovaan ääneen jonkun huonokuuloisen kanssa. Alapeukkuja odottelen ropisevan urakalla, mutta onko jollakulla samanlaisia tuntemuksia kuin minulla?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:03"]
Ei ollut mitään valintakokeita. Laitoin hakemuksen ja sitten kutsuttiin haastatteluun, jossa oli kaksi ihmistä. Toinen työkkäristä, toinen oppilaitoksesta. Ihan rehellisesti laitoin jo itse hakemukseen, että haen vain pakon vuoksi kyseiseen koulutukseen. Tadaa, minut hyväksyttiin
[/quote]
Mielestäni tämä on väärin. Käytännössä sinut on pakotettu hakemaan alalle, jolle et sovellu. Tällainen ei ole minkään hyvinvointivaltioksi kutsuttavan toimintaa, vaan ihan silkkaa totalitarismia.
Demarit oppositioon kuin olisivat jo! Hehän tätä kyykytystä ajavat ja toivovat.
[/quote]
Tuo Rinteen lausahdus muuten oli lopullinen sinetti äänestyspäätökselleni. Olin kahden vaiheilla, että äänestänkö persuja vai demareita, mutta tämä ratkaisi asian. Äänestän persuja.
Mielestäni juuri lasten- ja vanhustenhoito ovat niitä ARVOKKAIMPIA aloja joista pitäisi maksaa hyvä palkka. Niissähän on kysymys ihmisistä. Vääristää ihmisarvoa että sinne laitettaisiin ryöttömiä ilman soveltuvutta jollain surkupalkalla...käytännössä suunnilleen sama kuin että vanhukset jäisi ilman hoitoa. JÄRKYTTÄVÄ EHDOTUS SDP:ltä ! Kyllä vanhukset ansaitsevat ihan kunnoööista hoitoa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:00"]
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:04"]
Minun pituudellani (152 cm) ja huonolla selälläni ei nosteltaisi vanhuksia. No, ehkä siinä tapauksessa, jos olisi riuska kaksikymppinen hoitsu mukana ja reilusti apuvälineitä. Tosin olen jo aikoinani hoitanut vanhuksia, niin isääni kuin äitiäni toimimalla epävirallisena omaishoitajana ennen heidän kuolemaansa - ilman nosteluita, he olivat silloin fyysisesti vielä ns. tolpillaan - joten katson omalta kannaltani jo ottaneeni osaa näihin talkoisiin.
[/quote]
Potilaita ei nostella, vaan siirretään. Siihen ei käytetä selkää, vaan apuvälineitä. Jos osaa oikeat siirtotekniikat, ei mene selkä paskaksi.
[/quote] Kyllä niitä NOSTELEMAANKIN usein joutuu ja monesti ihan yksinkin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:28"]
Mielestäni juuri lasten- ja vanhustenhoito ovat niitä ARVOKKAIMPIA aloja joista pitäisi maksaa hyvä palkka. Niissähän on kysymys ihmisistä. Vääristää ihmisarvoa että sinne laitettaisiin ryöttömiä ilman soveltuvutta jollain surkupalkalla...käytännössä suunnilleen sama kuin että vanhukset jäisi ilman hoitoa. JÄRKYTTÄVÄ EHDOTUS SDP:ltä ! Kyllä vanhukset ansaitsevat ihan kunnoööista hoitoa.
[/quote] siis Työttömiä ja kunnoLLista....pahus kun pimeässä kirjoittaa niin näin siinä käy!
[/quote]
Toivottavasti joku ottaa tämän asian esille mediassa. Kyllä tämä on asia, josta olisi syytä älähtää kovemmallakin äänellä.
Ihmisen voi velvoitetyöllistää vaikka keräämään roskia tai käyttämään jotain konetta. Ihmisten kanssa ei pitäisi joutua pakotettuna työskentelemään yhdenkään ihmisen, joka ei koe halua nimenomaan ihmisläheiseen työhön. Roskia ei paljon kiinnosta huvittaako kerääjää niitä noukkia, mut asiakkailla on tunteet. Pitkälle dementoituneella ei välttämättä mitään muuta elämässään enää olekaan, kuin niitä tunteita.
Sen, että vanhustenhuollossa kaikista aloista on työvoimapulaa tällä hetkellä, ei pitäisi vaikuttaa. Enintään voi yrittää ohjata jollain keinoin sosiaalisesta hoivatyöstä kiinnostuneita muilta vastaavilta huonommin työllistäviltä sektoreilta vanhustyöhön.
Mielelläni. Psyk Gerille tekeen öitä, olettaen että meitä koskis sama TES kuin hoitajia, vaikkakin eri palkkaluokka. Dementikot on leppoisia. Se oikea ongelma tässä on vaan se, että se mitä todellisuudessa tulee tapahtuun on se, että näitä käytetään hoitajien sijaan.
eli jos menee niinkuin yleensä, loppupeleissä osastolla olis sairaanhoitajat ja yks koulutettu per tiimi, muut työkkärin "täydennyspalvelijoita". sit on taas hoitajien työttömyyttä lisää ja voivotellaan taas työvoimapulaa.
-m35
[/quote]
Miten tuo ehdotus ylipäätään eroaa tästä kirjoituksesta:
Huippujohtajien terveiset: Pidempää työpäivää, vähemmän liksaa
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:36"]
Ihmisen voi velvoitetyöllistää vaikka keräämään roskia tai käyttämään jotain konetta. Ihmisten kanssa ei pitäisi joutua pakotettuna työskentelemään yhdenkään ihmisen, joka ei koe halua nimenomaan ihmisläheiseen työhön. Roskia ei paljon kiinnosta huvittaako kerääjää niitä noukkia, mut asiakkailla on tunteet. Pitkälle dementoituneella ei välttämättä mitään muuta elämässään enää olekaan, kuin niitä tunteita. Sen, että vanhustenhuollossa kaikista aloista on työvoimapulaa tällä hetkellä, ei pitäisi vaikuttaa. Enintään voi yrittää ohjata jollain keinoin sosiaalisesta hoivatyöstä kiinnostuneita muilta vastaavilta huonommin työllistäviltä sektoreilta vanhustyöhön.
