Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korkeakoulujen hyväksilukukäytännöt; epäreilua?

Vierailija
26.03.2015 |

Ajatellaan että joku menee lukee vaikka jotain sosiaalialan tai kasvatusalan AMK-tutkintoa. Hän on käynyt lukion psykologian oppimäärän, uskonnon, filosofian oppimäärän, terveystiedon pakolliset ja vapaaehtoiset jne.

Periaatteessa hän ei ole oikeutettu mihinkään hyväksilukuihin, koska opinnot eivät ole samalta asteelta, vaikka yliopiston perusopinnoissa tulisi ihan samaa tietoa ja tavaraa.

Onko kukaan ajatellut tätä?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin pirun itsevarma, että luulee pystyvänsä lukiotiedoilla hyväksilukemaan opintoja, niin toki voi mennä vain suoraan laitostenttiin.

Vierailija
22/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja ei saa hyväksiluettua kasvatustieteen perusopinnoissa jo suoritettuja opintoja, kun luet erityispedan perusopinnot. Samat kurssit vaan käytävä uudelleen! :) Siis yliopistossa!

Vierailija
24/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nykyään enää ole eräänlaisia "näyttökokeita", joita ennen oli ainakin kielissä ja atk:ssa? Kun sen kokeen suoritti hyväksytysti, ei tarvinnut enää suorittaa kyseisen aineen kurssia.

Yliopiston opinnot ovat kuitenkin erilaisia kuin lukion. Tämän todisti eräs yliopisto-opiskelija, joka oli osallistunut ylioppilaskirjoituksiin ja kirjoittanut pääaineestaan reaalikokeen. Hän oli kovasti hämmästynyt, kun tuskin hyväksytyin sai, vaikka olisi opiskellut sitä hyvällä menestyksellä yliopistossa.

Kukaan ei pakota lukemaan yliopiston tenttiin, sinne voi kyllä mennä ihan 'kylmiltään'. Aika moni on  niin tehnytkin ja saanut hyväksyty, mm. se joka oli lukenut tenttiin väärät kirjat ja toinen, joka ei ollut ehtinyt saada kirjoja etukäteen vaan selasi käsikirjaston kirjoja noin puoli tuntia ennen tenttiä ( se olin minä).

Vierailija
25/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

Höpö höpö. Kaupan alalta riitti yleisharjoittelun hyväksilukuun mutta ei todellakaan enää ammattiharjoittelun.

Vierailija
26/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 18:47"]

Se AMK-porukka on yliopistossa ihan hukassa! Ne ei osaa käytettävää kieltä ja olettaa, että heidän 2 tunnin koulutuksensa metodeista on sama asia kuin yliopistossa hankittu tieto. AMK:ssa opiskellaan käytännön tehtäviin, yliopistossa pohjaudutaan tieteeseen. Siksi on aika kamalaa olettaa, että AMK-tutkinto vastaa kandin papereita. Kysy AMK-opiskelijalta kvantitatiivisen ja klavitatiivisen tutkimuksen eroa tai heidän päättötyönsä ontologisia perusteita. Vastaukset jaksaa aina hämmästyttää.

[/quote]

Äläpäs yleistä. Itselläni on ennestään yksi AMK tutkinto (kuvataiteilija) ja nyt opiskelen sosionomiksi (AMK) tiedän mitä on kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus kiitos vain. Kirjoja aiheesta löytyy ihan omasta hyllystäni. Ja voin kertoa että tulevalla alallani todennäköinen opinnäytetyö alavalinnasta johtuen todennäköisesti painottuu kvalitatiiviseen. Riippuu tietysti tilaajan tavoitteista. Ontologiakaan ei mikään vieras käsite ole, se kun tulee esiin jo lukion filosofiassa. Toki opinnäytetöitä on monen tasoisia ja opiskelijoita samoin, mutta en menisi tekemään kovin pikaisia johtopäätöksiä tutkimuksen laadullisista ominaisuuksista mutu-tiedon varassa.

Vaikka joillain aloilla opiskelu painottuu selkeästi käytäntöön, on omalla opiskelualallani painopiste tästä huolimatta vahvasti sosiaalipolitiikassa ja psykologiassa. Oletusarvo on, että opiskelijan tulee sisäistää oman alansa (sosiaaliala) teoreettiset taustat ja kyetä soveltamaan niitä käytäntöön. Ja kaikkea toimintaa ohjaa viimeistään opiskelun myötä kehittyvä reflektio, joka on äärimmäisen tärkeä työskenneltäessä vastuullisessa ammatissa, jossa ollaan vastuussa ihmisten hyvinvoinnista.

