Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tämän takia en avaa ovea virpojille.

Vierailija
29.03.2015 |

1. Noidiksi pukeutuminen ei kuulu virpomiseen. Halloween-tyylinen naamiaispäivä ei ole suomalaista kulttuuria.

2. Virpojat eivät osaa jakaa alueita eri reviireihin, kuten rikollisjengit tekevät. Vaikka lähiön lapset tuntevat toisensa ja voisivat sopia keskenään, ketkä missäkin talossa käyvät, niin aina niitä eri tyhmiä tulee ovelle 4- 6 kappaletta peräkkäin.

3. Virpojat eivät tajua, että virpomisen palkkio kuuluu noutaa vasta viikon päästä virpomisesta. Omaa kulttuuriaan tuntemattomat pikkuäidit ovat opettaneet lapsille, että palkkio saadaan saman tien.

4. Virpojat eivät usein osaa edes lukea lorua kokonaisuudessaan, vaan siitä esitetään mitä ihmeellisempiä tynkäversioita ja muunnoksia.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 10:12"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 09:42"]

Halloweenin kanssa sillä noidaksi pukeutumisella ei siis ole mitään tekemistä. 

[/quote]

Perustele.

[/quote]

Ei täällä Suomessa ollut kuultukaan mistään Halloweenista silloin, kun pääsiäisen trulliperinne jo alkoi. Siinä se.

Vierailija
2/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pidän noidaksi pukeutuneita virpojia perinteenä ihan siksi, että Lounais-Suomesta kotoisin oleva äitini on virponut noidaksi pukeutuneena 50-luvulla, minä virvoin kavereideni kanssa (osa Savosta, osa Keski-Suomesta ja osa ihan "alkuperäisiä" stadilaisia) pääkaupunkiseudulla 80-luvulla ja nyt omat lapseni virpovat täällä Etelä-Hämeessä kavereiden kanssa, joiden alkuperää en tiedä mutta joiden vanhemmat myös tuntevat virpomisperinteen samanlaisena kuin minäkin.

Kaikilla meillä on ollut samanlainen perinne eli palmusunnuntaina virvotaan koristellun oksan kanssa. Oksan saa virpomisen kohde, joka voi antaa palkan, jos haluaa. Uutta minulle oli tuo, että jokaisen porukassa (äitini virposi siskonsa kanssa, minä kahden kaverin kanssa ja lapseni kahden kaverin kanssa) pitäisi antaa vitsa tai muuten ei saa palkkaa. Sekä äitini että minä muistelemme nuoruudessamme, että se loru ja vitsa oli se jutun juoni ja palkka sitten ihan mitä kohde halusi tarjota, usein kaikille lorun lukijoille jotain mutta joskus vain sille, joka sitä vitsaa sattui pitelemään. Tältä palstalta luin, että vitsat eivät olekaan yhteisiä ja että jokaisen virpojan pitää antaa vitsa jos haluaa palkkaa. Ohjeistin sitten lastani toisin kun tästä tuntui osa tällä palstalla olevan erittäin närkästyneitä. Tuo on ainoa ero perinteisiimme, siis se, että jokainen luovuttaa vitsan, vaikka kohteita on vain yksi.

Mitä tarvitaan, että jokin on perinne? Onko aito oikea perinne ainoastaan se, mitä on tehty 1800-luvulla vai pitääkö mennä vieläkin kauemmaksi ajassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 16:49"]

Kyllä minä pidän noidaksi pukeutuneita virpojia perinteenä ihan siksi, että Lounais-Suomesta kotoisin oleva äitini on virponut noidaksi pukeutuneena 50-luvulla, minä virvoin kavereideni kanssa (osa Savosta, osa Keski-Suomesta ja osa ihan "alkuperäisiä" stadilaisia) pääkaupunkiseudulla 80-luvulla ja nyt omat lapseni virpovat täällä Etelä-Hämeessä kavereiden kanssa, joiden alkuperää en tiedä mutta joiden vanhemmat myös tuntevat virpomisperinteen samanlaisena kuin minäkin.

Kaikilla meillä on ollut samanlainen perinne eli palmusunnuntaina virvotaan koristellun oksan kanssa. Oksan saa virpomisen kohde, joka voi antaa palkan, jos haluaa. Uutta minulle oli tuo, että jokaisen porukassa (äitini virposi siskonsa kanssa, minä kahden kaverin kanssa ja lapseni kahden kaverin kanssa) pitäisi antaa vitsa tai muuten ei saa palkkaa. Sekä äitini että minä muistelemme nuoruudessamme, että se loru ja vitsa oli se jutun juoni ja palkka sitten ihan mitä kohde halusi tarjota, usein kaikille lorun lukijoille jotain mutta joskus vain sille, joka sitä vitsaa sattui pitelemään. Tältä palstalta luin, että vitsat eivät olekaan yhteisiä ja että jokaisen virpojan pitää antaa vitsa jos haluaa palkkaa. Ohjeistin sitten lastani toisin kun tästä tuntui osa tällä palstalla olevan erittäin närkästyneitä. Tuo on ainoa ero perinteisiimme, siis se, että jokainen luovuttaa vitsan, vaikka kohteita on vain yksi.

Mitä tarvitaan, että jokin on perinne? Onko aito oikea perinne ainoastaan se, mitä on tehty 1800-luvulla vai pitääkö mennä vieläkin kauemmaksi ajassa?

[/quote]

Pääsiäistrullit lisäksi ON nimenomaan jo 1800-luvulla yleistynyt perinne! Meidän nykyiset jouluperinteetkin on sieltä.

Vierailija
4/35 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:02"]

Kuvitteletko ap, että itäsuomalainen virpomisperinne on ainoa oikea pääsiäisperinne Suomessa? Voi voi sentään, täällä kun on paljon alakulttuureita ja erilaiset perinteet ovat ihan yhtä vanhoja. Siellä idässä voidaan virpoa ihan niin kuin haluatte, länsisuomalainen ikiaikainen virpomisperinne on toisenlainen ja meille rakas. Ei todellakaan mikään 40 vuotta vanha juttu. Mutta jos sinua ahdistaa läntinen perinne, osaat varmaan muuttaa itään takaisin.

[/quote]

Nythän nämä perinteet on sotkettu. 

[/quote]

Se taas johtuu ihan vaan siitä, että karjalaisevakkoja tuli sodan jälkeen ympäri maata. Samalla sotkivat muualla ollutta trulliperinnettä. Siksi nykyään osassa maata trullit kiertää vääränä päivänä ja lausuu virpomaloruja. 

Meillä Pohjanmaalla ei virvota edelleenkään palmusunnuntaina vaan trullit kiertää vasta pääsiäislauantaina. Kyllä, noidaksi pukeutuneet lapset, ihan kuten on kiertäneet jo vähintään viimeiset 150 vuotta.

Ap:n väitteet Halloweenin sotkemisesta pääsiäiseen on siis yksinkertaisesti vääriä.

Vierailija
5/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivitä kulttuuritietämyksesi!
Aikat muuttuu, niin tavatkin. Vai elätkö muutenkin kuin vuonna 1920! Siinä tapauksessa hus piikomaan siitä ja pois Vauvapalstalta!

Vierailija
6/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On teillä ortodokseilla vaikeaa. Minä olen kotoisin Pohjanmaalta ja pääsiäiseeni kuuluvat nimenomaan pikkunoidat. He tulevat kuitenkin vasta pääsiäislauantaina. Jotkut heistäkin esittävät kyllä niitä teidän virpomisloruja, mutta ymmärrettävästä syystä en ole huolissani noitakultin tärvääntymisestä! 

Vierailija
7/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä unohdit vaan ostaa niille namit, ja nyt keksit tekosyitä olla avaamatta ovea.

Vierailija
8/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun mukaan noituus on syntiä ja noitia odottaa kadotus. Tästä olen aina varoittanut pikkunoitia.

