Kannattaako asuntosijoittaminen?
Itselläni olisi mahdollista muuttaa pois lähes uudesta 120.000 euron arvoisesta asunnosta. Tai siis pistää se vuokralle. Sijaitsee yhdessä Suomen 7 isoimmasta kaupungissa. Lähes Keskustassa.
Ostaisin itselleni halvemman omistusasunnon sivummalta. Hinta 50.000-70.000 euroa.
Kannattaako?
Kommentit (11)
Vuokraisännyys oli todella stressaavaa.
Kyllä se rahallisesti ihan kannattaa, paitsi jos kohdalle osuu se kilahtanut tapaus joka hajottaa kaiken.
Eiks noista pidä maksaa hirveet verot noista vuokratuloista? Eli ei tienaa kuitenkaan mitään verojen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Eiks noista pidä maksaa hirveet verot noista vuokratuloista? Eli ei tienaa kuitenkaan mitään verojen jälkeen?
Sekin kyllä riittää että vuokra kattaa lainan ja vastikkeen.
Riippuu ihan vuokralaisesta kuinka tuskaisaa homma muuten on, onko sen arvoista.
Minulla on kaksi sijoitusyksiötä Tampereen keskustassa. Pidän ne tosi siistinä, maalaan seinät vuokralaisen vaihtuessa ja korjaan heti jos on pientäkin vikaa jossain.
Tuotto on tällä hetkellä noin 5% kummassakin asunnossa eli tosi hyvä. Parempi tuotto kuin rahastoissani.
Vuokralaiseni maksavat vuokrallaan sijoitusasuntojen lainan ja vastikkeet kokonaisuudessaan eli mun ei tarvitse laittaa omaa rahaa niihin euroakaan.
Voin suositella asuntosijoittamista.
Foorumi täynnä tolloja.
Yleisesti omistaminen ja vuokraus on aina hyvä business.
Toki täytyy jotain ymmärtää kin asiasta, mutta riskit suht pienet jos vähänkin älyä on.
Väestö kasvaa yleisesti, kaupugit myös kun nuoret sinne pyrkii ja asuintilaa tarvitaan aina.
Vierailija kirjoitti:
Onneks tällaisia neroja olemassa.
- nejän asunnon, kahden mökin ja yhden talon vuokraisäntä
Jos on millä mällätä. Ensi vuodelle on arvioitu 3,5-4,5% koronnostoa, eli "ilmaisten" lainojen aika alkaa olla ohi.
Itselläni kanssa tilanne, että asun omistusasunnossa kerrostalossa, joka on kuin uusi ja laadukas. Kannattasi varmaan muuttaa pois ja ottaa vuokralainen. Kai?
En tykkää pitää vuokralaisia mutta olen tuplannut asunnon arvon ostamalla oikealta alueelta oikeaan aikaan. Myymällä olen jäänyt aina reilusti voitolle. Mutta pitää olla vähän perillä markkinoista ja taloudesta muutenkin. Turha täällä on kysellä näiltä tolloilta mitään. Ajattele omilla aivoilla ja anna mennä.
Ei.