Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedätkö, mitä on "tolskata"?

28.03.2015 |

tiedätkö?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pentti Haanpää käyttää sitä kuvatessaan vanhentuneen jätkän (siis metsurin) sahaamista: "Ei se ollut enää mitään sahaamista vaan sellaista tolskaamista." Nykysuomen sanakirja ei tunne tuota verbiä.

Vierailija
2/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tolskaaminen tarkoittaa kiroilemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mun määritelmän mukaan sellaista ilakoivaa sähläämistä. Esim. lapset voi tolskata rantavedessä.

Vierailija
4/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käytti tolskata-verbiä ruoan kanssa sotkemisesta. Jos esim. kaatoi kahvia vahingossa pöydälle, tai syödessä suupielestä valui jotakin, niin se oli tolskaamista.

Vierailija
5/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 02:15"]Se on mun määritelmän mukaan sellaista ilakoivaa sähläämistä. Esim. lapset voi tolskata rantavedessä.
[/quote]
Mun mielestä kanssa tällaista.
Itse puhun melskaamisesta ja tarkoitan samaa asiaa. Kumpaakin sanaa oon kuullut lähinnä lasten touhuja kuvailtaessa.

Vierailija
6/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

säheltämistä, sohlausta, kikkailua (kummeli anyone?), säätämistä, tolskausta, härväämistä, sähläystä, koheltamista.  usein huolimattomuudesta, tai fokuksen puutteesta johtuvaa sekoilua. ei mitään katastrofihommia, mutta ei se ihan putkeen ole menossa jos joku tolskaa.

-m35

Vierailija
7/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Ruuan) sotkemista se ainakin täällä Pohjois-Savossa tarkoittaa.

Vierailija
8/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet puhuu tupakalla tolskaamisesra ja viinalla tolskaamisesta. Se on monikäyttöinen sana.

Vierailija
9/15 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ennen kuullut tuota sanaa.

Vierailija
10/15 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut usein.

Vierailija
11/15 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa jonkin tekemistä huonosti.

Toistaitoinen tolskaa. 

Vierailija
12/15 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pitäisi tietää? Suomi on täynnä murresanoja, joita kaikki eivät voi tietää.

Vierailija
13/15 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä ruuan kanssa... se on sellaista tehotonta tekemistä, vähän niinkuinsotkemista... yllätävän vaikea kuvata. 

-Pohjois-Savosta

Vierailija
14/15 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole ikinä kuullut, että tuota olis ja olen syntyperäinen. Lapsuudessa kuulin tolskaamisesta,  kun joku yritti jotain tehdä , vaikka vuolla puusta kauhaa, eikä se sujunut, niin se oli tolskaamista. No, ee tuostakaa tolskaamisesta mittää tule.

Vierailija
15/15 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

säheltämistä, sohlausta, kikkailua (kummeli anyone?), säätämistä, tolskausta, härväämistä, sähläystä, koheltamista.  usein huolimattomuudesta, tai fokuksen puutteesta johtuvaa sekoilua. ei mitään katastrofihommia, mutta ei se ihan putkeen ole menossa jos joku tolskaa.

-m35

Juuri näin! Täydellinen selitys tolskaamiselle.

Itse käytän sanaa esim. turistien sähläyksestä. Vuokrataan auto ja ajetaan lasit jäässä ekaa kertaa talviolosuhteissa. Sitten tumpsautetaan auto lumipenkkaan, josta joku käy hinaamassa. Tuo on tolskaamista. Ei sillä välttämättä ole mitään tekemistä ilon ja riemun kanssa. Homma ei tosiaan vain mene ihan putkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän