Doxal ym ahdistuslääkkeet. Apua tarvitaan!
Olen käyttänyt Doxalia ahdistukseen ja unettomuuteen vuoden verran. Lääke on toiminut todella erinomaisesti ahdistukseen ja olen aivan eri ihminen kuin ennen aloittamista. Nukahtamiseen se auttaa hieman huonommin. Olen kuitenkin tämän vuoden aikana lihonut 7 kiloa(55->62kg), vaikka olen liikkunut samalla tavalla ja syömiseni ei ole muuttunut yhtään. Käyttämäni annokset ovat olleet 25-50mg. Pystyykö tätä lihomista estämään millään tavalla, jos ei niin mitä muita vastaavia lääkkeitä olisi ilman tätä haittavaikutusta?
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="31.03.2015 klo 15:24"]Eikös näiden vanhojen masennuslääkkeiden lihominen ole osittain turvotus ja nesteen kerääntymistä? Korjatkaa, jos olen väärässä.
[/quote]
Ei
Itselläni huonoja kokemuksia SSRI-lääkityksestä, kun taas Doxepinista hyviä.
Ei vaan rasva solujen laajemiseen lihominen perustuu noissa masennus lääkkeissä.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2015 klo 19:06"]
Ei vaan rasva solujen laajemiseen lihominen perustuu noissa masennus lääkkeissä.
[/quote]
Sekä yhdyssanojen käytöstä.
Doxal on vanhanpolven masennuslääke jonka sivuvaikutuksina mm.nesteen kertyminen, aineenvaihdunnan hidastuminen ja ruokahalun lisääntyminen. Misi ahdistukseen valittu nimenomaan Doxal kun parempiakin olisi tarjolla?
Niin ja Mirta tekee samaa. Se tosin on Nassa-ryhmään kuuluva, toisin kuin Doxal
Psykiatri sanoi minulle, että voivat lihottaa ja jos näin käy, oireita tulee yleensä muistakin samansorttisista lääkkeistä, eli vaihto ei välttis auta.
Mitä vaihtoehtoja tälle voisi olla? ap
Suurin syy lihoniselle on ruokahalun lisääntyminen, eli huomaamattaan syö enemmän, kun nälättää useammin. Aina voi kokeilla toista lääkettä tai lääkeryhmää(saman ryhmän lääkkeissä on eroja, ihmisten välillä on eroja) täytyy keskustella asiasta lääkärin kanssa. Kannattaa myös miettiä, onko lääkitys tarpeellinen, onko siitä enemmän hyötyä kun haittaa? Onko muita vaihtoehtoja esim psykoterapi? Tai sitten elää asian kanssa(: joka tapauksessa suosittelen juttelemaan lääkärin kanssa
Lääkkeestä on ollut niin paljon apua, eikä psykoterapia auttanut pelkästään ennen lääkkeitä. Varaan ajan lääkäriin, lähinnä kyselin täältä alustavasti tietoa. En ole mielestäni syönyt yhtään enemmän, olen jopa pitänyt kirjaa syömisistäni. Liikuntaa harrastan aktiivisesti useamman kerran viikossa.
9 jatkaa
Voivat mahd vaikuttaa myös aineenvaihduntaan, koska myös esim diabetes ja kolesteroliriski kasvaa. Suosittelen pitämään ruokapäiväkirjaa ja vähentämään lämmintä ruokaa 1/4 ja lisäämään niiden sijasta kasviksia. Liikunta tekee myös hyvää, aktivoi, piristää, tarkentaa nälän tunnetta(: lihaskuntoharjoittelusta voi olla apua, kun lihasmassa kasvaa, kulutus kasvaa
Hyvä!(: unettomuuden hoidossa lääkityksen teho voi laskea, kun lääkitystä käytetään pitkään. Ahdistuksen hoitoon löytyy erityyppisiä lääkkeitä, myös esim verenpainelääkkeitä käytetään ja masennuslääkkeitä. Kysy lääkäriltä mikä sinulle sopisi(: kerro että painonnousu häiritsee sinua
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 19:48"]Psykiatri sanoi minulle, että voivat lihottaa ja jos näin käy, oireita tulee yleensä muistakin samansorttisista lääkkeistä, eli vaihto ei välttis auta.
[/quote]
No on olemassa valtaisa määrä ei-samansorttisia, eli vaihto täysin toisentyyppiseen lääkkeeseen voi auttaa. Lääkkeeseen jossa samat indikaatiot, mutta aivan erilainen vaikuttava lääkeaine.
Täytyy selvittää asiaa lääkärin kanssa, kiitos viesteistä. Ilman painonnousua tämä lääke olisi erittäin hyvä. Olen aiemmin koittanut SSRI-lääkitystä (Efexor), mutta siitä saatava apu ei ollut läheskään tätä luokkaa ja se vei kaiken kiinnostuksen seksiä kohtaan pois.
Teen paljon lihaskuntoharjoittelua ja lihasmassaa on vielä jäljellä pikajuoksutaustan vuoksi.
Itselläni on kokemusta Doxalista, ei lihottanut yhtään 3 vuoden aikana. Yksillöllistä näemmä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 20:18"]Täytyy selvittää asiaa lääkärin kanssa, kiitos viesteistä. Ilman painonnousua tämä lääke olisi erittäin hyvä. Olen aiemmin koittanut SSRI-lääkitystä (Efexor), mutta siitä saatava apu ei ollut läheskään tätä luokkaa ja se vei kaiken kiinnostuksen seksiä kohtaan pois.
Teen paljon lihaskuntoharjoittelua ja lihasmassaa on vielä jäljellä pikajuoksutaustan vuoksi.
[/quote]
Efexor ei ole SSRI-lääke, se on SNRI-lääke.
Jos et ole kokeillut SSRI-lääkkeitä, nekin voivat lievittää ahdistusta. Ainakin mulla lievitti. Mutta ehkä niitä on ap:lla kokeiltu, käsitykseni mukaan Mirtazapin ei ole ihan ensimmäinen kokeiltava lääke. Mua essitalopraami ei lihottanut.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 21:14"]
Jos et ole kokeillut SSRI-lääkkeitä, nekin voivat lievittää ahdistusta. Ainakin mulla lievitti. Mutta ehkä niitä on ap:lla kokeiltu, käsitykseni mukaan Mirtazapin ei ole ihan ensimmäinen kokeiltava lääke. Mua essitalopraami ei lihottanut.
[/quote]
Ok, olen siis sekoittanut nuo. Onko SSRI-lääkkeissä oireena tuo seksuaalisen halun menettäminen? Entä mahdollinen aggressiivisuuden ja pahantuulisuuden kasvaminen. Toinen sivuoire Efexorista oli se, että olin pahalla tuulella, siis todella pahalla tuulella aivan jatkuvasti loppuajasta.
Eikös näiden vanhojen masennuslääkkeiden lihominen ole osittain turvotus ja nesteen kerääntymistä? Korjatkaa, jos olen väärässä.