Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi 0h työsoppari on niin huono?

Vierailija
27.03.2015 |

Niin, en oikein ymmärrä tätä 0h-sopparien parjausta. Näitä taitaa olla eniten palvelualalla, ja valtaosa nollatuntilaisista on nuoria ihmisiä. Ei tuollaisella sopimuksella asuntolainaa kannata hankkia, mutta veikkaisin että moni nollatuntilainen ei sitä kaipaakaan. Ei kaikkien elämä ole 11kk töitä ja 1kk lomaa rytmiä, ja monelle se on täysin okei ja jopa toivottua.

Nollasopparihan ei velvoita myöskään työntekijää mihinkään, eli käytännössä oikean paikan löytyessä 0h soppari voi olla täydellinen diili monelle. Se antaa joustoa omiin menoihin, ja toisinaan mahdollisuuksia tahkoa rahaa enemmänkin. Ja HUOM: Työkkärin silmissä 0h sopparilla työskentelevä on yhtä kuin työtön. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla voi saada työttömyyskorvausta. Soviteltua tai täyttä. Ja tähän vaaditaan pelkkä taulukon täyttö ja palkkakuitti liitteeksi, sähköisenä tietenkin, ja raha on alle viikossa tilillä.

Olen itse vähän vajaa kolmekymppinen, ihan aikuinen, ja aikuisten elämää viettävä. Minulla on 0h soppari, ja en todellakaan haluaisi vaihtaa sitä mihinkään muuhun. Nyt opiskelen ja saan myös opintotukea, mutta olin nollasopparilla jo ennen opintojani. Mikä täydellinen vapaus! Rahaa tulee joskus vähemmän, mutta pienelläkin tulee toimeen. Jos työtuloja ei ollut juuri lainkaan, sain aina sen työttömyystuen kuitenkin. Matkustelen paljon ja rytmitän menojani tehden välillä enemmän, ja välillä vähemmän töitä. Välillä voi tehdä vaikka kahta työtä päällekkäin, ja sitten olla kuukauden tekemättä päivääkään töitä. Tämä työsoppari sopii minulle täydellisesti, ja tunnen useita jotka on kanssani samaa mieltä, samassa tilanteessa.

En missään nimessä kieltäisi 0h sopimuksia. Ymmärrän miksi se on osalle huono diili, mutta suurelle osalle se ei sitä kuitenkaan ole. Kuitenkin valtaosa 0h työsuhteeseen ryhtyessään tietää mitä se tarkoittaa, eikä silloin haaveilla asuntolainasta, vaan se vapaus kiehtoo enemmän. Kiinnostaisikin tietää, että miksi ihmeessä tämä 0 h sopimus on saanut lähiaikoina niin huonon maineen?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, olet vain täysin työnantajan mielivallan armoilla. Valittaminen on turhaa koska tunteja on 0 jos vähänkin sanot pomollesi vastaan. Lisäksi saat 3kk karenssin jos itse irtisanoudut tästä työstä jossa pomosi ei tarjoa sinulle yhtään työtuntia.

Tässä vähän alkua

Vierailija
2/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollasopparilla on paha elättää itseään. Ilmeisesti ap tekee töissäolokuukausina niin paljon töitä, että voi "lomailla" seuraavan kuukauden. Yksinasuvalla on kuitenkin tietyt välttämättömät menot, niitä on paha kustantaa nollasopparilla, jos palkasta ei riitä edes vuokranmaksuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen hoitoalalla töitä 0-sopparilla. Teen vain yhteen paikkaan ja tunnit täydet. On siinä huonojakin puolia. Esim jos ei ole listaa tehtynä ja sairastun niin ei minulle tunteja siihen laitetaakaan. Huono homma, jos katkaisen vaikka koipeni.

Vierailija
4/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:32"]

Niin, olet vain täysin työnantajan mielivallan armoilla. Valittaminen on turhaa koska tunteja on 0 jos vähänkin sanot pomollesi vastaan. Lisäksi saat 3kk karenssin jos itse irtisanoudut tästä työstä jossa pomosi ei tarjoa sinulle yhtään työtuntia.

Tässä vähän alkua

[/quote]

Sen pomonsa voi myös valita, kyllä Suomikin on täynnä pomoja jotka ymmärtää nollatuntilaisten tarpeita ja rytmittää niitä reilusti. Ja työttömyyskorvausta voit saada vaikka et soppariasi irtisanoisikaan.

Vierailija
5/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma vaan on se, että suuren enemmistön on pakko saada tietty minimimäärä rahaa kuussa voidakseen kustantaa elämisensä. Vuokrat on maksettava, jotain on syötävä jne. 

Eikä se ole mitenkäänpäin kestävä kehitys, että suuri joukko ihmisiä olisivat TYÖTTÖMIÄ ja nostaisivat tukia, vaikka ovatkin töissä. Tarkoitus on saada tuen tarvitsijoiden määrää vähenemään, ja siihen tarvitaan sellaisia kunnollisia työsuhteita, joiden palkalla elää.

Ymmärrän sen, että on pieni joukko porukkaa joillle nuo 0-tuntisopimukset sopivat hyvin ainakin tietyssä elämänvaiheessa. Mutta ongelma vaan on se, että jos sellainen sallitaan, se yleistyy, koska on työnantajille niin edullista. Ja kohta on aivan liian vähän niitä muunlaisia töitä, joista saa palkan jolla elää.

Vierailija
6/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aika samassa tilanteessa ja tää käy mulle mainiosti. Sairaslomat tosin pelottaa, mut sit saan työttömyyskassasta kuitenkin rahaa. Väliaikaisena ratkaisuna mainio.

Vierailija
7/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:36"]

Ongelma vaan on se, että suuren enemmistön on pakko saada tietty minimimäärä rahaa kuussa voidakseen kustantaa elämisensä. Vuokrat on maksettava, jotain on syötävä jne. 

Eikä se ole mitenkäänpäin kestävä kehitys, että suuri joukko ihmisiä olisivat TYÖTTÖMIÄ ja nostaisivat tukia, vaikka ovatkin töissä. Tarkoitus on saada tuen tarvitsijoiden määrää vähenemään, ja siihen tarvitaan sellaisia kunnollisia työsuhteita, joiden palkalla elää.

Ymmärrän sen, että on pieni joukko porukkaa joillle nuo 0-tuntisopimukset sopivat hyvin ainakin tietyssä elämänvaiheessa. Mutta ongelma vaan on se, että jos sellainen sallitaan, se yleistyy, koska on työnantajille niin edullista. Ja kohta on aivan liian vähän niitä muunlaisia töitä, joista saa palkan jolla elää.

[/quote]

Mutta jos talouden tilanne on mikä on, ja useat työnantajat eivät PYSTY tarjoamaan muita sopimuksia. Onko työttömälle muka parempi olla täysin työtön, kun olla 0-tuntisella sopparilla töissä ja sitä kautta ansaita lisärahaa tuen päälle? Siinä samalla voi sitten etsiä sitä vakituista työsuhdetta.

Vierailija
8/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:35"]

Tässä vähän alkua

[/quote]

Sen pomonsa voi myös valita, kyllä Suomikin on täynnä pomoja jotka ymmärtää nollatuntilaisten tarpeita ja rytmittää niitä reilusti. Ja työttömyyskorvausta voit saada vaikka et soppariasi irtisanoisikaan.

[/quote]

Voiko? Jos valitset väärin niin 3kk karenssi on palkkiona. Lisäksi et sitä mistään näe etukäteen että minkälainen paikka on kyseessä. Näitä narsistipomoja sun muita pikkunilviäisiä on ihan kaikenlaisissa firmoissa.

Joku ei tunnu käsittävän että sääntöjä ei yleensä kehitetä hyvien aikojen turvaksi, niitä kehitetään siksi että jos sattuu työpaikka-arvonnassa se mustapekka kouraan niin on silti jotain turvaa johon vedota. 

Vierailija
9/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on opintotuki tai muu säännöllinen tulo taustalla, niin miksei. Mutta ei kaikilla ole, ja esim. soviteltu työttömyyskorvaus ei ole samalla tavalla säännöllistä tuloa, vaan sen saaminen riippuu työnantajan palkanlaskijan ripeydestä ja kassan käsittelyajoista. Epävarmuus on se suurin ongelma.

Lisäksi työnantajalla on aika iso valta suhteessa työntekijään: jos joku kieltäytyy vuorosta, niin aina on jonossa seuraava. Etukäteen ei voi suunnitella elämäänsä, koska on pakko ottaa kaikki mahdolliset vuorot, jotta palkkaa tulisi. Jos sairastuu, niin työnantaja voi vaan olla tarjoamatta enää vuoroja. Irtisanoa ei tarvitse, kun voi vaan olla tarjoamatta töitä.

Itsekin tein opiskelijana nollasopimuksella ja siihen tilanteeseen se sopi. Vaikka silloinkin olisin mieluummin ottanut jonkun 10 tuntia viikossa säännöllisesti, ilman niitä rankaisukatkoja vuorojen saamisessa, jotka aina tuli, jos esim. tentin takia kieltäytyi viime hetken vuorosta. Samoin esimerkiksi flunssan takia kieltäytymisestä jäi kokonaan vuorojen ulkopuolelle pitkäksi aikaa, kunnes joku muu sairastui ja hänen ottamistaan alettiin vältellä.

Vierailija
10/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:41"]

Tässä vähän alkua

[/quote]

[/quote]

Voiko? Jos valitset väärin niin 3kk karenssi on palkkiona. Lisäksi et sitä mistään näe etukäteen että minkälainen paikka on kyseessä. Näitä narsistipomoja sun muita pikkunilviäisiä on ihan kaikenlaisissa firmoissa.

Joku ei tunnu käsittävän että sääntöjä ei yleensä kehitetä hyvien aikojen turvaksi, niitä kehitetään siksi että jos sattuu työpaikka-arvonnassa se mustapekka kouraan niin on silti jotain turvaa johon vedota. 

[/quote]

Väännän vielä kerran rautalangasta; Nollatuntinen soppari on työkkärillä yhtä kuin työtön. Voit olla samaan aikaan 0h-sopparilla töissä kaksi vuoroa kuussa, saada siihen päälle työttömyystukea ja etsiä sitä vakiduunia. Jos huonosta 0h paikasta ei tunteja tipu, miksi sieltä pitäisi irtisanoutuakkaan jos siellä ei muutenkaan tule silloin käytyä. Sinulla voi olla vaikka viisi nollasopparia eri paikkoihin, ja silti olet työkkärille yhtä kuin työtön.

Vierailija
11/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:43"]

Jos on opintotuki tai muu säännöllinen tulo taustalla, niin miksei. Mutta ei kaikilla ole, ja esim. soviteltu työttömyyskorvaus ei ole samalla tavalla säännöllistä tuloa, vaan sen saaminen riippuu työnantajan palkanlaskijan ripeydestä ja kassan käsittelyajoista. Epävarmuus on se suurin ongelma.

[/quote]

Jos puhutaan pitkäaikaisesta tällaisesta tilanteesta, siinä vaiheessa ollaan ainakin jo kelan työttömyystuilla. Ne maksetaan aina alle viikossa hakemuksen jättämisestä, ja palkkakuitin voi esittää vasta jälkikäteen. Eli pitkäaikaisessa tilanteessa takana on aina se säännöllinen työmarkkinatuki turvaamassa selustaa.

Vierailija
12/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme työpaikkaa osa-aikatyö ja kaksi 0-sopimusta. Sopii tosi hyvin. En haluaisi vaihtaa.

Vierailija
13/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:44"]

Tässä vähän alkua

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Väännän vielä kerran rautalangasta; Nollatuntinen soppari on työkkärillä yhtä kuin työtön. Voit olla samaan aikaan 0h-sopparilla töissä kaksi vuoroa kuussa, saada siihen päälle työttömyystukea ja etsiä sitä vakiduunia. Jos huonosta 0h paikasta ei tunteja tipu, miksi sieltä pitäisi irtisanoutuakkaan jos siellä ei muutenkaan tule silloin käytyä. Sinulla voi olla vaikka viisi nollasopparia eri paikkoihin, ja silti olet työkkärille yhtä kuin työtön.

[/quote]

Ei, et ole työtön jos sinulla on 1-20 työsopimusta eri paikkoihin ihan riippumatta siitä saatko niistä yhdestäkään yhtään työtuntia. Voit kuitenkin anoa kelalta soviteltua päivärahaa ja jos tulot on noinkin sekavat niin suosittelen ihan kokeilemaan miten helppoa ja vaivatonta se on ja miten ripeästi ja helposti se raha tupsahtaa tilille.

Vuokra pitää kuitenkin maksaa ajallaan vaikka kelalla menisikin kuukausi ylimääräistä sekalaisten palkkalappujesi tutkimiseen. 

Vierailija
14/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Häh, nollatuntisopimuksen tekeminenhän on täysin sallittua, ollut ainakin viimeiset 15 vuotta jonka itse olen ollut työelämässä. Luulitko, että se ei (vielä) ole, ja siitä keskustellaan pitäisikö se sallia? Päinvastoin, keskustelu koskee sitä pitäisikö ne kieltää. Argumentiltasi siis tippui pohja täysin - nollatuntisopimukset ovat täysin sallittuja ilman mitään rajoituksia, eivätkä ne ole millään lailla yleistyneet siitä huolimatta. 

Vierailija
15/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:50"]

Tässä vähän alkua

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei, et ole työtön jos sinulla on 1-20 työsopimusta eri paikkoihin ihan riippumatta siitä saatko niistä yhdestäkään yhtään työtuntia. Voit kuitenkin anoa kelalta soviteltua päivärahaa ja jos tulot on noinkin sekavat niin suosittelen ihan kokeilemaan miten helppoa ja vaivatonta se on ja miten ripeästi ja helposti se raha tupsahtaa tilille.

Vuokra pitää kuitenkin maksaa ajallaan vaikka kelalla menisikin kuukausi ylimääräistä sekalaisten palkkalappujesi tutkimiseen. 

[/quote]

Olen itse ollut tuossa tilanteessa. Minulla oli kolme eri 0h sopparia, jonne kaikkiin tein silloin tällöin tunteja. Laitoin aina kuun lopulla palkkakuitit kelaan, ja niiden perusteella tuki maksettiin 2-5 arkipäivässä minulle. Jos joku palkkakuitti meni myöhäiseksi, sen palkan voi arvioida ja ilmoittaa kelalle jonka mukaan tuki maksetaan. Sitten kun palkkakuitin sait, laitat sen kelalle ja ne maksaa arvion ja todellisen palkan erotuksen tilillesi. Eli kerran kuussa hain tukea, ja laitoin samalla palkkakuitit sähköisinä. Ei se kauhean vaivalloista ollut, aikaa meni vartti.

Vierailija
16/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on juurikin viisi voimassaolevaa 0-sopimusta, eikä työkkärin tai Kelan kanssa ole ollut mitään ongelmia. Soviteltu työttömyyspäiväraha tulee tilille lähes poikkeuksetta 3. päivänä hakemuksen jättämisestä (toimitan samalla palkkakuitit). Kerran yhden työnantajan palkanlaskijalla kävi moka, enkä saanut palkkalaskelmaa ajoissa. Silloin ilmoitin Kelaan tilanteen, annoin arvion ko. kuitille tulevan palkan määrästä ja Kela maksoi minulle välittömästi 90% työttömyyspäivärahastani. Loput 10% sain, kun palkkatodistus saapui. 

Se, että byrokratia on ainakin omalla kohdallani pelannut, ei kuitenkaan tee tästä järkevää järjestelyä. Sairastua ei kannata, elämää ei voi suunnitella etukäteen, kun suurin osa työvuoroista tulee tietoon viime minuutilla, kieltäytyminen yhdestäkin vuorosta johtaa kuukausien hiljaisuuteen työtarjouksien suhteen, eikä tulotaso päätä huimaa. Tuntuu lähes mahdottomalta saada kokoaikatyötä, vaikka sellaista haluaisinkin. Elämä jumittaa paikallaan.

Vierailija
17/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:52"]

[/quote]

Häh, nollatuntisopimuksen tekeminenhän on täysin sallittua, ollut ainakin viimeiset 15 vuotta jonka itse olen ollut työelämässä. Luulitko, että se ei (vielä) ole, ja siitä keskustellaan pitäisikö se sallia? Päinvastoin, keskustelu koskee sitä pitäisikö ne kieltää. Argumentiltasi siis tippui pohja täysin - nollatuntisopimukset ovat täysin sallittuja ilman mitään rajoituksia, eivätkä ne ole millään lailla yleistyneet siitä huolimatta. 

[/quote]

olen ollut 30v työelämässä ja tässä on pari pikku jutskaa jotka saattavat nuorempaa hämmästyttää.

- aikanaan koeajalla irtisanominen oli häpeä työntekijälle, koska firmat ei käyttäneet niitä laittomina määräaikaisen sopimuksen korvikkeina

- aikanaan saatoit saada työpaikan ihan kävelemällä firmaan sisään ja sanomalla että olet työhalukas

- aikanaan firmat kouluttivat työvoimaa omiin laitteisiinsa ja jarjestelmiinsä. Hyvästä työvoimasta myös pyrittiin pitämään kiinni koska olihan se itse koulutettu

- mitään nollasopimuksia ei ollut, toisaalta ei niihin kukaan olisi suostunutkaan koska työntekijälläkin oli varaa valita. Opiskelijat sun muut tekivät osa-aikaisia sopimuksia ja työvuoroja piti sovitella sitten tarpeen mukaan jos opiskelijalla oli tentti.

kysymys kuuluu: mitä vittua tässä välillä tapahtui? Ainakaan talouden tilaa tämä nykymeno ei tunnu parantaneen kun velkaakin on valtiolla se 100 miljardia ja lisää tulee vuosi vuodelta.

Vierailija
18/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vähän alkua

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vaan entäs jos se soppari onkin 0-40 h/viikko. Tällöin sun pitää varautua tekemään tuolle työnantajalle töitä 40 h/viikko, välttämättä yhtään tuntia et kuitenkaan saa. Työkkäri katsoo, ettet ole työmarkkinoiden käytettävissä, koska et voi vastaanottaa muuta työtä --> ei työttömyyskorvausta.

Näitä 0-x -tuntilaisia on paljon. Eikä syrjäseuduilla tosiaan ole valinnanvaraa, se on otettava minkä saa.

Hesarin mielipideosastolla oli just juttua tästä.

Vierailija
19/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 11:29"]

Niin, en oikein ymmärrä tätä 0h-sopparien parjausta. Näitä taitaa olla eniten palvelualalla, ja valtaosa nollatuntilaisista on nuoria ihmisiä. Ei tuollaisella sopimuksella asuntolainaa kannata hankkia, mutta veikkaisin että moni nollatuntilainen ei sitä kaipaakaan. Ei kaikkien elämä ole 11kk töitä ja 1kk lomaa rytmiä, ja monelle se on täysin okei ja jopa toivottua.

Nollasopparihan ei velvoita myöskään työntekijää mihinkään, eli käytännössä oikean paikan löytyessä 0h soppari voi olla täydellinen diili monelle. Se antaa joustoa omiin menoihin, ja toisinaan mahdollisuuksia tahkoa rahaa enemmänkin. Ja HUOM: Työkkärin silmissä 0h sopparilla työskentelevä on yhtä kuin työtön. Tämä tarkoittaa sitä, että samalla voi saada työttömyyskorvausta. Soviteltua tai täyttä. Ja tähän vaaditaan pelkkä taulukon täyttö ja palkkakuitti liitteeksi, sähköisenä tietenkin, ja raha on alle viikossa tilillä.

Olen itse vähän vajaa kolmekymppinen, ihan aikuinen, ja aikuisten elämää viettävä. Minulla on 0h soppari, ja en todellakaan haluaisi vaihtaa sitä mihinkään muuhun. Nyt opiskelen ja saan myös opintotukea, mutta olin nollasopparilla jo ennen opintojani. Mikä täydellinen vapaus! Rahaa tulee joskus vähemmän, mutta pienelläkin tulee toimeen. Jos työtuloja ei ollut juuri lainkaan, sain aina sen työttömyystuen kuitenkin. Matkustelen paljon ja rytmitän menojani tehden välillä enemmän, ja välillä vähemmän töitä. Välillä voi tehdä vaikka kahta työtä päällekkäin, ja sitten olla kuukauden tekemättä päivääkään töitä. Tämä työsoppari sopii minulle täydellisesti, ja tunnen useita jotka on kanssani samaa mieltä, samassa tilanteessa.

En missään nimessä kieltäisi 0h sopimuksia. Ymmärrän miksi se on osalle huono diili, mutta suurelle osalle se ei sitä kuitenkaan ole. Kuitenkin valtaosa 0h työsuhteeseen ryhtyessään tietää mitä se tarkoittaa, eikä silloin haaveilla asuntolainasta, vaan se vapaus kiehtoo enemmän. Kiinnostaisikin tietää, että miksi ihmeessä tämä 0 h sopimus on saanut lähiaikoina niin huonon maineen?

[/quote]

Tuossa on vähän avattu noita huonoja puolia:

http://yle.fi/uutiset/yleistynyt_nollasopimus_lupaa_tyosuhteen_muttei_toita/6471862

Vierailija
20/26 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollasopimuksella työnantaja siirtää osan yrittäjäriskistä työntekijälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän