Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soveltuisitko sinä vanhuksia hoitamaan?

Vierailija
31.03.2015 |

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/sdp-n-rinne-velvoittaisi-pitkaaikaistyottomat-vanhustenhoitoon/4956154

Minulle tuollainen työ olisi kauhistuttava ajatus. Mieluummin menisin vaikka vessoja siivoamaan, kunhan ei tarvitsisi puhua kenenkään vanhuksen kanssa. Olen nolla prosenttia ulospäinsuuntautunut, ja pahinta mitä tiedän, olisi keskustella kovaan ääneen jonkun huonokuuloisen kanssa. Alapeukkuja odottelen ropisevan urakalla, mutta onko jollakulla samanlaisia tuntemuksia kuin minulla?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vanhukset eivät ole suinkaan huonokuuloisia, jotkut jopa kuulevat erittäin hyvin.

En soveltuisi vanhusten hoivatyöhön, tiedän sen omasta kokemuksesta kuin hoidin mummoa monta kertaa viikossa, useamman tunnin kerraallaan, hänen viimeisinä elinvuosinaan.

Se oli hyvin raskasta aikaa, vaikka hoitohenkilökunta oli tukenani ja hankin tietoa kaikesta mahdollisesta paikoista.

Lastenhoito, vaikka lapsia olisi useampiakin,  on leikin laskua ja vaivatonta, vanhusten hoivatyöhön verrattuna.  Monet vanhukset sairastavat vielä dementiaa jne. eikä välttämättä ole tietoisia tästä ajasta tai ympäristöstään. Sairaudet ja lääkkeet muuttavat vielä ihmisen persoonallisuutta ja havaintokykyä.

En jaksaisi, en, sillä se kuluttaa voimavaroja ja henkistä pääomaa valtavasti ja siksi arvostan suuresti jokaista vanhsten parissa työskentelevää henkilöä. 

Vierailija
22/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat tuntemukset kuin muillakin tässä ketjussa. Ei haittaisi yhtään siivota, tehdä hanttihommia tai mitä tahansa, mutta tuollainen sosiaalisiin taitoihin ja jatkuvaan sosiaalisuuteen perustuva työ olisi täyttä helvettiä.

Enkä toisaalta haluaisi, että omiakaan omaisia olisi hoitamassa ihmisiä, joilla ei ole mitään positiivisia tuntemuksia työtä kohtaan.

Koko ajatus velvoitetyöstä tuo mieleen sen, että jossain on päätetty, että pitkäaikaistyöttömiä ei enää yritetäkään saada palkkatyöhön, säilötään vain sen aikaa, että pääsevät eläkkeelle tai hankkivat karenssin itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkähän te luulette teitä haluavan hoitaa, kun olette vanhoja?

Vierailija
24/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, sehän vanhustenhoidossa onkin raskainta ja haastavinta;puhua heille....

Vierailija
25/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:03"]

Ei ollut mitään valintakokeita. Laitoin hakemuksen ja sitten kutsuttiin haastatteluun, jossa oli kaksi ihmistä. Toinen työkkäristä, toinen oppilaitoksesta. Ihan rehellisesti laitoin jo itse hakemukseen, että haen vain pakon vuoksi kyseiseen koulutukseen. Tadaa, minut hyväksyttiin

[/quote]

Mielestäni tämä on väärin. Käytännössä sinut on pakotettu hakemaan alalle, jolle et sovellu. Tällainen ei ole minkään hyvinvointivaltioksi kutsuttavan toimintaa, vaan ihan silkkaa totalitarismia.

Demarit oppositioon kuin olisivat jo! Hehän tätä kyykytystä ajavat ja toivovat.

Vierailija
26/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin soveltua. Haluaisin kuitenkin kunnon palkan ja vähintään 6 tunnin työpäivän. Jos työ olisi pari tuntia viikossa ongelmaksi tulisi lapsen hoito. Varmaan monella työttömällä on lapset kotona hoidossa ja mietityttään mihin nämä lapset siksi aikaa hoitoon...Koko/puolipäivätyössä lapset menevät päiväkotiin, mutta huolivatko sinne välillä pariksi tunniksi.

Vierailija
27/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan ihmisiä, eikä mulla ole mitään halua ottaa muuta kontaktia muihin, kuin ne pakolliset kela-/kauppa-/työkkäri/työpaikkajutut yms. Olisin täysi hirviö hoitajana, sillä en jaksa enkä edes osaa esittää kiinnostunutta.

Vierailija
28/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen pitkäaikaistyötön sen takia kun eivät työkyvyttömyyseläkkeellekään päästä, selkä syntymästä asti ollut paskana, en pysty tekemään istumatyötä enkä seisomatyötä. Alta viikossa jossain vanhustyössä olisin itse hoidettavana loppuelämäni.

Kyllähän ne tilastot kaunistuisivat kun jengi tekisi itsemurhia jos pää ei kestä ja selkävammaiset päätyisivät halvaantuneina eläkkeelle. Ja muutama päätyisi valtionhotelliinkin varmaan "hoideltuaan" vanhuksia.

Minäpä ehdotan että työttömät laitettaisiin rikkaiden päättäjien alaikäistä jälkikasvua hoitamaan. Ai ei helvetissä mitään mielenterveyspotilasta haluta lähellekään omia (lapsen)lapsia? No ei helvetissä mekäkään haluta niitä omien vanhempiemme lähelle! Ja ihan yhtä paljon ajattelen sitä mielenterveyspotilaan terveyttä kuin niitä vanhuksiakin, mutta tuollaista rautalankavääntöä päättäjille tässä harrastan.

Vierailija
29/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:36"]

Kenenkähän te luulette teitä haluavan hoitaa, kun olette vanhoja?

[/quote]

Heittäkää minut mieluummin vaikka susille kuin jollekin velvoitetyöllistetylle, joka hoitaa minua vain pakon sanelemana.

Vierailija
30/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite työskennelly vanhusten parissa koulun ohella. Työ on todella raskasta, mutta pidän siitä. Johtuen lähinnä sosiaalisuudestani, olen luonteva kaikkien kanssa. Mielestäni ajatus ei ole aivan hirveä. Vaatisi vain parannusehdotuksia. Varsinaista hoitotyötä en soisi kenenkään kouluttamattoman tehdä, ellei ole omaishoitaja kokemusta tai ym. On jo nyt hirveää katsella kun teinejä on palvelutaloissa töissä, jotka ovat opiskelleet lähihoitajaksi vasta 2-3 kuukautta! Potilasturvallisuudesta ei ole tietoakaan...
------------------
Mutta joitain asioita myös voi kouluttamaton tehdä. Esim kaupassakäynti. Monet vanhukset tarvivat tällaista pientä apua pärjätäkseen. Jos joku työskentelee vanhusten kauppakassina, ei siinä hirveästi tarvitse mummon/papan kanssa jutella. Tai esim siivota vanhusten kodeissa, jos on niin huonokuntoista porukkaa ettei itse voi. Tässä ehkä joutuu juttelemaan, mutta sekin on yleensä hyvin vähäistä small talkia. Kolmas olisi vanhusten ulkoilutus. Monet joutuvat kökkimään päivät pitkät sisällä. Ulkoilutusta voitaisiin opettaa lyhytkurssin verran (kuten itsekin tällaiselle kurssille osallistuin). Opetettiin esim millainen ulkoilutus on hyväksi, mikä maasto yleensä sopii vanhemmalle väelle, puhuttiib apuvälineistä esim rollaattoreista. Ja lopuksi ohjeistettiin että jos jotain sattuu, esim sairaskohtaus tai kaatuminen, otetaan yhteys 112 tai vanhuksen palvelutaloon. Ja tämän kurssin avulla pärjäsi todella pitkälle.
-----------
Mutta varsinainen hoitaminen ja lääke asiat kuuluvat koulutetuille hoitajille. Työttömältä ei voi odottaa aivan mahdottomia. Mutta nuita pieniä arkiaskareita tekevät monet lähärit, ja uskon että usea työtön pystyisi näihin myös. Tarkoitusperähän on hyvä, mutta henkilöä, joka on aina naama näkkärillä, en laittaisi työhön joka vaatii todella paljon sosiaalista kanssakäymistä. Mutta ehkä jotain ideaa tuosta voisi kehitellä...
Pohdimpa vain

Vierailija
31/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:48"]

Inhoan ihmisiä, eikä mulla ole mitään halua ottaa muuta kontaktia muihin, kuin ne pakolliset kela-/kauppa-/työkkäri/työpaikkajutut yms. Olisin täysi hirviö hoitajana, sillä en jaksa enkä edes osaa esittää kiinnostunutta.

[/quote]

Millaista työtä teet nyt?

Vierailija
32/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:04"]

Minun pituudellani (152 cm) ja huonolla selälläni ei nosteltaisi vanhuksia. No, ehkä siinä tapauksessa, jos olisi riuska kaksikymppinen hoitsu mukana ja reilusti apuvälineitä. Tosin olen jo aikoinani hoitanut vanhuksia, niin isääni kuin äitiäni toimimalla epävirallisena omaishoitajana ennen heidän kuolemaansa - ilman nosteluita, he olivat silloin fyysisesti vielä ns. tolpillaan - joten katson omalta kannaltani jo ottaneeni osaa näihin talkoisiin.

[/quote]

Potilaita ei nostella, vaan siirretään. Siihen ei käytetä selkää, vaan apuvälineitä. Jos osaa oikeat siirtotekniikat, ei mene selkä paskaksi. 

Vierailija
33/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niiden vanhusten hoitamisessa mitään ihmeellistä ole, helppoa hommaa jos vain pää kestää niiden 40v alalla olleiden kiukuttelun.

Ei tosin sovellu bakteerikammoisille... Peräruiskepaskat kun roiskuu pitkin näköä, niin pyyhitään enimmät pois ja jatketaan.

Vierailija
34/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

Puutarhuri, olen kaupungilla töissä. Kesät hoidan istutuksia, talvet auraan lunta. Varsinkin talvisin nautin siitä että saan ajella yksinäni pitkin yötä, on rauhallista ja hiljaista.

Vierailija
35/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:03"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 17:58"]

En todellakaan. Valitettasti karenssi pakotti hakemaan lähäripuolelle koulutukseen ja sinne päädyin. Toivottavasti ei tarvitse päivääkään tehdä noita töitä.

[/quote]Miksi et epäonnistunut tahallasi valintakokeissa?

[/quote]

Ei ollut mitään valintakokeita. Laitoin hakemuksen ja sitten kutsuttiin haastatteluun, jossa oli kaksi ihmistä. Toinen työkkäristä, toinen oppilaitoksesta. Ihan rehellisesti laitoin jo itse hakemukseen, että haen vain pakon vuoksi kyseiseen koulutukseen. Tadaa, minut hyväksyttiin

[/quote]

Aika käsittämätöntä, kun tiedän että joku on useita kertoja hakenut lähärikoulutukseen eikä ole päässyt. Ja varmasti motivaatiota hänellä olisi.

[/quote]

Minäkin tiedän pari henkilöä, jotka eivät yrityksistä huolimatta pääse kouluttautumaan lähäriksi. Ja sitten minut, joka on tosiaan tehnyt selväksi, ettei ala kiinnosta tippaakaan enkä sille sovellu, valitaan.

Itse olisin mieluummin mennyt siivouspuolelle eli kyse ei ole siitä, etteikö työt kelpaisi. Olen vain totaalisen väärä henkilö hoivapuolelle. Kyllä nytkin on hakemus siivouskoulutukseen eli jos sinne pääsen niin keskeytän lähäriopinnot.

Vierailija
36/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:38"]

Joo, sehän vanhustenhoidossa onkin raskainta ja haastavinta;puhua heille....

[/quote]

Oliko tämä kenties sarkasmia? Jos oli, niin ilmeisesti olet ulospäinsuuntautunut ihminen, kun et ymmärrä. Jos tämä ei ollut sarkasmia, niin hyvä niin.

Minulle ainakin puheen tuottaminen pakon edessä luovasti on tuskallisinta mitä tiedän. Jo se, että joutuisin sanomaan jollekin vanhukselle Huomenta tai Päivää, olisi kauheaa, koska se pitäisi sanoa tiettyyn äänensävyyn, eikä yhtään tiedä, mitä toinen ihminen siihen vastaa. Dementoituneiden kanssa kun eivät toimi ne normaalin kansssakäymisen säännöt. Yhtälailla pelkään lapsia, koska he voivat esittää kiperiä yllättäviä kommentteja tai kysymyksiä, joihin joudun nopeasti keksimään reagointitavan tai vastauksen. Joutuisin paljastamaan itsestäni niin paljon, että psyykeeni hajoaisi palasiksi. Minä haluan tehdä työtä niin että saan naamioitua rutiininomaisen roolin taakse. Hoitotyössä se ei onnistu. Aina kun olen vierailulla jossain hoitolaitoksessa, kaikki huomioni kiinnittyy siihen että ihailen hoitajia sen vuoksi, että miten he keksivätkin jotain puhumista hoidettavien kanssa ja miten he uskaltavatkin puhua heille niin luontevasti. Sen täytyy olla joku luonnonlahjakkuus, joka joillakin vain on ja joillakin ei ole.

Vierailija
37/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi ahdistava asia tuollaisessa työssä olisi vaitiolovelvollisuus. Kärsin masennuksesta ja ahdistuneisuushäiriöstä, ja jos työpaikan juttuja ei saisi vaikkapa puolison kanssa puhua, niin pää hajoaisi aika nopeasti.

Vierailija
38/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:56"]

Oon ite työskennelly vanhusten parissa koulun ohella. Työ on todella raskasta, mutta pidän siitä. Johtuen lähinnä sosiaalisuudestani, olen luonteva kaikkien kanssa. Mielestäni ajatus ei ole aivan hirveä. Vaatisi vain parannusehdotuksia. Varsinaista hoitotyötä en soisi kenenkään kouluttamattoman tehdä, ellei ole omaishoitaja kokemusta tai ym. On jo nyt hirveää katsella kun teinejä on palvelutaloissa töissä, jotka ovat opiskelleet lähihoitajaksi vasta 2-3 kuukautta! Potilasturvallisuudesta ei ole tietoakaan... ------------------ Mutta joitain asioita myös voi kouluttamaton tehdä. Esim kaupassakäynti. Monet vanhukset tarvivat tällaista pientä apua pärjätäkseen. Jos joku työskentelee vanhusten kauppakassina, ei siinä hirveästi tarvitse mummon/papan kanssa jutella. Tai esim siivota vanhusten kodeissa, jos on niin huonokuntoista porukkaa ettei itse voi. Tässä ehkä joutuu juttelemaan, mutta sekin on yleensä hyvin vähäistä small talkia. Kolmas olisi vanhusten ulkoilutus. Monet joutuvat kökkimään päivät pitkät sisällä. Ulkoilutusta voitaisiin opettaa lyhytkurssin verran (kuten itsekin tällaiselle kurssille osallistuin). Opetettiin esim millainen ulkoilutus on hyväksi, mikä maasto yleensä sopii vanhemmalle väelle, puhuttiib apuvälineistä esim rollaattoreista. Ja lopuksi ohjeistettiin että jos jotain sattuu, esim sairaskohtaus tai kaatuminen, otetaan yhteys 112 tai vanhuksen palvelutaloon. Ja tämän kurssin avulla pärjäsi todella pitkälle. ----------- Mutta varsinainen hoitaminen ja lääke asiat kuuluvat koulutetuille hoitajille. Työttömältä ei voi odottaa aivan mahdottomia. Mutta nuita pieniä arkiaskareita tekevät monet lähärit, ja uskon että usea työtön pystyisi näihin myös. Tarkoitusperähän on hyvä, mutta henkilöä, joka on aina naama näkkärillä, en laittaisi työhön joka vaatii todella paljon sosiaalista kanssakäymistä. Mutta ehkä jotain ideaa tuosta voisi kehitellä... Pohdimpa vain

[/quote]

Minä en kestäisi sitä, että joku vanhus valittaisi minulle, että olen tuonut vääränlaista makkaraa, kun lauantaimakkaraa on alettu pakkaamaan uudenväriseen pakettiin. Minun sukulaiseni on ollut niin ilkeä kodinhoitajille, jotka ovat hänen asuntoaan siivonneet, että en pidä tuollaista vanhusten siivousapua harmittomana työnä, joka sopii epäsosiaalisille. Kyllä siinä tarvitaan kovaa nahkaa ja sosiaalisia taitoja. Dementikot voivat olla tosi hankalia. Tuo small talk on juuri sitä pahinta juttua, mitä pelkään. En vain osaa enkä uskalla sitä. Voin kuvitella, että valvoisin kaiket yöt kun suunnittelisin että mitä sanoisin seuraavana päivänä vanhukselle kun astun ovesta sisään. Ja sitten miettisin etukäteen vastausvaihtoehdot kaikkiin hänen esittämiinsä vastauksiin ja kommentteihin. Se olisi raskasta.

Ja tuo ulkoilutus... En minä uskalla koskea kehenkään ihmiseen. Minulla on suuri suojavyöhyke ympärilläni ja vieraan ihmisen kosketus pelottaa ja ahdistaa. Vielä enemmän ahdistaa se, että joutuisin koskettamaan jotakin toista ihmistä. joo, päässä on vikaa, mutta en usko että olen ainoa viallinen yksilö. Ei tällaisia viallisia tapauksia pitäisi laittaa hoitoalalle. Kyllä täytyy olla muitakin töitä maailmassa.

Vierailija
39/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:58"]

[/quote]

[/quote]

Puutarhuri, olen kaupungilla töissä. Kesät hoidan istutuksia, talvet auraan lunta. Varsinkin talvisin nautin siitä että saan ajella yksinäni pitkin yötä, on rauhallista ja hiljaista.

[/quote]

Kuulostaa unelmaduunilta.

ap

Vierailija
40/65 |
31.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 19:00"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 18:04"]

Minun pituudellani (152 cm) ja huonolla selälläni ei nosteltaisi vanhuksia. No, ehkä siinä tapauksessa, jos olisi riuska kaksikymppinen hoitsu mukana ja reilusti apuvälineitä. Tosin olen jo aikoinani hoitanut vanhuksia, niin isääni kuin äitiäni toimimalla epävirallisena omaishoitajana ennen heidän kuolemaansa - ilman nosteluita, he olivat silloin fyysisesti vielä ns. tolpillaan - joten katson omalta kannaltani jo ottaneeni osaa näihin talkoisiin.

[/quote]

Potilaita ei nostella, vaan siirretään. Siihen ei käytetä selkää, vaan apuvälineitä. Jos osaa oikeat siirtotekniikat, ei mene selkä paskaksi. 

[/quote]

In your dreams only. Noin sanotaan oppikirjoissa, mutta käytännössä kaikki ei suju niinkuin oppikirjoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän