Erimielisyys miehen kanssa siitä, saako 4v värittää aikuisten värityskirjaa, miehen mielestä liian vaativaa kun menee välillä rajojen yli ja tyttö hermostuu siitä + muista mitättömistä jutuista
Meillä juuri 4 vuotta täyttänyt tytär. Hän kokee lasten värityskirjat tylsiksi ja vaan suttaa niitä. Pyysi saako värittää minun kirjastani muutaman sivun. Toki sai. Teki tarkkaa työtä, mutta muutamissa kuvioissa väritti rajojen yli. Tästä seurasi itku ja huuto. Huusi olevansa huono eikä osaa mitään. Osaa lukea jo ja jonkin verran kirjoittaa. Piirtää hyvin ja selkeitä kuvioita.
Minun mielestäni voisi kyllä värittää aikuisten värityskirjaa, mutta nuo kiukkukohtaukset? Pelkkää uhmaikää? Normaalisti iloinen, empaattinen ja sosiaalinen tyttö. Mutta kun sattuu joku pieni virhe, voi itkeä puolikin tuntia ja huutaa itsekseen "oon huono, oon huono, en osaa mitään"
Sama juttu, jos vaikka sukka menee nurinpäin jalkaan. Ensimmäinen lapsi ja olen hukassa. Mitä olen tehnyt väärin?
Kommentit (25)
Tietysti fiksua lasta suututtaa, kun vertaa omaa jälkeään äidin värityksiin.
Tästä syystä kannattaa usein esimerkiksi kannustaa lapsi valitsemaan eri soitin kuin se mitä vanhemmat soittavat. Vastakkaisiakin esimerkkejä on, mutta meille on ainakin sattunut sellaisia lapsia, joille on ollut tärkeää löytää omat juttunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa jonkin verran minun esikoiseltani. Hän halusi 4-vuotiaana pelata monimutkaisia useamman nopan noppapelejä, mutta raivoaminen oli aivan päivittäistä, kun nopat eivät totelleet.
Sitä kesti vuoden tai kaksi, sitten hän hyväksyi että noppapelit ovat tuuripelejä. Hänestä varttui matemaattisesti erittäin lahjakas koululainen.
Eli sanoisin, että anna värittää ja anna raivota, lapsi opettelee juuri nyt todella hyödyllisiä taitoja, mutta pidä tarjolla monenlaista ja monentasoista tekemistä, vaikka juuri vesivärejä ja muovailuvahaa. Ja kehu, kehu, kehu.
Miksi pitää kehua? Normaali lapsi osaa leikkiä ja maalata ilman jatkuvaa kehumistakin.
Jos neljävuotias on omasta mielestään huono, on aikuisen syytä tehdä asialle jotain.
Eikös lapsilla tule 5 vuoden paikkeilla joku kausi, jota verrataan esiteini ikään.. omalla esikoisella tuli 5v ikäisenä yllättäviä tunteenpurkauksia ja neuvolassa sanottiin, että on normaalia ja ikään kuuluvaa. Rauhallinen lapsi, mutta hermo meni jostain hyvinkin pienestä ja sitten kun hermo meni, se yltyi kunnon kiukuksi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös lapsilla tule 5 vuoden paikkeilla joku kausi, jota verrataan esiteini ikään.. omalla esikoisella tuli 5v ikäisenä yllättäviä tunteenpurkauksia ja neuvolassa sanottiin, että on normaalia ja ikään kuuluvaa. Rauhallinen lapsi, mutta hermo meni jostain hyvinkin pienestä ja sitten kun hermo meni, se yltyi kunnon kiukuksi.
Huonosti kasvatettu.
Ap on huono äiti. Lasu pitäisi tehdä!