Lapsi (ei oma) kertoi että
Äiti repii tukasta ja on koko ajan äkäinen, mitä tehdä?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 23:57"]Sen sijaan että alatte käydä minun kimppuun, niin olisiko jotain rakentavaa neuvoa?
[/quote]
Vai sinä käyt vastaajien kimppuun, kun mikään vastaus ei miellytä? Täällä on ehdotettu ls-ilmoa ja sitä, että itse menet juttelemaan ja tarjoat apuasi muttet halua sekaantua, joten ei jää vaihtoehtoja. Annat sitten asian olla, senkö halusit kuulla?
20, lapselle ajattelinkin tarjota apua, sanomalla että voi tulla meille aina jos tuntuu siltä. En minä äidin olkapääksi ala, enkä tukihenkilöksi.
Lyö sitä kersaa, pääset purkamaan paineita samalla
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:01"]Mä kyselisin hieman lisää ja ottaisin lapsen äitiin ja isään yhteyttä. Kertoisin heille kummallekin saman jonka kuulin lapselta. Enpä muuta tekisi. Lapset liioittelevat joskus asioita, eivät aina mutta sitä tapahtuu kuitenkin aika paljon.
[/quote]
Niin minäkin, mutta kun se on kuulustelua Ap:n mielestä eikä hän aio sekaantua.
Ensin kysytään ja sitten suututaan ja suljetaan kaikki vaihtoehdot pois. Miksi siis edes kysyä neuvoa?
Ehodtuksia, mutta ilmeisesti pitäisi paapoa tuota ei niin kivaa ihmistä eli äitiä tai tehdä ls-ilmoitus.
Noh, lapsia heillä on niin monta, että annanpa olla, eiköhän luonto korjaa heikot tavalla tai toisella. Voin sanoa äidille että kannattaa opettaa lapsille että kotiasioista ei puhuta, niin ei leviä toikaan tieto että revit tukasta, ehkä kouluttaa sitten paremmin lapsiaan siihen, etteivät lavertele. Niin hyvä idea, menenpä heti huomenna kovistelemaan mammaa tosta asiasta ja kostoksi saan mitä...... hyviä ideoita teillä yes.
Ap:n sosiaaliset taidot on nyt vähän hakusessa. Kovin näet rajallisesti keskustelun (paapominen tai kuulustelu).
Vaikutat itsekin vähän epätasapainoiselta ja vihaiselta, oletko varma ettet ole tämän jutun äiti?
Kun kerran kaikkien ehdotukset on niin huonoja ja itse tiedät paremmin niin tee toki itse toimintasuunnitelmasi, olisit säästänyt aikaasi kun olisit jättänyt kysymättä, kun kerran päätöksesi olit jo tehnyt.
Harmi lapsen puolesta. Toivon todella, että liioitteli.
28, no en ole tämän lapsen äiti, ja sosiaaliset taidot on hyvät, jos osaisit lukea ja samaistua, paikka on todella pieni paikka missä asutaan ja kyseinen äiti toimii eritahoilla. Ajattelin myös äidinkin mainetta, koska se koskee koko perhettä, mutta en todellakaan voi mennä hänen luo tästä asiasta tivaamaan.
Tehkää vain minusta se syntipukki juu, minä en nyt kuitenkaan lasta revi tukasta, järkevänä ihmisenä punnitsen eri vaihtoehtoja ja niiden vaikutusta perheeseen, äitiin, lapseen ja heidän asemaan ja maineeseen. Teillä on kaksi vaihtoehtoa, toimii joissain tapauksissa, ei tässä, joten sitä on sitten vaikea tässä hyväksyä teidän.
Rehellisesti olin hakemassa ideoita mitä erilaisia keinoja tähän on ja ajatella niiden vaikutusta pitkällä tähtäimellä. Harkittua tekemistä, eikä puolihuolimattomia LS ilmotuksia ja äidin kuulusteluja.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 00:25"]
28, no en ole tämän lapsen äiti, ja sosiaaliset taidot on hyvät, jos osaisit lukea ja samaistua, paikka on todella pieni paikka missä asutaan ja kyseinen äiti toimii eritahoilla. Ajattelin myös äidinkin mainetta, koska se koskee koko perhettä, mutta en todellakaan voi mennä hänen luo tästä asiasta tivaamaan.
Tehkää vain minusta se syntipukki juu, minä en nyt kuitenkaan lasta revi tukasta, järkevänä ihmisenä punnitsen eri vaihtoehtoja ja niiden vaikutusta perheeseen, äitiin, lapseen ja heidän asemaan ja maineeseen. Teillä on kaksi vaihtoehtoa, toimii joissain tapauksissa, ei tässä, joten sitä on sitten vaikea tässä hyväksyä teidän.
Rehellisesti olin hakemassa ideoita mitä erilaisia keinoja tähän on ja ajatella niiden vaikutusta pitkällä tähtäimellä. Harkittua tekemistä, eikä puolihuolimattomia LS ilmotuksia ja äidin kuulusteluja.
[/quote]Oletko usein tekemisissä sen lapsen kanssa? Jos olet, niin kysele lapselta vaivihkaa äidin käytöksestä. Yritä selvittää kotioloja. Kerro lapselle vaikka jotain pieniä (vaikka keksittyjäkin) sattumuksia mitä sulle on joskus äitisi kanssa sattunut, ja kysy lapselta onko heidän äitinsä tehnyt koskaan niin.
Pienet lapsethan saattavat joskus vääristellä totuutta itsekään sitä ymmärtämättä. Esim. äidin uhkaus tukistuksesta saattaa muuttua lapsen suussa jo tapahtuneeksi tukistukseksi jne...
Tuskin lasta on vain kerran tukistettu, jos selvästi pelokas ja surullinen. Pistää niin lujaa vituttamaan tällainen kun ensin kysyt, että mitä tehdä ja sitten kun ihmiset viisaasti sulle vastaa, että lastensuojeluilmo tietysti, niin oot tollanen saatanan saamaton lapanen joka pelkää ottaa vastuuta. Olisipa lapsi kertonut huolistaan jollekin muulle eikä tuollaselle vääristymälle jonka äo on pienempi ku kengänkoko.
Ymmärrän ettet halua harmeja perheelle, eikä pienellä paikkakunnalla ole aina helppoa tehdä asioita mitä ehkä pitäisi. Mutta, mutta... Ensinnäkin, lapsi ei valehtele. Et kertonut minkä ikäinen lapsi oli kyseessä, mutta alle 10-vuotiaat harvoin keksivät tuollaista omasta päästään. Toisekseen, tuollaiset asiat on tapana pahentua tai jatkua kauan, jos äidillä stressiä tai muuta. Lastensuojeluilmoitus saattaisi olla ihan paikallaan. Ottavat yhteyttä äitiin ja muistuttavat ettei tukistaminen kuulu hyväksyttäviin kasvatusmetodeihin. Jos perheessä muuten kaikki hyvin, se jää siihen. Ehkä se saa äidin heräämään ja miettimään miten pystyisi toimimaan lastensa kanssa paremmin. Saattaa jopa olla onnellinenkin, että asioihin puututaan.
Jos tän tuntemattoman naisen maine on sulle tärkeempi, kun tän sulle edes jollain tasolla tärkeen lapsen hyvinvointi, mielenterveys, yms on tärkeempää ni anna olla vaan. :)
No sehän on ihan sama, mikä tämän äidin maine on tai missä harrastaa. Jos pahoinpitelee lapsiaan ja pitää heillä vaarallisia kasvuoloja, se nyt on sama mikä paikallinen arkkiherttua on kyseessä. Siihen puututaan sitten viranomaisvoimin. Jos epäilysi osoittautuvat aiheettomiksi, siitä ei koidu hänelle jatkoseuraamuksia. Sinun pitäisi nyt kuitenkin ilmoittaa asiasta eteenpäin eikä asettua "Jumalan" asemaan kuvittelemalla, että sinun tekosi määräävät tämän naisen tulevaisuuden. Hänen lastensa koskemattomuus on tärkeämpää.
Mä kyselisin hieman lisää ja ottaisin lapsen äitiin ja isään yhteyttä. Kertoisin heille kummallekin saman jonka kuulin lapselta. Enpä muuta tekisi. Lapset liioittelevat joskus asioita, eivät aina mutta sitä tapahtuu kuitenkin aika paljon.