Mikä asia sinusta on liian työläs?
Minkä takia jokin asia on toiselle hirveän työläs ja raskas, ja toinen hoitaa sen saman homman muutamassa minuutissa ilman mitään härdelliä?
Olen itse viime aikoina kuunnellut erään tuttavan voivotusta siitä, kuinka esimerkiksi koiran ruoan hakeminen yhdestä tietystä erikoisliikkeestä on aivan hirveän työlästä, se että hän imuroi vanhan äitinsä yksiön käydessään on valtava ponnistus, kuinka aika ei millään kerta kaikkiaan tahdo riittää siihen että varaisi laatikot ja kinkun lounasravintolasta... Tässä muutama esimerkki näistä kauhean hankalista ja raskaista ja työllistävistä asioista joita hänen elämässään on.
Kyseessä on terve työikäinen ihminen, joka asuu miehensä kanssa. Ei lapsia.
Minun on vaikea käsittää, kuinka tällaiset muutaman minuutin vievät hommat voivat jollekin olla niin vaikeita ja raskaita. Osaako joku selittää?
Kommentit (71)
Seurustelu.
Kun ei jaksa ottaa muita huomioon, kun on tottunut menemään niin kuin huvittaa.
Ruuanlaitto.
Lapsen pukeminen ulos talvella.
Lenkille lähteminen.
Pitkien hiusten peseminen.
Pyykin ripustaminen.
Sähköjohtojen siististi niputtaminen ja kiinnittäminen.
Lamppujen vaihtaminen.
Sohvan peseminen.
Kukkien mullan vaihtaminen.
Siivoaminen.
Petivaatteiden vaihtaminen.
Piparkakkutalon tekeminen.
Auton imuroiminen.
Vastapainoksi, mikä ei ole työlästä ollenkaan:
Halkojen hakkaaminen.
Lumen luominen.
Täytekakun tekeminen.
Tiskaaminen.
Viemärin puhdistus.
Saunan peseminen.
Kukkien kastelu.
Vaatteiden viikkaaminen.
Auton renkaiden vaihto.
Ikkunoiden pesu.
-N45
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muuttuu työlääksi siinä vaiheessa, kun on masentunut ja väsynyt ja voimat ihan loppu. Asia voi olla vaikka kuinka pieni tahansa.
Mulle on masentuneena esim. pelkkä tekstiviestiin vastaaminen tuntunut todella raskaalta.
Naiset.
Sinkkuna on mies onnellisin. :)
Imurointi (siis koko kodin) on ihan kamalan työlästä ja vaikeaa. Onneksi mieheni imuroi.
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto.
Lenkille lähteminen.
Pyykin ripustaminen.
Lamppujen vaihtaminen.
Sohvan peseminen.
Siivoaminen.
Auton imuroiminen.Vastapainoksi, mikä ei ole työlästä ollenkaan:
Halkojen hakkaaminen.
Lumen luominen.
Täytekakun tekeminen.
Tiskaaminen.
Viemärin puhdistus.
Saunan peseminen.
Kukkien kastelu.
Vaatteiden viikkaaminen.
Auton renkaiden vaihto.
Ikkunoiden pesu.-N45
Suunnilleen samat, mutta en missään tapauksessa jaksaisi vaihtaa renkaita tai enää itse pestä ikkunoita! Jaksan sen sijaan ihan helposti lähteä pitkällekin lenkille.
Ikäloppu
Vierailija kirjoitti:
Ruuanlaitto.
Lenkille lähteminen.
Pyykin ripustaminen.
Lamppujen vaihtaminen.
Sohvan peseminen.
Siivoaminen.
Auton imuroiminen.Vastapainoksi, mikä ei ole työlästä ollenkaan:
Halkojen hakkaaminen.
Lumen luominen.
Täytekakun tekeminen.
Tiskaaminen.
Viemärin puhdistus.
Saunan peseminen.
Kukkien kastelu.
Vaatteiden viikkaaminen.
Auton renkaiden vaihto.
Ikkunoiden pesu.-N45
Noista työläimmiltä tuntuvat piparkakkutalon rakentaminen ja tiskaaminen. Lumityöt ja renkaiden vaihto menee ilman ponnisteluja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muuttuu työlääksi siinä vaiheessa, kun on masentunut ja väsynyt ja voimat ihan loppu. Asia voi olla vaikka kuinka pieni tahansa.
