Kerro jokin yksittäinen joulun ajan muisto lapsuudestasi
Muistan kun kävelin alakoulun joulujuhlasta kotiin repussa ihan hyvä todistus ja kädessä koululla jaettu joulupussi josta söin pipareita. Matkalla ohi ajoi serkkuni perhe, joka oli tulossa tuomaan meidän perheelle joululahjoja. He pysähtyivät ja ottivat minut kyytiin. Kotona oli jouluvalmistelut täydessä vauhdissa ja iloinen tunnelma.
Kommentit (7)
Ahdistus, pakkopulla ja teennäisyys.
Sama tuntuu jatkuvan aikuisenakin.
Vietimme joulua maatilamatkailupaikassa 1986. Olimme yhtenä iltana käveyllä ja paikan kuudesluokkalainen poika kertoi koko kävelyn aja minulle joulusatua lähellä asuvasta linnanrouvasta :)
60 luvulla. Siskoni pojat Kari ja Timo antoivat lahjat. pienistä taskurahoista tädille tehneet paketin. toisessa oli tähtisäde tikut ,toisessa tulitikku aski. Voi niiden pienien poikien riemua ja iloa kun ojensivat lahjansa minulle.Joka Jouluksi hankin itselleni tähtisade tikkuja ja tulitikku askin. Sytytän niitä. Muistan poikien ilon ja riemun.Kari katselee pilvenhattaralta aivan varmasti minua, kuiskaa hyvää Joulua täti.
Äitini oli aina hermostunut, äkäinen ja lyhytpinnainen jouluisin. Stressasi ja hösötti itsensä ihan piippuun ja kaikki stressi laukesi usein joulupöydässä, kun ruuan yhteydessä joi muutaman lasin viiniä ja snapsia. Silloin räjähti 💣 Hirveä riita puhkesi ja välillä lähti isäni, ja välillä minä, lautasen kanssa keittiöön syömään ja raivotar sai jäädä ruokasaliin jatkamaan raivoamistaan. En ole viettänyt joulua vanhempieni luona enää kolmeenkymmeneen vuoteen, enkä vietä enää koskaan.
Känninen joulupukki kouri äitiä ja veti isiä turpaan. Sitten se kusi tuulikaappiin ennen lähtöään. Sain Barbin.
No yhtenä jouluna mua ei hakattu.