Limatulppa?
Oletteko koskaan kuulleet limatulpasta, joka jotenkin suojaisi kohdunsuuta? Olen lukenut jostain, että sellainenkin olisi olemassa, ja että se saattaa irrota synnytyksen lähipäivinä tai vasta sitten synnytyksen yhteydessä. Silä kyselen, kun jouduin pari päivää sitten sairaalaan säännöllisten mutta heikkojen supistusten takia rv:lla 35, ja lääkärin sisätutkimuksen jälkeen alkoi irrota veristä limaa (todella pelottavan näköistä muuten!). Kätilö sanoi, että ei me sellaisista välitetä, piti kai urbaanilegendana.
Onko kellekään käynyt samoin ja onko sitten ollut synnytys lähellä? Mulla siis nyt rv 35+6, kohdun sisäsuu auki 1 sormelle ja ulkosuu 3 sormelle ja paikat on kuulemma hyvin pehmeät eli lähtö takaisin synnärille voi tulla milloin vain.
Kommentit (2)
Piti vielä sanoa että kaikki eivät limatulppaa ilmeisesti huomaa, se voi lähteä niin huomaamatta pienissä paloissa (tai vaikka lapsiveden mukana?). Jotkut taas eivät voi välttyä huomaamasta, kun irtoaa sellainen ison peukalon kokoinen köntti kerralla :o
Coe
Alkoi kauheasti hymyilyttää varovainen kirjoituksesi, et varmaan ole pitkään täällä palstaillut? :) Limatulpasta näet on puhetta täällä melkeinpä joka päivä, vähän väliä joku kyselee että olikohan tämä sitä limatulppaa.
Eli urbaanilegendaa se ei ole vaan kyllä siellä tosiaan sellainen limatulppa on. Joillain se lähtee jo hyvän aikaa ennen synnytystä, joillain vasta ihan synnytyksen ollessa jo käynnissäkin. Ilmeisesti se irtoaa silloin kun kohdunsuu aukeaa/pehmenee jonkun tietyn verran, ja se voi irrota myös palasina, joten on tosiaan ihan henkilökohtaista että kuinka kauan synnytykseen vielä menee. Tosin olen nyt seuraillut, että verinen lima viittaisi siihen että synnytys olisi lähellä (kaikilla ei ilmeisesti ole verta siinä liman mukana).
Multa lähti esikoista odottaessa paloja muistaakseni viikko-pari ennen synnytystä, mutta varsinainen limatulppa irtosi vasta hiukan ennen kun lapsivedet meni, ja siitä menikin jotain 7 h niin tyttö oli sylissä (rv 39+3).
Kuulostaa kyllä hassulta ettei kätilö tuota limatulppaa huomioinut tai tiennyt! Täällä se ainakin tuntuu olevan hyvin yleisessä tiedossa. Kaikki minunkin tietous aiheesta on ihan vauvapalstan pohjalta... :)
Coe rv 34+5