Miten lopettaa syömiskierre?
olen normaalipainoinen 25 vuotias nainen ja kärsin silloin tällöin syömiskeirteest'/ illan aikana saatan syödä monen päivän ruoat ja sitten taas syödä viikon kaksi normaalisti. miten pääsisin eroon näistä kamalaista syömis pyrähdyksistä? ihan sairastahan tämä on!
Kommentit (9)
Hmmm..et syö? Oisko se hyvä neuvo? Kai sitä jossain vaiheessa älyää mitä on tekemässä vai oletko tiedottomassa tilassa?
-ohis
taustalla jonkinlaista ongelmaa syömisen kanssa/ainaista painon pudotus yritystä josta olen päässyt jo suurimmaksi osaksi eroon mutta näitä ylensyömispäiviä (oikeastaan iltoja) on silloin tällöin ja tahtoisin päästä niistäkin eroon.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:29"]
Hmmm..et syö? Oisko se hyvä neuvo? Kai sitä jossain vaiheessa älyää mitä on tekemässä vai oletko tiedottomassa tilassa? -ohis
[/quote]
Jos on syömishäiriötyyppistä, niin silloin ei välttämättä tuohon pysty. esim. kun minulle BED-häiriöiselle iskee kohtaus, olen kuin ruumiistani ulkopuolinen katselija joka surullisena katsoo ahmimista, mutta ei voi sille mitään, koska on niin irti siitä kehosta joka tunkee sitä ruokaa sisäänsä kuin joku nälkään kuolemassa oleva villipeto joka on lopulta saanut saalista.
Varaa noiden kohtausten varalle sellaista syötävää, mistä ei tule kiloja tai morkkista. Vihanneksia, hedelmiä, teetä, kaalikeittoa, jne.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:30"]
taustalla jonkinlaista ongelmaa syömisen kanssa/ainaista painon pudotus yritystä josta olen päässyt jo suurimmaksi osaksi eroon mutta näitä ylensyömispäiviä (oikeastaan iltoja) on silloin tällöin ja tahtoisin päästä niistäkin eroon.
[/quote]
Tämä selittää paljon. Painon pudottaminen, varsinkin jos on mennyt jossain vaiheessa jojoiluksi ja jatkunut siten vuosia lihoen ja sitten taas laihtuen, on melko varma syömiskäyttäytymisen sekoittaja. Onneksi sinulla ei ole tuon pahemmin se seonnut...
Ei noihin kyllä ulkopuolinen voi oikein antaa vinkkejä tietämättä tarkemmin millaisessa tilanteessa ja mielialassa ahmit.
Älä osta kotiin muuta kuin päivän ruoat kerrallaan. Tai hedelmiä tms toki voi olla lisäksi. Jos ahmimishimo iskee, niin ei haittaa vaikka hedelmiä söisit paljonkin.
joskus olen pystynyt skippaamaan syömisen juomalla sokeripitoista teetä, mutta todella harvoin. silloin kun tälläinen iskee niin siinä menee kaikki mahdollinen suusta alas, ja seuraavana päivänä ällöttää niin että ei välttämättä koko päivänä syö mitään juurikin edellisen illan takia.
Jonkinlainen ahmimishäiriö tuo kai on, mutta lievä, jos ahminta jatkuu vain sen päivän ja noinkin pitkiä välejä on ahmimisten välillä.
Perusneuvo on että ainakin pitää huolehtia ettei pääse tulemaan nälkä, eli syödä säännöllisesti ja riittävästi. Mutta usein näihin liittyy myös psyykkisiä asioita. Oletko tarkkkaillut, onko mitään yhdistäviä tekijöitä esim. mielialassasi, ajattelussasi, tapahtumissa, syömisissä, jotka vaikuttaisivat olevan riski ahmimiselle? Esim. itselleni PMS-vaivat on erittäin vahva riskitekijä, samoin kova stressi töissä.