Henkinen pettäminen, mielipiteitä tilanteestani?Olen aivan romuna...
Viime syksynä löysin vahingossa mieheltä auki jääneeltä koneelta fb-viestittelyä hänen ja jonkun vanhan tuttavansa (nainen) kanssa. Viestit olivat flirttailevia ja kevyen romanttissävyisiä, ilmeisesti kyseessä on miehen joku kaukainen exä (ulkomaalainen), joka on tahollaan naimisissa ja kahden pienen lapsen äiti. Viesteissä haikailivat menneitä ja puhuivat siitä miettiikö toinen koskaan jos elämä olis mennyt eri tavalla jne. Ei mitään varsinaisesti sellaista, jonka voisi tulkita pettämiseksi tai edes aikomukseksi pettää (nainen asuu ulkomailla). Silti viestien lukeminen satutti. Suurin osa niistä oli ajalta ennenkuin aloimme seurustella, mutta niitä oli myös ajalta eli viime syksyltä, jolloin lapsemme oli puolivuotias.
Kun mies tuli kotiin, otin viestit suoraan puheeksi ja pyysin anteeksi niiden lukemista (tiedän ettei olisi pitänyt eikä kuulu tyyliini lukea miehen viestejä). Hän oli tosi pahoillaan ja sanoi viestittelyn olleen pelkkää hänen ja tämän naisen välistä "huumoria" ja "läppää" jotka ovat heittäneet keskenään vuosikaudet. Täysin harmitonta siis.
Ok, asia jäi silleen ja päätin unohtaa sen. Kunnes nyt sitten, viikonloppuna lapsemme leikki miehen ipadillä, jolla oli jälleen auki hänen facebookinsa. En voinut vastustaa kiusausta, vaan menin lukemaan viestejä uudelleen. Viime syksyn jälkeen niitä oli tullut uudelleen uutena vuotena ja noissa viesteissä mies ja tämä nainen sopivat mm. että "2015 we will meet." Ei mitään tarkempaa ajankohtaa kuitenkaan. Luin sitten uudelleen vielä vanhemmat viestit ja tulin vakuuttuneeksi, ettei kyseessä ole mikään läppä tai huumori. Ilmeisesti nainen on miehen suuri rakkaus, jota ei koskaan saanut. Esim. kun meille syntyi lapsi, nainen oli lähettänyt onnitteluviestin miehelle inboxiin, johon mieheni oli todennut "well I guess I couldn't wait for you any longer".
Nyt olen täysin romuna asiasta. Eilen sain illalla itkukohtauksen, mies kysyi mikä on, jolloin yritin ottaa puheeksi meidän suhteen ja kysyä olenko todella hänelle se oikea ja se kenen kanssa haluaa olla loppuelämänsä, tosin siitä ei itkulta tullut mitään. Mies ei sanonut asiaan juuta eikä jaata.
Nyt mies on työmatkalla Lontoossa ja pelkään hänen tapaavan tämän naisen. Sattuu niin pirusti, en tiedä kenelle puhua tai mitä tehdä, siksi kirjoitin tämän tänne. Sanokaa jotain, ihan mitä vaan, mitä tekisitte tilanteessani? Miten pääsen tästä edes eteenpäin? En halua jättää miestä tämän asian takia, meillä on hyvä yhdessä ja paljon tulevaisuudensuunnitelmia, ihana lapsi, hyvä seksielämä jne. Olen luullut että mies todella rakastaa minua, tuntuu kuin olisi matto vedetty jalkojen alta.
Kommentit (73)
Kuulostaa kamalalta. Olen sanaton.
Jotenkin järkyttävää että miehesi on jäänyt roikkumaan suureen rakkauteensa ja edelleen pitää yhteyttä.
Itse en pystyisi unohtamaan tuollaisen jälkeen sitä ajatusta, että olen ollut vain kakkosvaihtoehto, kun ei sitä ykköstä saanut. Todella typerää mieheltä jäädä vatvomaan jotain vanhaa rakkautta.
Tuossa vaiheessa keskustelisin miehen kanssa, paljastaisin lukeneeni viestit, vaikka väärin onkin, ja kertoisin tunteeni ja voisimme yhdessä pohtia jatkoa. Yhteinen tulevaisuus ainakin vaatisi välien katkaisemista naiseen ja paljon muutakin. Katson tuon pettämiseksi. Henkinen pettäminen voi olla monin kerroin pahempaa kuin fyysinen pettäminen. Minulle onkin.
Mulla oli vähän samankaltainen tilanne, se nainen myös naimisissa ja kesällä saanut lapsen, on myös ulkomaalainen, opiskelivat yhdessä joskus 9 vuotta sitten. Nyt tämä akka on alkanut lähetellä miehelleni viestejä tyyliin "maybe im your next one" ja muistelemaan jotain menneitä, laittanut nikkaushymiöitä ja ällöttävimpänä asiana katsellut jotain minun kuviani facebookista ja todennut että "tuollainen kuva meistäkin silloin otettiin ;) kätesi oli samalla tavalla ;) " tms.
Erona vaan se että mieheni näytti nuo minulle. Näpäytin kyseistä naikkosta ja kyselin yli-ystävällisesti mieheni fbssä häneltä voisiko hän kääntää yhden lauseen kielelleen (minulla oli asiaa kosmentologilleni joka ei puhu suomea ja keksein että voisin kysyä häneltä kääntöapua nyt kun noin keskustelevainen kerran on).
Hän tajusi minun olevan viestien takana, ja löin vielä vettä myllyyn kertomalla kuinka mieheni on puhunut hänestä paljon yms :)
eipä ole naisesta enää kuulunut.
