Mitä Suomessa on tapahtunut, kun niin moni nuori voi pahoin?
Tässä artikkelissa kuvatut kehityskulut ovat olleet tiedossa, kun ongelmakohtia on synnytetty. Kaikki tiesivät, että luokaton lukio lisää nuorten ihmisten irrallisuutta, koska ei ole enää luokkaa, johon kiinnittyä. Puuttuu konteksti, joka tarjoaa rajoja. Ja nyt sitten korjataan satoa: nuoret uupuvat jo lukiossa, koska heillä ei ole realistista käsitystä siitä, mitä heiltä vaaditaan.
Kommentit (197)
Miten _MAAILMAN ONNELLISIMASSA MAASSA_ voi nuori tai kukaan muukaan voida pahoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorempi väestö syö roskaa, joten he voivat myös huonosti niin somaattisesti kuin psyykkisesti. Jos ruokit suolistoflooraasi - kehon toiset aivot - ja keskushermostoasi - kehon primääriset aivot - sillä, mistä kauppojen valikoima suurelta osin koostuu, et todennäköisesti voi hyvin. Subkliininen aliravitsemus niin aminohappojen, rasva-aineiden kuin mikroravintoaineiden eli vitamiinien ja hivenaineiden osalta saa kehoa rapautumaan. Siitä skeemasta, että sairastuminen on geenien aiheuttamaa, täytyy päästä eroon, ja korvata se kollektiivisella ajatusmallilla, jonka mukaan mitä terveellisemmin syöt, sitä paremmin voit niin psyykkisesti kuin somaattisesti. Pätkäpaasto yhdistettynä vhh:n loppuelämän ajaksi ja satunnaisia pidempiä paastokausia riittävät tervehdyttämään suurimman osan oireilevaa väestöä. Paranemista voi nopeuttaa antioksidanttitukihoidolla sekä mahdollisesti kognitiivisella käyttäytymisterapialla.
Olet ortorektikko, uponnut harhaan, että elämää voi täysin hallita syömistä hallitsemalla.
Miksi viitsit kommentoida, kun et aiheesta selkeästi mitään tiedä? Ihminen on syönyt kuvailemallani tavalla koko kehityshistoriansa ajan ~200000 vuotta. Kerro miksi palaaminen siihen ruokavalioon, johon me olemme täysin adaptoituneet olisi ortorektista eli patologista käytöstä? Luetteletko vielä ne hyödyt, joita saat syömällä usein (4-5 krt. /pvä) korkean glykeemisen indeksi ruokia yhdistettynä runsaaseen siemenöljyyn. Kyseessähän on sinulla kuten monella muullakin se, että on tärkeämpää saada kokea hetkellistä hedoniaa - terveyden kustannuksella - syömällä asioita, joista joskus ammoin savannilla oli puute. Se, etten toimi tällä tavalla ja halua vähäistä määrää mielihyvää laastaroimaan vaikkapa korkeita stressihormonitasoja, ei tee minusta ortorektikkoa, ja jos tekee olen siitä ylpeä. Tyhjille penkeille oratoin, joten en viitsi enää käyttää aikaani täällä.
No jos esikuvat on sellaisia kuin P. Haavisto ja muut edustajamme niin mitäs voi odottaa...
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nämä ongelmat tulevat paremmin tietoon ja niistä myöskin puhutaan ja tiedostetaan enemmän kuin ennen. Ei ne välttämättä ole lisääntyneet yhtään.
Ovat lisääntyneet. Ei ennen ollut yleensä aikaa velloa joutavien "ongelmien" parissa päivät pitkät. Nykyään ei välttämättä tarvitse tehdä mitään, paitsi korkeintaan osata kaupassa käydä. Oma aloitekyky laskee kun kaikki on valmiiksi annettu - asunto mukavuuksilla ja sossun rahat tulevat säännöllisesti tilille, vuokrat, vesi ja sähkö maksetaan. Voit vain röhnöttää kotona ja vaipua masennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö-vanhemmat, tosi-tv, some, älypuhelimet. Eipä siihen muuta tarvita.
Nykynuoriso on heikompaa ainesta, jotka eivät kestä vastoinkäymisiä. Kaikki pitäisi saada tässä ja nyt eikä asioita jakseta odottaa kuten että tv-sarjasta tulee 1 tunnin jakso viikossa.
Juu, ja keskittymiskyky on tasoa 1 minuutti korkeintaan.
Mä luulen, että myös uusperhekuviot lisäävät lasten pahoinvointia.
No se vanha perinteinen (ja huono!) tapa kasvattaa eli lapset nuorena yksikseen ja itsenäisiksi. Napanuora äkkiä poikki ja ilman vanhempien tukea aikuisuuteen.
Yhteisöllisyys ja perhekeskeisyys tuottaisi enemmän tervepäisiä ihmisiä.
Yksi tosi älykäs on ainakin masinoinut tyhmien valtaan nousua, koska haluaa, että kaikki kärsivät.
Myös päiväkoteja kannattaisi katsoa. Niissä on usein painostava, ahdistava tunnelma, ihmiset voivat pahoin, lapset ja aikuiset. ”Pakko nyt äkkiä…” ”Kyllä nyt on pakko…”
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta kaikki idiootit tosissaan täällä yrittää taikoo jotai selityksiä :D Mikä saa ihmisen kuvittelemaan olevansa noin kaikkitietävä että tähänkin asiaan löytyy vastaus ihan lonkalta vedettyä.
Kyllä tähän asiaan löytyy helposti montakin syytä ja vastausta. Ei tarvita kuin hieman omaehtoista ajattelu- ja huomiokykyä. Kaikillahan sitä ei ole, mutta aika monella on.
Vierailija kirjoitti:
Pullamössö-vanhemmat, tosi-tv, some, älypuhelimet. Eipä siihen muuta tarvita.
Pullamössövanhempien lapset ovat jo keski-ikäisiä.
Kristiina xx kirjoitti:
Mä luulen, että myös uusperhekuviot lisäävät lasten pahoinvointia.
Todellakin. Lapset tarvitsevat turvallisen ja pysyvän kotiympäristön. Se on todella tärkeää heille. Jatkuvasti vaihtuvat isät, äidit, veljet ja siskot saavat heissä aikaan vastareaktion ja psykologisia ongelmia.
No, minä sanon, että kyse on joukkopsykoosista. Porukalla itketään ja ahdistutaan, vanhemmat ei löy nyrkkiä pöytään ja sano, että jos höpötys ei lopu, niin "tulee piiskaa" (=lähtee puhelin yms.). Lähdetään teinien vedätykseen mukaan ja lapset vellovat itsensä sairaaksi. Ilmiö on tytöillä yleisempi ja vyöryy kaveriporukoissa läpi. Erityisesti kaikissa taideporukoissa, joissa jokainen havaitsee yhtäkkiä olevansa väärässä sukupuolessa yms. Sitten vellotaan niissä asioissa. Pojat on tervepäisempiä. Sitten nämä itsensä sairaaksi vellojat ja psykoosissa olevat tukkivat järjestelmää ja aidosti sairaat ei saa hoitoa näiden draamaprinsessoiden takia.
Luokaton lukio on kanssa huono. Jopa yliopistossa nuoret aikuiset tykkää käydä kaverin kanssa luennoilla, harjoituksissa jne. Amiksissa on kiinteät ryhmät. Työpaikoillakin ryhmäydytään. Sitten lukiolaisen pitäisi sietää sitä, että on yksin päivästä toiseen vaihtelevissa ryhmissä ja mihinkään ei muodostu kiinteää ryhmää.
Opiskelijavalintauudistus on luonteeltaan kuormittava. Miten lukioikäinen tietäisi, mitä haluaa vaikka 30 vuoden päästä tehdä. Lukio oli yleissivistävänä opinahjona parhaimmillaan, kun oppilaita kannustettiin suhtautumaan maailmaan uteliaasti. Saataisiinpa vanha järjestelmä näiltä osin takaisin. Myös yliopisto- ja ammattikorkeakouluhaun ensikertalaiskiintiö on mallina kummallinen ja rajoittaa huomattavasti mahdollisuuksia, koska useimmat meistä oppivat vasta elämänkokemuksen kasvaessa ymmärtämään omia vahvuuksiaan.
Vierailija kirjoitti:
Asenteet ovat liian kovia. Jokainen voisi käyttäytyä nuoria kohtaan vähän ystävällisemmin ja kysellä kuulumisia. Ei nuorena tarvitse olla mikään elämän maisteri vaan on ihan ok tehdä virheitä ja myös alisuoriutua välillä. Pahoista mokailuista pitää silti kantaa seuraukset, tietysti.
