Varför pratar ingen svenska här?
Är inte Finland ett tvåspråkigt land? Prata svenska nu, jag gillar inte att bara prata finska här. Skäms på dig!
Kommentit (104)
Jag bor inte i Finland och minnas ingenting mera pa svenka. Tyvärr!
Vierailija kirjoitti:
Hur mår du idag?
Jag mår bra idag, tack för att du frågade. Och du då?
jag tala svenska här. jag go ute på isen
Vierailija kirjoitti:
Pratar man finska i Sverige?
Nej det gör jag inte
Vierailija kirjoitti:
Ja, det gör man.
Du kan prata också på svenska om du vill men eftersom Finland är ett tvåspråkigt land kan man fortfarande fortsötta att använda finska. Tvåspråkighet menar ju inte att man måste prata bara på svenska.
Att ni inte skäms! (Det här är den enda fras som jag plötsligt kunde komma ihåg på svenska. Det är så länge sedan jag har studerat språket: mycket har blivit bortglömt.)
För jag pratar ett så dåligt svenska språk och jag kan inte skriva det så bra.
Jag försöker läsa boken Bomullsängeln av Susanna Alakoski. Boken är svårare än Svinalängorna, tror jag. Men jag fortsätter ändå.
Vierailija kirjoitti:
jag tala svenska här. jag go ute på isen
Och jag kan inte motstå middagsbordets lockelser. Vet du, vem var den första kvinnan, som få nobelpriset i litteratur?
Tack och hejdå.
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ihminen, joka esittää jotakin ja tekee sen huonosti.
Men är det Baby- eller Spädbarn- spalten på svenska?
Vad fan skulle du vilja prata om?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hur mår du idag?
Jag mår bra idag, tack för att du frågade. Och du då?
Jag är förkyld och uttråkad idag.
Hevonen = häst
Pappi = präst
Suola = salt
Mallas = malt
Kaikki = allt
Vad vill du veta eller vilken slags skvalrar hörä?
Vierailija kirjoitti:
Maan pratar meä-språket i tex i Norrbotten och det är som en av finska språkets dialekter. Sök deras texter och läs för skojens skull.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin ihminen, joka esittää jotakin ja tekee sen huonosti.
Va?
Hur mår du idag?