Juha Perälä ihmetteli Instagramissa, miksi yöllä maksetaan enemmän palkkaa vaikka töitä on vähemmän kuin päivällä.
Juha Perälä suututti hoitajat – ihmettelee yötyötä tekevien palkanlisää
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/f02e3a57-9866-41ea-b82e-e1284b…
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riviradioräkättäjänä ei ole paljoa varaa töksäytellä verrattuna oikeasti tuottavia/tarpeellisia töitä tekeville.
Tässä yleisin syy, miksi jotkut petteriperätilat eivät ole "salonkikelpoisia", siksi heitä piilotellaan varastoissa.
Mikä hemmetti nyt kaikilla on varastomiehiä vastaan?! =D
Ei varastohenkilöitä vaan ko. älyttömyyksiä pierevää peräprutkutinta.
Vierailija kirjoitti:
Yötyön tekemisestä seuraa pitkällä aikavälillä vakavia ja pysyviä terveysvaikutuksia. Palkka on sen mukaan että joku riskeeraa terveytensä työnsä takia
Tämä.
Jokaikinen tuntemani pidempään yötöitä tehnyt on saanut "palkaksi":
Fyysisiä vaivoja: sydänvaivoja, ylipainoa, neorologisia ongelmia, närästystä/vatsaongelmia, migreeniä yms
Psyykkisiä vaivoja: univaikeuksia (myös vapailla), masennusta, ahdistusta, monesta tullut jotenkin olemukseltaan todella synkkä ja jopa ilkeä.
Älkää hyvät ihmiset uhratko ainoata terveyttänne niiden yölisien tienaamisen takia, se ei ole sen arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Perälä menee itse hpitamaan lapsia vuoropäiväkotiin yövuoroon tai menee jonkun vesiilaitoksen yövuoroon tai paloasemalle ja tulee sitten tekemään uuden päivityksen.
Arman Alizad teki mielenkiintoisen ohjelmasarjan, jossa kokeili erilaisia ammatteja ja arvosti työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yötyön tekemisestä seuraa pitkällä aikavälillä vakavia ja pysyviä terveysvaikutuksia. Palkka on sen mukaan että joku riskeeraa terveytensä työnsä takia
Tämä.
Jokaikinen tuntemani pidempään yötöitä tehnyt on saanut "palkaksi":
Fyysisiä vaivoja: sydänvaivoja, ylipainoa, neorologisia ongelmia, närästystä/vatsaongelmia, migreeniä yms
Psyykkisiä vaivoja: univaikeuksia (myös vapailla), masennusta, ahdistusta, monesta tullut jotenkin olemukseltaan todella synkkä ja jopa ilkeä.
Älkää hyvät ihmiset uhratko ainoata terveyttänne niiden yölisien tienaamisen takia, se ei ole sen arvoista.
Omien havaintojeni mukaan myös diabetes ja erilaiset syövät ovat myös muuta väestöä yleisempiä.
Aika vähän hoitsut saa,minulle metallimiehelle maksetaan reilu 2 euroo yövuorolisää.
Itse teen välillä yövuoroja palvelukodissa tuuraten niitä vakkariyökköjä. Helppoa rahaa netflixin katsomisesta mutta kyllä silti koen olevani yölisän arvoinen valvoessa muiden unta. Perälä voi joku yö tulla mukaan katsomaan kuinka hitaasti aika voikaan mennä kun olet yksin laitoksessa jossa asukkaat ovat poikkeuksia lukuunottamatta hyvin rauhallisia öisin.
Vähän kuin lapsi ihmettelisi. En tiedä kumpi on suosikkini vuoden aivopieruksi tämä, vai joku S. Siepin mietelause.
Tyhmä kuin saapas. Toivottavasti saa potkut niin voi kouluttautua yököksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnustan! Olen yötöissä joissa ei käytännössä tehdä mitään. Hoitoalalla vieläpä. Pitää olla vain varmuuden vuoksi paikalla. Otan kaikki saamani yövuorot, koska niistä maksetaan niin hyvin. Terveydelle ei toki ole hyväksi, mutta nuorena jaksaa.
Että älkääpä nyt lynkatko täysin Peristä. Kyllä hänellä pointti oli, vaikka tietenkin terveydellisistä syistä vuorolisät ovatkin täysin perusteltuja. Monissa työpaikoissa yövuorot voivat olla kiireisimpiä, mutta ei kaikissa.
Törkeää kuitenkin millaista haukkumista ja henkilökohtaisia solvauksia suollatte harkitsemattoman kommentin takia.
Eikö tuollaisesta varmuuden vuoksi töissä olemisesta pitäisi päästä kokonaan eroon. Kyllä meillä tekniikkaa on olemassa jolla sen työntekijän voi hälyttää paikalle kun siihen on oikeasti tarve.
Oletteko te ihan sekaisin, vai onko jotain ongelmaa ymmärryksessä?
Vähän eri asia, että se työntekijä on työpaikalla valmiustilassa työvälineet ja varusteet käsillä, heti valmiina toimimaan kuin, että jos olisi kotona sikeässä unessa. Pitää herättää, pukea, ajaa töihin tai odottaa bussia jne.
Jos sinä haluat, että esim sydänkohtauksen saadessasi aletaan venailla tuntikausia, että hoitohenkilökunta saapuu vuoroon, tai jos talo palaa, niin palomiehet heräilee kotona ja syö aamupalaa, niin eipä tähän voi oikein mitään sanoa.
Aina voi sattua yhtä sun toista ei kaikilla ihmisillä ole ympärivuorokautista valvontaa.
Monessa paikassa yöhoito jo nyt järjestetään päivystämällä. Hoitolaitoksessa ei esim ole yöhoitajaa ollenkaan mutta kotihoito voi sinne tehdä tarvittaessa yökäynnin. Siihen suuntaan hoitoa ollaan kokoajan kehittämässä. Tottakai siitä päivystyksestä pitää maksaa myös kunnolliset korvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Samaan mäkin olen miettinyt. Ehkä kk palkka pitäisi olla kaikissa vuorotöissä vain parempi, niin ei tarvittaisi yö tai iltalisiä ollenkaan.
Voi hyvä jumala näitä yksinkertaisuuksia. Eihän KUKAAN tekisi iltoja, öitä ja viikonloppuja jos päivätöistä saisi saman palkan ja voisi elää muun maailman mukaan.
Näitä piruja on aina ollut yövuorossa painetaan täysillä töitä ja usein vähemmän väkeä kuin päivällä silti samaa työtä urakalla . Toivotaan että nämä kun saapuu yöllä viinabaarista ja yökerhosta tulee mieleen työmäärät ja ajat...
Eiköhän tuo saa se on ohjelman heikoin lenkki.
Yölisä hoitoalalla on vain 40 %, ihan surkea yötyön raskauteen nähden.
Terveydenhuollossa aina tulee olemaan myös sitä päivystysluonteista työtä, sekä päivällä että yöllä. Jos koko ajan mennään minimi työvoimalla ettei joutilaisuutta syntyisi, mitä tehdään tai mitä tapahtuu jos sattuu jotakin yllättävää, joka vaatii vielä enemmän resursseja. Se ei toki estä miettimästä mikä on tarpeellista varautumista mikä tarpeetonta.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen välillä yövuoroja palvelukodissa tuuraten niitä vakkariyökköjä. Helppoa rahaa netflixin katsomisesta mutta kyllä silti koen olevani yölisän arvoinen valvoessa muiden unta. Perälä voi joku yö tulla mukaan katsomaan kuinka hitaasti aika voikaan mennä kun olet yksin laitoksessa jossa asukkaat ovat poikkeuksia lukuunottamatta hyvin rauhallisia öisin.
Siinä on sitten yksi vastuun tunnoton kouluttamaton taas vanhukset kusessa läpi yön et vaihda vaippoja et käännä kylkeä et auta vessaan et anna aamulla ulostuslääkkeitä et juota et Voikkaa kroonikkovaipooja et pissapusseja et huomaa mitään ja ne nukutetaan lääkkeillä. Ne voi kaatua jos ne lähtee vessaan ilman apua. Vakkari yököt sentään hoitaa niitä potilaita kuule läpi yön. Nehän käännetään 2 kertaa yössä ja kuivitetaan vaihdetaan vaipat ja pissatetaan jos tarvii. Alusastiaa. Kuumeet mitataan ja aamu on kiireisinä ja kärryt laitetaan valmiiksi aamuun tuleville ne aloittaa jo 7 aamutyöt. Herra Jeesus apua vanhusten puolesta amen. Jos niillä on makuuhaavoja se on sun syy .
Toisille sopii ilta ja yötyö, toisille päiväduuni, olemme kaikki erilaisia ja pidämme eri asioista. Minulle sopii yötyö paremmin, vastenmielisestä päivätyöstä haluaisin lisää liksaa.
Jostain kumman syystä virolaisten hoitajien mielestä Suomessa työt ovat rennompia.
Ei kai yöllä sen enempää makseta?
Sairasta jos näin on!
Itse olen työskennellyt aloilla jossa tehdään töitä ympäri vuorokauden (siis kolme vuoroa), postinlajittelijana ja siivoojana (lentokentällä). Jos niitä töitä ei riittäisi, niin työnantajat on kyllä niin pihejä ettei niitä yövuoroja jatkettaisi. Älä Perälä huolehdi asioista jotka on liian vaikeita sun käsityskyvylle. Ja palkkaus on menetetyn vapaa-ajan mukaan.
Tyypillistä aivotonta tekstiä julkulta joka ei ole päivääkään tehnyt töitä. Täysin ylipalkattuja turpakoneita joilla ei ole mitä järjellistä sanottavaa tai ylipäänsä annettavaa.