Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko Suomessa opiskella lahjakkuuden mukaan?

Vierailija
27.03.2015 |

Minusta on hyvää vauhtia tulossa elämänkoululainen ellen jo ole sitä. Olen monta kertaa pohtinut aloittavani opinnot itseäni kiinnostavalle alalle, mutta samantien masennun tietäessäni että joudun leikkaamaan siivun elämästäni ja elämänlaadustani niille. Olen luonteeltani sellainen, että opin tekemällä. Toisekseen haluan että voin omalla aktiivisuudellani vaikuttaa "merkittävästi" opintojeni pituuteen. Olen muutenkin nopea ihminen enkä pidä jahkailusta. Kumpikaan näistä ei ole mahdollista tietääkseni. Tai ainakin edellisen kohdalla pitää alasta ja aikaisemmasta koulutuksesta riippuen istua perse penkissä 2-3 vuotta tai pidempään. Tuntuu että tämä koko opetus systeemi on tehty just päinvastaisille ihmisille kuin minä olen. Otsikossa oleva kysymys siis kiteytettynä tarkoittaa sitä että voiko omiin opintoihinsa ja niiden pituuteen vaikuttaa jos on hyvä kyseisellä alalla tai aktiivinen/nopea oppimaan? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ulkomailla, nyt kun tarkemmin mietin. Voiko ulkomailla jossain opiskella "käytännön läheisemmin"? AP

Vierailija
2/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:12"]

Tai ulkomailla, nyt kun tarkemmin mietin. Voiko ulkomailla jossain opiskella "käytännön läheisemmin"? AP

[/quote] ihan suomalaisessa amiksessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:15"]

[/quote]

Terveisiä vaan sieltä. Mutta minua on kiinnostanut läpi elämäni psykologia ja sitä ei tietääkseni amiksessa opeteta. Erityisesti psykologiaan liittyvä tutkimus työ. Tämä varmaan kuulostaa hieman friikiltä, mutta haluaisin esim. tutkia psykopaattien ja raskaan sarjan rikollisten mielenliikkeitä ja jopa keskustella näiden kanssa vankilassa haastattelu mielessä. Ja vaihtaa ajatuksia psykologien kanssa. Minun ei edes tarvitsisi olla psykologi itse vaan pelkkä välikäsi.

Vierailija
4/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:15"]

[/quote]

Terveisiä vaan sieltä. Mutta minua on kiinnostanut läpi elämäni psykologia ja sitä ei tietääkseni amiksessa opeteta. Erityisesti psykologiaan liittyvä tutkimus työ. Tämä varmaan kuulostaa hieman friikiltä, mutta haluaisin esim. tutkia psykopaattien ja raskaan sarjan rikollisten mielenliikkeitä ja jopa keskustella näiden kanssa vankilassa haastattelu mielessä. Ja vaihtaa ajatuksia psykologien kanssa. Minun ei edes tarvitsisi olla psykologi itse vaan pelkkä välikäsi.
[/quote]

Yliopistoon sitten lukemaan psykologiaa?

Vierailija
5/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mene oppisopimuksella johonkin. Varmaan aiboa tapa edetä noin jos nyt ymmärsin, mitä haet takaa.

Vierailija
6/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:12"] Tai ulkomailla, nyt kun tarkemmin mietin. Voiko ulkomailla jossain opiskella "käytännön läheisemmin"? AP [/quote] ihan suomalaisessa amiksessa [/quote] Terveisiä vaan sieltä. Mutta minua on kiinnostanut läpi elämäni psykologia ja sitä ei tietääkseni amiksessa opeteta. Erityisesti psykologiaan liittyvä tutkimus työ. Tämä varmaan kuulostaa hieman friikiltä, mutta haluaisin esim. tutkia psykopaattien ja raskaan sarjan rikollisten mielenliikkeitä ja jopa keskustella näiden kanssa vankilassa haastattelu mielessä. Ja vaihtaa ajatuksia psykologien kanssa. Minun ei edes tarvitsisi olla psykologi itse vaan pelkkä välikäsi. [/quote] Yliopistoon sitten lukemaan psykologiaa?

[/quote]

Kestää minimissään 5,5 vuotta. 

Vierailija
7/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:12"] Tai ulkomailla, nyt kun tarkemmin mietin. Voiko ulkomailla jossain opiskella "käytännön läheisemmin"? AP [/quote] ihan suomalaisessa amiksessa [/quote] Terveisiä vaan sieltä. Mutta minua on kiinnostanut läpi elämäni psykologia ja sitä ei tietääkseni amiksessa opeteta. Erityisesti psykologiaan liittyvä tutkimus työ. Tämä varmaan kuulostaa hieman friikiltä, mutta haluaisin esim. tutkia psykopaattien ja raskaan sarjan rikollisten mielenliikkeitä ja jopa keskustella näiden kanssa vankilassa haastattelu mielessä. Ja vaihtaa ajatuksia psykologien kanssa. Minun ei edes tarvitsisi olla psykologi itse vaan pelkkä välikäsi. [/quote] Yliopistoon sitten lukemaan psykologiaa?

[/quote]

[/quote]

Niin? Mutta jos on mielenkiintoa? Ilmeisesti ottaa siis kiinni pitkäjänteisyyden ja kunnianhimon puutteesta?

Vierailija
8/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"]

[/quote]

[/quote]
Höpöhöpö, senkun ottaa kursseja enemmän, pystyy tekemään vaikka 100op vuodessa. Yliopistossa kyllä riittää haasteita kaltaisellesi 'superlahjakkuudelle'kin.

Vierailija
9/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan yliopisto on paikka, jossa omalla ahkeruudella saa opinnot paljonkin lyhyemmässä ajassa valmiiksi! Paljon vaan kursseja vuoteen, niin tuosta odoteajasta 5,5 vuotta saa nipistettyä ainakin vuoden tai puolitoista pois!

Ja sen verran kun puhuit näistä vankilajutuista ja ettei välttämättä itse se psykologin homma ole välttämätön, niin suosittelen menemään amkiin lukemaan rikosseuraamusalaa! Opinnot kestää kai sen 3-4 vuotta, mutta jos kiinnostaa niin otappa selvää :)

Vierailija
10/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olet kiinnostunut psykologiasta, joka on yliopistoaina, niin siellä voit opiskella omaan tahtiisi. Kukaan ei kiellä tekemästä tutkintoa vaikka yhdessä lukukaudessa, jos pystyt siihen. Muualla on muodollisempaa. Tuolle alalle ei ole mitään oppisopimuskoulutuksia, joissa voisi vain opiskella käytännössä käymättä yhtään teoriaa.

Vierailija
11/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:15"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:12"] Tai ulkomailla, nyt kun tarkemmin mietin. Voiko ulkomailla jossain opiskella "käytännön läheisemmin"? AP [/quote] ihan suomalaisessa amiksessa [/quote] Terveisiä vaan sieltä. Mutta minua on kiinnostanut läpi elämäni psykologia ja sitä ei tietääkseni amiksessa opeteta. Erityisesti psykologiaan liittyvä tutkimus työ. Tämä varmaan kuulostaa hieman friikiltä, mutta haluaisin esim. tutkia psykopaattien ja raskaan sarjan rikollisten mielenliikkeitä ja jopa keskustella näiden kanssa vankilassa haastattelu mielessä. Ja vaihtaa ajatuksia psykologien kanssa. Minun ei edes tarvitsisi olla psykologi itse vaan pelkkä välikäsi. [/quote] Yliopistoon sitten lukemaan psykologiaa? [/quote] Kestää minimissään 5,5 vuotta.  [/quote] Höpöhöpö, senkun ottaa kursseja enemmän, pystyy tekemään vaikka 100op vuodessa. Yliopistossa kyllä riittää haasteita kaltaisellesi 'superlahjakkuudelle'kin.

[/quote]

Valitettavasti olen "väärällä tavalla" lahjakas. Ehkäpä sitten ryhdyn toimittajaksi. Siinä pystyisin aika monipuolisesti toteuttamaan itseäni.ap

Vierailija
12/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tyhjäntoimittajaksi, mutta et journalistiksi.

Vierailija
13/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:59"]

[/quote]

Freenlancer kelpaa ;) Toimittajat ovat muutenkin kuin taiteilijoita - parhaat ovat joko taitavia tai omaavat suhteita. Koulutus ei ole se pää-asia. Ap

Vierailija
14/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:59"]

[/quote]

Freenlancer kelpaa ;) Toimittajat ovat muutenkin kuin taiteilijoita - parhaat ovat joko taitavia tai omaavat suhteita. Koulutus ei ole se pää-asia. Ap
[/quote]

Arvaa missä niitä suhteita aletaan jo rakentaa heti aluksi? Koulussa. Yliopistoissa ainakin näin. Toki suhdeverkkoa tulee rakennettua myös myöhemmin, mutta tarvitset onnenpotkun, että saat jalkasi johonkin oven väliin ja sitä kautta alat rakentamaan... hiiitaaasti.

Vierailija
15/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta kiinnostaa psykologia ja haluaa olla tekemisissä psykopaattien ja muiden hörhöjen kanssa tutkimusmielessä mutta oppii tekemällä. Kiinnostaisi tietää, että mitä koulutusmahdollisuuksia ap kuvittelee itsellään olevan noilla spekseillä? Psykologiaa kun ei opiskella tekemällä vaan lähinnä lukemalla hyvin tiiviisti useampi vuosi ennen kuin pääsee asiakaskontaktiin. Eikä ne asiakkaat silloinkaan ole mitään psykopaatteja.

Ulkomailla on usein koulumaisempaa kuin Suomessa, eikä sielläkään psykologian alalla kouluteta tekemällä vaan lukemalla.

Vierailija
16/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:03"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:59"]

[/quote]

[/quote]

Tekstisi perusteella sinusta ei ole toimittajaksi.

Vierailija
17/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 00:12"]

Tekstisi perusteella sinusta ei ole toimittajaksi.

[/quote]

Aivan, minä en ymmärtänyt aloituksen ja otsikon suhdetta, enkä sitä, että mikä ap:n kovasti jankuttamansa lahjakkuus oikein on.

Vierailija
18/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdyssanatkin olisi syytä hallita ennen toimittajaksi aikomista.

Vierailija
19/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:29"]

[/quote]

[/quote]

Ei muuten riitä. Jos tutkimustyötä aiot tehdä niin pitäisi vielä väitellä tohtoriksi.

Vierailija
20/22 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outo tapaus tämä ap. Haluaa kuun taivaalta, mutta ei ole valmis tekemään sen eteen mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan