Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain IBS:n kuriin mutta nyt tuli pukamat

Vierailija
18.12.2021 |

Minulla on ollut koko aikuisiän ärtyvän paksusuolen oireita. Maha aina löysällä ja monta kertaa (3-6) päivässä vessaan. Nyt olen vihdoin löytänyt sopivan ruokavalion (ei perinteinen Fodmap vaan tutkin itse, mitkä ruoat sopii). Nyt ehkä ensimmäistä kertaa aikuisena tulee oikeita pökylöitä. Ei ole kovaa eikä ummeta, vatsa toimii 1-3 kertaa päivässä. Mutta nyt tuli peräpukamat! Tiistaina tuli vähän kirkasta verta ja p* on ollut siitä lähtien kipeä. Söin jopa tahallaan ruokia jotka löysyttävät vatsani, ettei vessassa käynti olisi tuskaa.
Pitääkö vain valita pienempi paha?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukamat on perseestä.

Vierailija
2/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapatessa roiskuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö jtn kuitulisää kuten visiblin tai psyllium

Vierailija
4/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyllysi on tottunut löysään.

Vierailija
5/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö jtn kuitulisää kuten visiblin tai psyllium

Ei sovi ärtyneelle suolelle .

Vierailija
6/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienehköistä pukamista pääsee eroon helposti, kun lääkäri hiiiirttää ne kumilenksuilla. (Pakko oli venyttää, kuuluu kiellettyihin sanoihin)

Vierailija
7/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venytä plugilla.

Vierailija
8/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Vierailija
9/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on pahempi?

Vierailija
10/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpi on pahempi?

Ärtynyt suoli on jatkuvasti tulehdustilassa ja siis laajemmin vaikuttava tulehdus elimistössä. Pukamat ovat vain paikallinen vaiva.

Vierailija
11/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa että sait IBS:n kuriin, itse kamppailen sen kanssa vieläkin toisinaan. 

Yksi aika yllättävä mutta tehokas pukamien ehkäisykeino on istumisasennon muuttaminen pöntöllä niin, että polvet ovat hieman lonkkia korkeammalla. Suosittelen ostamaan siis sellasen jalkakorokkeen/jakkaran pöntön eteen. Auttaa oikeasti, kun suoli ei jää istuessa rullalle vaan vartalo pääsee oikenemaan niin että uloste tulee paremmin ulos. Havaittu toimivaksi.

Lisäksi jos ruokavalioosi vain sopii, niin luumut esimerkiksi pehmentää vatsaa, jos on nyt mennyt liikaa ummelle. Mutta se ei kai kuulu perinteiseen FODMAPPII:n kun sillä on juurikin suolta vilkastuttava vaikutus, mutta mulle se on käynyt kun IBS vie vatsan toiseen suuntaan.

Ja veden juominen on ehdottoman tärkeää - sen varmaan tiesitkin? 

Vierailija
12/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jo syntyneet pukamat saa aika hyvin kuriin SCHERIPROCTilla. Ja jos on kuivat limakalvot, kannattaa rasvata Aqualanilla, niin ei tuu yhtä helposti haavaumia.

Vierailija
13/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi aika yllättävä mutta tehokas pukamien ehkäisykeino on istumisasennon muuttaminen pöntöllä niin, että polvet ovat hieman lonkkia korkeammalla. Suosittelen ostamaan siis sellasen jalkakorokkeen/jakkaran pöntön eteen. Auttaa oikeasti, kun suoli ei jää istuessa rullalle vaan vartalo pääsee oikenemaan niin että uloste tulee paremmin ulos. Havaittu toimivaksi.

Lisäksi jos ruokavalioosi vain sopii, niin luumut esimerkiksi pehmentää vatsaa, jos on nyt mennyt liikaa ummelle. Mutta se ei kai kuulu perinteiseen FODMAPPII:n kun sillä on juurikin suolta vilkastuttava vaikutus, mutta mulle se on käynyt kun IBS vie vatsan toiseen suuntaan.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tekstisi perusteella arvioin, että olet hyvä tyyppi. Ihanaa joulua sinulle.

T. Ohis, myös vatsavaivainen

Vierailija
14/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös se ehkäisee pukamia, ettei koskaan mene vessaan ns. pinnistelemään ja odottelemaan, vaan vasta sitten kun tietää että tulee. Toki siinä vaiheessa jos on hirveä hätä ja vatsa on niin kovalla että se sattuu, on tietty eri asia.

En tiiä sopiiko IBS:lle mutta pellavansiemenet on myös hyviä suolen vilkastuttamiseen, tosin niitä ei saa syödä liikaa.  

Vierailija
15/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ärtynyt suoli on jatkuvasti tulehdustilassa ja siis laajemmin vaikuttava tulehdus elimistössä"

Onko näin? Itselläni on tämä ja lääkärit aina sitä vähättelevät, sanovat ettei tästä ole mitään haittaa ja on vain harmiton "toiminnallinen vaiva" (vaikka olen todella paljon tästä kärsinyt).

Vierailija
16/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tekstisi perusteella arvioin, että olet hyvä tyyppi. Ihanaa joulua sinulle.

Oi oho no kiitos paljon! :) Taidat olla itsekin varsin hyvä tyyppi, kun jätit kivan ja piristävän viestin. Ihanaa joulua myös sinulle!

Vierailija
17/17 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi oho no kiitos paljon! :) Taidat olla itsekin varsin hyvä tyyppi, kun jätit kivan ja piristävän viestin. Ihanaa joulua myös sinulle!

En ole kumpikaan näistä mutta tuli hyvä mieli :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän