Välähti: määräaikainen = unelma
Tuntuu, että kaikki ylenkatsovat määräaikaisia työsuhteita/virkoja, mutta sehän on just parasta: toisin kuin "toistaiseksi voimassa", jossa sulle ei luvata mitään työsuhteen kestoa, saatat olla kilometritehtaalla vuodessa. Määräaikaisessa on ainaki luvattu jotain, eli on taloutta maksaa palkka (virat, kuntien työsuhteet) ja tiedät ajan, jolle sulla on töitä. Sen jälkeen voit pitää ansiosidonnaisella (edellyttäen, että kuulut kassaan) vähän lomaa ja hakea uuden paikan uusilla voimilla.
Aloitan itse vakipaikassa tammikuussa, eikä minulle ehdi kertyä lomaa kuin kuusi päivää, joten seuraavan kerran olen oikealla kesälomalla vuonna 2023.
Lisäksi: jos lähden vakityöstä ilman uutta paikkaa, joudun karenssiin. Määräaikaisen päättyessä voi vaan todeta, että määräaikainen päättyi, eikä toinrn paikka ole tärpännyt.
Kommentit (45)
Niinpä. Siksi niissä hommissa, joissa on työvoimapula, siirrytään enenevässä määrin keikkailuun ja sijaisuuksiin, kun töitä kerran riittää. Loppujen lopuksi se neljän viikon kesäloma jossain kohtaa, mikä ei ihan tyydytä, ei vaan riitä.
Mutta määräaikaisella sopimuksella ei joka alalla saa asuntolainaa.
noh,mä hommailin näin:otin sijaisuuksia,pitkiä ja pätkiä. Säästin joka ikisestä tilistä rahaa "pahan päivän varalle", laitoin ne vähätkin rahastoon ja sieltä en nostanut. Sitten kesäisin kun ei ollut keikkaa,elin niillä säästöillä ja jos sain niin korvauksilla.
EI tarvitse olla työpaikoilla kuppikunnissa eikä riidellä,teki työnsä hyvin niin saattoi jopa pomo soittaa tuutko tekemään pätkän.
Niin ja oli vapaata jos niin halusi!
Vierailija kirjoitti:
sillä ei ole väliä,vuokrallakin voi asua
Minä en halua määräaikaista työsuhdetta. Tietenkään toistaiseksi voimassaoleva sopimus ei ole mikään satavarma loppuelämän duuni, koska tosiaan sekin voi loppua. Silti eipä tästä elämästä koskaan muutenkaan tiedä, työurahan voi kenen vaan kohdalla loppua milloin vaan vaikka vammautumiseen. Kyllä se vakkariduuni antaa silti enemmän turvaa, määräaikainen tuntuu ainakin itselleni sellaiselta välivaiheelta, että ei voi tietää mitä sitten sen jälkeen.
Helppo lähteä nostelemaan ilman selityksiä, kun määräaikainen loppuu. Monelle tulee yllätyksenä, kun ei roikukaan epätoivoisena.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei se niille sovi, joilla se on vielä edessä. Mulla on maksettu poiskin jo.
2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sillä ei ole väliä,vuokrallakin voi asua
Voi toki eikä kaikki halua omaa, mutta jos haluaa, niin kyllä se melkeinpä vakituinen työ on oltava. Hoitoalalla ei varmaan määräaikaisuudet ole este?
Ap sehän riippuu aivan työehtosopimuksesta.
Ruvetkaa oman liittonne kautta vaatimaan muutoksia työaikoihin.
Entäs sitten jos on kahden vuoden määräaikainen soppari mutta työ onkin aivan kamalaa koeajan jälkeen, niin sielläpä sitten oot. Tai jos löytää jonkun aivan unelmaduunin, mutta kun sopimus velvoittaa niin ei voi hakea muualle. Toistaiseksi voimassa olevasta sentään voi irtisanoutua koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, itselläni ketjutettiin soppareita aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, kunnes kaksi viikkoa ennen viidennen sopimuksen päättymistä sain kuulla, ettei jatkoa ole luvassa.
Tuona aikana hain asuntolainaa muutamaan otteeseen ja pankit rinnastivat määräaikaisen sopimukseni työttömyyteen. Eipä tässä ole hätää, kun on edullinen vuokra ja pätkätöistä huolimatta olen saanut yli 10 ke säästöön ja sijoituksiin per vuosi jo muutaman vuoden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siksi niissä hommissa, joissa on työvoimapula, siirrytään enenevässä määrin keikkailuun ja sijaisuuksiin, kun töitä kerran riittää. Loppujen lopuksi se neljän viikon kesäloma jossain kohtaa, mikä ei ihan tyydytä, ei vaan riitä.
Ei siirrytä. Silläkin on merkitystä, että työntekijät viihtyvät töissä ja työyhteisö on yhteen hitsautunut ja hommat sujuu.
Se on kaikille osapuolille hankalaa, kun osastolla lappaa jos minkäläistä väkeä keikkeilemassa, eikä sitoudu mitenkään työpaikkaansa ja työn kehittämiseen ja työssö jaksamiseen.
Käypäläiset eivät välitä paskaakaan mistään, kunhan tekevät sen työputkensa ja se on siinä.
Vierailija kirjoitti:
Helppo lähteä nostelemaan ilman selityksiä, kun määräaikainen loppuu. Monelle tulee yllätyksenä, kun ei roikukaan epätoivoisena.
Kenenkään sairaanhoitajan ei tarvitse roikkua töissään epätoivoisena. Töihin kyllä pääsee, ja etenkin ne pääsevät, joilla on vankka ammattitaito ja halu todella tehdä parhaansa. Ja hyvät suositukset.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sitten jos on kahden vuoden määräaikainen soppari mutta työ onkin aivan kamalaa koeajan jälkeen, niin sielläpä sitten oot. Tai jos löytää jonkun aivan unelmaduunin, mutta kun sopimus velvoittaa niin ei voi hakea muualle. Toistaiseksi voimassa olevasta sentään voi irtisanoutua koska vaan.
Itselläni on aikanaan ollut 2,5 vuoden määräaikainen soppari niin pyysin siihen erikseen irtisanomisehdon.
Olen myöskin pyytänyt lyhyitä 3-6 viikon määräaikaisuuksia, kun etsin samalla muuta työtä. Kun työssäoloehto tuli täyteen niin kieltäydyin jatkosopparista, mutta jatkoin työssä keikkalaisena samalla soviteltua ansiosidonnaista nostaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, itselläni ketjutettiin soppareita aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, kunnes kaksi viikkoa ennen viidennen sopimuksen päättymistä sain kuulla, ettei jatkoa ole luvassa.
Tuona aikana hain asuntolainaa muutamaan otteeseen ja pankit rinnastivat määräaikaisen sopimukseni työttömyyteen. Eipä tässä ole hätää, kun on edullinen vuokra ja pätkätöistä huolimatta olen saanut yli 10 ke säästöön ja sijoituksiin per vuosi jo muutaman vuoden ajan.
Valehtelet niin, että nokkasi kasvaa metrejä joka rivillä.
Olet vaan katkera siitä, kun sinua ei ole huolittu eikä valittu mihinkään vakituiseksi sairaanhoitajaksi.
Jokin sun kohdallasi mättää pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siirrytä. Silläkin on merkitystä, että työntekijät viihtyvät töissä ja työyhteisö on yhteen hitsautunut ja hommat sujuu.
Se on kaikille osapuolille hankalaa, kun osastolla lappaa jos minkäläistä väkeä keikkeilemassa, eikä sitoudu mitenkään työpaikkaansa ja työn kehittämiseen ja työssö jaksamiseen.
Käypäläiset eivät välitä paskaakaan mistään, kunhan tekevät sen työputkensa ja se on siinä.
Olet nuori tai onnekas. Siinä sairaalassa, jossa minä olin viimeksi töissä ollaan jo ohitettu tuo piste. Idealismi on mennyttä, ja kun kukaan muu ei ajattele työntekijän jaksamista, tt tekee omat ratkaisunsa. Mitään sitoutumistahan ei työnantajaltakaan saa.
Itse haluan myös määräaikaisia, haluan vaihtelua ja minua ei kiinnosta työpaikkojen kuppikunnat. Haluan pysyä niistä erossa. Ihana olla vain pinnallisesti töissä, oma vapaa-aikani on omaa aikaani, en halua olla missään tekemisissä työkavereiden kanssa vapaalla.
Samaa mieltä ap:n kanssa! Vuosien työputken jälkeen jouduin (pääsin) työttömäksi. Muutaman kuukauden lomailin ja sain taas töitä alle vuodeksi. Nyt nostan taas ansiosidonnaista. Muut ihmiset harmittelevat tilannettani, mutta minä nautin!
Tuntuu tällä hetkellä todella ahdistavalta ajatus koko-aikaisesta vakituisesta työstä. Minun alalla se tarkoittaa viisi viikkoa lomaa vuodessa, yök.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valehtelet niin, että nokkasi kasvaa metrejä joka rivillä.
Olet vaan katkera siitä, kun sinua ei ole huolittu eikä valittu mihinkään vakituiseksi sairaanhoitajaksi.
Jokin sun kohdallasi mättää pahasti.
Kyse ei siis ollut hoitotyöstä! Pankeissa nimenomaan vastattiin, ettei hoitajilla tai lääkäreillä katsota niin tarkkaan noita määräaikaisuuksia, mutta muilla aloilla sopimuksen olisi oltava vähintään vuoden pituinen ennen kuin harkitsevat asuntolainan myöntämistä.
Meillä ei edes oteta määräaikaisia. Yritin alussa kysyä, koska epäilytti viihtyisinkö työssä niin vakituinen työ oli ainoa mahdollinen vaihtoehto. Joskus ollut työssä, jossa ketjutettuja määräaikaisia työsuhteita kuukauden pätkissä. Ei ollut kivaa kun ei koskaan tiennyt, jatkuuko työt.