Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi "olen kotona" on englanniksi sekä "I'm at home" että "I'm home"?

Vierailija
17.12.2021 |

En ymmärrä.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä teet illalla?

- Olen kodissa.

Vierailija
22/34 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeksikin voi sanoa pelkästään "kotona!" (huudahdus esim. silloin, kun tulee kotiin, ja haluaa kotona jo oleville ilmoittaa, että on tullut kotiin) tai "Olen kotona." tai "Minä olen kotona."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

In the home?

Vierailija
24/34 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keep on trucking.

Vierailija
25/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta syystä kun "minä olen kotona" ja "moon koton" tarkoittaa samaa asiaa.

Vierailija
26/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on at home eikä in home?

No se in home olisi about sama kuin jos suomalainen sanoisi olen kodissa.

Niin? Onko sille erityinen syy, että se on kotona eikä kodissa vai ihan sattumalta? Ja onko syy sama kuin sille, että se on englanniksi at home eikä in home?

Vierailija
27/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomen kielessä sisäpaikallissijat kuuluvat talossa, talosta, taloon, mutta kun puhutaan omasta kodista, sanotaankin kotona, kotoa, kotiin? Koska kieli ei ole mikään matemaattinen kaava, vaan kaikki sen historiassa tapahtunut vaikuttaa siihen.

Vierailija
28/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se on at home eikä in home?

No se in home olisi about sama kuin jos suomalainen sanoisi olen kodissa.

Niin? Onko sille erityinen syy, että se on kotona eikä kodissa vai ihan sattumalta? Ja onko syy sama kuin sille, että se on englanniksi at home eikä in home?

Kotona on vanha olosija (pääte -nA; myös paikanilmauksissa, esim.  viime kesänä), samoin kotoa on vanha erosija. Yksinkertaisesti tuo koti-sanan sijamuodot ovat vain kivettyneet tuollaiseksi, vaikka muussa taivutuksessa onkin siirrytty uuteen systeemiin. Voi puhua muinaisjäänteestä.

Vierailija
29/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa on aivan liikaa poikkeuksen, poikkeuksen poikkeuksia.

Vierailija
30/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän voi sanoa "kotonamme on..." mutta ei "uudessa kotonamme on..."? Vai voiko?

Ei voine sanoa myöskään esim. kakkoskotona, saati päiväkotona tai vanhainkotona.

Vierailija
31/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän voi sanoa "kotonamme on..." mutta ei "uudessa kotonamme on..."? Vai voiko?

Ei voine sanoa myöskään esim. kakkoskotona, saati päiväkotona tai vanhainkotona.

Koska ne kotonakotoa ovat kivettyneitä muotoja, adjektiiviattribuutti ei voi taipua niiden kanssa samassa sijassa.

Vierailija
32/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja nuo kotonakotoa -muodot ovat käytössä vain, kun puhutaan jonkun omasta kodista. Ne ovat tavallaan partikkelimaisia.

Vierailija
33/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä en ymmärrä, että suomalaiset käyttävät sisustuksessa esim. mattoja, tyynyjä, seinätarroja yms. joissa lukee HOME.

Mutta home talo on sitten itkun paikka.

Vierailija
34/34 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi, suomeksi sanotaan: olen mustikassa, menen mustikkaan. (menen sieneen, menen puolukkaan mutta ei: menen omenaan)

Mutta englanniksi ei sanota: I’m in a blueberry , eikä I’ll go into a blueberry.

Kielet vaan on erilaiset, ei siitä voi logiikkaa etsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä