Miten joistakin ihmisistä tulee menestyjiä ja toisista ei?
Menestyjällä tarkoitan tässä tapauksessa miljoonaomaisuuden luoneita, en palkkatyössä raatajia tai asiantuntijuudella mainetta niittäneitä. Toki hekin menestyjiä omalla tavallaan.
Mutta esim. Ingvar Kamprad, Ikean perustaja, Suomestakin löytyy tyhjästä miljoonaomaisuuden luoneita. Miten jotkut onnistuvat sijoittamisessa luoden miljoonia, kun taas toiset menettävät kaiken?
Mikä on se yhteinen tekijä?
Kommentit (28)
Toisilla on sitä jotakin ja toisilla taas ei ole! Enkä tarkoita nyt rahaa.
On kahdenlaisia ihmisiä. Ne, jotka kadehtivat muita ja yrittävät tuhota heiltä ja terve kateus eli jos tuokin pystyy, minäkin pystyn. Jälkimmäinen on menestyjäainesta.
Mää olen yrittänyt vaikka ja mitä. Ja aina epäonnistun. Koko koulu- ja työelämä ollut pelkkää epäonnistumista ja turpaan ottamista vuodesta toiseen. En vaan onnistu missään.
Kai se suurin syy on se tyhmyys. En vain tajua asioita. esim. Olin 35-vuotias, kun tajusin että asunnon ja työpaikan väliset matkat pistetään verovähennyksiin. :( Kukaan ei ollut sanonut minulle tätä, joten en sitä itsekään tajunnut. Ja siinä oli vaan yksi esimerkki.
Kerran työskentelin siivoojana. Yritys maksoi palkat vanhentuneesta palkkatulukosta, iltalisät jätettiin maksamatta ja ilmoitetuista tunneista puuttui. Tämänkin asian tajusin vasta, kun työkaveri sanoi, että tässä yrityksessä sitten maksetaan palkat väärin koko ajan, kai tarkastat jokaisen palkkalaskelman itse? Joo, en ollut tarkastanut :(
Olen vaan yksinkertaisesti niin tyhmä, etten selviä tässä maailmassa. Aasikin on viisaampi. :D
Yksi voisi olla kyky tuotteistaa ideansa. Kenelläpä meistä nyt ei olisi ollut "hiton hyvää ideaa", olipa se sitten tuote, palvelu, kirjan aihe, mitä tahansa... Mutta siihen se on sitten jäänytkin. Ei joko osata tai tai sitten yritetään tehdä turhankin täydellistä. Pitää myös uskoa itseensä, eikä saa lannistua vastoinkäymisistä. Löytää oikeat ihmiset avuksi. Ja paljon on kiinni ihan tuuristakin.
Hyvä pitää mielessä myös Woody Allenin toteamus, että 90 % menestyksestä perustuu siihen, että "muistaa ilmaantua paikalle" :)
Inhoan katkeria ihmisiä. Olen avoimesti kateellinen ja ihailen tiettyjä ihmisiä. Teen itse kaikkeni, jotta saisin itsekin. Se vaatii työtä ja en ehkä saavuta koskaan, mutta ainakin olen yrittänyt. Ja miljoonia en ehdi enää edes keräämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se auttaa, jos on rikkaat vanhemmat. Menestyjätkin epäonnistuvat, mutta jos omistaa 50 miljoonaa, niin jos menettää 5 miljoonaa, niin ei se niin paljon kirpaise.
Nyt ei aloituksessa puhuttu valmiista rikkauksista. Pysytään aiheessa eli tyhjästä omaisuuden luoneet.
'Ex nihilo nihil fit' (lat. sananlasku) tarkoittaa sananmukaisesti että :'tyhjästä ei synny mitään' (tai mikään).
Omaa kansanomaista sanontaperinnettämmehän puolestaan edustaa tuo kaikkien tuntema: 'tyhjästä on paha nyhjästä'
Eli todellisuudessa omaisuuksien kasaaminen jollain aivan tyhjllä ja katteettomilla lupauksilla jostain ( jonkun pyydetyn sijoituksen tai maksun vastineeksi) on ainoa tapa luoda omaisuuksia, jostain todellakin aivan tyhjästä .
(....tai oikeammin pitäisi kai sanoa :tyhjäLLÄ)
Sitä nimitetään myös huijaukseksi ja jollain humpuukilupauksillaan rikastuneita huijareita on maailmassa ollut aina. (suinkaan kaikki heistä eivät jää koskaan kiinni huijauksistaan)
Vierailija kirjoitti:
Sinnikkyys ja hyvä tuuri
Juuri noin. Lisään vielä verkostot. Yksin aika vaikea luoda isoa menestystä mutta jos saa muita hyviä tekemään sitä kanssaan niin hyvinkin voi tulla menestyjäksi. Joko siksi, joka on se menestynein tai sitten siinä tukijana ja kanssamenestyjänä tehden sen yhden uraa tai yritystä.
Ikea on muuten viimeksi saanut syytökset Ukrainassa kasvavien, Euroopan viimeisten luonnonvaraisten pyökkimetsien laajamittaisesta ja suruttomasta hakkauttamisesta niiden myytävien huonekalujensa materaaliksi ja raaka-aineeksi.