Mitä tekisit tällaisessa tilanteessa perinnönjaon suhteen?
Kuvittele tilanne, jossa olet itse jo eläkkeellä ja sinulla on aikuisia lapsia. Yksi lapsistasi on aina ollut kiltti, tunnollinen ja hoitanut raha-asiansa mallikkaasti. Yksi lapsistasi taas on holtiton tuhlari, jota olet joutunut auttamaan paljon taloudellisesti ja joka on siitä huolimatta veloissa ja vieroksuu työntekoa. Tämä holtiton tuhlari on lainannut myös tuolta tunnolliselta lapseltasi suuren määrän rahaa, vakuutellen että maksaa takaisin, mutta ei tästä huolimatta ole maksanut ja on todennäköistä, ettei koskaan tule maksamaankaan.
Miten hoitaisit perinnönjaon? Jättäisitkö kaikille lapsillesi saman määrän perintöä vai ottaisitko huomioon tuon, että yksi lapsistasi on toiselle velkaa? Tietysti lapsi on omaa hölmöyttään mennyt lainaamaan sisarukselleen rahaa joten ajattelisitko vanhempana että lapsesi saavat myös keskenään hoitaa velka-asiansa eikä ole sinun tehtäväsi puuttua siihen?
Kommentit (26)
Suosisin sitä tunnollista.
Sekä minun lapsuudenperheessäni että miehen perheessä suosittiin kusipäätä.
Juttelisin lasteni kanssa yksitellen mikä heistä tuntuisi reilulta.
Todennäköisesti ehdottaisin että tuhlarin perintöosasta vähennettäisiin hänelle aikaisemmin annettu tuki. Ehkä myös puolet sisarukselle lainatusta summasta menisi suoraan sisarukselle ja vähentäisi lainaa. Muuten tasan.
Ihmettelisin sitä, miksi lapseni on lainannut rahaa toiselle ilman velkakirjaa. Näistä asioista olen puhunut lapsille jo ihan kouluikäisestä alkaen.
Kiertäisin lahjoilla. Eli antaisin vuosittain verotuksen suhteen maksimiarvoisen lahjan, josta tehdään paperit, että sitä ei tule pitää ennakkoperintönä.
Toki se kunnollinen lapsi pitää ottaa puhutteluun, ettei enää lainaa mitään holtittomalle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelisin sitä, miksi lapseni on lainannut rahaa toiselle ilman velkakirjaa. Näistä asioista olen puhunut lapsille jo ihan kouluikäisestä alkaen.
Ei sitä rahaa sieltä kuitenkaan takaisin saa
Lahjoittaisin kaiken hyväntekeväisyyteen.
Toisella on rahaa mitä lainata ja toinen ei niitä ansaitse.
Vähentäisin lahjaksi antamani rahat perinnöstä, jos olisivat suurehkoja summia. Lasten välisiin lainoihin en puuttuisi.
Suosisin tunnollista verovapailla lahjoilla ja tekisin testamentin jolla hulttio saisi vain lakiosa (jos sitä tajuaa vaatia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä rahaa sieltä kuitenkaan takaisin saa
Kyllä saa. Kun on velkakirja eikä maksua tule sopimuksesta huolimatta, velan voi viedä perittäväksi ja sieltä ulosottoon. Ulosottovirasto perii sen sitten velallisen perinnöstä. Se on eri juttu, jos velkaa on paljon joka suuntaan myös verottajalle.
Mikä holtitonta lasta vaivaa? Onko hänellä jokin diagnoosi vai mistä elämänhallintaongelmat johtuvat?
Ratkaisu riippuu siitä millainen perintösi on. Jos esimerkiksi omistat asunnon, voisi olla viisasta laittaa holtiton perimään sen ja antaa vastaava summa tunnolliselle lapselle rahana. Näin holtittomalla olisi edes asunto, jos kaikki menee edelleen päin honkia.
Älä anna holtittomalle enää rahaa. Jos summat ovat suuria, niiden tulisi vaikuttaa perintöön. Anna rahaa ja huomiota tunnolliselle lapselle yhtä paljon eläessäsi kuin holtittomallekin. Minä jakaisin perinnön tasan, huomioiden lahjoitetut summat.
Osuuden varallisuudesta allokoisin tuon velan takaisinmaksuun velallisen puolesta velkojalle. Tämä kassavirta olisi vaikka sen n.5000 eur/3 vuodessa. Tässä pitäisi olla tarkkana että lahja on velalliselle mutta se on korvamerkitty laiminlyödyn velan takaisinmaksuun. Tästä paperi.
Kaikille lapsille lukuunottamatta tätä velallista ryhdytään jakamaan kassavirtaa n.5000eur/3vuodessa. Kunnes aiemmin mainittu velka on kuitattu. Sen jälkeen lahjat jokaiselle n. 5000 eur/3 vuodessa. jne.
Ellei muuta ilmenisi - uusia talousepäselvyyksiä niin perinnönjako perintökaaren mukaan ilman testamenttia. Mikäli varallisuus on kiinni olennaisesti kiinteässä vaikeasti realisoitavassa omaisuudessa ja vaikkapa yritystoiminnassa niin silloin jotakin liikkeitä tehtävä vaikea sanoa mitä. Hyvin tapauskohtaista. Yksi taloustunari voi pahasti sotkea perillisten asiat tai ainakin tehdä siitä ressaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Suosisin sitä kenellä lapsia eli perintö jakoon tasan lasten ja lastenlasten suhteen. Olkoonkin "hulttion" lapsia. Jokainen kunnon mummi ja pappa välittää lapsenlapsistaan.
Kukakohan sairas taas asialla. Ainakin Jehovat hämärillä asioilla mukana.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittaisin kaiken hyväntekeväisyyteen.
Toisella on rahaa mitä lainata ja toinen ei niitä ansaitse.
Kaikkea rahaa ei voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteeen,
Lapset ovat ovat aina oikeutetut saamaan vanhempiensa perinnöstö lakosuutensa.
Ja aloitus on pelkkä paskalta haisveva trolli. Ovathkan lapset jo saaneet isän perintönsä.
Ja jos eivät ole, saavat sen ap:n kuolelman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
saitte siis molemmat reilusti enemmän kuin sisaruksenne?
Tainnut tuo toinen lapsi olla jo pienestä pitäen lempilapsi ja tämä "holtiton" on kärsinyt siitä. Ei ihmekään että pistänyt aivan ranttaliksi asiat. Ikinä ei tule äidin/isän silmissä olemaan samalla viivalla sisaruksensa kanssa, vaikka asiat alkaisikin hoitamaan kunnolla.
Perinnönjakoon ap ei pysty kuoltuaan vaikuttamaan, perilliset voivat aina sopia perinnöstä toisin vaikka olisi testamentti tai määrätty miten tahansa.
Lapsillahan on aina oikeus lakiosaansa, joten sen rajoissa voi sumplia testamentilla muille perintöä.
Saman määrän.