Välähti: määräaikainen = unelma
Tuntuu, että kaikki ylenkatsovat määräaikaisia työsuhteita/virkoja, mutta sehän on just parasta: toisin kuin "toistaiseksi voimassa", jossa sulle ei luvata mitään työsuhteen kestoa, saatat olla kilometritehtaalla vuodessa. Määräaikaisessa on ainaki luvattu jotain, eli on taloutta maksaa palkka (virat, kuntien työsuhteet) ja tiedät ajan, jolle sulla on töitä. Sen jälkeen voit pitää ansiosidonnaisella (edellyttäen, että kuulut kassaan) vähän lomaa ja hakea uuden paikan uusilla voimilla.
Aloitan itse vakipaikassa tammikuussa, eikä minulle ehdi kertyä lomaa kuin kuusi päivää, joten seuraavan kerran olen oikealla kesälomalla vuonna 2023.
Lisäksi: jos lähden vakityöstä ilman uutta paikkaa, joudun karenssiin. Määräaikaisen päättyessä voi vaan todeta, että määräaikainen päättyi, eikä toinrn paikka ole tärpännyt.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta määräaikaisella sopimuksella ei joka alalla saa asuntolainaa.
Jep, itselläni ketjutettiin soppareita aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, kunnes kaksi viikkoa ennen viidennen sopimuksen päättymistä sain kuulla, ettei jatkoa ole luvassa.
Tuona aikana hain asuntolainaa muutamaan otteeseen ja pankit rinnastivat määräaikaisen sopimukseni työttömyyteen. Eipä tässä ole hätää, kun on edullinen vuokra ja pätkätöistä huolimatta olen saanut yli 10 ke säästöön ja sijoituksiin per vuosi jo muutaman vuoden ajan.
Valehtelet niin, että nokkasi kasvaa metrejä joka rivillä.
Olet vaan katkera siitä, kun sinua ei ole huolittu eikä valittu mihinkään vakituiseksi sairaanhoitajaksi.
Jokin sun kohdallasi mättää pahasti.
Työpaikoissa pelataan vakanssinumeroilla. Voi olla hakija ja se saa sen,koska on ollu x aikaa sijaisena tms. EI se aina ole niin yksinkertaista. Jotkut eivät halua hakea juuri sitä paikkaa missä ovat,vaan tähtäävät muualle,samassa talossa. Nimi kokemusta on!
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä ap:n kanssa! Vuosien työputken jälkeen jouduin (pääsin) työttömäksi. Muutaman kuukauden lomailin ja sain taas töitä alle vuodeksi. Nyt nostan taas ansiosidonnaista. Muut ihmiset harmittelevat tilannettani, mutta minä nautin!
Tuntuu tällä hetkellä todella ahdistavalta ajatus koko-aikaisesta vakituisesta työstä. Minun alalla se tarkoittaa viisi viikkoa lomaa vuodessa, yök.
Tuo hitonmoinen lomailu oli yksi syy keikkailuun. Halusin lomailla silloin kuin huvitti,enkä silloin kun oli pakko! Teki töitä vaikka kaks viikkoa ja viikon lomaili. Se onnistuu,kun muistaa säästää! En jaksanut lomailla viittä viikkoa,aivan liian pitkä aika,tylsistyy vaan! Ja kun ei ole perhettä,mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, itselläni ketjutettiin soppareita aina muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan, kunnes kaksi viikkoa ennen viidennen sopimuksen päättymistä sain kuulla, ettei jatkoa ole luvassa.
Tuona aikana hain asuntolainaa muutamaan otteeseen ja pankit rinnastivat määräaikaisen sopimukseni työttömyyteen. Eipä tässä ole hätää, kun on edullinen vuokra ja pätkätöistä huolimatta olen saanut yli 10 ke säästöön ja sijoituksiin per vuosi jo muutaman vuoden ajan.
Olet vaan katkera siitä, kun sinua ei ole huolittu eikä valittu mihinkään vakituiseksi sairaanhoitajaksi.
Kyse ei siis ollut hoitotyöstä! Pankeissa nimenomaan vastattiin, ettei hoitajilla tai lääkäreillä katsota niin tarkkaan noita määräaikaisuuksia, mutta muilla aloilla sopimuksen olisi oltava vähintään vuoden pituinen ennen kuin harkitsevat asuntolainan myöntämistä.
Täytyy myöntää, ihailen tätä yhteiskuntaa, kuinka nopeasti ja hyvään suuntaan tämä kehittyy. Nyt opetetaan uusia työntekijöitä uusiin käytäntöihin, ja kyllä ne oppivatkin. Minulla lapset on jo ohittaneet ammatillisen opetteluvaiheen, nyt on se siirtymävaihe. Silloin kun tekivät graduja, oppivat että jos on YT päällä niin ei voi erikoistuakaan. Ovat erikoistuneet aivan muihin hommiin , kuin oli alkuperäinen oppimisohjelma. Nyt tietävät, mihin firmoihin ei ainakaan kannata erehtyä hakeutua, ne on niitä joissa kuri on kunniassa ja YT pelko ainut motivaattori. Kannattaa tehdä vakituinen työsopimus, koska silloin saa paremman työpaikan helpommin. Mutta ei pidä jämähtää paikalleen, vaan tuntosarvet ulos, ja työpaikka pitää vaihtaa 2-5 v välein. Jos vähänkin suunnittelee, niin homma sujuu kuin rasvattu.
Ennen oli kunnia-asia tulla toimeen omillaan.. Nykyään loisitaan ihan liikaa toisten rahoilla ja tällaiset ap:n kaavailemat kikkailut pitäisi jollain estää (pitempi omavastuuaika tms)
Vierailija kirjoitti:
Ennen oli kunnia-asia tulla toimeen omillaan.. Nykyään loisitaan ihan liikaa toisten rahoilla ja tällaiset ap:n kaavailemat kikkailut pitäisi jollain estää (pitempi omavastuuaika tms)
Mitä sä nyt tarkoitat kikkailulla? Ai että lähtee pois jostain kun määräaikaisuus loppuu,mutta ei ole vielä uutta ja saa sen aikaa liitosta rahaa...Itsehän on ne liiton rahat ansainnut maksuillaan,ei se mitään kikkailua muitten rahoilla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei siis ollut hoitotyöstä! Pankeissa nimenomaan vastattiin, ettei hoitajilla tai lääkäreillä katsota niin tarkkaan noita määräaikaisuuksia, mutta muilla aloilla sopimuksen olisi oltava vähintään vuoden pituinen ennen kuin harkitsevat asuntolainan myöntämistä.
Vaihda kuule pankkia jos se asuntolaina on sulle tärkeä.
Kun sulla on omarahan osuus kunnossa ja muutenkin hoitanut asiansa niin on olemassa toisia pankkeja jotka oikeasti haluaa sut asiakkaaksi. Kuulostaa ihan oolla alkavan pankin kyykytykselle toi.
Ala jolla olet, on merkitystä ja jossa töitä riittää mm logistiikka, siivous.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä nyt tarkoitat kikkailulla? Ai että lähtee pois jostain kun määräaikaisuus loppuu,mutta ei ole vielä uutta ja saa sen aikaa liitosta rahaa...Itsehän on ne liiton rahat ansainnut maksuillaan,ei se mitään kikkailua muitten rahoilla ole.
Että tahallaan jätetään työsuhteiden väliin "lomaa".
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat kikkailulla?
Ai sitäkö miten yritykset voi tehdä 5 määräaikaista sopparia putkee ja sit sanoo ettei kuule ole sulle töitä tarjota?
Siinä ei ole muuta vaihtoehtoa kuinka pärjää.
Ja kyllä, kun sitä sattuu kohdalle tarpeeksi usein, miksi en järjestäisi elämääni kuten työnantaja sen määrittelee?
Ootko kuullut että on työvoimapula?
Millä selität sen kun mm minut laitetaan ulos, tulee uudet määräaikaiset?
Tai että moitteen moitetta ei työstä tule, työt on tehty, en saikuta tai ole myöhässä niin ulos vaan.
Mulla on ollut 15v aikana 7 vakiduunia ja niiden välissä 1 määräaikainen. Määräaikainen jatkoi mutta lähdin siitä vakiduuniin, ei ole koskaan ongelma neuvottelemalla vaikka virallisesti ei olekaan irtisanomisaikaa. Viihdyn sen max 2v, eka vuosi menee koska on niin paljon uuden oppimista, toinen kitkuttaen. Voisin ihan hyvin alkaa tekemään määräaikaisia, mutta ala on niin kilpailtu että ei uskalla. Lähinnä vakiduuneja siksi jos vaikka sairastuu vakavasti, niin on edes mahdollisuus saada irtisanomispaketti kun laittavat pihalle, muuten voisi ottaa määräaikaisuuksia. En aioi olla missään duunissa kauaa, pystyn siis suhtautumaan niin että teen mitä huvittaa, tosin teen töitä enemmän kun pitää, mutta muuten en osallistu mihinkään mielistelykisoihin tai pomojen joka oikun toteuttamiseen, ja koska olen joka tapauksessa lähdössä "pian" ei tarvitse pelätä potkuja.
Entä kun määräaikaisuus uusitaan parin kuukauden välein ja välillä sinne tehdään muutoksia kysymättä esim. työaikoihin ota tai jätä-meiningillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Siksi niissä hommissa, joissa on työvoimapula, siirrytään enenevässä määrin keikkailuun ja sijaisuuksiin, kun töitä kerran riittää. Loppujen lopuksi se neljän viikon kesäloma jossain kohtaa, mikä ei ihan tyydytä, ei vaan riitä.
Ei siirrytä. Silläkin on merkitystä, että työntekijät viihtyvät töissä ja työyhteisö on yhteen hitsautunut ja hommat sujuu.
Se on kaikille osapuolille hankalaa, kun osastolla lappaa jos minkäläistä väkeä keikkeilemassa, eikä sitoudu mitenkään työpaikkaansa ja työn kehittämiseen ja työssö jaksamiseen.
Käypäläiset eivät välitä paskaakaan mistään, kunhan tekevät sen työputkensa ja se on siinä.
Ah, henkilöstön sitouttaminen kehittämiseen - tuo nykytyöelämän kirous. Delegoidaan esimies- ja kehityshommatkin suorittavalle portaalle, ilman palkkaa toki ja samalla suorittavaa henkilöstöä leikaten, kiitos tuon tehostamisen.
Mitäpä jos vaan esimiehet alkaisi tuossakin paikassa tekemään niitä hommiaan, parantamaan työoloja ja antaisi työntekijöiden tehdä omat hommansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että tahallaan jätetään työsuhteiden väliin "lomaa".
Niin?
Kuule kun ne työsuhteet yleensä on huhtikuu-syyskuu välille niin en paljon lähtisi kadehtimaan talvella ja pimeään aikaan pidettyä "lomaa".
Ei se ole sellaista lomaa mitä sä vietät joka kesä 4 viikkoa putkeen.
Puolen vuoden pätkästä kertyy 12pv lomaa jotka maksetaan rahana.
Kateus. Ou jee.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut 15v aikana 7 vakiduunia ja niiden välissä 1 määräaikainen. Määräaikainen jatkoi mutta lähdin siitä vakiduuniin, ei ole koskaan ongelma neuvottelemalla vaikka virallisesti ei olekaan irtisanomisaikaa. Viihdyn sen max 2v, eka vuosi menee koska on niin paljon uuden oppimista, toinen kitkuttaen. Voisin ihan hyvin alkaa tekemään määräaikaisia, mutta ala on niin kilpailtu että ei uskalla. Lähinnä vakiduuneja siksi jos vaikka sairastuu vakavasti, niin on edes mahdollisuus saada irtisanomispaketti kun laittavat pihalle, muuten voisi ottaa määräaikaisuuksia. En aioi olla missään duunissa kauaa, pystyn siis suhtautumaan niin että teen mitä huvittaa, tosin teen töitä enemmän kun pitää, mutta muuten en osallistu mihinkään mielistelykisoihin tai pomojen joka oikun toteuttamiseen, ja koska olen joka tapauksessa lähdössä "pian" ei tarvitse pelätä potkuja.
Ei tuo nyt kovin vakituiselta kuulosta, jos 15 vuoden aikana on ollut 7 ”vakituista” työsuhdetta.
Esim. Itselläni on 30 vuoden aikana ollut kolme vakituista työsuhdetta.
Käsittämätöntä poukkoilua, jos parin vuoden jälkeen aina lähdet pois.
Ihan hyviähän nuo on,jos on se puoliso turvaamassa talouden aina .
Vierailija kirjoitti:
Entä kun määräaikaisuus uusitaan parin kuukauden välein ja välillä sinne tehdään muutoksia kysymättä esim. työaikoihin ota tai jätä-meiningillä?
Liittoon yhteys.
Ei liitto mitään voi jos kukaan ei niille kerro näistä tosielämän kiemuroista.
Sitä varten sitä jäsenmaksua maksetaan.
Saat tukea ja apua.
Ja muista, meillä on työvoimapula. Kaiken järjen mukaan sä oot työtön 2kk ja sit jo löytyy jotain.
Että kannattaako jäädä tollaseen bazkapaikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Eihän 2 vuodessa vielä edes pääse perille kaikesta työn sisällöstä mitä toimenkuvaan kuuluu. Ainakaan normityöpaikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liittoon yhteys.
Ei liitto mitään voi jos kukaan ei niille kerro näistä tosielämän kiemuroista.Sitä varten sitä jäsenmaksua maksetaan.
Saat tukea ja apua.
Ja muista, meillä on työvoimapula. Kaiken järjen mukaan sä oot työtön 2kk ja sit jo löytyy jotain.
Että kannattaako jäädä tollaseen bazkapaikkaan?
Jatkan vielä
Tosin kannattaa yrittää säästää sukanvarteen koska siinä tetoimiston käsittelyssä voi mennä se 2 kk ennenkuin rahaa alkaa tulemaan.
"Hakemus on käsittelyssä. Arvioitu aika 23 päivää." Ja ne on arkipäiviä.
Hakee toimeentulotukea heti jos ei ole säästöjä ja vuokran maksupäivä lähestyy. Jotkut maksaa ennakkoon yhtä kuukautta niin on sitä sukanvartta.
Joo vaikeaa on. Ja sit nämä jotka eivät ole työttömiä, kehtaavat arvostella kun eivät tiedä mistä puhuvat.
Joo. Näin määräaikaisena lastenhoitajana minulla on aina 2 kk vapaata kesällä, koska sopparit tehdään yleensä elokuusta toukokuuhun. Olen tyytyväinen! Saan kesäisin ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lainaamasi missään maininnut kyseessä olevan hoitoala. On niitä määräaikaisuuksia muillakin aloilla...
Ja miksi muutenkin viestisi sävy on noin kiukkuinen?
Höpöpöpp,itse ainakin osallistuin kehittämiseen ja olin sitoutunut,se takaa aina uuden jakson,ei kannata purra kättä joka ruokkii.
No toki on niitäkin jotka viis veisaa,tekee työn ja häipyy