Eikö tytöt enää näe tai ulkoile keskenään koskaan?
11-vuotiaalla tytölläni on kavereita, mutta näkee heitä pääosin vain koulussa. Nytkin vapaa viikonloppu menee kotona kököttäessä, vaikka voisi tehdä mitä vaan mukavaa. Ei sillä, etteikö kotona saisi olla ja ladata akkuja arjesta. Mutta kun muuta ei sitten paljon olekaan…
Mitä teidän suunnilleen saman ikäiset tytöt tekevät vapaa-ajallaan? Näkevätkö toisiaan? Ulkoilevat tai muuten touhuavat yhdessä? Olen niin ihmeissäni nykymenosta juuri tässä asiassa, enkä pääse toistuvasti ihmettelemästä. Itse tuon ikäisenä vietin lähes kaiken mahdollisen vapaa-aikani kavereiden kanssa joko ulkona tai muuten yhdessä tehden. Tuntuu vaan niin oudolta, että eikö se enää kuulu normaalisti lasten arkeen ja elämään?! Kaikkien sähköisten viestimien kautta kyllä pidettäisiin yhteyttä, mutta nähdä ei juuri koskaan.
Jos tyttöni haluaa ulkoilla niin se tapahtuu minun kanssani. Ikinä kukaan ei soita tai muuten pyydä ulos.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuonikäiset kyläilevät toistensa luona, käyvät harrastuksissa ja luistelemassa. Jos perheessä joillakin on koira, koiraa ulkoilutetaan isolla tyttöjoukolla. Tytöthengailevat paljon myös paikallisella tallilla.
Vähän ot, mutta millä tallilla voi nykypäivänä vain hengailla? Omassa lapsuudessani - 80-90-luvulla näitä vielä oli, mutta ainakin nämä muutamat, joilla tyttäreni on tässä vuosien aikana käynyt ratsastustunneilla, ei todellakaan voi käydä hengailemassa. Tallille mennään maksetulle tunnille ja ihan vakuutus- ja turvallisuussyistä mikään tyttöjoukkojen tallilla hengailu ei ole mahdollista. Ja nyt korona-aikana kaikki ylimääräinen tallilla pyöriminen on ollut kiellettyä muutenkin. Talliin ei pääse sisälle vanhemmat eikä kaverit, vain tuntilaiset. Ihan srl:n ohjeistus käsittääkseni.
Tuon ikäiset meilläpäin ei näe kavereitaan jokapäivä. Nyt Korona vähentänyt vielä huomattavasti kyläilyjä.
Mutta kyllä meidän tyttö tuossa iässä (pari vuotta sitten) kävi luistelemassa kavereiden kanssa. Joskus myös pyöräilemässä ainakin kaupungilla. Nyt 14 v iässä taluttaa naapureiden koiria enimmäkseen minun kanssani mutta välillä kavereidenkin kanssa.
Ap ehkä ongelma on juuri siinä että tyttösi ei kysy muita luokseen? Jonkun pitää tehdä aloite ja miksei se voisi olla oma tyttösi. Kannusta häntä kysymään kavereita kävelylle ym.
Ihmeen vähän lapset harrastaa nykyään, liikuntaa ihan liian vähän...
Monissa kirjoituksissa mainitaan että se lapsi vaan istuu kotona vapaat.
Kaikki on nykyään netissä. Jos lapsella on luuri kädessä niin todennäköisesti on yhteydessä näihin ystäviinsä. Jos olet huolissasi niin ehdota lapselle pyjamabileitä teidän luona joskus joulun jälkeen, jolloin voit vähän tarkkailla kaveridynamiikkaa.
Olen erityisope ja minulla on omia ala- ja yläkoulu sekä lukioikäisiä lapsia. Nykyään nuoret ovat hyvin yksinäisiä. He eivät tapaa toisiaan tai vietä aikaa koulun jälkeen. Koulussakin ollaan puhelimilla ja nappikuulokkeet korvilla. Nuoret ja lapset eivät tiedä mitään kaveruuden ihanuusta, siitä mitä meillä oli silloin kasikytluvulla. Lapsetkin ovat yksinäisiä. Harkoissa nähdään mutta eihän se ole sama asia. LAittet ovat vieneet perheet, aikuiset käyvät treeneissä ja ovat loppuajan laitteilla. SAmoin lapset. KOulussa se näkyy siten ettei osata enää olla yhdessä. Kiusaaminen ja yksin jääminen on uusi normi. SItä on niin paljon ettei siihen pysty enää puuttumaan. OPpilaat ovat väkivaltaisia, kuristaminen on mm. aivan tavanomaista leikkiä.
On turha paikata ja rahoittaa hoitotyötä, ongelmat ivat sen verran laajoja kun pikku taaperotkin ovat yksin tunteidensa, pelkojensa ja huoliensa kanssa. Muutoksentulisi lähteä kotoa,
Oma lapseni on vähän pienempi, mutta kuitenkin. Hän näkee kavereitaan lähinnä koulussa, koska kaikilla on harrastukset, jotka vie aikaa ja yleensä aikataulut menee ristiin. Ei osu oikein vapaapäiviä samoille päiville. Viikonloppuisin on kisoja ja halutaan joskus tehdä perheen kesken jotain. Nämäkin viikonloput menevät usein ristiin koulukavereiden vapaiden viikonloppujen kanssa. Harrastuksissa on omat kaverit, joiden kanssa viettää aikaa siellä.
Ehkä sun lapsella on paljon harrastavia kavereita?