Suosittelisitko aborttia minulle?
Olen 18-vuotias ja käyn ammattikoulun 2. vuotta. Olen raskaana. Asun vanhempieni luona, en ole yhdessä "lapsen" isän kanssa. Olisin siis yh-äiti. Kavereilta ja vanhemmilta (?) saisin varmaan apua mutta vastuu on tietenkin minulla. Opinnot jäisivät kesken. Olen jo nuoruuteni elänyt ettei baareissa yms huvita juosta. En tiedä pidänkö vai abortti? Mielipiteitä?
Kommentit (23)
Miksi et ole lapsen isän kanssa yhdessä? Tietääkö hän, että olet raskaana?
No, kysy vanhemmiltasi jaksavatko toisen vauvavaiheen. 18-vuotias joka on nuoruutensa elänyt ei kuulosta uskottavalta. Ja kavereiden apu on todennäköisesti yhtä tyhjän kanssa: niin minullekin kunnolliset luotettavat ystävätkin lupasivat kuut ja tähdet taivaalta, mutta annas olla kun näitä kysyy vaikka kävelylenkille; aikaa ei ole.
Jos vanhemmistasi ei olisi ok huolehtia lapsestasi, harkitse erittäin tarkkaan. Ethän halua lapsellesi vastentahtoisia kasvattajia?
Älä jooko kysy tätä muilta! Voit sanoa "näistä syistä haluaisin äidiksi, toisaalta näistä syistä en olisi vielä valmis", ja kysyä toisten mielipiteitä siihen. Muttei kannata kysyä suoraan. Koeta miettiä asiaa läheistesi kanssa. Älä hätiköi päätöksen kanssa. Raskaus on tuskin vielä kovin pitkällä? Tämä on iso päätös, ja siitä täytyy olla varma, kun on sen tehnyt. Mieti, pystyisitkö olemaan hyvä äiti. Mieti taloudellista tilannetta. Mieti tulevaa sosiaalista elämääsi, esim. rakkauselämä. Mieti, millaisen lapsuuden pystyisit tarjoamaan. Tosiaan, olet jo melkein ammatissa ja moni tulee äidiksi tuossa iässä. Mutta oletko valmis yhtäkkiä hyppäämään yh-äidin elämään?
Ainoa huono tuossa on se, ettet ole lapsen isän kanssa yhdessä. Itse tekisin siksi abortin. Toki suhde voi kariutua aina myöhemminkin, mutta jos jo lähtötilanne on tuo niin mielestäni ei ehkä kannata. Lapsi ainoastaan vakaaseen suhteeseen.
Jos jaksat ja haluat huolehtia lapsestasi yksin niin pidä lapsi. Myöhemminkin ehdit opiskella ja tehdä työtä. Kavereiden ym. lastenhoitoavun varaan ei kannata laskea mitään.
ps. Se, että olet jo elänyt nuoruutesi on naurettavan lapsellinen väite.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:14"]Miksi et ole lapsen isän kanssa yhdessä? Tietääkö hän, että olet raskaana?
[/quote]
Tietää ja erosimme jo muutama kuukausi sitten mutta sitten tapailimme hetken vain seksin merkeissä.
Ei älä tee sitä lapsellesi! Älä päästä sitä kärsimään elämästä kanssasi, vaan abortoi se!
Tarinassasi yhdistyvät legendaarisimmat amis-wt-elementit. Kun suomessa halutaan syrjäytyneisyyden ja vähäosaisuuden kierre kuriin, sinulla on nyt loistava mahdollisuus toimia.
Mun mielestä lapset on tehtävä sitten kun on asiat kunnossa. Sinulla eivät ole asiat kunnnossa, ja lapsen saamisen jälkeen ne ovat vielä surkeammin.
Et vaikuta kauhean kypsältä jos kysyt "suositteletko aborttia minulle?" Vähän niinkuin kysyisit "suositteletko tätä siideriä minulle ". Jos olisit kypsä kysyisit mieluummin ihmisten kokemuksia teini äitiydestä etkä pyytäisi ihmisiä kertomaan tuleeko sinun tehdä abortti vai ei.
Adoptio on vaihtoehto, jos et halua pitää lasta. Suomessa on hyviä vanhempia jonossa, jotka tulevat onnellisiksi lapsesi kanssa.
Mutta jos luotat vanhempiisi, ja heidän apuunsa, en usko, että lapsen pitäminen on ylivoimaista. Tulee se olemaan välillä hirvittävän raskasta, mutta jälkikäteen et luopuisi siitä mistään hinnasta. Eivätkä opinnot jäisi kesken, voisit pitää äitiysloman, ja sitten palata kouluun.
Valinta on sinun. Itse en lasta tuohon elämäntilanteeseen tekisi, mutta asia ei minulle kuulu. Jos koet, että olet valmis ja voisit tarjota lapselle turvallisen kodin, niin synnytä pois vain.
Tietysti vielä lisättävä pakollinen, eli aika elämänkoululainen valkoroska olet, jos ammattikoulussa käyt ja raskaana olet 18 vuotiaana. Häpeäisit edes hieman.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:41"]
Valinta on sinun. Itse en lasta tuohon elämäntilanteeseen tekisi, mutta asia ei minulle kuulu. Jos koet, että olet valmis ja voisit tarjota lapselle turvallisen kodin, niin synnytä pois vain.
Tietysti vielä lisättävä pakollinen, eli aika elämänkoululainen valkoroska olet, jos ammattikoulussa käyt ja raskaana olet 18 vuotiaana. Häpeäisit edes hieman.
[/quote]
Oli miten oli, ap kirjoittaa hurjan paljon sivistyneemmin kuin sinä. Oletko kiusaava teini vai mieleltäsi häiriintynyt, kun nimittelet ihmisiä roskaksi?
En ole tuon kirjoittaja, mutta mikä tuossa ap:n tarinassa ei ole valkoroskaa? Taas yksi koulupudokas-yh jonnekkin lähiön vuokraluukkuun sossun maksamana ja isästä ei tietoakaan. Hienoista lähtökohdista pääsee lapsi ponnistamaan...
Mä olen oikeasti sitä mieltä, että lisääntymiselle olisi asetettava ehdoksi vanhempien kelpoisuus. Adoptiossa tätä valvotaan vuosia tarkasti ennen lapsen saantia, mutta luonnollisin keinoin lapsen voi hankkia kuka tahansa narkki tai muuten vain heikkolahjainen. Tämä on väärin.
Kyllä suosittelen. Että ei myöhemmin kaduta kuten nyt vaikka minua.
Pillerit ja kumi. Miten ois.. DAA
YOLO
Että pitää ihan tänne tulla kyselemään, kyllähän sitä niinkin viisastuu..
Äidiksi on ennenkin tultu nuorena. Jos uskot että voit tarjota lapselle turvallisen kodin, miksi ei.