Mä taas luulen että kyse on paremminkin ihmisen luontaisesta toimeliaisuudesta. Itse en ole mitenkään masentunut, mutta silti koen monet pikkujutut tosi työläinä. Vaikka kaverin kanssa kahvittelu (pitää laittautua, ajaa keskustaan, etsiä parkkipaikka ym) vaikka monelle tuollainen on rentouttavaa ja kivaa. Sitten taas vaikka kaupassa käynti ja ruuanlaitto on minusta ihanaa ja rentouttavaa, eilenkin tein joululaatikot alusta asti itse ja siitä tuli vain hyvä mieli. Mutta tosiaan monet pikkuasiat, vaikka jonkun asian varaaminen, tuntuu tosi työläältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas luulen että kyse on paremminkin ihmisen luontaisesta toimeliaisuudesta. Itse en ole mitenkään masentunut, mutta silti koen monet pikkujutut tosi työläinä. Vaikka kaverin kanssa kahvittelu (pitää laittautua, ajaa keskustaan, etsiä parkkipaikka ym) vaikka monelle tuollainen on rentouttavaa ja kivaa. Sitten taas vaikka kaupassa käynti ja ruuanlaitto on minusta ihanaa ja rentouttavaa, eilenkin tein joululaatikot alusta asti itse ja siitä tuli vain hyvä mieli. Mutta tosiaan monet pikkuasiat, vaikka jonkun asian varaaminen, tuntuu tosi työläältä!
Minulla tämä sama, että joku pieni nopea ja mitätön asiointi tuntuu joskus tosi työläältä. MInulla tosin on masennus enkä tiedä, miten kauan se on oikeasti kestänyt, mutta tuntuu, että minulle on ollut aina tosi hankalaa lähteä vaikka yhtäkkiä käymään kaupassa hakemassa jotain pikkuasiaa. Minun täytyy jotenkin tosi kauan henkisesti valmistautua, että jaksan lähteä ja minusta oli jotenkin rasittavaa kun ex-miesystävä saattoi yhtäkkiä ennen työvuoron alkua sanoa, että käydääs nyt yhtäkkiä paikassa x, kun aikaa hänen työvuoronsa alkuun oli vajaa tunti. Tuli aina sellainen tunne, että ei kai me nyt enää ehditä käymään, kun pitää ensin tässä valmistautua ja ehkä juoda vielä kuppi kahviakin, että pääsen sellaiseen mielentilaan, että voin näyttäytyä ihmisten ilmoilla.
Esimerkiksi suihkussa käymisenkin koen tosi työläänä ja ajattelen, että siihen menee tosi kauan aikaa, vaikka todellisuudessa siellä menee se 10 minuuttia, mutta lasken siihen mukaan vielä sen kuivattelun ja vaatteiden vaihtamiset sun muut, joten tuntuu, että olen pelkästään siellä suihkussa puoli tuntia, kun niin kauan kestää se "kylmä olo".
Ruoanlaitto. En te sitä koskaan. Ei ole myöskään taloydellisesti järkevä. Veloitan itse 135 € tunnista kun teen töitä. Eli teen mielluummin töitä ja käyn ravintolassa tai tilaan sen sijaan että käyttäisin aikana ruoanlaittoon.
Alapään sheivaus on jotenkin työlästä puuhaa.
Leipominen ja joku pitkäkestoinen koristelun väkertely.
Kilpailuttaminen, tarjousten kysely, voiko olla mitään työläämpää ja epäkiinnostavampaa hommaa?
Kaikki hakemusten tekeminen.
Mä ymmärrän miten jonkun koiran ruoan haku voi tuntua työläältä, jos kauppa sijaitsee jossain missä muuten ei käy ja jos sinne pitää mennä autolla ja ajaa jotain ruuhkaisia teitä pitkin. Ei se julkisillakaan meno koiran ruoan perässä sen parempaa olisi.
Parisuhde. En tajua miten jotkut jaksaa sitä.
Kaikki tiskaaminen ja ruuanlaitto yms. En voi sietää niitä ja menee aikaa ihan hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Alapään sheivaus on jotenkin työlästä puuhaa.
Siksi olen antanut puskan villisti kasvaa ;) Ehkä ensi vuonna sitten kunnollinen karvojen poisto jollain uudella tuotteella.
Tiskit. Ensin käytät yli tunnin että keittiö kiiltää puhtauttaan ja tasot on tyhjät, ja sitten tarvitsee vain ajattellla ruoanlaittoa tai joidenkin sämpylöiden tekoa niin tiskivuoret kipuaa taas taivaaseen asti. Loppumaton, tylsä ja työläs noidankehä.
Suihkuun meno.
Varpaankynsien leikkaus/lakkaus.
Just tällä hetkellä kauppaan lähtö.
Jouluksi pitäisi yhtäkkiä kirjoittaa kirjeitä, kortteja ja viestejä sukulaisille ja tutuille. Kertoa kuulumiset ja laittaa kuvia. Joillekin pieniä lahjoja. Vuoden pimein aika, kylmää ja sateista, niin ei huvittaisi yhtään.