Näkemykseni kannabiksesta.
Aika ajoin täälläkin saa lukea näitä "kannabis lailliseksi", "kannabis on paljon viinaa vaarattomampi", "kannabis ei aiheuta mitään haittoja" jne. lärpätyksiä. Minä, säännöllisesti kannabista käyttävän läheinen, kirjoitan nyt oman näkemykseni aiheesta.
Kyllä, viina on huono asia, jos sitä ei osaa kohtuukäyttää. Todella huono asia. Mutta sitä asiaa, että alkoholi on laillistettu, emme enää tekemättömäksi saa. Se, että viinakin tekee tuhojaan, ei kuitenkaan ole mikään peruste sille, että kannabis pitäisi laillistaa.
Jos kannabista polttelee satunnaisesti, ei se ehkä aiheuta haittoja. Mutta harvalla se siihen satunnaisuuteen jää. Fyysistä riippuvuutta kannabis ei tietojeni mukaan aiheuta, mutta psykologista kylläkin. Vai miten se polttelu niin vaan lipsahtaa monilla monta kertaa päivässäkin tapahtuvaksi? Jos et ole riippuvainen, niin miksi polttelet päivittäin silläkin uhalla, että siitä tulee sinulle ongelmia (parisuhde, lastensuojelu jne.)? Ja niistä muutoksista. Niitähän ei polttelija itse varmaan huomaa, mutta me läheiset kyllä huomaamme. Esim. tietynlainen hitaalla käyminen, muistamattomuus, ihan suoranainen tyhmeneminen. Ja toisaalta myös äkkipikaisuus. Ärsykkeitä ja kuormittavia asioita ei kestetä vaan räjähdellään (näin siis silloin kun tötsyä ei ole saatavilla).
Isoimpana ongelmana näen seuraavan. En tiedä kumpi oli ensin, muna vai kana, mutta kummasti nämä säännöllisesti pössyttelevät ovat useimmiten luettavissa syrjäytyneisiin eli eivät saa mitään aikaiseksi. Jep, nytkin tähän löytyy tietysti joku jonka tuttu on "tohtori" tai muuta vastaavaa, mutta kyllä se kaikkien on myönnettävä, että suurin osa kuitenkin on näitä "elämän kova koululaisia", joilla ei ole koulutusta eikä työpaikkaa ja muutenkaan mistään ei oikein tule mitään.
Monesti käyttäjät ovat sitä mieltä, että kyseessä ei ole edes huume. Mutta kummasti siihen kuuluu ihan samoja elementtejä, kuin muidenkin huumeiden käyttöön. Esim läheisille valehtelu.
Mutta. Näistä asioista nyt on ihan turha käyttäjien kanssa yrittää keskustella, sama kun päätä seinään hakkaisi.
Kommentit (26)
Ei liikakäyttö ole missään mielessä hyvää. Voihan sitä kuolla vaikka liialliseen veden juomiseenkin (näin niinkuin ääriesimerkkinä). Itse polttelen silloin tällöin. Erään kerran sain enemmän kannabista ja polttelin viikon verran joka päivä yhden jointin töiden jälkeen. Lopetin säännöllisen ja päivittäisen polttamisen (vaikka kannabista jäi vielä, en siis polttanut kaikkea viikossa), kun huomasin, että toleranssi ja sitä mukaa määrä kasvaa todella nopeasti samalla, kun vaikutus tuntui vähenevän.
Nykyään polttelen noin kerran kuukaudessa tai harvemmin, riippuen vähän miten tavaraa on saatavilla. Joten ymmärrän kyllä näkökantasi tähän asiaan. Joka tapauksessa useimmat kannabiksen polttelijoista käyttävät tuotetta säännöllisen epäsäännöllisesti. Ongelmakäyttäjiä tulee aina olemaan, on kyseessä mikä päihde tahansa.
Suurin epäreiluus, joka kannabiksen laittomuudessa on se, että koska sitä pystyy käyttämään niin monimuotoisesti (muutenkin kuin vain päihteenä), niin rikkaat yksityisyrittäjät lobbasivat kannabiksen laittomaksi. Ihan vain sen takia, että luonnonkasviin ei saa patenttia, joten siitä ei voi hyötyä vain yksi iso firma. Kannabiksen laittomuus johtuu puhtaasti propagandasta, eikä siitä että kasvi olisi oikeasti vaarallinen. Laillistaminen myöskin ajaisi rikolliset ahdinkoon, sillä kannabis on suurin tulolähde rikollisjärjestöille. Näinhän on jo käynyt mm. Yhdysvalloissa.
Asia mikä vääristää kannabiksen haitallisuutta ovat sähläävät mitä tahansa päätä sekaisin tyypit. Kun kiinni jäävät ovat enimmäkseen ongelmatapauksia niin niiden osuus korostuu. Itse olen saanut yhdet sakot käyttöstä, kasvatuksesta ja hallussapidosta. Näin "rankat" seuraukset ja satunnaisesti on palanut 26 vuotta enkä vielä ole kovempia kokeillut.
Tai no olen kovempaa kun alkoholistakin on kokemuksia. Se on kyllä paljon rankempaa kaikin tavoin.
Yleensähän tuo päivittäiskäyttö on sitä että maustetaan tylsä ja vituttava elämä sellaiseksi, että ei haittaa että se on tylsää ja se lakkaa olemasta vituttavaa.
Voihan sen tehdä alkoholillakin, mutta seuraukset ovat tuhoisampia. Tai sen voi tehdä mielialalääkkeillä jos suostuu kemikaaliarpajaisiin omine sivuvaikutuksineen. Kukin tavallaan, kunnes joku esittää toimivamman ratkaisun kuin "ottaisivat itseään niskasta kiinni".
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:35"]
Yleensähän tuo päivittäiskäyttö on sitä että maustetaan tylsä ja vituttava elämä sellaiseksi, että ei haittaa että se on tylsää ja se lakkaa olemasta vituttavaa.
Voihan sen tehdä alkoholillakin, mutta seuraukset ovat tuhoisampia. Tai sen voi tehdä mielialalääkkeillä jos suostuu kemikaaliarpajaisiin omine sivuvaikutuksineen. Kukin tavallaan, kunnes joku esittää toimivamman ratkaisun kuin "ottaisivat itseään niskasta kiinni".
[/quote]
Tuossa on jo totuutta mukana. Vaikka nautinto minkä kannabiksesta saa on suurin syy niin kyllä se vitutuksen poisto on monesti liittynyt käyttöön. Ei siksi että olisi tylsää kun ei ole vaan että jokin asia on vituttanut. Ilman kannabista olisin eron seurauksena melko varmasti alkoholisoitunut. Otti helvetin koville tulla jätetyksi toisen jätkän takia.
Ps. Sekin jätkä pössytteli ettei se eron syy ainakaan pajauttelu ollut.
Mielipiteitä on monia. Itseä kannabis on vain auttanut ja käytän säännöllisesti. Sairastan muutamaa elinikäistä sairautta, ei vakavia, mutta sen verran että vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni, jos en syö lääkkeitä päivittäin.
Kannabiksen avulla pystyn elämään ilman lääkkeitä, se ei tietenkään korvaa esim. tulehduslääkkeitä. Se on auttanut minua myös alkoholismista ja masennuksesta. Ennen en myöskään liikkunut yhtään mutta nykyisin harrastan liikuntaa päivittäin, sekä syön terveellisemmin kuin ikinä. En ole koskaan elänyt näin ''terveellisesti'' ja voinut hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:16"]
Olet ihan oikeassa noista haittavaikutuksista suurkulutuksessa, olen kokeillut sen itse. Ja sitten on kanssa se että huonoja puolia ei moni halua uskoa tai ne käännetään hyviksi. En kuitenkaan sanoisi että suurimmalla osalla menee päivittäiseksi, onhan miljoona suomalaista on jo kokeillut. Kannabis on jo täällä pysyvästi, ja se on tor-verkon takia lähes kaikkien saatavilla. Sillä ei saavuteta oikein mitään että käyttäjiä sakotetaan, koteja pengotaan ja positiivisen seulan takia potkitaan töistä tai koulusta.
[/quote]
On paljon ihmisiä, jotka ovat kokeilleet nuoruudessa. Mutta ne jotka vielä aikuisiällä käyttävät ovat ainakin minun tuntemani kaikki noita päivittäin pössytteleviä työelämän ulkopuolella olevia sossun asiakkaita.
[/quote]
Nämä sinun tuntemasi tapaukset ovat niitä näkyviä. Kannabiksen käyttö on hyvin yleistä, mutta satunnainen viihdekäyttäjä ei käytöstään yleensä halua huudella.