Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lasuudentrauma pääsiäisestä, seuraa yhä.

Vierailija
29.03.2015 |

Riipii lukea täältä keskusteluita missä paheksutaan virpojia.

On se kauheaa, kun yksi aamu-päivä pilalla lasten ilon takia. 

Itse taas joudun, joka vuosi pettymään ei ole virpojia käynyt. Toivottavasti virpomis perinne ei katoa. Olen asunut kolmessa asunnossa, ja ei ole kuin kerran käynyt yksi virpoja porukka, hekin olivat teini-ikäisiä, mutta olin iloinen että edes he kävivät. Mietin taas kaupassa, että ei kannata ostaa mitään, mutta kumminkin ostin, jos tänä vuonna joku virpoisi.

Koen jääväni pääsiäisestä kokonaan paitsi, on tyhjä ja yksinäinen olo. Mieskään ei ymmärrä, vaan pilailee, että jääpä hänelle herkut. Kuinka hän voi ajatella niin? Annan kaikki herkut, niille/sille virpojalle, joka eksyy meidän ovelle. Mutta sekin on toive ajattelua, ei kukaan ikinä tule... :(

Otan tämän siksi näin raskaasti, kun olen lapsuudessa jäänyt paitsi tästä.

Vanhempani oli juuri näiti, jotka ajattelivat "häiritä nyt vieraita, kerjätä karkkia" Meillä oltiin hiljaa valot kiinni, jos virpoja tuli, ja lähdettiin aina "pakoon" ulkoilemaan, sukulaisille kylään jne. Ettei vaan tarvi antaa mitään. Harmitti lapsena, mutta en osannut/kehdannut sanoa vanhemmille, kun he halveksivat tätä tapaa/virpojia. Olisi ollut kiva päästä virpomaan itsekkin muillekkin kuin isovanhemmille. Mutta meillä oltiin niin paljon parempia, kun ei mennä toisten oville häiriköimään.

Tuntuu etten pääse tästä yli, tämä lapsuuden virpomis perinteen sivussa olo seuraa varmaan hautaan asti, en edes nyt pääse osalliseksi lasten ilosta. Varasin ekana vuonna omassa asunnossa innolla hienot palkkiot virpojille, pettymys oli todella suuri kun ei ketään tullut. Tuntuu että olen kirottu, kolmessa asunnossa ekana pääsiäisenä olen toiveikas, mutta ei niin ei. Nyt kolmannessa asunnossa toinen pääsiäinen ja olen koko aamun ollut apea, kun en usko virpojia tulevan taaskaan.

Olen katsellut ikkunasta vähän väliä, mutta enpä ole nähnyt edes ikkunasta virpojia :(

Onko kohtalotovereita, Millaista on olla virpojien vihaajien lapsia?

Joudutko taas syömään itse virpomispalkat?

Hyvää pääsiäistä kaikille!  :)

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota suosittelen minäkin että jokin lappu oveen (ei tartte olla hieno - toisaalta jos jaksaa joskus koristella jonkun lapun niin senhän voi siten laittaa joka vuosi) jossa todetaan että "Virpojat tervetuloa!" Toisaalta taas miksei yövuorossa olija voi laittaa vaikka maalarinteipillä oveen viestiä "nukun yövuoron jälkeen enkä tänä vuonna ota virpojia vastaan, hyvää pääsiäistä kuitenkin!" tms. Tietty tuollainen kellonrimputtelu/oven hakkaaminen on muutenkin huonoa käytöstä. Vanhempien on syytä opettaa lapsilleen että ellei avata niin se voi olla viesti ettei virpomista haluta, ja yhden soiton ja odottelun jälkeen voi jo lähteä eteenpäin.

Itse virpomisikäisten lasten äitinä koen vaikeaksi juuri tuon, kun en todellakaan halua lähettää lapsiani sellaisten ihmisten riesaksi jotka eivät virpojia kaipaa. Eivät ole kiertäneet ovelta ovelle, ei ole sikäli tarvettakaan että meillä asuu lähialueilla (pääkaupunkiseutu) paljonkin sukua ja ollaan autolla käyty sitten koko perhe "virpomiskiertueella". Kuitenkin viime vuonna naapuri nähdessään meidät matkalla autolle tuli huikkaamaan että käykäähän meilläkin ja pahoitteli kun viime vuosina on käynyt niin vähän virpojia. Tajusin että tässä meidän naapurustossakin asuu vanhoja ihmisiä jotka saattavat ihan ilahtua lasten käynnistä ja pettyä jollei ketään käy. Tänä vuonna käytiin parin vanhemman naapuripariskunnan luona ja vaikuttivat tykkäävän. Niitäkin ihmisiä on paljon joiden mielestä virpominen on mukava perinne!

Vierailija
2/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 jatkaa- se yövuorossa ollut taisi olla eri ketjussa mutta hyvä, kopioin viestin sinnekin :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin, kun virpomisella ei ole yhtään mitään tekemistä pääsiäisen kanssa.

Vierailija
4/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä päin asuit? Itä-Suomessa varmaan. Länsi-Suomessa tuo oli keinotekoista tuontitavaraa.

Vierailija
5/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi tänään eka virpoja ikinä! Toivottavasti tulee lisää. :)

Vierailija
6/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:07"]

Missä päin asuit? Itä-Suomessa varmaan. Länsi-Suomessa tuo oli keinotekoista tuontitavaraa.

[/quote]

Keski-Suomessa

Vierailija
7/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4:lle onnea!

Viestisi antaa toivoa.

Vierailija
8/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et varmaan asu lapsiperheiden lähellä. Mä en päästä lapsiani kuin lähinaapureihin. Mä oon saanut aina virpoa ja mun lapsetkin saa. Hauska perinne... Suomessa on niin vähän omia perinteitä, et pidetään niistä kiinni....

Vierailija
9/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläpäin ei ole tapana virpoa. Meillä on kuitenkin se saakelin raskas nuusipukkipäivä tammikuussa, jossa kakarat käyvät laulamassa ja kerjäämässä karkkia. Virvonta tuosta vielä puuttuisi.

Vierailija
10/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:07"]

[/quote]Ja koulun uskontotunneilla olit...nukkumassa?

Vierailija
11/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun lähellä, naapuri talossa on kolme lapsiperhettä, n. kilometrin säteellä on 2 ala-astetta ja yksi ylä- ja ala-aste. En edes tiedä montako päiväkotia.

Nyt sentään ikkunasta näin tien toisella puolen kulkevan kaksi pikku noitaa.

Toivon todella vanhemmat varoisivat sanojaan, ja antaisivat lapsiensa virpoa.

Vierailija
12/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:07"]

[/quote]

Vaikka virpominen olikin alunperin ortodoksinen perinne, eivät pääsiäisnoidat liity asiaan millään lailla. Nykyinen tapa on sekoitus eri perinteitä, ei mitään oikein kunnolla, ja siksi mielestäni vähän arveluttavaa. Virvoin kyllä itsekin lapsena, mutta aina se hävetti! Toki annan virpojille palkkionsa, jos heitä ovelle eksyy, mutta muuten en oikein tällaista perinteiden sekoittelua pidä minään.

Vierailija
13/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi sanoi, että pitäisi laittaa ulos jotain pääsiäismäistä, että virpojat tietävät, että tänne saa tulla. 10-vuotiaan monivuotisen virpojan kokemuksella.

Vierailija
14/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja. Koita nyt hyvä ihminen päästä elämässäsi eteenpäin! 

Vierailija
15/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 12:01"]

Voi luoja. Koita nyt hyvä ihminen päästä elämässäsi eteenpäin! 

[/quote]

:) kirjoitin hieman vitsillä lapsuudentraumasta. Älä huoli pääsen kyllä eteenpäin elämässäni, vaikkei taaskaan kukaan tulisi virpomaan.

Vierailija
16/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:59"]

Mun lapsi sanoi, että pitäisi laittaa ulos jotain pääsiäismäistä, että virpojat tietävät, että tänne saa tulla. 10-vuotiaan monivuotisen virpojan kokemuksella.

[/quote]

Kiitos hyvä vinkki, pitää seuraavana vuonna koittaa. Tosin ei näy kuin rappuun, mutta voisihan ala ovelle laittaa jotain kanssa.

Vierailija
17/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en saanut lapsena virpoa, ja se oli tosi kova paikka, kun kaikki kaverit sai :( Nyt asumme alueella, jossa asuu paljon lapsiperheitä, ja meillä käy paljon virpojia. Avaan mielelläni oven ja annan hyvät palkkiot. Tänä vuonna on mielestäni monet virpojat nähneet tosi paljon vaivaa hienojen virpomisoksien ja korttien tekoon. Itse tykkään tästä perinteestä! :) Meillä on pieni vauva, joten hän ei vielä käy virpomassa, mutta ehdottomasti annan hänelle luvan mennä tulevaisuudessa, jos hän niin haluaa. Hieman ristiriitaiset fiilikset on omien vanhempieni suhteen, että mennäänkö heille virpomaan vai ei. Emme koskaan ota puheeksi tuota asiaa, mutta uskon, että vanhempani olisivat pettyneitä jos lapsenlapsi pukeutuu ja menisi esim. virpomaan toiseen mummolaan,mutta ei heidän luokseen. Toisaalta se olisi pieni näpäytys heille, mutta en haluaisi mitenkään "kostaa". 

Mutta ap... Mä tosiaan ymmärrän sua! Vaikka tää asia on periaatteessa tosi vähäpätöinen, niin mä voin vieläkin muistaa sen, miltä tuntui kun olisi halunnut olla mukana tässä kivassa jutussa, jossa ei tehty kellekkään mitään pahaa, mutta vanhempien mielestä se oli kerjäämistä :(

Yksi ehdotus sulle... Voisitko sä mennä johonkin ulos esim. kävelylle ja ottaa niitä herkkuja mukaan. Sitten kun tulee virpojia vastaan, niin pysäytät, ja kysyt jos he haluavat virpoa sulle :) Hyvää pääsiäistä sulle! <3

Vierailija
18/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy laittamassa alaovelle, joku värikäs pääsiäisaihein koristeltu lappu, ja kirjoita siihen esim. "Hei kaikki pikkunoidat, pääsiäispuput ja muut! Tulkaa meille virpomaan, 3. kerros asunto 11."

Vierailija
19/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan lähteä ulos. Jos siellä vielä kulkisi noitia.

Vierailija
20/24 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:58"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 11:07"]

[/quote]

Vaikka virpominen olikin alunperin ortodoksinen perinne, eivät pääsiäisnoidat liity asiaan millään lailla. Nykyinen tapa on sekoitus eri perinteitä, ei mitään oikein kunnolla, ja siksi mielestäni vähän arveluttavaa. Virvoin kyllä itsekin lapsena, mutta aina se hävetti! Toki annan virpojille palkkionsa, jos heitä ovelle eksyy, mutta muuten en oikein tällaista perinteiden sekoittelua pidä minään.
[/quote]

Jos virpomista on harrastettu vuosikymmeniä nykymuodossa (noidiksi pukeutuneena) niin miksei se ole "oikea"perinne? Koska siitä tulee sellainen? Onko joulu oikea perinne, kun siinäkin on sekoitettu enkelit ja jeesusvauva ja tontut, pukki ym. iloisesti sekaisin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi