Voi hemmetin hemmetti, auttakaa! Miten TEKAREITA hoidetaan?
Tähänkö tämä nyt tyssäs! Äitini on omaishoitajana vanhemmilleen ja lähti nyt ansaitulle vapaalleen viikonlopuksi ja minä tuuraan. Tarkasti käytiin ohjeet läpi mummin ja papan hoidosta, mutta unehtu tuo miten tekareita hoidetaan? Mummi osaa laittaa ne itse paikalleen, pappa ei. Ja kun yritin laittaa papalle hampaita (jotka muuten löytyivät sängystä) niin ne vaan lonksottaa eikä pysy ollenkaan paikoillaan. Mua pelottaa että tukehtuu niihin niin otin pois.
En millään haluais vaivata asialla uupunutta äitiäni, joten josko kaikentietävä av osaisi auttaa :)!!!!
Kommentit (13)
Onko siellä proteesin kiinnitykseen tarkoitettua ainetta? Sitä saa marketeista ja apteekista. Proteesit saattaa olla myös väärän kokoiset esim laihtumisen takia, jolloin niitä ei saa millään pysymään suussa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:01"]
-Proteesi pitää puhdistaa ainakin aamuin ja illoin, mutta mielellään myös aina aterioinnin jälkeen.Proteesi pestään erityisellä proteesille tarkoitetulla harjalla ja haalealla vedellä.
- proteesi yöksi pois suusta.
[/quote]
Ok. Pitääkö ne laittaa vesilasiin yöksi, mulla sellainen mielikuva? Vinkkejä miten saan papan proteesit pysymään paikallaan? - Kiitollinen ap
Proteesia EI saa laittaa veteen yöksi, bakteerit viihtyvät kosteassa. Eli ihan kuiviltaan kippoon yöksi. Pesun voi tehdä vaikka Fairylla hätätilanteessa.
Proteesit pitää kastella ennen suuhun laittoa, mutta ne säilytetään ihan kuiviltaan esimerkiksi jossain rasiassa, että eivät putoa ja halkea.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:04"]
Onko siellä proteesin kiinnitykseen tarkoitettua ainetta? Sitä saa marketeista ja apteekista. Proteesit saattaa olla myös väärän kokoiset esim laihtumisen takia, jolloin niitä ei saa millään pysymään suussa.
[/quote]
Joo löyty tuubi corega kiinnitystahna tms. Mutta pakettia ei tallella. Tuubissa lukee vain, että laitetaan 2-3 paikkaan ja annetaan kuivua pari minuuttia. Kuinka paljon laitan? On vaaleanpunaista tahnaa. JA MITEN SAAN OIKEALLE PAIKALLE? Voi että sitä on avuton :/. Mut jos nyt soitan äitille, niin kääntää varmaan autonsa eikä lähde koko vapaalle. Lähti vasta 2 tuntia sitten ja mulla täällä jo ongelma.
-kiitollinen ap
Onko kiinnitysainetta? esim. Corega, ProFast, Protefix?
Käyttö
Pese proteesi huolellisesti kädenlämpöisellä vedellä
Kuivaa proteesi huolellisesti
Levitä voidetta proteesin päälle ohuina viivoina tai pistein, mutta ei liian lähelle reunaa
Käytä aluksi vain pieni määrä voidetta
Käyttämällä enemmän voidetta saat voimakkaamman kiinnityksen
Aseta proteesi paikoilleen ja paina sitä muutamia sekuntaja
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:12"]
Käyttö
Pese proteesi huolellisesti kädenlämpöisellä vedellä Kuivaa proteesi huolellisesti Levitä voidetta proteesin päälle ohuina viivoina tai pistein, mutta ei liian lähelle reunaa Käytä aluksi vain pieni määrä voidetta Käyttämällä enemmän voidetta saat voimakkaamman kiinnityksen Aseta proteesi paikoilleen ja paina sitä muutamia sekuntaja [/quote]
Kiitos minä kokeilen. Jos sillä aikaa vastaatte, niin pelkällä vedelläkö ne pestään siis? On täällä kyllä hammastahnaakin, mutta se voi tietysti olla äitini... -ap
Voi pestä myös saippualla, huuhtele hyvin
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:12"]
Käyttö
Pese proteesi huolellisesti kädenlämpöisellä vedellä Kuivaa proteesi huolellisesti Levitä voidetta proteesin päälle ohuina viivoina tai pistein, mutta ei liian lähelle reunaa Käytä aluksi vain pieni määrä voidetta Käyttämällä enemmän voidetta saat voimakkaamman kiinnityksen Aseta proteesi paikoilleen ja paina sitä muutamia sekuntaja [/quote]
Kiitos minä kokeilen. Jos sillä aikaa vastaatte, niin pelkällä vedelläkö ne pestään siis? On täällä kyllä hammastahnaakin, mutta se voi tietysti olla äitini... -ap
[/quote]
Ei hammastahnaa, se sisältää hankaavia aineosia,jotka voivat vahingoittaa tekareita. Saippua käy jos ei ole oikeaa puhdistusainetta.
Joo mitä vähemmän sitä kiinnikettä on, niin sen paremmin hampaat toimii. Ja lähtee illalla myös paremmin irti pesua varten.
Alahampaat on nyt paikoillaan, mutta ylähampaat ei pysy. Laitoinko ainetta väärin? Laitoin myös siihen "ienvakoon" aika monta pistettä... Ja papalla kävi kipeää kun painoin, että oliko ne edes oikealla kohdalla. Miten sen voisi varmistaa etten paina niitä väärään kohtaan?
-kiitollinen ap
-Proteesi pitää puhdistaa ainakin aamuin ja illoin, mutta mielellään myös aina aterioinnin jälkeen.Proteesi pestään erityisellä proteesille tarkoitetulla harjalla ja haalealla vedellä.
- proteesi yöksi pois suusta.