[/quote]
Plus että minä olisin hyvä roskienpoimija. Olisin oikeasti motivoitunut siihen hommaan, taatusti ahkera ja kokisin sen työn tärkeäksi. Voisin vielä hymyilläkin ystävällisesti kaikille vastaantulijoille. Mutta puhumaan en ala. Älkää pakottako minua puhumaan. Vihaan puhumista.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:41"]
[/quote]
Miten tuo ehdotus ylipäätään eroaa tästä kirjoituksesta:
Huippujohtajien terveiset: Pidempää työpäivää, vähemmän liksaa
[/quote]
Selitätkö, miten tuo linkkisi liittyy tähän käsiteltävään vanhusasiaan ja siihen, olisimmeko soveltuvia hoitamaan vanhuksia. Avaa erillinen otsikko, jos haluat keskustella tuosta linkkisi asiasta.
En. Jonkin verran huolehdin isästäni, kun hänet haetaan kotiin, mutta ei ole mun juttu yhtään, . Olen lisäksi ihan liian hajamielinen, joten siksikään en sovi. Raja menee syöttämisessä ja lääkkeen antamisessa, vaipan vaihto on ällöä, onneksi veli huolehtii. Isä kylläkin tosin syö itse, mutta äitiäni kävin tk:ssa joskus syöttämässä, hän sai aivoinfarktin ja kaikki liikuntakyky meni. En siis enää ole nuori, mutta hoitoala on aina ollut sellainen, että arvostan hoitajia, koska itse en siihe kykene.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:40"]
Mielelläni. Psyk Gerille tekeen öitä, olettaen että meitä koskis sama TES kuin hoitajia, vaikkakin eri palkkaluokka. Dementikot on leppoisia. Se oikea ongelma tässä on vaan se, että se mitä todellisuudessa tulee tapahtuun on se, että näitä käytetään hoitajien sijaan.
eli jos menee niinkuin yleensä, loppupeleissä osastolla olis sairaanhoitajat ja yks koulutettu per tiimi, muut työkkärin "täydennyspalvelijoita". sit on taas hoitajien työttömyyttä lisää ja voivotellaan taas työvoimapulaa.
-m35
[/quote]
Dementikot leppoisia? Juuh, niin varmaan... Voi ne leppoisiakin olla, mutta voivat olla kaikkea muutakin kuin leppoisia...
Velvoitetyöllistetyt voivat tehdä palvelutaloissa myös ns. avustavia töitä esim.pyykin pesua. Näin varsinaiseen hoitotyöhön jää koulutetulla henkilökunnalla enemmän aikaa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:47"]
Velvoitetyöllistetyt voivat tehdä palvelutaloissa myös ns. avustavia töitä esim.pyykin pesua. Näin varsinaiseen hoitotyöhön jää koulutetulla henkilökunnalla enemmän aikaa.
[/quote]
Loistava työ bakteerikammoiselle.
Ole hoitaja, mutta voin sanoa suoraan ettei ole. Siksi jatko-opiskelen nyt kätilöksi, pääsee toista ääripäätä hoitamaan :)
Miksi aina ehdotetaan vanhustenhoitoa ja roskankeräystä yms.? Miksei voisi ehdottaa työtä, johon on edellytyksiä ja mahdollisesti koulutusta. Toki se tulisi tehdä niin, ettei kilpailukyky vääristy. Niin ja miksi ei kaikesta työstä maksettaisi kuitenkin palkkaa?
turhautavaa hommaa pitemässä juoksussa aika rasitavaa keksiä puheenaiheita dementikolle
jota ei kiinosta enään mikään + mistä ne vanhukset joihin nää työttömät ohjataan + kuka sitä toimintaa valvoo jos toi toteutuu lööpeihin ilmestyy lisää kauhutarinoita vanhusten kohtelusta jos sinne lykätää
ei alalle soveliata ihmisiä ja vannon että mitään palkaa tosta hommasta ei tipu
Kyllä hoidan vanhuksia. Eli olen fiksu kun osaan peräti puhua ! Ja olen myös vahva ! Ja pieni vaatimaton 40 000 vuosiansioni riittää tähän minunkin elämääni.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:58"]
Kyllä hoidan vanhuksia. Eli olen fiksu kun osaan peräti puhua ! Ja olen myös vahva ! Ja pieni vaatimaton 40 000 vuosiansioni riittää tähän minunkin elämääni.
[/quote]
Sekoitat nyt ekstroversion (tai ambiversion) ja fiksuuden keskenään. Ei se haittaa, ekstrovertit luulevat joskus introvertteja tyhmiksi. Se johtuu niiden ekstroverttien tietämättömyydestä. Minäkin osaan puhua, vaikka olen introvertti, mutta on tilanteita, joissa puhuminen on äärimmäisen epämukavaa.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:03"]
Ei niiden vanhusten hoitamisessa mitään ihmeellistä ole, helppoa hommaa jos vain pää kestää niiden 40v alalla olleiden kiukuttelun.
Ei tosin sovellu bakteerikammoisille... Peräruiskepaskat kun roiskuu pitkin näköä, niin pyyhitään enimmät pois ja jatketaan.
[/quote]
Kakkojen siivoaminen pientä siihen verrattuna että joutuu päättämään, että sanooko jollekin päivää vai huomenta.