Välähti: määräaikainen = unelma
Tuntuu, että kaikki ylenkatsovat määräaikaisia työsuhteita/virkoja, mutta sehän on just parasta: toisin kuin "toistaiseksi voimassa", jossa sulle ei luvata mitään työsuhteen kestoa, saatat olla kilometritehtaalla vuodessa. Määräaikaisessa on ainaki luvattu jotain, eli on taloutta maksaa palkka (virat, kuntien työsuhteet) ja tiedät ajan, jolle sulla on töitä. Sen jälkeen voit pitää ansiosidonnaisella (edellyttäen, että kuulut kassaan) vähän lomaa ja hakea uuden paikan uusilla voimilla.
Aloitan itse vakipaikassa tammikuussa, eikä minulle ehdi kertyä lomaa kuin kuusi päivää, joten seuraavan kerran olen oikealla kesälomalla vuonna 2023.
Lisäksi: jos lähden vakityöstä ilman uutta paikkaa, joudun karenssiin. Määräaikaisen päättyessä voi vaan todeta, että määräaikainen päättyi, eikä toinrn paikka ole tärpännyt.
Kommentit (45)
pohjmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta määräaikaisella sopimuksella ei joka alalla saa asuntolainaa.
Jep, itselläni ketjutettiin soppareita aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, kunnes kaksi viikkoa ennen viidennen sopimuksen päättymistä sain kuulla, ettei jatkoa ole luvassa.
Tuona aikana hain asuntolainaa muutamaan otteeseen ja pankit rinnastivat määräaikaisen sopimukseni työttömyyteen. Eipä tässä ole hätää, kun on edullinen vuokra ja pätkätöistä huolimatta olen saanut yli 10 ke säästöön ja sijoituksiin per vuosi jo muutaman vuoden ajan.
Valehtelet niin, että nokkasi kasvaa metrejä joka rivillä.
Olet vaan katkera siitä, kun sinua ei ole huolittu eikä valittu mihinkään vakituiseksi sairaanhoitajaksi.
Jokin sun kohdallasi mättää pahasti.
Kyse ei siis ollut hoitotyöstä! Pankeissa nimenomaan vastattiin, ettei hoitajilla tai lääkäreillä katsota niin tarkkaan noita määräaikaisuuksia, mutta muilla aloilla sopimuksen olisi oltava vähintään vuoden pituinen ennen kuin harkitsevat asuntolainan myöntämistä.
Täytyy myöntää, ihailen tätä yhteiskuntaa, kuinka nopeasti ja hyvään suuntaan tämä kehittyy. Nyt opetetaan uusia työntekijöitä uusiin käytäntöihin, ja kyllä ne oppivatkin. Minulla lapset on jo ohittaneet ammatillisen opetteluvaiheen, nyt on se siirtymävaihe. Silloin kun tekivät graduja, oppivat että jos on YT päällä niin ei voi erikoistuakaan. Ovat erikoistuneet aivan muihin hommiin , kuin oli alkuperäinen oppimisohjelma. Nyt tietävät, mihin firmoihin ei ainakaan kannata erehtyä hakeutua, ne on niitä joissa kuri on kunniassa ja YT pelko ainut motivaattori. Kannattaa tehdä vakituinen työsopimus, koska silloin saa paremman työpaikan helpommin. Mutta ei pidä jämähtää paikalleen, vaan tuntosarvet ulos, ja työpaikka pitää vaihtaa 2-5 v välein. Jos vähänkin suunnittelee, niin homma sujuu kuin rasvattu.
Miksi pitäisi vain vaihtamisen takia vaihtaa työpaikkaa, jos siinä duunissa viihtyy?
Se on vipuvarsi silloin, kun määräaikaisuutta jatketaan väärin perustein. Itsellä oli yli 30 työsopimusta ketjutettuna ennen kuin 15 vuoden jälkeen vakinaistettiin. Nyt ei ole mahdollisuutta valittaa, jos yt-arpa tulevaisuudessa osuu omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Tällä metodilla pidän nykyään 4-5 kk kesälomaa. Julkisella ei voi vääntää palkkaruuvia, mutta voi kertoa, koska on käytettävissä.
Valtiolla voi kiristää henkilökohtaisia lisiä. Kävi ilmi pari vuotta sitten, että omat lisät ovat paljon keskivertoa korkeammat, kun esimies yritti hyvitellä työsopimusten ketjutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä metodilla pidän nykyään 4-5 kk kesälomaa. Julkisella ei voi vääntää palkkaruuvia, mutta voi kertoa, koska on käytettävissä.
Valtiolla voi kiristää henkilökohtaisia lisiä. Kävi ilmi pari vuotta sitten, että omat lisät ovat paljon keskivertoa korkeammat, kun esimies yritti hyvitellä työsopimusten ketjutusta.
Kunnalla vähän vaikeampi homma. Kunnalla olen tosin voinut kieltäytyä sopimuksesta, mutta samalla olen voinut valita työvuorolistassa itselleni sopivat työvuorot tuntityöntekijänä. Tämä järjestely on mahdollistanut sovitellun ansiosidonnaisen nostamisen, ja 2-3 viikottaisella työvuorolla käteen on jäänyt saman verran kuin kokoaikatyöstä.