Vierailija
9/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaan avaa ovea, omat lapseni ei ole koskaan virponeet.

Vierailija
10/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa olla paikasta, jossa lapset pukeutuu perinteisesti noidiksi pääsiäisenä!

Vierailija
11/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:21"]

Päivitä kulttuuritietämyksesi! Aikat muuttuu, niin tavatkin. Vai elätkö muutenkin kuin vuonna 1920! Siinä tapauksessa hus piikomaan siitä ja pois Vauvapalstalta!

[/quote]

Typerys! Päivitä sinä kaikki tietämyksesi! Aikat muuttuu... Tuo ei taida olla muiden kuin sinun  hyväksymä kulttuurimuutos tuo aikat...

Vierailija
12/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:22"]

On teillä ortodokseilla vaikeaa. Minä olen kotoisin Pohjanmaalta ja pääsiäiseeni kuuluvat nimenomaan pikkunoidat. He tulevat kuitenkin vasta pääsiäislauantaina. Jotkut heistäkin esittävät kyllä niitä teidän virpomisloruja, mutta ymmärrettävästä syystä en ole huolissani noitakultin tärvääntymisestä! 

[/quote]

Teillä Jehovan todistajilla on outoja tapoja. Olen muuten luterilaisesta kirkosta eronnut enkä ortodoksi.

Vierailija
13/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:34"]

[/quote]

Perinteisesti... Virpomisperinne on Karjalasta, eikä siihen kuulu noidaksi pukeutuminen. Eikä muuallakaan voi sanoa perinteiseksi sellaista tapaa, joka on max. 40 v. vanha.

Vierailija
14/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ole pukeutunut. En avaa ovea alasti, villasukat jalassa.

Vierailija
15/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:34"]

[/quote]

Perinteisesti... Virpomisperinne on Karjalasta, eikä siihen kuulu noidaksi pukeutuminen. Eikä muuallakaan voi sanoa perinteiseksi sellaista tapaa, joka on max. 40 v. vanha.

[/quote]

Minä puhunkin trulliperinteestä!

Vierailija
16/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:22"]

[/quote]

Teillä Jehovan todistajilla on outoja tapoja. Olen muuten luterilaisesta kirkosta eronnut enkä ortodoksi.

[/quote]

Miksi sitten kannat huolta ortodoksiuskontoon liittyvästä perinteestä? En minäkään kanna siitä huolta vaan tyytyväisenä muistelen omaa pikkunoitana kiertelyäni, jolla sillä on pitkät perinteet täällä meidän länsisuomalaisten luterilaisten keskuudessa.

Vierailija
18/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan virpojia. Meille ei tarvitse tulla. Tietoisesti en missään tapauksessa ole varannut karkkeja tai kolikoita näitä pikkukerjäläisiä varten.

Vierailija
19/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun ilmoitit asiasta. Nyt me palstailevat mammat osataan olla tulematta ovellesi.

Mikä tän juutun [quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 08:21"]

Päivitä kulttuuritietämyksesi! Aikat muuttuu, niin tavatkin. Vai elätkö muutenkin kuin vuonna 1920! Siinä tapauksessa hus piikomaan siitä ja pois Vauvapalstalta!

[/quote]

Typerys! Päivitä sinä kaikki tietämyksesi! Aikat muuttuu... Tuo ei taida olla muiden kuin sinun  hyväksymä kulttuurimuutos tuo aikat...
[/quote]

Kas, kirjoitusvirhe. No ehkä sain sinun happaman naamasi hetkellisesti itsetyytyväiseen virneeseen sillä. Hyvää päivän jatkoa!

Vierailija
20/35 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset ei ajattele onko kyse pakanallisesta, ortodoksisesta vai luterilaisesta tavasta.  Se vaan on heistä hauskaa ja suotakoon se heille.  Useimmissa lapsiperheissä valmistaudutaan huolella palmusunnuntaihin (vrt. Jeesuksen tuleminen Jerusalemiin) ja minä ainakin innolla odottelen virpojia ja vitsoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi