Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 0h työsoppari on niin huono?

Vierailija
27.03.2015 |

Niin, en oikein ymmärrä tätä 0h-sopparien parjausta. Näitä taitaa olla eniten palvelualalla, ja valtaosa nollatuntilaisista on nuoria ihmisiä. Ei tuollaisella sopimuksella asuntolainaa kannata hankkia, mutta veikkaisin että moni nollatuntilainen ei sitä kaipaakaan. Ei kaikkien elämä ole 11kk töitä ja 1kk lomaa rytmiä, ja monelle se on täysin okei ja jopa toivottua.

Nollasopparihan ei velvoita myöskään työntekijää mihinkään, eli käytännössä oikean paikan löytyessä 0h soppari voi olla täydellinen diili monelle. Se antaa joustoa omiin menoihin, ja toisinaan mahdollisuuksia tahkoa rahaa enemmänkin. Ja HUOM: Työkkärin silmissä 0h sopparilla työskentelevä on yhtä kuin työtön. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla voi saada työttömyyskorvausta. Soviteltua tai täyttä. Ja tähän vaaditaan pelkkä taulukon täyttö ja palkkakuitti liitteeksi, sähköisenä tietenkin, ja raha on alle viikossa tilillä.

Olen itse vähän vajaa kolmekymppinen, ihan aikuinen, ja aikuisten elämää viettävä. Minulla on 0h soppari, ja en todellakaan haluaisi vaihtaa sitä mihinkään muuhun. Nyt opiskelen ja saan myös opintotukea, mutta olin nollasopparilla jo ennen opintojani. Mikä täydellinen vapaus! Rahaa tulee joskus vähemmän, mutta pienelläkin tulee toimeen. Jos työtuloja ei ollut juuri lainkaan, sain aina sen työttömyystuen kuitenkin. Matkustelen paljon ja rytmitän menojani tehden välillä enemmän, ja välillä vähemmän töitä. Välillä voi tehdä vaikka kahta työtä päällekkäin, ja sitten olla kuukauden tekemättä päivääkään töitä. Tämä työsoppari sopii minulle täydellisesti, ja tunnen useita jotka on kanssani samaa mieltä, samassa tilanteessa.

En missään nimessä kieltäisi 0h sopimuksia. Ymmärrän miksi se on osalle huono diili, mutta suurelle osalle se ei sitä kuitenkaan ole. Kuitenkin valtaosa 0h työsuhteeseen ryhtyessään tietää mitä se tarkoittaa, eikä silloin haaveilla asuntolainasta, vaan se vapaus kiehtoo enemmän. Kiinnostaisikin tietää, että miksi ihmeessä tämä 0 h sopimus on saanut lähiaikoina niin huonon maineen?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana nollatuntisoppari oli ihan ok, vaikka itse heti kyllä vaihdoin sellaiseen, jossa luvattiin edes yksi vuoro viikossa.

Työttömänä tuohon liittyykin sitten jo monta ongelmaa. Ensinnäkin, kaikki työttömyyskassat eivät suostu siihen, että annat pelkän arvion tuloista, vaan osa haluaa palkkakuitin. Näin ollen, jos työttömyys alkaa kuun ensimmäinen päivä ja nollatuntisopparin palkka maksetaan 15. päivä, niin voit lähettää hakemuksen vasta puolitoista kuukautta työttömyyden alkamisen jälkeen, koska vasta silloin he pystyvät tarkistamaan että paljonko olet ensimmäisen kuun aikana saanut palkkaa. Ja siis siitä jatkossakin tuki tulee puolitoista kuukautta takautuvasti, vaikka et olisi tehnyt tuntiakaan töitä kuukausiin.

Toiseksi. Koska sinulla on työsuhde, et ole työkkärin papereissa työtön. Et siis ole oikeutettu esimerkiksi työttömyysetuudella tuettuun opiskeluun, palkkatukiin tai muihinkaan työttömän "etuihin". Näin soppari vaikeuttaa pysyvämpää työllistymistä tulevaisuudessa.

Ja kolmanneksi. Kuvitellaanpa että sinule tarjotaan kuukauden kokoaikaista sijasuutta, josta saisit saman verran rahaa kuin puolen vuoden nollatuntisopparista. Jos joudut irtisanomaan tämän osa-aikasopparin sijaisuuden takia, saat karenssia joka kestää vielä kuukausia sen jälkeen kun tuo kokoaikatyö on loppunut. Toki aina voi neuvotella työnantajan kanssa, mutta silloinkin ottaa riskin että tämä työnantaja tulkitsee lähtöaikeet lopulliseksi ja irtisanoo sopparin. Sama ongelma syntyy jos ottaakin toisen nollatuntisopimuksen lisätulojen toivossa. Jos aikataulut ei sovi yhteen, voi olla että toinen työnantaja päättää irtisanoa sopimuksen. Molemmissa tapauksissa voi seurauksena olla karenssi, koska työsopimus on sinun toimintasi vuoksi irtisanottu.

Kaikki nämä olisi työttömyysurvalainsäädännöllä korjattavissa. Sovitaan vaikka niin, että jos parin kuun ajan on saanut alle töitä alle 12h/vko niin saa irtisanoa sopimuksen ilman etuudenmenetystä. Tätä vaihtoehtoa ei poliitikot tiedä, koska he ovat työttömyydestä niin vieraantuneita. 

Vierailija
22/26 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse vähän vajaa kolmekymppinen"  JA SEN KYLLÄ HUOMAA TEKSTEISTÄ,, MIETI SITÄ SITTEN KUN ESIM. SAIRASTUT VAKAVASTI,, ONKO SE V***** 0-SOPPARI SIT KIVA HÄH, VOIT SIT SAIRASTAA TAI KUOLLA IHA VAPAASTI, EI TYÖPAIKKAA SE KIINNOSTA PASKAN VERTAA, SUT KORVATAA IHA TOSTA VAAN NIKSNAKS TOISELLA 0-H TYYPILLÄ

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap kanssa samaa mieltä,itse tykkään vapaudesta..3 päivää viikossa noin töitä ja loput vapaana..ei tressiä töistä..enkä ole väsynyt..tää sopii mulle koska en edes halua asunto lainaa..enkä ota edes koko aikasta työtä,en jaksa kyllä 5päivää viikossa tehä töitä,paitsi kesällä voin. Syksyllä taas vähempi..jotkut oikeesti tykkää näistä..

Vierailija
24/26 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain opiskelijalle täysin riskitöntä ja ehkä heille, jotka saa kelan päivärahaa. Muuten voi olla ongelmissa, kun rahaa ei välttämättä saa kuukausiin mistään.

Vierailija
25/26 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopii opiskelijalle

Vierailija
26/26 |
08.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:52"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:36"]

Ymmärrän sen, että on pieni joukko porukkaa joillle nuo 0-tuntisopimukset sopivat hyvin ainakin tietyssä elämänvaiheessa. Mutta ongelma vaan on se, että jos sellainen sallitaan, se yleistyy, koska on työnantajille niin edullista. Ja kohta on aivan liian vähän niitä muunlaisia töitä, joista saa palkan jolla elää.

Häh, nollatuntisopimuksen tekeminenhän on täysin sallittua, ollut ainakin viimeiset 15 vuotta jonka itse olen ollut työelämässä. Luulitko, että se ei (vielä) ole, ja siitä keskustellaan pitäisikö se sallia? Päinvastoin, keskustelu koskee sitä pitäisikö ne kieltää. Argumentiltasi siis tippui pohja täysin - nollatuntisopimukset ovat täysin sallittuja ilman mitään rajoituksia, eivätkä ne ole millään lailla yleistyneet siitä huolimatta. 

olen ollut 30v työelämässä ja tässä on pari pikku jutskaa jotka saattavat nuorempaa hämmästyttää.

- aikanaan koeajalla irtisanominen oli häpeä työntekijälle, koska firmat ei käyttäneet niitä laittomina määräaikaisen sopimuksen korvikkeina

- aikanaan saatoit saada työpaikan ihan kävelemällä firmaan sisään ja sanomalla että olet työhalukas

- aikanaan firmat kouluttivat työvoimaa omiin laitteisiinsa ja jarjestelmiinsä. Hyvästä työvoimasta myös pyrittiin pitämään kiinni koska olihan se itse koulutettu

- mitään nollasopimuksia ei ollut, toisaalta ei niihin kukaan olisi suostunutkaan koska työntekijälläkin oli varaa valita. Opiskelijat sun muut tekivät osa-aikaisia sopimuksia ja työvuoroja piti sovitella sitten tarpeen mukaan jos opiskelijalla oli tentti.

kysymys kuuluu: mitä vittua tässä välillä tapahtui? Ainakaan talouden tilaa tämä nykymeno ei tunnu parantaneen kun velkaakin on valtiolla se 100 miljardia ja lisää tulee vuosi vuodelta.

Olen samaa ikäluokkaa. Muistan nuo ajat. Tuolloin myös työntekijä yleensä pysyi samassa työpaikassa nuoresta eläkkeelle asti.

Nyt työntekijät ovat levottomampia. Vaihtavat paikkaa yhtenään. Iäkkäitä työntekijöitä ei ole enää missään. Mihin he ovat hävinneet. Kaikkialla on nuoria. Muutam hassu ikääntynyt joukossa.

Iso ongelma on se, että on työvoiman vapaa liikkuvuus. Halpatyövoimaa polkee palkkoja. Ulkoa tulee halpaa ja nuorta työntekijää suorittavaan työhön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi