Mikä asia sinusta on liian työläs?
Minkä takia jokin asia on toiselle hirveän työläs ja raskas, ja toinen hoitaa sen saman homman muutamassa minuutissa ilman mitään härdelliä?
Olen itse viime aikoina kuunnellut erään tuttavan voivotusta siitä, kuinka esimerkiksi koiran ruoan hakeminen yhdestä tietystä erikoisliikkeestä on aivan hirveän työlästä, se että hän imuroi vanhan äitinsä yksiön käydessään on valtava ponnistus, kuinka aika ei millään kerta kaikkiaan tahdo riittää siihen että varaisi laatikot ja kinkun lounasravintolasta... Tässä muutama esimerkki näistä kauhean hankalista ja raskaista ja työllistävistä asioista joita hänen elämässään on.
Kyseessä on terve työikäinen ihminen, joka asuu miehensä kanssa. Ei lapsia.
Minun on vaikea käsittää, kuinka tällaiset muutaman minuutin vievät hommat voivat jollekin olla niin vaikeita ja raskaita. Osaako joku selittää?
Kommentit (71)
Itse tehdyt karjalanpiirakat palkitsevat tekijänsä ja muutkin ihanalla maulla. Niiden tekeminen on jotenkin rentouttavaa.
Mulla on sairaus, joka aiheuttaa vaikeaa kroonista väsymästä. Välillä on aikoja, että esim. pelkkä tekstiviestin lähettäminen tuntuu äärettömän raskaalta tehtävältä puhelinsoitoista puhumattakaan.
Mun mielestä kovinkaan moni asia ei ole liian työläs, mutta kun seuraan perhettäni (miestä ja lapsia), niin olen tullut siihen tulokseen että liian työlästä on:
- tyhjän wc-paperihylsyn vieminen pois vessasta
- sukkien vieminen pyykkikoriin
- läksyjen tekeminen
- oman huoneen siivoaminen, muutoin kuin rangaistuksen uhalla
- puhelimesta irti päästäminen
- ketsuppipullon hakeminen jääkaapista
sekä tietenkin ihan ylivoimaista on takin ripustaminen naulakkoon lattialle heittämisen sijasta. Ihailen siis Nooaa, joka pani laukun ja luulenpa että takinkin naulaan!
Pyykkien ripustaminen kuivamaan (en omista kuivausrumpua). Toinen on ikkunoiden pesu. Tai itse peseminen menisi kyllä, mutta se kaikki muu alustava työ
Tiskaaminen, etenkin uunivuokien puhdistus. Kerään pari päivää energiaa, sitten hinkkaan palaneet vuoat puhtaaksi.
Imurointi, kastikkeen teko, meikkaaminen.
Suihkussa käyminen :( Kämpässä on kylmä ja palelee, jo ajatus vaatteiden riisumisesta tökkii, vaikka tietää, että kun sen saa tehtyä pääsee lämpimään suihkuun ja suihkun jälkeenkin on hetken lämmin (+raikas) olo.
Sinne täytyy kuitenkin mennä, ehkä hetken päästä, kunhan kerään rohkeutta riisuuntua.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaaminen. Viikkoja astiat lepäilee pesemättä, vaikka olen työtön tilapäisesti.
Samoin, olenkin ratkaissut asian kertakäyttöastioilla. Silti tulee jotain tiskattavaa ja kaikessa tympivässä hommassa vaikeinta on aloittaminen. Mitä kauemmin aloittamista siirtää, sitä enemmän se tympii.
Vaikka tuon tietää siitä huolimatta lykkään aloittamisia.
Silloin kun itse saan aikaiseksi (ehkä viikon kuluttua) ryhtyä tiskaamaan, huomaan että se on itse asiassa aika rentouttavaa puuhaa, samoin kuin silittäminen, mitä olen aikaisemmin inhonnut kaikista eniten.
Viikkoja?