Ja AP:lle. Lukio antaa hyvät pohjaeväät esimerkiksi psykologiassa, mutta ei todellakaan riitä koko matkalle. Osaamisen täytyy tulla syvemmäksi ja sitä pitää oppia myös soveltamaan käytännön työtilanteisiin. Mikäli haluaa pysyä tiukasti teoreettisella linjalla, on syytä lähteä tavoittelemaan tutkijan uraa yliopistoon. Esimiestehtävien lisäksi kehittäjäksi voi suunnata myös ammattikorkeakoulun kautta esimerkiksi juuri sosiaalialalla (YAMK, jossa vaaditaan tutkintojen välissä riittävä määrä työkokemusta).

Vierailija
27/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

Höpö höpö. Kaupan alalta riitti yleisharjoittelun hyväksilukuun mutta ei todellakaan enää ammattiharjoittelun.
[/quote]

Kyllä molemmat harjoittelut sai vanhalla työkokemuksella, oli se sitten kaupasta, ravintolasta tai mistä tahansa. Kyseessä vieläpä taloushallinnon suuntautuminen, joten itsekin ihmettelin tätä kovasti.

Vierailija
28/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

Kyllä molemmat harjoittelut sai vanhalla työkokemuksella, oli se sitten kaupasta, ravintolasta tai mistä tahansa. Kyseessä vieläpä taloushallinnon suuntautuminen, joten itsekin ihmettelin tätä kovasti.
[/quote]

Minä vuonna ja missä koulussa??

Vierailija
29/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja meillä ei riitä 15v työkokemus kirjanpitäjänä kun se on yli 15v takaa...

Vierailija
30/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:57"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja meillä ei riitä 15v työkokemus kirjanpitäjänä kun se on yli 15v takaa...
[/quote]

Siis 10v takaa!! Korj.

Vierailija
31/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin siis harjoittelujahan on kolme, eli "tietosi" haiskahtaa trollilta. ..

Vierailija
32/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sen pitäisi mennä, että jos osaa asiat ennestään, pääsee helposti läpi tentistä amk:ssa, yliopistossa tai missä vaan. Jos pohjatiedot on heikommat, joutuu tekemään enemmän töitä.

Se vain on tyhmää, jos ei ole mahdollisuus edetä opinnoissa nopeammin syvemmälle meneviin asioihin, vaikka osaisi jo perusjutut. AMK:ssa käsittääkseni on usein hankala tehdä mitään nopeammin kuin ryhmän opetus etenee.

Vierailija
33/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No minä olen tradenomi ja kyllä niitä harjotteluja minun aikaani oli vain 2x10 ov.

Vierailija
34/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No minä olen tradenomi ja kyllä niitä harjotteluja minun aikaani oli vain 2x10 ov.
[/quote]

"Minun aikanani". Et sitten viitsi kertoa että oliko vuonna kuokka ja Jussi. ..

Vierailija
35/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No nykyään on 30 op. Ja Huom! Op ei ov! !!

Vierailija
36/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin. Se on nykyään se. Toista oli 10 vuotta sitten

Vierailija
37/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja huom!!!!!! !!!! Kyllä se silloin oli ov ei op. :-D:-D:-D:-D:-D

Vierailija
38/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:12"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin. Se on nykyään se. Toista oli 10 vuotta sitten
[/quote]

Ja näemmä kokenut tuo koulutus aikamoisen inflaation opiskelijamateriaalissa tässä vuosien varrella....

Vierailija
39/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi luin hyväksikäyttökokemukset

Vierailija
40/47 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:10"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:07"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:54"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 19:03"]Aikuispuolen tradenomiopinnoissa sai harjoittelut hyväksiluettua vanhalla työkokemuksella, ei väliä miltä alalta kokemus oli. [/quote] Höpö höpö. Kaupan alalta riitti yleisharjoittelun hyväksilukuun mutta ei todellakaan enää ammattiharjoittelun. [/quote] Kyllä molemmat harjoittelut sai vanhalla työkokemuksella, oli se sitten kaupasta, ravintolasta tai mistä tahansa. Kyseessä vieläpä taloushallinnon suuntautuminen, joten itsekin ihmettelin tätä kovasti. [/quote] Niin siis harjoittelujahan on kolme, eli "tietosi" haiskahtaa trollilta. .. [/quote] No minä olen tradenomi ja kyllä niitä harjotteluja minun aikaani oli vain 2x10 ov. [/quote] No nykyään on 30 op. Ja Huom! Op ei ov! !! [/quote] Ja huom!!!!!! !!!! Kyllä se silloin oli ov ei op. :-D:-D:-D:-D:-D

[/quote]

Niin? Tuohan vaan kielii siitä, että vastaajan opinto"viikot" on jostain kivikaudelta... Ehkei kannattaisi tulla pätemään tähän ketjuun kun ei tiedä nykykäytännöstä mitään.