Tein siis kaiken tuon mieheni luvalla. Mies taisi tosin kuvitella että kyse on siitä että haluan vilpittömästi vain apua, mutta halusin välittää samalla myös viestin siitä että pysyy mokoma eukko kaukana ja että olen lukenut hänen lirkuttelunsa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:53"]Kiitos, tosi lohdullisia kommentteja! <3
Uskotteko, että kyseessä voisi silti olla jostain oudosta "läpästä" näiden kahden välillä?
Ap
[/quote]
En usko. Jos olisi läppää, olisi merkityksetöntä eikä olisi jatkunut noin pitkään. Heittäisitkö itse vastaavaa läppää jonkin merkityksettömän ihastuksen kanssa vuosien takaa vielä tänäkin päivänä? Tuskin.
Mies on koko ajan ruokkinut tuota 'rakkauttaan', mikä on ihan käsittämättömän väärin. Roikkuu olemattomassa sivuuttaen sinut, jonka pitäisi olla hänen elämänsä nainen, RAKKAUS.
Mistä tiedät ettei miehes tapaa sitä nyt just siellä lontoossa? Mä en ainakan pystyis olee vaan tyynenä jos tiedät et ovat puhuneet et tapaavat tänävuonna ja miehes nyt lontoossa! Jos nainen jo aiemmin pettäny miestään sun miehen kanssa niin mistä tiedät etteikö niitä estä mikään nyt äkkiä vähän kokeilemasta? Huh.
No ollaanpa täällä jyrkkiä. Itsestäni voin kertoa että ensirakkauteni oli suuri rakkaus, ja monta vuotta eron jälkeenkin pidimme yhteyttä. Hänelle olisin hyvin voinut sanoa jotain vastaavaa, kuten että seurustelen mutta mistään häneen verrattavasta ei ole kyse. Näen hänestä edelleen unta joskus, samoin hän minusta. Uskon että tulemme pitämään koko elämän ajan jonkun verran yhteyttä. Mutta nyt molemmilla on perheet, toisillemme olemme kaunis muisto, pako arjesta. Kumpikaan ei todellakaan aio rikkoa perhettään nuoruuden muiston takia! Neuvoisin vain että anna olla ja luota mieheesi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:36"]
Vuosikaudet jatkunut toisen naisen ihailu. Pitää sinua vain varavaihtoehtona. Älä alennu tuohon. Olet jo kerran ottanut asian puheeksi, eikä mies ole tehnyt asian eteen mitään korjatakseen sen vaan on jatkanut exästä unelmointia. Täytyy aikamoinen asennemuutos tapahtua, että voitte edes harkita yhdessä jatkamista. Tuo ei ole elämää.
[/quote]
No huh! Aika kusipäämies jos tekee lapsenkin "varavaihtoehdon" kanssa. Mielestäni anna ajan kulua, älä tee hätiköityjä päätöksiä. Se nainen asuu kuitenkin kaukana. Jospa miehelläsi oli jokin kriisi kun lapsi oli tuloillaan. Aika yleistä tuo on nuorilla miehillä, tosin en tiedä ikäänne, mut oletan, että nuoria olette?
Olen onnellisesti naimisissa oleva nainen ja meillä on pieni lapsi. On mulla silti pehmeä paikka eräälle miehelle. Koskaan ei ole ollut mitään juttua, ei olla koskaan oltu sinkkuja samaan aikaan, elämä on vienyt eri suuntiin, mutta vetoa on aina ollut. Enkä missään nimessä pettäisi, en halua millään muotoa sotkea perhettäni tai parisuhdettani ja ei mun ja tän miehen välillä vois mitään säätöjä olla, jos olis, pitäisi alkaa oikeaan suhteeseen yhdessä. Kaikki vedot ei johda sutinoihin. Enkä usko, että ap:nkään mies alkaa mihinkään. Ja jos oikein mietitään, niin ei mun ja tän miehen suhde todenäköisesti edes toimisi, miksi siis todellakaan rikkoisin toimivan suhteen ja perheen.
Voisit kysyä mieheltäsi olisiko hänestä ok, että sinä viestittelisit vastaavaa jonkun miehen kanssa. Uskon, että ei olisi.
Minusta miehesi ei pitäisi harrastaa tuollaista "läppää" jos se loukkaa sinua.
Ja minusta asiaa ei kannata jättää selvittämättä perin pohjin. Sinulla on vain yksi elämä.
Hiiteen tollasesta suhteesta. Hyi hitto. "I guess I couldn't wait for you any longer". Voiko olla oksettavampaa kommenttia, juuri lapsi syntynyt. Miehellä ei ole mitään kunnioitusta eikä todellista rakkautta ap:ta kohtaan, joten lusikat jakoon. Jos olisi puhtaat jauhot pussissa niin keskustelu exän kanssa olisi vain asiallista, eikä tuollaista nuoleskelua.
Itsekin olen viestitellyt entisen kanssa samaan sävyyn, tyyliin "mietitkö koskaan mitä meistä olisi voinut tulla". Kunnes koin henkisen herätyksen siitä, että sattuisi hitosti jos mieheni tekisi samaa. Luulen, että minua imarteli se, että entinen mies ei meinannut päästä minusta yli, edes vuosien jälkeen ja viestiteltyä tuli itsetunnon kohottamisen vuoksi. Oma mies ei siis tiennyt. Nyt tuntuu että olen itse kunnossa enkä kaipaa viestittelyä. Ota silti asia rohkeasti esille, mielestäni miehen olisi syytä analysoida tekemisiään tarkemmin. Sinussa ei ole mitään vikaa! <3
Meillä myös exän kanssa viestittelyä. Painaa välillä mieltä mutta pakko luottaa että lopetti. Vittue että miehet ei ymmärrä arvostaa meitä !