Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä asioita uusisit opetussuunnitelmassa?

Vierailija
17.12.2021 |

Minkä asian tekisit toisin ja miksi?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa pitäisi kirjoittaa enemmän tekstejä. Kirjoitustaito sekä oikeinkirjoitus parantuisi huomattavasti.

Vierailija
2/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulunko?

Enemmän lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelemista. Lisää matematiikkaa, tietoa yhteiskunnan ja yhteiskunnassa toimimisesta ja historiaa. Uskonto kaikille yhteisen historianopetuksen pienehköksi osaksi. Taideaineista ja liikunnasta arvostelu kokonaan pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palauttaisin tasokurssit. Ne oli parasta koko peruskoulussa.

Vierailija
4/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoja siitä miten saada ystäviä ja parisuhde

Vierailija
5/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulunko?

Enemmän lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelemista. Lisää matematiikkaa, tietoa yhteiskunnan ja yhteiskunnassa toimimisesta ja historiaa. Uskonto kaikille yhteisen historianopetuksen pienehköksi osaksi. Taideaineista ja liikunnasta arvostelu kokonaan pois.

Jos taideaineiden ja liikunnan arvostelun ottaisi kokonaan pois, ei kukaan oppitunneilla mitään tekisi. Noihin oppiaineisiin arvosanat määräytyvät osallistumisen ja yrittämisen perusteella.

Vierailija
6/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Medianlukutaito. Valeinfon tunnistaminen. Yhteiskuntaoppi uudistettuna, etteivät lähde hörhöilyyn mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintoja siitä miten saada ystäviä ja parisuhde

Ei parisuhteilla mitään tee.

Vierailija
8/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristöoppi takaisin lukujärjestykseen. Tällä hetkellä härkien piehtarointi on sen näköistä, että. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristöoppi takaisin lukujärjestykseen. Tällä hetkellä härkien piehtarointi on sen näköistä, että. 

Alakoulussa on ympäristöoppi. Yläkoulussa on erikseen biologia, maantieto, kemia, fysiikka ja terveystieto.

Vierailija
10/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Vahvasti näyttää siltä, että yläkoululaiset ovat ympäristöopin tarpeessa myös. Haittaavat jo joulurauhaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

^ Vahvasti näyttää siltä, että yläkoululaiset ovat ympäristöopin tarpeessa myös. Haittaavat jo joulurauhaa. 

Ympäristöopissa oli lähinnä vain liikennesääntöjä, yksinkertaista ihmisen anatomiaa, lintuja, kaloja ja viimeisillä luokilla kemian ja fysiikan alkeita.

Käyn nyt siis viimeistä vuotta peruskoulua, joten ympäristöoppi vielä hyvin muistissa.

Vierailija
12/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän kokeita. Nykyään niitä on liian vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhditäsin yhdeksi kaikille oppilaille yheisen elämänkatsomus-uskonto -oppiaineen. Joku varmaan keksii sille iskevämmän ja paremman nimen mutta pointtini en ymmärrä miksi uskonnon opetuksen ja elämänkatsomustieto on eriytetty eri oppiaineiksi, joista oppilaan (tai tämän vanhemman) tulee valita tai kuten vanhastaan ja kai vielä jossain ratkeaa sen peruteella kuuluuko oppilas kirkkoon vai ei.

Ei koulun uskontotunnit ole, tai ei niiden ainakaan pitäisi olla uskonnon harjoittamsita, eikä elämän katsomustiedon tunneilla ole tarkoitus opettaa kuinka jumalaa ei ole olemassa vaan tavoite pitäsi olla, että oppilas oppisi ja saisi  "elämänkatsomus-uskonto -oppitunneilla mm. eväistä joilla kehittää valmiuksia kasvaa itsenäisiksi, suvaitsevaisiksi, vastuullisiksi ja arvostelukykyiseksi ihmiseksi. Ja samalla oppia tuntemaan keskeisimpien aatteiden ja uskontojen ja muiden elämänkatsomutsen sisältöä. - Vaikka jotkut pitävät kaikki uskontoja ja erilisä elämänkatsomuksia satuiluina ja höpö-höpö juttuina, niin niillä on ja on ollut huomattava vaikutus myös monen kulttuurin kehittymiseen ja erilaisiin tapoihin halutaan noudattaa ja traditioihin, joita on haluttu säilyttää ja siirtää eteenpäin.

Uskovainen mies   

Vierailija
14/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni keskustelija on lukenut opsit?

Suomessa opsit jättävät hyvin paljon vapautta opettajille. Ei ole nähty hyväksi, että siellä määrättäisiin tarkasti, montako tuntia pitää opettaa vaikkapa sivulausetyyppejä. Meillä on pitkät perinteet mitä tulee opettajan autonomiaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän lukemista kouluihin. Tätä palstaa lukiessa huomaa että ei ole luettu kirjoja. Paljon kirjoitetaan murresanoja ja kömpelöä puhekieltä.

Vierailija
16/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhditäsin yhdeksi kaikille oppilaille yheisen elämänkatsomus-uskonto -oppiaineen. Joku varmaan keksii sille iskevämmän ja paremman nimen mutta pointtini en ymmärrä miksi uskonnon opetuksen ja elämänkatsomustieto on eriytetty eri oppiaineiksi, joista oppilaan (tai tämän vanhemman) tulee valita tai kuten vanhastaan ja kai vielä jossain ratkeaa sen peruteella kuuluuko oppilas kirkkoon vai ei.

Ei koulun uskontotunnit ole, tai ei niiden ainakaan pitäisi olla uskonnon harjoittamsita, eikä elämän katsomustiedon tunneilla ole tarkoitus opettaa kuinka jumalaa ei ole olemassa vaan tavoite pitäsi olla, että oppilas oppisi ja saisi  "elämänkatsomus-uskonto -oppitunneilla mm. eväistä joilla kehittää valmiuksia kasvaa itsenäisiksi, suvaitsevaisiksi, vastuullisiksi ja arvostelukykyiseksi ihmiseksi. Ja samalla oppia tuntemaan keskeisimpien aatteiden ja uskontojen ja muiden elämänkatsomutsen sisältöä. - Vaikka jotkut pitävät kaikki uskontoja ja erilisä elämänkatsomuksia satuiluina ja höpö-höpö juttuina, niin niillä on ja on ollut huomattava vaikutus myös monen kulttuurin kehittymiseen ja erilaisiin tapoihin halutaan noudattaa ja traditioihin, joita on haluttu säilyttää ja siirtää eteenpäin.

Uskovainen mies   

7. luokalla kaikki ovat samalla uskonnon tunnilla. Silloin käydään läpi maailman suurimmat uskontokunnat. Opiskellaan uskontojen säännöt, aatteet ym. läpi. 8. luokalla on taas erikseen uskonto ja elämänkatsomustieto. 9. luokalla aiheena on ihmisoikeudet. En tiedä, miten muissa kouluissa uskonnon opetus on järjestetty, mutta näin meillä.

Vierailija
17/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni keskustelija on lukenut opsit?

Suomessa opsit jättävät hyvin paljon vapautta opettajille. Ei ole nähty hyväksi, että siellä määrättäisiin tarkasti, montako tuntia pitää opettaa vaikkapa sivulausetyyppejä. Meillä on pitkät perinteet mitä tulee opettajan autonomiaan.

Tämä hieman hämmentävää jos näin on.  Sillä mitä oppilas koulussa oppii ja omaksuu ja tai vaikka vain millaisen päättötodistuksen hän saa yläkolun jälkeen jolla hän hakee seuraavaa etappia (tavallisimmimn paikkaa haluamastaan lukiosta tai ammattikoulupaiikkaa) tai vaikka millaisia arvosanoja hän uskoo voivansa kirjoittaa ylppäreissä joille on annettu viime vuosina merkittävämpi rooli korkeakoulu / yliopistovalintojen kohdalla, niin voi olla kauas kantoiset seuraukset, jos opettaja/t on  -yksinkertaiastaen "vähän" sooloilleet...

- Tietysti on ymmärrettävää, että opetussuunnitelmat (opsit) jättävät opettajille harkinnan varaakin, koska turhauttavaa se olisi oppilaille, jos opettaja kulkee ihan eri sfääreissä kuin oppilaat, joko opettajien liian helppoja juttuja, jotka enemmän kuin yhdeksän kymmenestä osaa ja tai sitten kuvittelee ja uskoo, että oppilaat kyllä pysyvät mukana, vaikka todellsuudessa huomattavalla osalla oppilaista ovat opetettavasta aineessa hankaluuksia.  

Sinkkumies

Vierailija
18/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän lukemista, kirjoittamista, laskemista, läksyjä ja kokeita että oppisivat tekemään töitä. Nyt viihtyminen tuntuu olevan pääosassa.

Vierailija
19/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulunko?

Enemmän lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelemista. Lisää matematiikkaa, tietoa yhteiskunnan ja yhteiskunnassa toimimisesta ja historiaa. Uskonto kaikille yhteisen historianopetuksen pienehköksi osaksi. Taideaineista ja liikunnasta arvostelu kokonaan pois.

Jos taideaineiden ja liikunnan arvostelun ottaisi kokonaan pois, ei kukaan oppitunneilla mitään tekisi. Noihin oppiaineisiin arvosanat määräytyvät osallistumisen ja yrittämisen perusteella.

Siinä tapauksessa taideaineet ja liikunta voidaan poistaa kokonaan.

Vierailija
20/23 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulunko?

Enemmän lukemisen ja kirjoittamisen harjoittelemista. Lisää matematiikkaa, tietoa yhteiskunnan ja yhteiskunnassa toimimisesta ja historiaa. Uskonto kaikille yhteisen historianopetuksen pienehköksi osaksi. Taideaineista ja liikunnasta arvostelu kokonaan pois.

Jos taideaineiden ja liikunnan arvostelun ottaisi kokonaan pois, ei kukaan oppitunneilla mitään tekisi. Noihin oppiaineisiin arvosanat määräytyvät osallistumisen ja yrittämisen perusteella.

Siinä tapauksessa taideaineet ja liikunta voidaan poistaa kokonaan.

Oletko siis sitä mieltä yleisemminkin, että vain sellaiset asiat ovat arvotettavia ja kunnioitettavia, joita voidaan, jotenkin mitata ja tai arvostella?  Onko koulun nerkittävin tehtävä asettaa oppilaat osaamisjärjestykseen? Kenties kasvattaa oppilaat vain kilpailemaan? - Vai ymmärsinkö alkuukaan kommenttiasi?

Sinkkumies