Auttakaa, oon ihan hukassa mt-poikaystävän kanssa
Seurustelen siis skitsofreniaa sairastavan miehen kanssa.
Miehellä on nyt yhtäkkiä tullut joku ihme "psykoosi", hän on kuin toinen ihminen. On jopa pettänytkin, todennäköisesti eilen petti jälleen. Eilen päivällä soitti rakastavansa ja blaablaa, mut illalla sitten oli taas niin kylmää ja tunteetonta, että.
Mitä mun pitäisi tehdä? Järki sanoo, että jätä toi sairas ihminen, mut sit taas oon varmaan liian empaattinen ku annan sille aina anteeks, vetoomalla sen sairauteen. "Se on sairas, ei se tahallaan oo tollanen tai oikeesti halua mua jättää."
Voisinko mä ilmoittaa tosta miehen muuttuneesta käytöksestä sitä hoitaville ohjaajille? En oo ikinä jutellut heidän kanssa, enkä oo varma tietääkö ne edes musta. Ottaako ne tosissaan kun tuntematon nainen soittaa ja kertoo tollasta? Ettei ne vaan luule et mä olen joku mt-potilas ja haluun vaan vaikeuksia miehelle.. Koska lisää apua toi tarvitsee, sillä oli täs välissä hyviä ja normaaleja päiviä, kuukausia, mut yhtäkkiä se on taas mennyt noin "kylmäksi."
Kommentit (27)
Voisiko suhteemme vaihtua ystävyydeksi? Ei eron tarvitse rajoittaa koko suhteen päättymistä? Mies ei sairauden takia taida olla kykenevä suhteeseen, etkä sinä voi tätä tosiasiaa muuttaa muuksi. Ystävyys on eri juttu.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:02"]Voisiko suhteemme vaihtua ystävyydeksi? Ei eron tarvitse rajoittaa koko suhteen päättymistä? Mies ei sairauden takia taida olla kykenevä suhteeseen, etkä sinä voi tätä tosiasiaa muuttaa muuksi. Ystävyys on eri juttu.
[/quote]
rajoittaa=tarkoittaa
Millä muulla tapaa skitsofrenia ilmenee, kuin ajoittaisena kylmyytenä?
Muista ettei miehen sairaus ole sinulle mikään velvoite jatkaa hänen kanssa!
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:57"]"Mt-poikaystävä"? Törkeetä ihmisen leimaamista. Jotenkin tuntuu että AP saa tyydystä erikoisuuden tavoittelulleen tämän "mt-poikkiksen" kautta
[/quote]
Juu ei. Ajattelin, että on aika tärkeä tieto tässä kohtaan tietää, että miehellä on mielenterveysongelmia. Itseasiassa en ole kenellekään läheiselle edes kertonut hänen ongelmistaan, joten mistään "erikoisuuden tavoittelemisesta" ei ole kyse. Luuletko tosissasi, että en haluaisi työssäkäyvää, tasapainosta miestä? En voi käsittää, että joku tosissaan haluaisi vartavasten mt-miehen itselleen. Mut minkäs sitä tunteilleen mahtaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 13:05"]Millä muulla tapaa skitsofrenia ilmenee, kuin ajoittaisena kylmyytenä?
[/quote]
Lääkityksen avulla ei juuri mitenkään muuten. En tiedä mitä mies on puuhaillut ennen lääkitystä, kun ei niistä juuri puhu. Osastolla on ainakin ollut itsemurhayritysten takia, tästäkin jo kuulemma aikaa.
Ystäväni ovat vain kuvailleet miestä "oudoksi", tietämättä hänen skitsofreniasta. Tiedä sitten mitä sillä tarkoittavat. Muutama on kyllä kuvaillut häntä flegmaattiseksi.
Hitsi, että kuulostaa tutulta. Voin kertoa, että se ei tule muuttumaan. Vaikka oireet pysyisi kurissa hyvällä lääkityksellä, niin valitettavasti joudut elämään epävarmuudessa. Itse kuvailisin, että suhteessani oli taivasta ja helvettiä. Vieläkin kaipaan niitä ihania hetkiä, mutta ne vaikeat sairastuttivat minutkin. Yritin erottaa itseni siitä sairaudesta, mutta se kyllä kietoutui elämän joka alueelle. Talous oli kuralla, koska aina välillä tuli jotain yllättäviä suuria tai paremminkin uskomattomia laskuja. Onneksi sain huolehdittua ettei meille tullut vahinko lasta. Mies toivoi lasta yli kaiken ja itse olin vauvakuumeessa kokoajan, oli todella vaikea olla tekemättä lasta. Erosin suuren tuskan kautta ja meni vuosia ennen kuin itse paranin suhteesta. Vieläkin ahdistun joistakin asioista, mitkä viittaavat siihen aikaan.
Muista, että tuo on sitä teidän arkea. Turha odottaa jotain käänteentekevää. Jos tuo riittää tai hyvät asiat voittaa huonot niin... no itse erosin.