Hyväksytkö mitään sukupuolirooleja?
Onko olemassa jotain sukupuolirooleja, jotka hyväksyt, vai tuleeko mielestäsi pyrkiä samanlaisuuteen ihan kaikessa?
Kommentit (16)
Näin ihan äkkiä ei tule mieleen mitään sukupuoliroolia, josta mielestäni pitäisi pitää kiinni. Samanlaisuuteen ei tarvitse pyrkiä, vaan siihen, että kukin kykyjensä ja mielenkiinnon kohteidensa mukaan valitkoon itselleen sopivimmat roolit.
Ei tasa-arvon idea ole se, että pitää pyrkiä samanlaisuuteen, vaan se, että sukupuoliroolit eivät rajoita yksilöä. Ei ole tarpeen jyrätä rooleja, ennemmin sitä, minkä katsotaan olevan sopivaa miehelle tai naiselle.
Ei kenenkään pidä pyrkiä mihinkään samanlaisuuteen. Jokainen saa olla sellainen kuin sattuu olemaan, sukupuolesta riippumatta. Mihinkään rooliin ei tarvitse pyrkiä eikä samanlaisuuteen kenenkään tai minkään viiteryhmän kanssa. Mutta toki saa niinkin tehdä jos haluaa.
Kyllä meidän parisuhteessa ainakin mies on mies ja minä olen nainen.
Inhottaa se samanlaistaminen muutenkin. Olen töissä eräässä ravintolassa, jossa henkilökuntaa pyydetään avaamaan asiakas-wc:t. Naisten vessa on käytävällä vasempaan, miesten oikeaan. Viime viikolla eräs henkilö tuli pyytämään avaisinko vessan, ja ihan oikeasti siinä henki kurkussa tekohymyilin ja mietin kumpaan suuntaan lähden kävelemään... Miksi täytyy näyttää niin androgyyniltä?
Hyväksyn aivan kaikki mahdolliset roolit kaikille sukupuolille.
Te perinteisten sukupuoliroolien kannattajat puolestaan haluaisitte pakottaa kaikki naiset olemaan tietynlaisia ja kaikki miehet toisenlaisia. Se on mielestäni väärin. Kukin olkoon sellainen, kuin sisäisesti kokee ja haluaa olla. Siis myös jos nainen haluaa olla perinteisen naisellinen tai mies perinteisen miehekäs, se sopii minulle niin kauan kuin hän ei yritä pakottaa tai painostaa muita ihmisiä samaan.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:14"]
Kyllä meidän parisuhteessa ainakin mies on mies ja minä olen nainen.
Inhottaa se samanlaistaminen muutenkin. Olen töissä eräässä ravintolassa, jossa henkilökuntaa pyydetään avaamaan asiakas-wc:t. Naisten vessa on käytävällä vasempaan, miesten oikeaan. Viime viikolla eräs henkilö tuli pyytämään avaisinko vessan, ja ihan oikeasti siinä henki kurkussa tekohymyilin ja mietin kumpaan suuntaan lähden kävelemään... Miksi täytyy näyttää niin androgyyniltä?
[/quote]
Koska jos se on henkilön todellinen identiteetti, niin olisi hänen kannaltaan äärimmäisen ikävää että hän joutuisi koko elämänsä ajan näyttelemään naista tai miestä vain siksi että sinulle, sivulliselle henkilölle ei tulisi hetkeksi epävarma olo kun hän menee vessaan. Mieti nyt itsekin, minkä tärkeysluokan asioista on kysymys.
Ja ei sinun tarvitse häpeillä ja yrittää kannatella tilannetta, jossa toisen sukupuoli ei selviä ulkonäöstä. Olisit voinut hyvin kysyä suoraan, meneekö hän miesten vai naisten vessaan. Hän on itse vastuussa oman ulkonäkönsä seurauksista ja on varmasti valinnut tietoisesti näyttää siltä miltä näyttää.
Äkkiä tulee mieleen, että vain nainen voi synnyttää eli hänestä voi tulla äiti, kun taas mies voi siittää eli hänestä voi tulla isä. Näitä rooleja on aika vaikea vaihtaa keskenään, olkoonkin että isä tiskaisi ja äiti huoltaisi auton.
Minusta aloitteen tekeminen tutustumisessa kuuluu miehelle. En myöskään pidä siitä, jos mies laittaa enemmän rahaa, aikaa ja vaivaa ulkonäköönsä kuin nainen.
Pitää pyrkiä samankaltaisuuteen. Naiset pitää saada armeejaan ja raksan paskasille työmaille tekemään raskaita fyysisiä töitä.
Hyväksyn ainoastaan sen, että jokainen saa valita omat roolinsa sukupuolesta riippumatta. Ketään ei olla pakottamassa sukupuolettomaksi tai samanlaisiksi, ainoastaan annetaan vapaus valita.
Ei ole pakko pyrkiä samanlaisuuteen mutta jos joku haluaa olla erilainen kun perinteiset sukupuoliroolit pitää hyväksyä. Samoin jos joku haluaa olla samanlainen kun perinteiset sukupuoliroolit pitää sekin hyväksyä.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 12:24"]
Ei ole pakko pyrkiä samanlaisuuteen mutta jos joku haluaa olla erilainen kun perinteiset sukupuoliroolit pitää hyväksyä. Samoin jos joku haluaa olla samanlainen kun perinteiset sukupuoliroolit pitää sekin hyväksyä.
[/quote]
Mitä tuo hyväksyminen käytännössä tarkoittaa? Naisvaltaisella työpaikallani jokainen nainen, joka edes vähän erottuu porukasta, joutuu nälvinnän kohteeksi.
Olen jo pitkän aikaa käyttänyt kotiasuna hameita ( selaisia kilttityyppisiä tai vakosamettisia ,helman pit. n. 35-45cm. vyötäröni on numeroa 38)
Vain ulkona liikkuessa laitan farkut. Sukkikset kuuluvat silloinkin alle.
Tuntuu ihan helvetin mukavalta ja vapauttavalta.
Naapurit ja (todelliset) ystäväni ovat tottuneet minuun tällaisena ja käyvät useinkin kylässä ,enkä tietenkään vaihda vaatteita silloinkaan.
Muiden ei tarvitse vierailemaan tullakaan.
Nainen hameessa jossainkadulla tai muussa julkisella paikalla (vaikka sitten miten lyhyessä) ei tee minuun enää nykyään sellaista vaikutusta p u k e u t u m i s e l l a a n, kuin ennen (silloin kun en vielä uskaltanut ostaa kirpparilta hameita) tuntui tekevän .
Hänellähän on vain hame päällä ja tottakai tiedän miltä se tuntuu.
Sehän tuntuu hänen yllään vain hameelta-miksi siis tuijottelisin häntä!
Uskon että raiskauksetkin vähenisivät jos miehet voisivat käyttää (pikkupojista lähtien) hameita samalla tavalla kuin naiset.
Sehän ei silloin olisi enää mikään sukupuolitabu,vaan pelkkä vaate.
Eipä silti ei miehen hameen mikään kukallinen ´hörsötys ´tarvitsisi olla, mutta harvemminhan naisetkaan sellaisia enää nykyään käyttävät.
Hame ei ole minulle mikään fetissi , eikä sen päälle vetäisemiseen liity mitään seksuaalisen kiihottumisen tavoitteluakaan-siitä on tullut minulle(tottumiseni kautta)yksnkertaisesti vain vaate .
Terveisin:poikamies,33v.
Sukupuolirooleissa ei ole mitään vikaa, jos niillä ei mätkitä päähän yksilöä, joka ei halua niihin mukautua.
Sukupuolirooleja vai sukupuolistereotypioita?