Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ERCP / sappi-ja haimateiden tähystys. Kelle tehty?

Vierailija
18.12.2021 |

0lin sappi ja haimateiden tähystyksessä lokakuussa, kun sappitiet tukossa. Tähystyksessä tuli reikä ja haimaneste valui vatsaonteloon, josta tuli aivan hirvittävä kipu. Sitten iski vielä haimatulehdus. Olin kuukauden sairaalassa todella huonossa kunnossa.
Reijän peitoksi laitettiin stentti putki. No nyt on niin että stentti täytyy myös poistaa, sitä ei voi jättää sinne. Eli edessä uusi tähystys joulun jälkeen. Ja taas uusi riski saada uusi haimatulehdus. Pelottaa, toimenpide ei pelota kun se tehdään nukutettuna, mutta uusi haimatulehdus, ei kiitos.
Kuinka todennäköistä on saada taas haimatulehdus. Mitä voi tehdä tälle pelolle...

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toi uusi toimenpide on helpompi. Siinä vaan nypätään se stentti pois ja ehkä kuvataan varjoaineella viekä, ettei ole mitään reikiä tai kiviä enää. Riski on pienempi ja toimenpide on nopeampi. Kyllä se pankku mahdollinen on mutta paljon pienempi riski kuin siinä edellisessä.

Vierailija
2/2 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tuo sama 5 vuotta sitten. Tehtiin hätätyönä ERCP kun maksa-arvot oli korkealla ja keltaisuutta oli. Ultrassa näkyi sappikivet. Toimenpide jouduttiin keskeyttämään kun oli hankaluuksia, mutta 7 cm stentti saatiin asennettua suun kautta sappiteihin, ettei tukkeuta enää.  Seurauksena oli minullakin haimatulehdus. Haima-arvot oli tuhansissa ja nestetipassa oli muutaman päivän, joka piti taas keskeyttää kun veriarvot meni huonoksi (hemoglobiini).  Sain ajan kuukauden päähän stentin poistoon uuteen ERCP:n.  Kuukauden ajan kärsin silmäkivusta ja valonarkuudesta, jotka sanottiin johtuvan haimatulehduksesta. Mahaa kouristeli. Ennen uutta toimenpidettä mitattiin uusi haima-arvo, joka oli tippunu raja-arvojen yärajalle. Tuntui että henkilökuntaakin jännitti lähteekö haima-arvo uudestaan nousuun toisen ERCP:n jälkeen, mutta ei lähteny kun uudestaan mitattiin. Jatkoi laskuaan kohti normaalia. Toisessa ERCP:ssä saatiin loput sappikivet pois kokonaan ja olin täysin oireeton sen jälkeen. Mutta vatsaelinkirurgi päätti että sappirakko pitää poistaa kokonaan, ettei uudestaan tapahtuisi samaa. Olin leikkausjonossa pari kuukautta ja tulehtunut sappirakko poistettiin tähystyksellä.  Huonovointinen olin leikkauksen jälkeen jonkin aikaan, mutta tyytyväisenä ja kiitollisena astelin ulos sairaalasta. Kirurgit oli taitavia ja parhaansa tekivät.

Tämän jälkeen olen ollut terve. Kaikkea ruokaa pystyn syömään ihan normaalisti. Neljä arpea vatsalla muistuttaa tapahtuneesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi neljä