Suurin ongelma on mielestäni kiire ja jaksamisen puute. Perheellisille soisin lyhyemmät työajat ja saman palkan. Niin, että on sitten oikeasti aikaa perheen kanssa ja kohdata nuori ja puuhailla ja leikkiä lasten kanssa
Huhhuh. Eli lapsettomat tekevät pidemmän työajan samalla palkalla?
Mitään noin typerää en ole aikoihin täältä lukenut.
Nykyisin vallalla olevassa liberaalissa ideologiassa on järjettömyyksiä, joista puhutaan mediassa kuin ne olisivat jotain normaalia. Jossain määrin opit taitavat kuulua jo koulujen opetusohjelmaankin.
Esim. sellaiset biologiset perusasiat kuin sukupuoli ja siten äitiys ja isyys on ideologisista syistä problematisoitu. On transsukupuolisuutta, gender-ideologiaa, muunsukupuolisuutta, raskaana olevia isiä yms.
Ihan varmasti tuollainen hämmentää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Nykyisin vallalla olevassa liberaalissa ideologiassa on järjettömyyksiä, joista puhutaan mediassa kuin ne olisivat jotain normaalia. Jossain määrin opit taitavat kuulua jo koulujen opetusohjelmaankin.
Esim. sellaiset biologiset perusasiat kuin sukupuoli ja siten äitiys ja isyys on ideologisista syistä problematisoitu. On transsukupuolisuutta, gender-ideologiaa, muunsukupuolisuutta, raskaana olevia isiä yms.
Ihan varmasti tuollainen hämmentää.
Saatat olla oikeassa. Aiemmin nuoret miettivät, millainen olen ja mitä haluan elämässäni tehdä. Nykynuoret pohtivat, mikä minä olen. Esim. jos tyttö pohtii sitä, ettei tunne olevansa tyttö, ollaan jo aika hälyttävällä tasolla.
Suomessa on aina voitu huonosti. On rampannut venäläisiä ja ruotsalaisia eestaas. Viimeisestä sodasta ei ole kauankaan, me kaikki vielä kärsitään siitäkin. Taas pelätään että venäläiset tulee! Eräs syy nuorten pahoinvointiin on, että lasten kanssa ei ole vietetty aikaa, aikuisilla niin paljon muuta 'tärkeämpää'.
Ei ole tietoa miten käsirysyssä venäläisten kanssa tapellut pappani henkinen kunto oli, mutta isäni voi huonosti, samoin minä ja mun lapseni. Lapseni katkaisivat ketjun ja menivät terapiaan.
N63
P. S. Some on helvetistä!
Vierailija kirjoitti:
Ilmastonmuutoksella pelottelu.
Some.Jännän vähän puhutaan yhteiskunnan muista muutoksista, eli esim lisääntyneistä avioeroista. Jossain uutisessa yksi lause, jossa todettiin, että Tays:n lastenpsykiatrisen lapsista vähemmistö asui kahden vanhemman perheessä/ydinperheessä. Asiaa ei ehkä uskalleta avata enempää, kun niin monelle aikuiselle olisi kova paikka. Hyvähän sitäkin olisi kuitenkin käsitellä.
Ei katsos kun se on syyllistämistä ja ketään ei saa nykyään syyllistää. Jopa luterilainen kirkko on mennyt paapomiseen ja kaiken ymmärtämiseen mukaan, siis niin että lähes kaikki mikä tuntuu vaan kivalta, käy ja täytyy olla lopulta oikein. Synnistä puhumista varotaan kuin ruttoa konsanaan, kun sitä ei vissiin enää uudessa uljaassa maailmassa olekaan.
Miehen ja naisen erityissuhdetta ei saa vahingossakaan korostaa, ettei vähemmistöille tule paha mieli. Sehän nyt on lapselle ihan se ja sama onko sillä kaksi äitiä tai kolme isää, kunhan sitä vaan rakastetaan. Koska love is love!
"Asenteet ovat liian kovia. Jokainen voisi käyttäytyä nuoria kohtaan vähän ystävällisemmin ja kysellä kuulumisia"
Olen samaa mieltä ja olisin itsekin kaivannut tätä. Samalla taas täytyy sanoa, että jotkut nuoret ovat tosi ikäviä käytökseltään. Tänäänkin esim minä nuori aikuinen olin yhdessä paikassa jo tein pienen virheen niin heti joukko nuoria soitti suutaan ikävästi. En olisi kyllä itse heidän iässään toiminut samoin.